Alfred_A Skrevet 31. desember 2024 Del Skrevet 31. desember 2024 Jeg føler for å gi Linux et nytt forsøk og trenger litt hjelp til å velge en distribusjon. Vel, jeg spiller spill, ser på videoer, driver med programmering, og bryr meg ganske mye om sikkerhet. Også liker jeg det når brukergrensesnittet ser bra ut. Spilling kommer definitivt først. Uansett er Windows pr dato numero uno når det kommer til spilling. Ser etter muligheten for et alternativt OS. Ja, Google kan brukes, det jeg ser etter er personlige erfaringer. Windows fungerer ut av esken, Linux kan fungere tilsvarende med kernel kompileringer, patches, sikkerheten er bedre men anti-cheats i spill får en allergisk reaksjon... Har du noen forslag til en Linux-distribusjon som kan møte mine behov? Lenke til kommentar
obygda Skrevet 31. desember 2024 Del Skrevet 31. desember 2024 Se https://distrowatch.com/ Jeg liker best EndeavourOS Forøvrig er alltid Debian et trygt valg. Velg uansett en rolling release er mitt tips. Ubuntu og Mint er vel de fleste Windows brukere hopper til. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 31. desember 2024 Del Skrevet 31. desember 2024 (endret) Hvis du driver med programmering og ikke er kjent med linux fra før ville jeg holdt meg langt unna Ubuntu og dets derivater. Flere og flere verktøy blir snap-basserte og hvis du ikke vet hva snap og contaners betyr bør du holde deg unna det. Ting som Docker, Java og .Net runtimes er snaps nå, og det har konsekvenser for hvordan man kan bruke det, som ikke alltid er det man forventer. Konkret råd; finne ut hvilket skrivebord du liker, så installere den på Debian 13 når den kommer nå straks. Endret 31. desember 2024 av MailMan13 Lenke til kommentar
Hamglock Skrevet 31. desember 2024 Del Skrevet 31. desember 2024 Tails for defensiv Kali for offensiv Lenke til kommentar
wil Skrevet 31. desember 2024 Del Skrevet 31. desember 2024 (endret) Hei. Å velge Linuxdistro er jo en smaksak. Men hvis du har muligheten, så kan du prøve Linuxdistroer i et Virtual Machine program for å se hva du liker. Jeg vet ikke hva som er tilgjennelig av slike programmer for Windows, men man kan vel alltids bruke VirtualBOX til å prøve Linuxdistroer i Windows. Eventuelt, så kan man jo prøve mange distroer via Installasjonsmediet som man laster ned. Både Ubuntu, Mint, Fedora og Manjaro har den muligheten iallefall. Endret 31. desember 2024 av wil Lenke til kommentar
obygda Skrevet 31. desember 2024 Del Skrevet 31. desember 2024 wil skrev (5 minutter siden): Hei. Å velge Linuxdistro er jo en smaksak. Men hvis du har muligheten, så kan du prøve Linuxdistroer i et Virtual Machine program for å se hva du liker. Jeg vet ikke hva som er tilgjennelig av slike programmer for Windows, men man kan vel alltids bruke VirtualBOX til å prøve Linuxdistroer i Windows. Eventuelt, så kan man jo prøve mange distroer via Installasjonsmediet som man laster ned. Både, Ubuntu, Mint, Fedora og Manjaro har den muligheten iallefall. Du kan jo alltids starte med proxmox og så kjøre ulike distro i et VM eller LXD.. Har du Windows boks fra før og vil beholde den,og har en ok maskin du vil kjøre Linux på så er Proxmox en god start. Kjører selv en slik løsning der jeg bruker remote desktop (xrdp) inn mot min linux distro. Da kan du alltids kjøre en del andre tjenester samtidig. Dermed får du en svært fleksibel løsning. Lenke til kommentar
wil Skrevet 31. desember 2024 Del Skrevet 31. desember 2024 Vel. Man kan selvfølgelig gjøre det og det finnes mange ulike Guider på Youtube, men nå er det uannsett enklere og prøve Linuxdistroer i f. eks VirtualBOX. Da er det jo bare og laste ned og installere programmet også er man i gang. Selvfølgelig så må man laste ned distroen også da. Men det er jo ikke alle som har flere PC`er/PC`er som man kan installere f. eks Proxmox på. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 31. desember 2024 Del Skrevet 31. desember 2024 Ubuntu er vel en av de bedre distroene når det kommer til å bare fungere ut av esken og ha bra støtte for drivere og slikt. Men det har blitt ett mareritt av mas med updates, og maser selv når det ikke er updates... Der er debian bedre, gitt at du har hardware som ikke gir deg knot med drivere.. 1 Lenke til kommentar
Cyrio Skrevet onsdag kl 01:18 Del Skrevet onsdag kl 01:18 Debian all the way. Ubuntu har, som nevnt, omfavnet snaps, Fedora føles bare feil for min del og Kali er for alt annet enn gaming. Og hva enn du gjør, ikke fall ned i noe Arch-kaninhull eller noe slikt bare fordi noen på Internett mener at det er superenkelt med ny installer, at du får så flott ytelse fordi du ikke har noe som helst unødvendig programvare osvosv. Det å hoppe rett på Arch er den beste måten å kaldkvele enhver motivasjon for å hoppe over til Linux. De fleste andre er trygge valg 1 Lenke til kommentar
Alfred_A Skrevet onsdag kl 07:57 Forfatter Del Skrevet onsdag kl 07:57 10 hours ago, MailMan13 said: Hvis du driver med programmering og ikke er kjent med linux fra før ville jeg holdt meg langt unna Ubuntu og dets derivater. Flere og flere verktøy blir snap-basserte og hvis du ikke vet hva snap og contaners betyr bør du holde deg unna det. Ting som Docker, Java og .Net runtimes er snaps nå, og det har konsekvenser for hvordan man kan bruke det, som ikke alltid er det man forventer. Konkret råd; finne ut hvilket skrivebord du liker, så installere den på Debian 13 når den kommer nå straks. Okidoki. Har tidligere erfaringer med Linux, flere distroer, så ble det Windows som bare fungerer ut av esken. Spiller og Windows er udiskutabelt nummer en der. Det er faktisk det eneste valget som hindrer meg å legge over til en ren linux distro. Nå er det riktig nok blitt noen år siden jeg brukte linux utenfor en VM. Før det er minner om blodtrykk ved ny kernel, kompilering, patching, og er så gammel at grsec og lignende måtte manuelt patches inn ved ny kernel. For all del i en yngre meg var det mulig å sette av tid til dette. Og man lærte MYE på denne måten. Så passerer man halvveis 80 og det blir andre prioriteringer. I dag vil jeg bare at ting skal virke og der leverer Windows for meg. Så er jeg også smertelig klar over at Linux har en generell bedre sikkerhet og betraktelig utvidet mulighet for å personliggjøre en installasjon. Hvilket skrivebord har jeg kjørt XFCE for dette gjør jobben. Valg av skrivebord er muligens et av de største argumentene for meg å bytte over til nettopp Linux. Valget er ikke hva jeg får til i VM, men hva Linux faktisk kan levere av kompatibilitet til spilling. Det er så deprimerende for meg som "tekniker" at dette gjør mer eller mindre ett OS som eneste valg. Der har Microsoft gjort en solid jobb. Litt surt oppgulp og frustrasjon på første dag i nyåret 🤣 Lenke til kommentar
Curuion Skrevet onsdag kl 09:45 Del Skrevet onsdag kl 09:45 Har lenge hadd lyst å skifte over til Linux, men sliter med å finne motivasjonen da jeg alltid ender opp tilbake til Windows pga spill. Skulle gjerne hadd en Linux server, også kjøre windows i VM med gpu passtrough, og mest mulig av andre ting gjennom docker. Virker ut som det nærmer seg brukbart nå? Men krever visst noen workarounds for nvidia gpu, og flere online spill kan plutselig sperre for det pga anticheat, om jeg forstår det riktig. Mye som funker gjennom proton, så mulig dual boot ikke er så ille lengre da. 1 Lenke til kommentar
wil Skrevet onsdag kl 12:22 Del Skrevet onsdag kl 12:22 Jeg ser at Cyrio hadde sine meninger og tanker om Archlinux og det er helt greit. Archlinux er ikke for alle. Den er ikke det. Man må gjøre en innsats for å komme i gang. Det er litt mer å gjøre for å få en Archinstallasjon oppå gå. Men så er det en gang sånn at det er Windows folk har hørt om og kanskje OSX, og andre OS blir for spessielt intresserte. Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet onsdag kl 13:46 Del Skrevet onsdag kl 13:46 (endret) Brukergrensesnittet jo mye det samme på tvers av distroer. Noen lager "sitt eget" men er stort sett tweaks på GNOME eller KDE. Har samme GUI på både Arch, Debian og NixOS. Sammen med feks KDE kommer en del godbiter som gjør det "windows"-aktig i form nettverk / WiFi fornuftig grensesnitt av skjermoppsett, lyd etc osv som man ikke ønsker å bruke mye tid på. Erfaringen over mange år er at Debian er mest stabilt, men grunnen til det er jo konservativ policy som også betyr at pakker i standard kan være gamle. Debian sin posisjon gjør at alle releaser debian-pakker og man får de inn gjennom andre pakkebrønner. Kan ikke anbefale Ubuntu og derivater, de legger inn for mye rart og er tregere. Snap-systemet er ikke bra som folk har nevnt. Arch er motsatt, der er det mye proaktiv oppdatering av pakker. Men sist jeg husker var det en del hazzle å installere det. NixOS er også veldig godt oppdatert men er et helt annet paradigme hvor alt konfigureres på en omfattende måte for å enkelt ta backup av oppsettet. Veldig nyttig på min server, bare rulle tilbake når en oppdatering feilet etc. Verd å nevne at med AI-kjøret har det for lengst kommet fullverdige NVIDIA-drivere. Jeg spiller ikke men kjører Stable Diffusion via docker og offisielle drivere. Kan aldri huske å ha måtte kompilere noe for at Linux skal fungere siste ti årene. Men klart jeg må hazzle litt med feks bluetooth og printere Endret onsdag kl 13:49 av Bing123 Lenke til kommentar
OnceAgain Skrevet onsdag kl 13:56 Del Skrevet onsdag kl 13:56 Alfred_A skrev (16 timer siden): Jeg føler for å gi Linux et nytt forsøk og trenger litt hjelp til å velge en distribusjon. Vel, jeg spiller spill, ser på videoer, driver med programmering, og bryr meg ganske mye om sikkerhet. Også liker jeg det når brukergrensesnittet ser bra ut. Spilling kommer definitivt først. Uansett er Windows pr dato numero uno når det kommer til spilling. Ser etter muligheten for et alternativt OS. Ja, Google kan brukes, det jeg ser etter er personlige erfaringer. Windows fungerer ut av esken, Linux kan fungere tilsvarende med kernel kompileringer, patches, sikkerheten er bedre men anti-cheats i spill får en allergisk reaksjon... Har du noen forslag til en Linux-distribusjon som kan møte mine behov? Det finnes mange alternativer. Hva har du av hardware? Nvidia GPU? Nå husker jeg ikke om alle har Live USB men finn en distro som har nyere Kernel og Live environment slik at du kan sjekke om nettverkskort, wifi, lyd etc fungerer. Har ikke brukt Live USB på lenge siden jeg kjøper hardware som fungerer med Linux. Siden du spiller så vil jeg anbefale deg å sjekke om spillene du liker fungerer. https://www.protondb.com/ https://areweanticheatyet.com/ Jeg bruker sjelden til aldri terminalen bortsett fra når jeg bruker SSH og skal gjøre noe med hjemmeserverne mine. Som mange andre så kan jeg egentlig ikke anbefale hva som passer for ditt bruk, de som gjør det er fanboys og idioter. Du må prøve deg fram og finne ut hva du liker og hva som passer deg. Hvilken distro og hvilken DE(Desktop Environment). Man må gjøre en liten egeninnsats siden man har så mange gode valg. En av de tingene jeg elsker ved Linux desktop er alle de valgene man har. Windows bruker klager på akkurat dette for de har kun det ene valget, Linux brukere kan bytte distro eller bare bytte DE hvis de ønsker. Så mye fantastisk å prøve og leke med.... Jeg var en Ubuntu bruker lenge, fra 2015 til 2023(Gnome og MATE DE). Gikk over til Fedora/NobaraOS for ett år siden og prøvde KDE for første gang. For en måned siden gikk jeg over til Universal Blue project. Har Bazzite på alle desktop PC'er, har Bazzite med gamemode på håndholdte PC'er og HTPC. Aurora på Thinkpad laptop'er. Totalt 8-9 maskiner. Bruker kun KDE nå. Jeg gjør ikke noe med OS'er eller DE. Bytter wallpaper og gjør noe småting med bottom panel. Som alle andre OS'er så kan det være bugs. Jeg bruker Steam for det meste og for Minecraft bruker jeg ATLauncher og PrismLauncher. For alle gratis spill fra Epic, GoG og Prime bruker jeg Heroic Games Launcher. I går brukte jeg dagen på å prøve diverse Free to Play spill, Once Human, Marvel Rivals og Warframe. Jeg er ikke en typisk "Linux user". Det første jeg gjør er å avinstallere Firefox og installere Chrome(ikke bra 😆). Jeg har null interesse for å konfigurere DE til "mitt eget" eller fikle med OS'et. Enklest mulig. 'One Click updates" er så kjekt. Bazzite har 'System Updates' der alt oppdateres. T.o.m. distroboxes, flatpaks, kernel... ALT. For noen dager siden oppdaterte jeg og fikk ny Kernel mm. Er det noe feil er det bare å velge forrige image ved reboot eller ta en rollback. Andre du bør sjekke ut er: NobaraOS og CachyOS. Lykke til. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet onsdag kl 14:14 Del Skrevet onsdag kl 14:14 Nå er det en stund siden jeg har drevet med distrohopping, men en ting som neppe har endret seg er at de store, klassiske distroene har best stabilitet og støtte. Jeg har lenge vært en fan av Debian, men Debian har en ganske konservativ release cycle, som fungerer ganske dårlig til bla. spill og programmer som er utenfor repo. Det kan også være en kilde til frustrasjon for mange sluttbrukere som vil ha nye og flotte egenskaper i programmene sine. Debian Testing er ikke anbefalt for bruk, og Debian Sid kan være særdeles ustabilt, så det hjelper deg heller ikke særlig. Jeg vil kanskje anbefale Ubuntu eller Linux Mint. Selv så har jeg brukt Arch Linux de siste 10 årene, men det er mer en distro for de som liker å mekke. Curuion skrev (4 timer siden): Mye som funker gjennom proton, så mulig dual boot ikke er så ille lengre da. Spill på Linux har kommet langt, mye takket være Steam Deck og Vulkan. Vil nesten våge meg å si at det er unntaksvis at spill ikke kan spilles på Linux, native eller proton. Lenke til kommentar
wil Skrevet onsdag kl 14:56 Del Skrevet onsdag kl 14:56 Det som er fint med Steam, er at det står eller viser et ikon på hvilke OS som er støttet. En annen ting er at mange distroer (iallefall de kjente), har Wikipediasider og forum, så hvis man står fast på et eller annet så kan man ta en titt på de sidene. Også har man Youtube da. Der finnes det filmer og guider hvis man står fast. Om den ikke forklarer deg nøyaktig løsning på et problem, så vil man få en pekepinn på hvordan man kan løse problemet. 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet onsdag kl 17:40 Del Skrevet onsdag kl 17:40 (endret) Bruker Kubuntu i dual boot med Windows. Spill har jeg da på Windows. Ubuntu og Pop!_OS er ofte av de som anbefales (Linux Mint er også lignende disse). Endret onsdag kl 18:12 av Svein M Lenke til kommentar
Cyrio Skrevet onsdag kl 17:55 Del Skrevet onsdag kl 17:55 wil skrev (5 timer siden): Jeg ser at Cyrio hadde sine meninger og tanker om Archlinux og det er helt greit. Archlinux er ikke for alle. Den er ikke det. Man må gjøre en innsats for å komme i gang. Det er litt mer å gjøre for å få en Archinstallasjon oppå gå. Men så er det en gang sånn at det er Windows folk har hørt om og kanskje OSX, og andre OS blir for spessielt intresserte. Bare for å være tydelig, så har jeg absolutt ingenting imot Arch. 🙂 Men jeg synes ikke det er der man bør starte. Om man allerede er litt "inn" i Linux og cli er det en ting, men er som å få en flatpakket bil fra IKEA når du skal ta førerkortet om du hopper inn som en ny bruker. 🙂 Lenke til kommentar
bakoversalto Skrevet onsdag kl 17:58 Del Skrevet onsdag kl 17:58 Jeg har prøvd å bruke linux som desktop operativsystem mange ganger ender alltid tilbake på windows. de jeg har likt å bruke er linux mint aller mest egentlig. Lenke til kommentar
tingo Skrevet onsdag kl 19:19 Del Skrevet onsdag kl 19:19 5 hours ago, Gavekort said: Jeg har lenge vært en fan av Debian, men Debian har en ganske konservativ release cycle, som fungerer ganske dårlig til bla. spill og programmer som er utenfor repo. Debian har også backports, som gjør det litt lettere å leve med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå