Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Asfaltering av uteområde - øker det verdien på boligen?

Anbefalte innlegg

Bolig. 135 kvm bruksareal. 950 kvm tomt. En stor del av uteområde er parkeringsplass belagt med grus. Jeg vurderer å legge asfalt til våren, men det er en stor kostnad som jeg ikke vil ta uten videre.

Er det vanlig at et slik tiltak øker boligens verdi? En ting er at det er langt mer praktisk, men det er også penere.

Takker for alle svar 🙂.

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
22 minutes ago, TwoFace said:

Med tanke på ett salg i nærmeste fremtid - kanskje, for rette kjøper. Generelt - egentlig ikke. Smaken er som baken osv.

Ja, kommer virkelig på hva kjøper ser. Bor man i et geografisk elevert område i perioder med mye snø er grus tingen. Såvel som isdannelse på asfalt og drenering. Evt. ved asfalt så legges det varmekabler under. Så, grus er fint for en typisk hytte. Ikke minst er grus en selger for den paranoide da den leverer lyd... Så leverer også grus med vedlikehold for å fjerne vekst. Ville jeg se at noen betaler ekstra for asfalt, nei. Så sant det er ikke er en bolig til 10mil+ eller tilsvarende prisklasse for hytte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Alfred_A skrev (Akkurat nå):

Ja, kommer virkelig på hva kjøper ser. Bor man i et geografisk elevert område i perioder med mye snø er grus tingen. Såvel som isdannelse på asfalt og drenering. Evt. ved asfalt så legges det varmekabler under. Så, grus er fint for en typisk hytte. Ikke minst er grus en selger for den paranoide da den leverer lyd... Så leverer også grus med vedlikehold for å fjerne vekst. Ville jeg se at noen betaler ekstra for asfalt, nei. Så sant det er ikke er en bolig til 10mil+ eller tilsvarende prisklasse for hytte.

Det er mye snø her i området, og da er grus egentlig en ulempe ettersom det gjør det mer tungvint med snømåking og fres. Det er faktisk en av hovedårsakene til at flere i nabolaget legger asfalt...

Hele området er dog paddeflatt, noe som er en stor fordel. Ikke utsatt for store vannmengder heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, torbjornhb said:

Det er mye snø her i området, og da er grus egentlig en ulempe ettersom det gjør det mer tungvint med snømåking og fres. Det er faktisk en av hovedårsakene til at flere i nabolaget legger asfalt...

Hele området er dog paddeflatt, noe som er en stor fordel. Ikke utsatt for store vannmengder heller.

Fra en som i yrket beveger seg rundt om i landet. De omgivelse du beskriver, asfalt is the stuff! Uansett, vurder varmekabler før asfalt blir lagt. Slikt er gull når man ser tilbake.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Med dagens strømpriser så hadde jeg absolutt gått noen runder før jeg hadde valgt varmekabler under asfalt! Asfalt, snøfreser og salt hadde jeg gått for. Hardpakka snø oppå asfalt går helt fint store deler av vinteren, så tar man salt når isen kommer frem.

Endret av RookieNO
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er utvilsomt ein standardheving å asfaltere, så verdien på eigedommen vil gå opp. 

Dersom salget er nært forestående så vil du nok ikkje få igjen for investeringa, i beste fall gjer du eigedommen meir salgbar. 

Når det gjeld varmekabel i oppkjørselen så ville eg ha vurdert nøye kost/nytte. Om installeringa ikkje er så dyr, så kan det være greit å legge kabel. Du må tross alt ikkje ha varmekabelen påskrudd i det heile tatt, du kan fortsatt måke manuelt. Men for ein ny eigar så kan det være attraktiv til å bruke varmekabele sjølv om straumen er dyr, om alternativet er å inngå brøyteavtale fordi du ikkje er i stand til å måke sjølv så er det ikkje sikkert det er så dyrt å bruke varmekabelen lilevel. 

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (13 minutter siden):

Du må tross alt ikkje ha varmekabelen påskrudd i det heile tat

Dette er vesentlig. Bruker du penger på asfalt så er ikke kostnaden ved varmekabel stor, og som du sikkert forstår så er det dumt å ikke ha den der hvis ny eier (eller du) trenger den. Det er dyrt å legge den ETTER asfaltering...  :lol:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Alfred_A skrev (22 timer siden):

Fra en som i yrket beveger seg rundt om i landet. De omgivelse du beskriver, asfalt is the stuff! Uansett, vurder varmekabler før asfalt blir lagt. Slikt er gull når man ser tilbake.

Når min oppkjørsel blir klar for en overhaling om ca 10 år så er planen å legge PEX-rør. PEX-rør er billigere i innkjøp og legging enn varmekabel. Glykol sikrer frostfrihet. Glykolvannet kan varmeveksles med vannbårent vann fra varmepumpe, eller ha egen "basseng"varmepumpe tilpasset de temperaturene. Eller jeg kan gå for en helt annen løsning: Fyre med en liten varmtvannsbereder som varmes opp når strømmen er billigst (natt) og sirkuleres ut ved behov. Valg av varmekilde kan gjøres senere så det passer godt med varmekildene ellers i huset. Poenget er bare at PEX-rør er så billige ved legging at det ikke gir mening å la være. Så lenge dette grunnarbeidet er gjort så kan man vente med resten til man får lyst. Driftskostnadene kan potensielt bli mye lavere enn med varmekabler.

The Avatar skrev (20 timer siden):

Når det gjeld varmekabel i oppkjørselen så ville eg ha vurdert nøye kost/nytte. Om installeringa ikkje er så dyr, så kan det være greit å legge kabel. Du må tross alt ikkje ha varmekabelen påskrudd i det heile tatt, du kan fortsatt måke manuelt.

Det er et viktig poeng! Varmen bør ikke brukes når det er klar himmel for da er det jo ikke noe nedbør uansett. Varmen bør heller ikke brukes når det snør tett, for da tar det for mye energi å tine snømengdene. Først måker man mengdene bort, så tiner man isrestene med varmen etterpå. Eller når det har snødd veldig lite. Man kan sette timeren på noen timer på natta så bruker man kanskje bare 5-20 kWh et par ganger i uka for å holde oppkjørselen helt snø- og isfri. Etter min mening absolutt verdt det, selv om man må ta de store mengdene på andre måter.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...