Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Nettleser som bruker færre ressurser i forhold til Chrome?

Boing_80

Anbefalte innlegg

CPU:  i5-12400F
GPU: RTTX 3070
RAM: 64 GB DDR4

Jeg pleier å spille Football manager og har YouTube videoer i bakgrunnen. Det ser ut som at Chrome tar mange ressurser siden kjøleviften i kabinettet spinner for fullt og maskinen lager lyd. Er ikke lenge siden jeg renset den før støv innvendig. I Chrome kjører jeg kun disse utvidelsene: Adblock for YouTube 6.0.3, Disconnect 20.3.1.1 og uBlock Origin 1.61.2.

Kan dere anbefale en alternativ nettleser til Chrome som er rask, brukervennlig og som ikke krever så mye ressurser? Jeg har Googlet, men det er så mye at det er vanskelig å velge.

Endret av Boing_80
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Sjekk programvaren som kjører

Datamaskinviftene går vanligvis hardest når PC-en kjører de mest intensive programmene. Hvis viftene er høye når PC-en er inaktiv, kan det tyde på et problem med programvare eller skadelig programvare.

Noen typer skadelig programvare (for eksempel kryptominere) bruker for eksempel PC-en din når den er inaktiv til andre formål. Det er ikke sikkert at du er klar over infeksjonen, og derfor er det viktig at du regelmessig skanner etter skadelig programvare på Windows-PC-en din.

Hvis det ikke er skadelig programvare som er årsaken, kan du sjekke alle prosesser som kjører i Windows Oppgavebehandling, som du åpner ved å trykke Ctrl + Shift + Esc på tastaturet. Under Prosesser ser du en liste over aktive apper og bakgrunnsprosesser og eventuell ressursbruk.

Hvis prosessor- eller minneprosenten ligger på 100%, er det et tegn på at datamaskinen jobber for mye, og du må stoppe, deaktivere eller avinstallere eventuelle overaktive apper som forårsaker problemet.

Translated with DeepL.com (free version)

Kilde: https://helpdeskgeek.com/help-desk/6-tips-to-fix-when-your-computer-fan-is-loud/

Ikke glem å klikke på kolonneoverskrifta for CPU/Memory for å sortere prosessene etter ressursbruk.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hei. Blir PC`en treig når du både spiller og har Youtube på Chrome samtidig eller er det bare det at vifta/viftene kjører hardere? skjer det samme hvis du bare kjører Chrome eller bare kjører spillet?

Har du prøvd Mozilla Firefox? Jeg har brukt Firefox som Hovednettleser på ja. Jeg vet ikke hvor mange PC`er, men som regel så har det ikke vært noe store problemer med hastighet på Firefox. Noen mener kanskje at den er tungdreven, men jeg synes ikke det. Firefox på en PC med 64 GB RAM bør ikke by på noe særlig problemer iallefall. Du kan jo prøve den og se hva som skjer.

Lenke til kommentar
wil skrev (33 minutter siden):

Hei. Blir PC`en treig når du både spiller og har Youtube på Chrome samtidig eller er det bare det at vifta/viftene kjører hardere? skjer det samme hvis du bare kjører Chrome eller bare kjører spillet?

Har du prøvd Mozilla Firefox? Jeg har brukt Firefox som Hovednettleser på ja. Jeg vet ikke hvor mange PC`er, men som regel så har det ikke vært noe store problemer med hastighet på Firefox. Noen mener kanskje at den er tungdreven, men jeg synes ikke det. Firefox på en PC med 64 GB RAM bør ikke by på noe særlig problemer iallefall. Du kan jo prøve den og se hva som skjer.

Neida, datamaskinen blir ikke treg. Men vifta kjører for fullt og det blir veldig bråkete. Prøvde nå med Edge som jeg tilpasset etter mine behov (deaktiverte alle fancy og unødvendige funksjoner) og spilte Victoria 3. Det var en mye bedre opplevelse.

Lenke til kommentar
kremt skrev (27 minutter siden):

Din PC er jo nesten topp spekket og ny, den burde ikke ha problem med dette. Maskinen jeg sitter på har bare 8 gb ram og den funker helt greit. Sjekk at du har satt på "High performance" i windows strømstyring. 

Jeg har tweaket datamaskinen og tatt bort alt av bloatware og slikt. Så OSet er ganske trimmet slikt sett. Men Chrome er jo ganske krevende i seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...