Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Autisme tråd.

Taylor

Anbefalte innlegg

Gjest 58c0e...b45
On 1/7/2025 at 2:16 PM, Kassettspiller said:

Huff, lurer på hvor mange bedrifter som misbruker ordningen.

Autist eller ikke, du er jo deg selv uansett. 😉

Meg du siterte for nesten en måned siden. Jeg har en jobb hvor arbeidsgiveren får tilskudd fordi de gir meg jobb. Hadde møte med NAV og arbeidsgiveren forrige uke og da be tilskuddene forlenget. Jeg er nærmest 100 prosent sikker på at bedriften ikke trenger tilskudd. Jeg gjør akkurat det samme som de andre ansatte. Men jeg tør ikke si det fordi jeg jo er i et avhengighetsforhold til arbeidsgiveren og kan miste jobben om de misliker meg. 

Jeg tror også det kan være en del fordommer. At arbeidsgiveren og NAV tror jeg ikke klarer å jobbe som alle andre fordi jeg har asperger. Men arbeidsoppgavene jeg har nå spiller på mine styrker, så jeg gjør ikke noe dårligere jobb enn andre. Det er bare visse arbeidsoppgaver jeg ikke klarer, men slike arbeidsoppgaver har jeg ikke. 

NAV har aldri gjort noen undersøkelser for å se om bedriften trenger lønnstilskudd. De har kun stolt blindt på bedriften og selvsagt ønsker de å slippe å betale lønn om de kan det. 

On 1/16/2025 at 6:41 PM, Kassettspiller said:

En autismediagnose kan begrense mulighetene i Forsvaret og politiet, men ellers er det ikke så mye negativt ved å få bekreftet en diagnose.

Det er sant. Men deg ikke automatisk diskvalifisert til en jobb i forsvaret eller politiet. Det gjøres en individuell vurdering hvor de ser om du har symptomer som gjør at du ikke kan utføre jobben godt nok.  Da jeg var yngre var jeg redd for å bli diskvalifisert til slike jobber. Men nå tenker jeg at det bare er positivt. Jeg hadde aldri ønsket å få en jobb jeg ikke kunne utføre på en forsvarlig måte. Det hadde satt både min og andres helse i fare. I tillegg hadde jeg konstant følt meg nervøs. 

On 1/18/2025 at 6:39 PM, Martelè said:

Har noen av dere erfart det som kalles for "infantilization"? Altså at voksne prater til deg som om du skulle
vært et barn, til tross for at du selv er voksen også?

Det har jeg også opplevd. Det verste synes jeg var da helsepersonell gjorde det. Jeg kan forstå at noen som ikke vet noe om asperger kan misforstå diagnosen. Men om man jobber med folk som har asperger så burde man både vite at vi med asperger er like oppegående som de uten asperger og de burde vite hvor ubehagelig det er å bli snakket til som om man var barn. 

Anonymous poster hash: 58c0e...b45

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 58c0e...b45
1 minute ago, Guest 58c0e...b45 said:

NAV har aldri gjort noen undersøkelser for å se om bedriften trenger lønnstilskudd. De har kun stolt blindt på bedriften og selvsagt ønsker de å slippe å betale lønn om de kan det. 

Det er sant. Men deg ikke automatisk diskvalifisert til en jobb i forsvaret eller politiet. Det gjøres en individuell vurdering hvor de ser om du har symptomer som gjør at du ikke kan utføre jobben godt nok.  Da jeg var yngre var jeg redd for å bli diskvalifisert til slike jobber. Men nå tenker jeg at det bare er positivt. Jeg hadde aldri ønsket å få en jobb jeg ikke kunne utføre på en forsvarlig måte. Det hadde satt både min og andres helse i fare. I tillegg hadde jeg konstant følt meg nervøs. 

Edit: Jeg hadde en periode lyst til å bli lokomotivfører og var lei meg fordi jeg har noen helseproblemer som gjør meg diskvalifisert fra å kjøre tog. Men da jeg fikk tenkt meg litt om så skjønner jeg at disse reglene handler om min og passasjerens sikkerhet og at det er bra jeg ikke får kjøre tog når det kan sette mitt og andres liv i fare. 

Lenke til kommentar
Gjest 58c0e...b45
1 hour ago, Guest 58c0e...b45 said:

Meg du siterte for nesten en måned siden. Jeg har en jobb hvor arbeidsgiveren får tilskudd fordi de gir meg jobb. Hadde møte med NAV og arbeidsgiveren forrige uke og da be tilskuddene forlenget. Jeg er nærmest 100 prosent sikker på at bedriften ikke trenger tilskudd. Jeg gjør akkurat det samme som de andre ansatte. Men jeg tør ikke si det fordi jeg jo er i et avhengighetsforhold til arbeidsgiveren og kan miste jobben om de misliker meg. 

Jeg tror også det kan være en del fordommer. At arbeidsgiveren og NAV tror jeg ikke klarer å jobbe som alle andre fordi jeg har asperger. Men arbeidsoppgavene jeg har nå spiller på mine styrker, så jeg gjør ikke noe dårligere jobb enn andre. Det er bare visse arbeidsoppgaver jeg ikke klarer, men slike arbeidsoppgaver har jeg ikke. 

Edit: I en del tilfeller er jeg også mer effektiv enn de andre siden jeg ikke driver med small talk. Sier ikke at alle med asperger misliker small talk, men mange av oss gjør det. I tillegg er det selvsagt mange uten asperger som misliker small talk, men på min jobb er det mange ikke-aspergere som bruker mye tid på sosialisering fremfor arbeid. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...