Kassettspiller Skrevet 31. desember 2024 Del Skrevet 31. desember 2024 bakoversalto skrev (27 minutter siden): Husker de brukte jævlig lang tid på å diagnotisere meg med asperger fordi de ikke klarte å finne ett eksempel på tilpassningsvansker før ungdomskolen. tydeligvis ett krav at man har vansker i barneskolealder. Ja, er jo gjerne et krav det (utenom atypisk autisme), men så finnes det noen som har mindre åpenbare symptomer. Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 6. januar Del Skrevet 6. januar Sitat Våre medlemmer rapporterer at også de med høyere utdannelse, har blitt diskriminert i ansettelsesprosesser når de er åpne om sin diagnose. https://autismeforeningen.no/horingssvar/muntlig-horing-til-statsbudsjettet-2025-arbeids-og-sosialkomiteen/ Shit Noen med autisme som har opplevd noe lignende? Lenke til kommentar
Gjest 58c0e...b45 Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar 5 hours ago, Kassettspiller said: https://autismeforeningen.no/horingssvar/muntlig-horing-til-statsbudsjettet-2025-arbeids-og-sosialkomiteen/ Shit Noen med autisme som har opplevd noe lignende? Ser de også nevner NAV til å hjelpe med å komme i arbeid. Jeg kan kun snakke om min personlige erfaring. Men NAV brukte store ressurser på meg. Problemet var at de ikke skjønte at arbeidsgiveren utnyttet ordningen. Eventuelt så skjønte NAV det, men brydde seg ikke likevel. Jeg har ikke jobbet i NAV så jeg vet ikke hvordan de tenker. Men jeg vet at arbeidsgiveren utnyttet alle tilskuddene de fikk med meg. Selv var jeg for redd for å miste jobben til å tørre å si ifra til NAV. Det er det andre problemet. Vi som får hjelp av NAV til å få jobb er avhengig av godvilje fra arbeidsgiveren så vi sier ikke nødvendigvis til NAV når vi ser at støtteordninger blir utnyttet. Dette burde også NAV være klar over. Anonymous poster hash: 58c0e...b45 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar Aner ikke men Barnevernet stemplet meg som Autist på 2000-Tallet men hu som drev med dette var ikke helt god Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar Gjest 58c0e...b45 skrev (8 timer siden): Ser de også nevner NAV til å hjelpe med å komme i arbeid. Jeg kan kun snakke om min personlige erfaring. Men NAV brukte store ressurser på meg. Problemet var at de ikke skjønte at arbeidsgiveren utnyttet ordningen. Eventuelt så skjønte NAV det, men brydde seg ikke likevel. Jeg har ikke jobbet i NAV så jeg vet ikke hvordan de tenker. Men jeg vet at arbeidsgiveren utnyttet alle tilskuddene de fikk med meg. Selv var jeg for redd for å miste jobben til å tørre å si ifra til NAV. Det er det andre problemet. Vi som får hjelp av NAV til å få jobb er avhengig av godvilje fra arbeidsgiveren så vi sier ikke nødvendigvis til NAV når vi ser at støtteordninger blir utnyttet. Dette burde også NAV være klar over. Anonymous poster hash: 58c0e...b45 Huff, lurer på hvor mange bedrifter som misbruker ordningen. Maskinfører skrev (8 timer siden): Aner ikke men Barnevernet stemplet meg som Autist på 2000-Tallet men hu som drev med dette var ikke helt god Autist eller ikke, du er jo deg selv uansett. 😉 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar Kassettspiller skrev (5 timer siden): Huff, lurer på hvor mange bedrifter som misbruker ordningen. Autist eller ikke, du er jo deg selv uansett. 😉 Jeg er nok ikke autist de ville bare fylle kommunkassa med tilskudd 😉 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar Jeg vet at der finnes bedrifter som ansetter kun de med autisme. Her i Norge har vi Spesialistbedriften. Hva tenker dere om slik? Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar Maskinfører skrev (25 minutter siden): Jeg er nok ikke autist de ville bare fylle kommunkassa med tilskudd 😉 Martelè skrev (21 minutter siden): Jeg vet at der finnes bedrifter som ansetter kun de med autisme. Her i Norge har vi Spesialistbedriften. Hva tenker dere om slik? Det er et bra tilbud, siden mange med diagnoser sliter med å få seg jobb. Likevel frykter jeg at Spesialbedriften kommer til å trenge færre ansatte fordi kunstig intelligens vil gjøre mesteparten av arbeidet. Lenke til kommentar
Gjest 58c0e...b45 Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar On 1/7/2025 at 2:16 PM, Kassettspiller said: Huff, lurer på hvor mange bedrifter som misbruker ordningen. Jeg lurer på det samme selv. 20 hours ago, Kassettspiller said: Likevel frykter jeg at Spesialbedriften kommer til å trenge færre ansatte fordi kunstig intelligens vil gjøre mesteparten av arbeidet. Nå vet jeg ikke noe konkret om Spesialbedriften, men har sett andre som spesialiserer seg på å ansette folk med autisme fokusere på ensformige arbeidsoppgaver. Tanken er at det er her folk med autisme gjør det best, men det er jo også de oppgavene som først vil bli gjort overflødig av kunstig intelligens. Anonymous poster hash: 58c0e...b45 Lenke til kommentar
Gjest 58c0e...b45 Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar 13 hours ago, Guest 58c0e...b45 said: Nå vet jeg ikke noe konkret om Spesialbedriften, men har sett andre som spesialiserer seg på å ansette folk med autisme fokusere på ensformige arbeidsoppgaver. Tanken er at det er her folk med autisme gjør det best, men det er jo også de oppgavene som først vil bli gjort overflødig av kunstig intelligens. Anonymous poster hash: 58c0e...b45 Edit: Når det er sagt så liker jeg tanken bak bedrifter som spesialiserer seg på å ansette folk med autisme. For vi med autisme kan ha mye å bidra med selv om vi ikke passer helt inn i de ordinære jobbene. I tillegg kan det være at man med arbeidserfaring fra en autisme-bedrift vil klare å gå over til en vanlig bedrift. Jeg snakket med en som ansatte i en autisme-bedrift. Han sa at et stort problem er offentlig sektor som ofte har svært strenge krav til formell kompetanse. Mange av oss med autisme klarte ikke å fullføre en universitetsgrad. Men vi kan fortsatt ha mye å tilby en arbeidsgiver. Så håper offentlig sektor blir flinkere til å ansette oss som ikke har perfekt CV. Anonymous poster hash: 58c0e...b45 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 12. januar Del Skrevet 12. januar Gjest 58c0e...b45 skrev (På 8.1.2025 den 16.32): Jeg lurer på det samme selv. Jeg er selv med kontakt med Nav/jobbspesialist, så håper det ordner seg for meg. 😵💫 Lenke til kommentar
Gjest 161cc...db2 Skrevet 15. januar Del Skrevet 15. januar bakoversalto skrev (4 minutter siden): Hva er greia med autisme Man sliter med å fungere i sosiale sammenhenger med andre. Tar ting bokstavelig. Sliter med å forstå ironi. Mange av de med autisme sliter med å være i jobb. Man blir utslitt mentalt av sanseinntrykk. Man er hypersensitiv. Anonymous poster hash: 161cc...db2 Lenke til kommentar
bakoversalto Skrevet 15. januar Del Skrevet 15. januar Gjest 161cc...db2 skrev (Akkurat nå): Man sliter med å fungere i sosiale sammenhenger med andre. Tar ting bokstavelig. Sliter med å forstå ironi. Mange av de med autisme sliter med å være i jobb. Man blir utslitt mentalt av sanseinntrykk. Man er hypersensitiv. Anonymous poster hash: 161cc...db2 hypersensitiv 🤔 ja, beskriver meg ganske bra bortsett fra forstå ironi og ta ting bokstavelig. Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 15. januar Del Skrevet 15. januar (endret) bakoversalto skrev (31 minutter siden): Hva er greia med autisme Det er jo en utviklingsforstyrrelse som fører til vansker. Hjernen fungerer ganske anderledes. Vanskene varierer, med hovedsakelig og enkelt sagt har man vansker med språk, gjensidig sosialt samspill og kommunikasjon. Endret 15. januar av Kassettspiller Lenke til kommentar
bakoversalto Skrevet 15. januar Del Skrevet 15. januar Hvis noen sier: "Kan du lukke vinduet?" kan svaret være "Ja," uten å faktisk gjøre det. Hender jeg gjør men er hovedsakelig for å være morsom. Kassettspiller skrev (3 minutter siden): Det er jo en utviklingsforrstyrrelse som fører til vansker. Hjernen fungerer ganske anderledes. Vanskene varierer, med hovedsakelig og enkelt sagt har man vansker med språk, gjensidig sosialt samspill og kommunikasjon. Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 15. januar Del Skrevet 15. januar bakoversalto skrev (Akkurat nå): Hvis noen sier: "Kan du lukke vinduet?" kan svaret være "Ja," uten å faktisk gjøre det. Hender jeg gjør men er hovedsakelig for å være morsom. Gratulerer, du klarer å ikke ta alt bokstavelig. Lenke til kommentar
bakoversalto Skrevet 15. januar Del Skrevet 15. januar Kassettspiller skrev (Akkurat nå): Gratulerer, du klarer å ikke ta alt bokstavelig. min beste egenskap 😎 1 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 15. januar Del Skrevet 15. januar bakoversalto skrev (1 minutt siden): min beste egenskap 😎 Mange med asperger er ganske smarte, så overrasker meg ikke at noen har lært mye av det sosiale til tross for medfødte vansker. Du må nesten holde kurs slik at andre autister kan lære dette. Lenke til kommentar
bakoversalto Skrevet 15. januar Del Skrevet 15. januar Kassettspiller skrev (25 minutter siden): Mange med asperger er ganske smarte, så overrasker meg ikke at noen har lært mye av det sosiale til tross for medfødte vansker. Du må nesten holde kurs slik at andre autister kan lære dette. hehe, har ocd da som ble ett stort problem under covid Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå