leienisse Skrevet søndag kl 16:25 Forfatter Del Skrevet søndag kl 16:25 Jeg lurer veldig paa hvordan Norge ville sett ut hvis vi hadde Dubai som forbilde. Saa vidt jeg kan se er gjennomsnittsloenn i Dubai ca. 49 000 kr per maaned, mens den i Norge er 56 000 kr. Men Dubai er tax free environment. De har vel oekonomer de ogsaa og funnet en maate at inflasjon ikke gaar ut av kontroll selv om det er skattefritt. Hvorfor kan ikke Norge vaere tax free environment? Dubai er billigere, og alt er moderne og forgylt. De har omtrent samme gjennomsnittsloenn som oss naar vi regner med skatt. Om de ogsaa har gode frynsegoder som sponset bolig eller liknende vet jeg ikke om. Anyway, Norge har oekonomer, Dubai har oekonomer ogsaa. Men vi maa foelge den norske modellen, right? Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet søndag kl 16:51 Del Skrevet søndag kl 16:51 leienisse skrev (På 31.12.2024 den 16.16): 3% tilsvarer ca. 10 tusen kr per maaned per innbygger. Hva tror du skjer med renta og kronekursen dersom det plutselig slippes så mye cash ut i markedet? Tror du det vil gi velstandsøkning for de fleste? ….eller Deg, slik du ber om. 2 Lenke til kommentar
leienisse Skrevet søndag kl 17:24 Forfatter Del Skrevet søndag kl 17:24 Hvorfor er ikke loennsvekst et problem da? Vi har jo plutselig hatt betydelig loennsvekst det siste tiaaret. Hvorfor er ikke det et problem for inflasjon, rente, kronekurs? Er det fordi det slippes cash ut i markedet gradvis over tid? Vi kan senke skattene gradvis over tid ogsaa, f.eks over ti aar - for aa gi i snitt kanskje 10 000 kr i skattelette. Hvorfor er ikke det jeg skriver logisk? Lenke til kommentar
leienisse Skrevet søndag kl 17:28 Forfatter Del Skrevet søndag kl 17:28 Oekonomisk vekst, loennsvekst, boligprishopp osv osv dette er alt maater aa slippe cash ut i markedet over tid. Hvorfor er ikke det et problem for renta, kronekurs, inflasjon? Vi kan gi skatteletter over tid. Ser ikke hvorfor det skulle bli et problem? Lenke til kommentar
leienisse Skrevet søndag kl 17:28 Forfatter Del Skrevet søndag kl 17:28 Hvorfor tror nordmenn automatisk bare fordi de er norske at det kun finnes en modell og en maate aa styre samfunnet paa oekonomisk? Lenke til kommentar
leienisse Skrevet søndag kl 17:30 Forfatter Del Skrevet søndag kl 17:30 Dubai slipper cash ut i markedet hele tiden ved at det er tax free. Ser ikke at de sliter med oekonomiske problemer av den grunn. Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet søndag kl 17:46 Del Skrevet søndag kl 17:46 Tror du må tilbake på skolebenken TS. Vi fordeler allerede store midler fra oljefondet via et hav av velferdsgoder. Som gjør at de fleste av oss får langt større og bedre fordeler over det jevne.... enn stort sett alle andre land i verden. Det er også den aller beste måten å fordele godene på, uten at inflasjonen hopper i taket. Nå er det også viktig at vi er balansert med resten av EØS-landene, det er også et mål alene i EØS-avtalen å jevne ut fordelene i EU/EØS. Det vil på lengre sikt bidra til bedre velstand for hele Europa/verden, samt en tryggere geopolitisk situasjon med mindre uro og konflikter, da mindre forskjeller i verden minsker risikobildet. Du kan ikke sammenlikne Norge med Dubai. En metropol for kriminelle som ønsker å hvitvaske penger og mer til. Det er jo ofte der de "skitne pengene" -havner. 1 1 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet søndag kl 20:07 Del Skrevet søndag kl 20:07 leienisse skrev (2 timer siden): Dubai slipper cash ut i markedet hele tiden ved at det er tax free. Ser ikke at de sliter med oekonomiske problemer av den grunn. Det er mer komplisert enn at "De forente arabiske emirater gjør dette og det fungerer for de, så da må det fungere for oss også". Men økonomien deres er uansett ikke så fantastisk som det kan se ut som fra utsiden ved første blikk, og de har hatt sine økonomiske kriser. Det er også mange ting å sette fingeren på ved hvordan landet drives, og kan ikke sammenlignes med Norge. Du stiller mange spørsmål, og det er tydelig at du tenker mye på dette og er interessert i temaet. Jeg aner ikke noe om din alder, men er du i en passende alder for utdanning, kan kanskje en økonomisk utdanning være midt i blinken for deg. Det kan være ganske tørt stoff, men er du så interessert som det virker som, tror jeg det er rett utdanning for deg. Hvis det ikke er aktuelt, er det mye stoff på nett. Der kan du lese deg grønn på økonomi om du vil, om du finner de riktige (og gode) kildene. Det vil på sikt være bedre enn å søke kunnskap på et forum, der de aller fleste av oss ikke har noen økonomisk utdanning. Jeg har heller ikke det, men jeg synes det er et interessant tema, og har plukket opp en del etter hvert. 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet søndag kl 20:13 Del Skrevet søndag kl 20:13 leienisse skrev (På 1.1.2025 den 12.15): Jeg har ikke studert oekonomi Ja, det er ganske tydelig. 2 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet søndag kl 20:25 Del Skrevet søndag kl 20:25 Man trenger ikke å "studere" økonomi for å få en grunnleggende forståelse på hvordan ting henger sammen. Jeg har heller ikke studert økonomi, men leser nyheter - følger med på debatter, leser kronikker. I tillegg har jeg helt grunnleggende forståelse på hva inflasjon og markedsøkonomi er. Noe de fleste av oss lærer på skolen. Her er en god og underholdene "start" på samfunnsfag og grunnleggende økonomilære: https://tv.nrk.no/serie/harald-eia-presenterer-saann-er-norge Så syns jeg det er meget rart å ha sterke meninger om noe, uten å ha noe som helst forkunnskaper om det. Blir som om noen som aldri har kjørt bil, og ikke engang har lappen... Skal uttale seg om kjøreegenskapene til diverse bilmerker, samt hva som bør gjøres deretter. 😜 1 Lenke til kommentar
leienisse Skrevet søndag kl 20:28 Forfatter Del Skrevet søndag kl 20:28 Jeg stiller endel kritiske spoersmaal som ingen av dere har gitt noen overbevisende svar paa. Irrelevant da at jeg ikke har oekonomiutdannelse. Lenke til kommentar
leticia Skrevet søndag kl 20:32 Del Skrevet søndag kl 20:32 leienisse skrev (På 31.12.2024 den 16.16): Jeg skjoenner ikke, er ikke Statsbudsjettet ganske bra finansiert av skatteinntektene? Det er vel ingen grunn til aa bruke mye oljepenger til Statsbudsjettet naar skatter og avgifter er tilstrekkelig. Det svaret hadde du visst hvis du hadde sjekket ut statsbudsjettet og hvor de forskjellige inntektene i statsbudsjettet kommer fra. Enkelt forklart, nei, skatter og avgifter er ikke tilstrekkelig. 1 Lenke til kommentar
leienisse Skrevet søndag kl 20:34 Forfatter Del Skrevet søndag kl 20:34 Jeg vet at Norge har et vanvittig overskudd paa statsbudsjettet. Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet søndag kl 20:36 Del Skrevet søndag kl 20:36 leienisse skrev (Akkurat nå): Jeg stiller endel kritiske spoersmaal som ingen av dere har gitt noen overbevisende svar paa. Irrelevant da at jeg ikke har oekonomiutdannelse. Du har fått gode svar. Problemet er at du ikke forstår svarene. Jeg kan jo forsøke å hjelpe deg: Du kan ikke gi 10 000 til hver innbygger i Norge. For da vil inflasjonen stige deretter. Hvis du har en landsby med 1000 innbyggere, og alle tjener 1000 kroner dagen. Da er økonomien i landsbyen slik; at det hver dag er nøyaktig 1 million kroner i omløp. Noe spares, noe brukes osv... Men; markedsøkonomien vil da være konstant - 1 million hver dag. Så varer og tjenester, vil da koste derav - så alle "genererer" 1000 kroner i inntekt, til seg selv - hver dag. Dersom alle da får 100 kroner ekstra, i "oljefond-støtte" - er det da 1 100 000 i omløp hver dag, altså 10% mer. Siden det ikke er mer varer og tjenester i omløp (vekst) - vil prisen på de samme varer og tjenester, øke, fordi pengene MISTER VERDI. 1 100 kroner er verd like mye som 1 000 kroner. Fordi du får ikke MER igjen for pengene, fordi det ikke er mer å kjøpe/hente. Så da går prisene opp. Dersom det er VEKST i markedsøkonomien, i landsbyen - for eksempel ved at flere innbyggere flytter inn, og deretter genererer flere jobber, flere produkter osv... så vil det være flere måter å bruke pengene på, og flere vil konkurrere om de 1000 eller 1100 kr,-. Da går prisene ofte NED. Økt etterspørsel : ØKTE priser Lav etterspørsel: Lavere PRISER leienisse skrev (1 minutt siden): Jeg vet at Norge har et vanvittig overskudd paa statsbudsjettet. Helt feil. Et statsbudsjett er penger fordelt på alt i Norge. Og det skal i en perfekt verden gå i 0,- Fakta er at statsbudsjettet ofte går i dundrende minus hvert år. Fordi det kommer uforutsette hendelser, som krever mer penger. Vi har blant annet sett det på Forsvaret i den siste tiden... og vi så det under Covid. 1 1 Lenke til kommentar
leienisse Skrevet søndag kl 20:40 Forfatter Del Skrevet søndag kl 20:40 Jeg forstaar det du skriver om inflasjon. Jeg skjoenner ikke at det er et utfyldig svar paa spoersmaalet mitt. I 2025 er statens samlede inntekter anslått til 2 250,0 milliarder kroner, og samlede utgifter til 2 020,8 milliarder kroner. Ser ut som et overskudd. Leste en artikkel om at det hadde vaert ett aar et overskudd paa vanvittige 1000 milliarder, eller 200 000 kr per innbygger. Lenke til kommentar
leienisse Skrevet søndag kl 20:42 Forfatter Del Skrevet søndag kl 20:42 For det foerste kan vi spre skattelettene over et tiaar, for aa faa samme effekt som gradvis loennsvekst har. Det ser ikke ut som om ekstra penger i oekonomien noedvendigvis bidrar til hoey inflasjon, hvis det var tilfellet ville vi vaert ille ute fordi vi har hatt en betydelig oekning i pengemengden og folks loenninger over det siste tiaaret. For det andre har ikke Dubai enorm inflasjon bare fordi de gir det folk ville betalt i skatt til folket. Lenke til kommentar
leienisse Skrevet søndag kl 20:43 Forfatter Del Skrevet søndag kl 20:43 - 413,6 milliarderNorge går ikke med underskudd. Hvis vi ikke later som om vi ikke har oljeinntekter, gikk statsbudsjettet med 688 milliarder i overskudd i 2023, antagelig 332 milliarder i 2024 og 229 milliarder i 2025 tror regjeringen. Lenke til kommentar
leienisse Skrevet søndag kl 20:48 Forfatter Del Skrevet søndag kl 20:48 Virker som dere oensker aa slavisk forsvare den norske modellen no matter what, og ikke tar kritisk tenkning i betraktning. Lenke til kommentar
leticia Skrevet søndag kl 20:48 Del Skrevet søndag kl 20:48 leienisse skrev (4 minutter siden): - 413,6 milliarderNorge går ikke med underskudd. Hvis vi ikke later som om vi ikke har oljeinntekter, gikk statsbudsjettet med 688 milliarder i overskudd i 2023, antagelig 332 milliarder i 2024 og 229 milliarder i 2025 tror regjeringen. Altså - du har kommet så langt, så du bør lese videre til Utenom lånetransaksjoner og petroleumsvirksomheten har statsbudsjettet et underskudd på 413,6 milliarder kroner. Dette oljekorrigerte underskuddet dekkes ved en tilsvarende overføring fra Statens pensjonsfond utland. 1 1 Lenke til kommentar
leienisse Skrevet søndag kl 20:50 Forfatter Del Skrevet søndag kl 20:50 Ja, men saa var det dette med at vi later som vi ikke har oljepenger, hvilket vi har. Og at statsbudsjettet er mer enn stort nok allerede. Vi trenger strengt tatt ikke aa oeke budsjettet mer enn det allerede er, og kan bruke oljefondet til aa finansiere skatteletter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå