Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ønsker forslag til nytt wifi-utstyr

Goliath

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg ser etter et nytt wifi-utstyr. I dag har jeg Orbi mesh med 3 stasjoner men ønsker bedre hastighet på det interne nettverket + mer funksjonalitet i softwaren.

Ønsker et nytt utstyrmed følgende krav:

1. Wifi 6e (evt. nyere standard, hvis det finnes)
  2. 3 basestasjoner med min. 2 ethernet på hver
  3. Mesh
  4. Ikke noe fra Netgear
  5. Mulighet å slå av 5GHz for å koble til 2.4GHz utstyr på en enklere måte

Nr. 1-4 er enkelt å Google meg frem til men nr. 5 er et viktig krav som jeg ikke så lett klarer å finne ut av.

Takknemlig for all tilbakemelding :)

Endret av Goliath
Lenke til kommentar
  • Goliath endret tittelen til Ønsker forslag til nytt wifi-utstyr
Videoannonse
Annonse

0. Hvilken Orbi-løsning er det du har i dag?

1. Er en del WiFi 7-produkter på markedet nå. Men man skal holde tunga litt rett i munnen. WiFi 6E betyr at det er 6GHz-støtte. For WiFi 7 er det ikke en egen betegnelse for utstyr som har 6GHz-støtte, så her må man sjekke spesifikasjonene. En del av de rimeligere WiFi 7-løsningene er kun dual-band. Ekstra forvirrende er det at enkelte produsenter markedsfører støtte for 6GHz, der man kan velge om 5 eller 6 GHz skal være aktivert. Dette er helt meningsløst siden de fleste sitter med ganske mange enheter fortsatt som støtter 5 GHz, men ikke 6GHz, så i praksis må man kjøre med 5GHz. 

2./3.  Sikkert på at du trenger tre enheter? Her er det forskjeller på "billig og mer kostbart" mesh-utstyr med tanke på hvordan ytelse og rekkevidde er. F.eks. om ytelse er generelt viktig, bør man se etter løsninger som er 4x4 på både 5 og 6GHz. 4x4 kan alltids være "greit" på 2.4GHz og har fordeler rekkeviddemessig også der, men ville ikke sett på det som så viktig. For mesh kan "less is more" også stemme i en del tilfeller - f.eks. om man får daisy chain av mesh-aksesspunkter med trådløst backhaul, vil ytelsen potensielt kunne være en del redusert. 

5. En god del løsninger som lar deg opprette en ekstra SSID som er knyttet til spesifikt bånd. Av de jeg vet som ikke støtter det, er vel Google Nest WiFi. Skal sies her at problemet kunne vært unngått hvis de som utviklet førstegangsinstallasjonsløsningene på diverse IoT-enheter hadde "gidda", men mistenker at det er latskap, "gjøre det så fort så mulig", gjenbruk av samme SDK/libs etc. som gjør at man ender opp med dette, der man i stedet prøver å kopiere BSSID som telefon er koblet til 😞

Husk at mesh med trådløs tilkobling av mesh-aksesspunktene blir et kompromiss. Det er en løsning som enkelt gir utstrakt wifi-dekning og "grei" ytelse. Med 6GHz backhaul, og enda medre med WiFi 7 MLO på backhaul, blir det bedre. Men likevel, å ha dette kablet vil være det beste. Så er det ikke sikkert man trenger alle mesh-aksesspunktene kablet. Personlig har jeg ett kablet (i stua) og ett med trådløs backhaul (garasje, ikke noe der som krever høy ytelse).

Så er det jo også et spørsmål hvor god ytelse man trenger. Hva er det dette brukes til? Hva er det man forventer? Vi snakker fortsatt om WiFi her, og det vil være mange faktorer som påvirker ytelsen i praksis. Og hvilken type bolig snakker man om her? Hus eller leilighet? Størrelse? Byggematerialer? Ingen muligheter til å få lagt noen kabler?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...