Tastaturkriger Skrevet torsdag kl 05:29 Forfatter Del Skrevet torsdag kl 05:29 (endret) Zepticon skrev (17 timer siden): I USA hadde jeg kanskje blitt rikere. Men det gir meg ikke et bedre liv. Det gir meg bare mer penger. I bytte mot disse pengene får jeg et samfunn i forfall, der mange lever fra lønning til lønning, der folk sliter og blir utnyttet på daglig basis. Et helsesystem i forfall og der selskaper og kapitalister har overtatt styringen, og kjører hele greia i dass. Det er disse "midt på treet intelligens" folka som holder på sånn. De som er smarte nok til å forstå hvordan de skal karre til seg mest mulig, men for dumme til å forstå at de er parasitter som ødelegger alt rundt seg med grådighet. Måten du ordlegger deg rundt "rettferdighetsretorikken" og om man "biter på den" viser at du nepper har forstått de store linjene i samfunnet. Gratulerer med Mensa IQ nivået ditt, og at du har lykkes med å få en smart partner som kan tilføre livet ditt mer. Du er tydelig priviligert. Du hopper allikevel mellom to perspektiver. Det første perspektivet, er behovet for deg som enkeltmenneske til å gi tilværelsen din en tilsynelatende retning. Purpose beats hedonism. Det er bismaken ved å karre til seg. Det er bismaken ved å selge inn unødvendige screening-undersøkelser til hypokondere, slik en ser leger gjør, bare for å finne en mulighet til å komme seg unna det offentlige. Det andre perspektivet, er ikke hva som er psykologisk best, men at folk agerer egoistisk som flokk. Og selv om det ikke er en perfekt sammenheng mellom intelligens og akademisk utdannelse, så er det en liten sammenhet. Du argumenterer som om utformingen av samfunnsinstitusjonene er svart/hvitt, enten har man nøyaktig samme prosent forvaltning som nå, betaler like mye skatt, ellers går alt til helvete, blir USA 2.0 osv. Men det belegger du ikke med argumenter. Vil du fortelle hva du jobber med? Jeg kjenner en haug leger, og selv de flinkeste og mest medgjørlige pikene, sliter med at de føler seg utnyttet av systemet, at de ikke har tid nok til å ha familie, at døgnrytmen er forferdelig, og at de ikke har hverken autonomi, forutsibarhet (takket være spesialiseringsmodellen), og ikke finner måter å gå privat på, hvor de kunne hatt mer mulighet til å utforme egen hverdag. Dette samfunnet er ikke rettferdig ovenfor alle. Det utnytter noen. Og staten unytter også. Privatisering der hvor markedene har høyere grad av ideell konkurranse, gir individuelle skjebner bedre mulighet til å oppleve bedre liv. Derfor fokuset på 800+ kategorien, fordi denne gjengen som har høy inntekt, høy utdannelse, har svært få motargumenter. For lavere inntekter, så slår det inn en usikkerhet. For de med inntekt over 800k, så er det mye mer sikkert at de vil få det bedre med mer privatisering og mindre forvaltning, mindre byråkratstyring av yrker. Alt har en forklaring, men forklaringen på hvorfor folk med høy inntekt, som også i økende grad er misfornøyde med jobben, og starter aksjoner som #legermåleve etter at kollegaer tar livet sitt, fordi de ikke lykkes i tidsklemma (typisk for samvittighetsfulle til å sette begrensninger)- ikke støtter partier eller aksjoner som vil privatisere, slik at de kan komme ut av bondefangeriet- det har hverken du eller noen andre gitt en plausibel forklaring på, uansett Mensa medlemskap eller ei. Indoktrinering kulturelt? Endret torsdag kl 16:23 av Tastaturkriger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå