Zafar Iqbal Skrevet 31. desember 2024 Del Skrevet 31. desember 2024 Min trofaste 15 år gamle "Multicom Multicom Kunshan P150" får jeg ikke oppgradert fra windwos 10 til windows 11, pga av mangledne støtte til TPM b.la Windows 11 requirements | Microsoft Learn. Jeg ser teknologien har kommet langt og selv om jeg konfigruerte dagens pc for 15 år siden har jeg for lite kjenneskap til prosesser og hovedkort i dag. Jeg ønsker ikke nødvendigvis det raskeste eller det råeste i market i dag men noe som er midt på treet. Dagens pc har følgende oppsett: Intel Core i7-9720XM firekjernet prosessor, 2.5GHz, 8MB SmartCache 2 Samsung 4GB DDR3 PC1060 1333MHz SO-DIMM CL9 Intel SSD 510 120GB Solid State Drive 2.5" 6Gbps SATA 9.5mm 34nm MLC - Pretty Box One SSD + Desktop with installation kit Multicom GeForce GTX460M for Kunshan P150 Takknemmlig for alle som tar seg tiden med å svare. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet onsdag kl 20:08 Del Skrevet onsdag kl 20:08 Du skal kunne installere Windows 11 på datamaskiner som ikek kvalifiserer for det, ref denne artikkelen på Digi.no. Intel prosessorer nyere enn generasjon 8 skal ha TPM innebygget, så litt snodig den maskinvaren ikke er mulig å installere Windows 11 på. Jeg har HP Zbook på jobben, som blandt annet brukes til videordigering, og det går veldig fint.Litt dyre, men spenstig maskinvare. Lenke til kommentar
Zafar Iqbal Skrevet torsdag kl 04:44 Forfatter Del Skrevet torsdag kl 04:44 (endret) ilpostino skrev (11 timer siden): Du skal kunne installere Windows 11 på datamaskiner som ikek kvalifiserer for det, ref denne artikkelen på Digi.no. Intel prosessorer nyere enn generasjon 8 skal ha TPM innebygget, så litt snodig den maskinvaren ikke er mulig å installere Windows 11 på. Jeg har HP Zbook på jobben, som blandt annet brukes til videordigering, og det går veldig fint.Litt dyre, men spenstig maskinvare. Takk, skal prøve ut dette. Men tar gjerne tips om ny pc også:) Endret torsdag kl 07:32 av Zafar Iqbal Lenke til kommentar
horrorr Skrevet torsdag kl 08:58 Del Skrevet torsdag kl 08:58 Med tanke på at du nevner 15 år gammel så høres det ikke ut som en 9. gen Intel (i7-9850h kom vel ut q2-2019, så 9.gen laptop CPU er da ca. 5,5 år maks) Er det denne? https://www.multicom.no/intel-core-i7-9720xm-firekjernet-prosessor/cat-p/c/p10600590 Tenker at vare nr.et er mer korrekt enn info fra header og at det egentlig er en Intel i7-2920XM (som faktisk eksisterer hos Intel ARK i motsetning til 9720XM) som ble sluppet q1-2011 som vel kan rundes opp til å være ca. 15 år gammel. Ref. Varenummer: i7-2920XM Ang. anbefalinger har jeg for lite kunnskap om lightroom og photoshop til å kunne peke på noe som helst så det overlater jeg til andre. Siden det er bærbar så kan det sikkert være fornuftig for evt. anbefalinger om du nevner hvorvidt den brukes hovedsaklig stasjonært(tilkoblet) når du jobber eller om du trenger "ekstrem" batteritid og f.eks. lav vekt i tillegg til en del kraft for oppgavene. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet torsdag kl 09:48 Del Skrevet torsdag kl 09:48 Ved kjøp av laptop så vil jeg anbefale minst 16GB RAM. Eksempel på pc med god skjerm: Asus VivoBook 15X OLED D1505YA-L1080W 15" Ryzen 7 7730U 16GB RAM 1TB SSD https://www.prisjakt.no/product.php?p=9340417 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå