Cerent Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Sliter med mye mus i området der jeg bor, de tar seg inn i kledningen på hus, hører dem i vegger og tak, og også i bilen. Har brukt ganske vanlige feller men er ganske lei av å gå og sjekke og tømme disse, så lurer på om gift kan være mer effektivt eller enklere? Noen som har erfaring med det? Det jeg fykter med gift er at musen kan dø et sted inne i veggen og jeg ikke får tak i den og det begynner å lukte råttent, eller er det slik at en mus ikke lukter noe særlig om den blir liggende død, at det er mer som en edderkopp eller noe slikt? Om jeg skal bruke gift hvor skal jeg i såfall plassere denne, samme sted som fellene? Finnes det feller som kan ta flere mus slik at en slipper å tømme for hver fangst? Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Cerent skrev (8 minutter siden): Finnes det feller som kan ta flere mus slik at en slipper å tømme for hver fangst? Jepp, men de er dyre. https://www.clasohlson.com/no/Victor-Multikill,-elektrisk-musefelle/p/31-8822?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=dp-no-shopping-cm-high-Home%26Garden&utm_id=21293886192&gad_source=1&gclid=CjwKCAiApsm7BhBZEiwAvIu2X_GberWQY87KPwHor4CPb8weFah1U1ykrpWOvUqT7uficWj5TihvMhoCFZcQAvD_BwE Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 31. desember 2024 Del Skrevet 31. desember 2024 (endret) Anbefaler å styre unna den der. Min personlige erfaring er at musene foretrekker å gå i andre feller, og selv om den fungerer er den forferdelig upålitelig. Musene må fjernes raskt så de ikke råtner. Væske, enten fra råtnende lik, eller inkontinens i dødsøyeblikket, drypper ned på elektronikken, som er nær umulig å komme til og rense. Jeg er misfornøyd, men kanskje du er flinkere til å tømme den i tide, og at den da fungerer bedre for deg. Mitt inntrykk er at den er designet på data av noen som skulle vise frem sine evner til å lage en overkomplisert maskin, og knapt testet i praksis før masseproduksjon startet. Regn med å bruke en del tid på feilsøking og batteriskift. Endret 31. desember 2024 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 31. desember 2024 Del Skrevet 31. desember 2024 (endret) Om en har mange enkle feller, kan det være noe. Endret 31. desember 2024 av Svein M Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 31. desember 2024 Del Skrevet 31. desember 2024 https://www.megaflis.no/hus--hage/skadedyrsbekjempelse/rapp-musefelle-i-plast-2.stk?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIsIjKnN3QigMVjhmiAx1K-QqnEAQYASABEgL4BPD_BwE Disse er bra. Selges også på Spar. Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 31. desember 2024 Del Skrevet 31. desember 2024 Jeg kjøpte denne da det var "invasjon" her. Tenkte den var for svak, men den tok knekken på musene ja. Ikke sett/hørt flere etter det. 5 stk på en time, musene er vekk. https://www.europris.no/p-musefelle-snap-plast-protect-home-210078?_gl=1*ki0nj3*_up*MQ..*_gs*MQ.. Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 31. desember 2024 Del Skrevet 31. desember 2024 Duriello skrev (20 minutter siden): Jeg kjøpte denne da det var "invasjon" her. Tenkte den var for svak, men den tok knekken på musene ja. Ikke sett/hørt flere etter det. 5 stk på en time, musene er vekk. https://www.europris.no/p-musefelle-snap-plast-protect-home-210078?_gl=1*ki0nj3*_up*MQ..*_gs*MQ.. Mine rører ikke den. Bruker peanøttsmør som åte. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 31. desember 2024 Del Skrevet 31. desember 2024 (endret) Jeg har prøvd flere varianter, og den jeg linker til er favoritten. Lett å rengjøre. Ingen trange krinkelkroker der du må pirke ut gammelt åte og levninger, du bare kliner peanøttsmør på innsiden. Endret 31. desember 2024 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Ruskepus Skrevet 31. desember 2024 Del Skrevet 31. desember 2024 (endret) Katt, er det du er på jakt etter... Det skal være museår, men her er det ingen! Sjekk finn, de er gratis. Men du må være klar over ansvaret med å ha "Kjæledyr". Da trenger du ikke bekymre deg over noe av det giftige/farlige du frykter. Men en tur innom veterineren en gang i året skader ikke. Steriliser katta, så har du felle i ca 20 år. Endret 31. desember 2024 av Ruskepus Info 1 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 31. desember 2024 Del Skrevet 31. desember 2024 Orion666 skrev (1 time siden): Mine rører ikke den. Bruker peanøttsmør som åte. Jeg brukte ikke annen åte en den brune klatten som allerede "satt" i fella. Satte fella på det ene stedet jeg var sikker på at de beveget seg inn og ut av hus. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 31. desember 2024 Del Skrevet 31. desember 2024 1 hour ago, Mannen med ljåen said: Anbefaler å styre unna den der. Min personlige erfaring er at musene foretrekker å gå i andre feller, og selv om den fungerer er den forferdelig upålitelig. Musene må fjernes raskt så de ikke råtner. Væske, enten fra råtnende lik, eller inkontinens i dødsøyeblikket, drypper ned på elektronikken, som er nær umulig å komme til og rense. Jeg er misfornøyd, men kanskje du er flinkere til å tømme den i tide, og at den da fungerer bedre for deg. Mitt inntrykk er at den er designet på data av noen som skulle vise frem sine evner til å lage en overkomplisert maskin, og knapt testet i praksis før masseproduksjon startet. Regn med å bruke en del tid på feilsøking og batteriskift. Kjenner meg ikke igjen i noe av det du sier der. Hadde godt hell med Victor Multikill. Den tok 3 mus første natta den var plassert ut og stoppet dem effektivt fra å formere seg. Ingen feilsøking; satte bare inn batteriene, la i åte og plasserte den på gulvet langs veggen. Hvordan fikk du væske til å dryppe på elektronikken? Musen lander jo i en beholder nederst i fella. Hvis det har dryppet på elektronikken så må du ha snudd fella. Den blinker jo også når den har fanget noe, så det er jo bare å plassere den en plass der man kan se den slik at man husker å tømme den. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 31. desember 2024 Del Skrevet 31. desember 2024 Min virket også den første dagen. Jeg tror musa pisser på seg når den grilles. Når fella detekterer feil, som kontakt mellom elektrodene, nekter den å fungere. Der er vrient å fjerne alt. Høyspent-elektronikken er rett under, og det er ikke vanntett. 1 Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 31. desember 2024 Del Skrevet 31. desember 2024 Min har surret og gått i flere år nå; kun trengt å bytte batteriene. Har vel og merke ikke hatt noen museinntrenginger siden den første vinteren den ble satt ut da jeg samtidig med utplassering av fellen gjorde utbedringer på huset for å stoppe dem fra å komme seg inn. Ble også anbefalt Permetrin innsektsspray fra felleskjøpet som ser ut til å ha fungert bra. Sprayer det bare rundt grunnmuren, og litt ekstra på utsatte plasser rett før vinteren slår inn. Musen liker visst ikke lukten av den så de holder seg unna. Anbefaler TS å utbedre huset over å bruke gift. Musebørster/bånd under kledning, sjekk at ventilene har netting som er hel og ikke laget av plast. Bruker man gift ender man bare opp med døde mus i vegger og tak som potensielt kan skape lukt og dårlig inneklima. Kan også sjekke om forsikringen din dekker sanering og utbedring av museinvasjon. Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 31. desember 2024 Del Skrevet 31. desember 2024 Tar rotter med Salongrifla ☺️ 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 31. desember 2024 Del Skrevet 31. desember 2024 (endret) Cerent skrev (17 timer siden): Om jeg skal bruke gift hvor skal jeg i såfall plassere denne, samme sted som fellene? Helst ikke bruk gift. Problemet med gift er at du ikke vet hvor de dør, plutselig har du mus som ligger å råtner i tak og vegger. Å spore opp samt fjerne døde mus fra inni hus kan være dyrt. Andre dyr kan også spise de og bli forgiftet. På kort sikt, bruk feller. Langsiktig, sikre huset ditt mot mus. Det er en del jobb men verdt det på lang sikt. Endret 31. desember 2024 av aklla 2 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 31. desember 2024 Del Skrevet 31. desember 2024 Duriello skrev (8 timer siden): Jeg brukte ikke annen åte en den brune klatten som allerede "satt" i fella. Satte fella på det ene stedet jeg var sikker på at de beveget seg inn og ut av hus. Jeg skulle kanskje gjort det samme? Da må jeg kjøpe flere. Takk for tips! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå