Simen1 Skrevet torsdag kl 21:32 Del Skrevet torsdag kl 21:32 (endret) Trestein skrev (19 minutter siden): 2 ganger daglig 300 dager i året er 3000kWh. Det er mer enn det årlige strømforbruket målt på AC-siden av min lader, da jeg kjørte Tesla Model S 12 000 km/år. Du skjønner du er på bærtur når du estimerer oppvarmingsbehovet alene til å være høyere enn mitt totale forbruk? Vinterstid brukte jeg ca 50% mer enn på sommeren, men jeg tror det var kupevarmeren som tok mest av de 50% siden det var mye småkjøring. Kupevarmeren var på 6 kW og kupeen var varm og fin etter 3 minutter. De daglige småkjøreturene tok vanligvis bare 10 minutter til og fra jobb, butikker og sånt. Om sommeren når jeg kjørte mye langkjøring og hurtigladet med forvarming av batteriet var forbruket vesentlig lavere. Rundt 0,2 kWh per km på motorveier. Endret torsdag kl 21:36 av Simen1 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet torsdag kl 21:37 Del Skrevet torsdag kl 21:37 Simen1 skrev (Akkurat nå): Det er mer enn det årlige strømforbruket målt på AC-siden av min lader, da jeg kjørte Tesla Model S 12 000 km/år. Du skjønner du er på bærtur når du estimerer oppvarmingsbehovet alene til å være høyere enn mitt totale forbruk? Vinterstid brukte jeg ca 50% mer enn på sommeren, men jeg tror det var kupevarmeren som tok mest av de 50% siden det var mye småkjøring. Kupevarmeren var på 6 kW og kupeen var varm og fin etter 3 minutter. De daglige småkjøreturene tok vanligvis bare 10 minutter til og fra jobb, butikker og sånt. Bærtur har jeg kommentert. Ikke alltid bilen står å blir nedkjølt. Bare se på hvor mye forvarminga tar når man skal hurtiglade så ser du at estimatene er korrekt. Å varme et 75kWh 35grader tar 4.9kWh så er det bruken som avgjør hvor mange ganger man gjør dette. 12000 km i året er veldig lite. kjører du få og lange turer er det knapt merkbart. Står bilen ute i Tromsø og kjøler seg ned 12 timer fra ettermiddag til neste morgen blir regnestykket et annet. 1 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet torsdag kl 21:43 Del Skrevet torsdag kl 21:43 6 minutes ago, Trestein said: 12000 km i året er veldig lite https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/landtransport/statistikk/kjorelengder/artikler/hvor-mye-bil-kjører-nordmenn Det er nokså nøyaktig snittet. 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet torsdag kl 21:56 Del Skrevet torsdag kl 21:56 barfoo skrev (9 minutter siden): https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/landtransport/statistikk/kjorelengder/artikler/hvor-mye-bil-kjører-nordmenn Det er nokså nøyaktig snittet. For 3000kwh? Jeg bruker 4200kwh på 30 000kwh. En tesla som kjører 12 000 må bruke 1500kwh. Fikk inntrykk av at simen brukte nesten like mye (3000kwh)på 12000 kjøring med tesla Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet torsdag kl 22:07 Del Skrevet torsdag kl 22:07 Jeg brukte bortimot 3000 kWh per år med 12 000 km. Lange vintre med mye småkjøring og mye kupevarme ga nok det høye forbruket. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet torsdag kl 22:13 Del Skrevet torsdag kl 22:13 Simen1 skrev (3 minutter siden): Jeg brukte bortimot 3000 kWh per år med 12 000 km. Lange vintre med mye småkjøring og mye kupevarme ga nok det høye forbruket. Det var ekstremt høyt. Men du hadde vel enda større batteripakke? 100kWh? Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet torsdag kl 22:52 Forfatter Del Skrevet torsdag kl 22:52 3 hours ago, Trestein said: For lenge siden 1990 klarte AUDI 100 1 liter på mila i 180km/h. Så 0.6 er ikke uvanlig i 130km/h Som sagt for å regne ut effektiviteten til bilen må man ta det forbruket man trenger for å slepe bilen i 130km/h (Kraft ganger hastighet for så å dele på hvor mye man bruker Da blir effektivitet 220wh/km/588wh/km (Fossil bilen bruker 0.06liter pr km) Om vinteren blir effektiviteten høyere for diesel bilen fordi man utnytter spillvarme. På min gamle bil som var levert som både bensin og diesel kom jeg gjerne opp i over 35% selv med lav hastighet med bensin motor. (snitt 60km/h) Siden du skal ta med energitap i nettet, så må du begynne å ta med ganske mye på dieselens ferd til pumpa også da. Lenke til kommentar
kremt Skrevet fredag kl 18:40 Del Skrevet fredag kl 18:40 Dette er vel ikke strøm slik jeg har skjønt det. Jeg tror det brukes en del av råoljen til å varme det opp. Så det er vel et slags tap selvsagt, men kan ikke unngås. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet fredag kl 18:45 Del Skrevet fredag kl 18:45 (endret) kremt skrev (4 minutter siden): Dette er vel ikke strøm slik jeg har skjønt det. Jeg tror det brukes en del av råoljen til å varme det opp. Så det er vel et slags tap selvsagt, men kan ikke unngås. Neida, null strøm... Edit: jeg har jobbet her, og jeg har sett strømmåleren inn mot anlegget. Gammel type som spinner ut av en annen verden. Gasskraftverket de hadde la de ned, langt billigere å kjøpe Endret fredag kl 18:46 av Salvesen. Lenke til kommentar
kremt Skrevet fredag kl 19:36 Del Skrevet fredag kl 19:36 Er dette et raffineri? Man har vel snart bare 1 raffineri i Norge, Mongstad. Slagentangen skal snart legges ned. Jeg vet lite om akkurat dette anlegget, men for meg ser det ut som anleggets hovedfunksjon er mottak, rensing og splitting av gass. Fra våtgass får man tørrgass og en del andre biprodukter. Samt man har større gassledninger som går rett til Europa. Dette er altså helt sentrale funksjoner for at Norge kan pumpe olje og gass i Nordsjøen og drive denne businessen. Quote Kårstø prosessanlegg i Nord-Rogaland har en nøkkelrolle når det gjelder transport og behandling av gass og kondensat (lettolje) fra viktige områder på norsk kontinentalsokkel. Opprinnelig var oppgaven å motta og behandle gass fra felt i den nordlige delen av Nordsjøen. Dette er fremdeles en sentral oppgave for anlegget. Quote Hjelpeanlegget Her produseres det overopphetet damp som energibærer maks 800 t/h. All salgsgassen som komprimeres styres også av hjelpeanlegget. Brennstoffet som her brukes er i hovedsak metan. 50 t/h. Utenom dette brukes det ca. 100 MW på elektriske kompressorer og hjelpeutstyr. Dette blir brukt til å hjelpe de systemene som behandler gassen. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet fredag kl 19:40 Del Skrevet fredag kl 19:40 kremt skrev (3 minutter siden): Er dette et raffineri? Man har vel snart bare 1 raffineri i Norge, Mongstad. Slagentangen skal snart legges ned. Jeg vet lite om akkurat dette anlegget, men for meg ser det ut som anleggets hovedfunksjon er mottak, rensing og splitting av gass. Fra våtgass får man tørrgass og en del andre biprodukter. Samt man har større gassledninger som går rett til Europa. Dette er altså helt sentrale funksjoner for at Norge kan pumpe olje og gass i Nordsjøen og drive denne businessen. Ja de produserer diverse. Var bare ett eksempel. Landanleggene brukte vell 9 TWh med strøm i 2022.. det er litt det.. Selv om mesteparten er forbruk av gass etc. Som vi igjen kunne brukt i feks varme kraftverk. Dette er kjemi 101 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet fredag kl 19:47 Del Skrevet fredag kl 19:47 1 hour ago, kremt said: Dette er vel ikke strøm slik jeg har skjønt det. Jeg tror det brukes en del av råoljen til å varme det opp. Så det er vel et slags tap selvsagt, men kan ikke unngås. Nei, det kan ikkje unngåast. Men om du insisterer på å rekne med tap i produksjon og overføring av elektrisk energi er det uredeleg å ikkje ta med tap i prosessen på fossile brennstoff. 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet fredag kl 20:15 Del Skrevet fredag kl 20:15 23 minutes ago, barfoo said: uredeleg å ikkje ta med tap i prosessen på fossile brennstoff. Det er energi, men ikke nødvendigvis (veldig) store mengder elektrisitet som sådan. Selv om biler stoppet å kjøpe drivstoff totalt, ville man fremdeles hatt behov for mye av råstoffene oljen gir for å produsere varer. Eller tror folk verden kan klare seg uten alle disse stoffene, tenk bare på hva som er i plast, elektronikk etc. Det er mye restprodukt og biprodukt som brukes til en lang rekke ting. Quote autodiesel jetdrivstoff marine gassoljer fyringsparafin lette fyringsoljer tung fyringsolje smøremiddel LNG («Liquefied Natural Gas») flybensin tungdestillat vegolje og asfalt bitumen (bindemiddel) LPG-drivstoff («Liquid Petroleum Gas», det vil si flytende gass som butan, isobutan og propan) LPG til oppvarming, lys m.m. Leveres enten direkte, eller via tankanlegg lokalt. Små kvanta fås som gassbeholdere eller bokser i formater fra 500 liter ned til 1/10 liter (lightergass) bilbensin Blandinger av disse. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet fredag kl 20:21 Del Skrevet fredag kl 20:21 Salvesen. skrev (39 minutter siden): Ja de produserer diverse. Var bare ett eksempel. Landanleggene brukte vell 9 TWh med strøm i 2022.. det er litt det.. Selv om mesteparten er forbruk av gass etc. Som vi igjen kunne brukt i feks varme kraftverk. Dette er kjemi 101 Tro Norge eksporterer ca 2000tWh med kjemisk energi. 9twh er halv prosent 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet fredag kl 20:24 Del Skrevet fredag kl 20:24 Trestein skrev (Akkurat nå): Tro Norge eksporterer ca 2000tWh med kjemisk energi. 9twh er halv prosent Det er fortsatt mye energi vi kunne brukt innad i landet til feks lading av elbiler og boliger osv. Dette er kun fra strømnettet. Ikke det at vi er så sinnsykt avhengig av det da. Men når en diskuterer bruken av olje så er det åpenbart at å brenne det i en bil er idiotisk. Dette var vell noe av det første vi lærte på UiS for 15 år siden. Tipper faget har lært det samme de siste 100 årene. En forkaster ekstremt mye energi. Både å brenne det i bilen men også å omgjøre oljen, transporter osv. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet fredag kl 20:27 Del Skrevet fredag kl 20:27 Salvesen. skrev (1 minutt siden): Det er fortsatt mye energi vi kunne brukt innad i landet til feks lading av elbiler og boliger osv. Dette er kun fra strømnettet. Ikke det at vi er så sinnsykt avhengig av det da. Men når en diskuterer bruken av olje så er det åpenbart at å brenne det i en bil er idiotisk. Dette var vell noe av det første vi lærte på UiS for 15 år siden. Tipper faget har lært det samme de siste 100 årene. En forkaster ekstremt mye energi. Både å brenne det i bilen men også å omgjøre oljen, transporter osv. Ja vi kunne brukt 9tWh og latt være å selge 2000tWh med energi til en kost av ca 1500 milliarder! 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet fredag kl 20:29 Del Skrevet fredag kl 20:29 Trestein skrev (Akkurat nå): Ja vi kunne brukt 9tWh og latt være å selge 2000tWh med energi til en kost av ca 1500 milliarder! Tja, nå er det vell flere muligheter. Som å bruke energien på en annen måte. Og for oss så har det egentlig lite å si lengre da vi tjener penger på spekulering nå ikke olje. Hovedproblemet er alle som jobber der, hva skal de gjøre på. Løser vi det så kan vi egentlig bare legge opp oljen. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet fredag kl 20:30 Del Skrevet fredag kl 20:30 (endret) kremt skrev (43 minutter siden): Det er energi, men ikke nødvendigvis (veldig) store mengder elektrisitet som sådan. Selv om biler stoppet å kjøpe drivstoff totalt, ville man fremdeles hatt behov for mye av råstoffene oljen gir for å produsere varer. Eller tror folk verden kan klare seg uten alle disse stoffene, tenk bare på hva som er i plast, elektronikk etc. Det er mye restprodukt og biprodukt som brukes til en lang rekke ting. Som sagt så følger OPEC forløpende hvordan og hvilken utvikling tar retning, de utelukker ikke dumping av oljepriser og gas.(intern uro innen rekkene allerede nå) OPEC er ingen lillegutt i klassen hvis noen tror på det. Disse gutta kan fort skape kaos i verden innen kort tid hvis de vil. Endret fredag kl 20:59 av Jarmo 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet fredag kl 20:38 Del Skrevet fredag kl 20:38 Salvesen. skrev (6 minutter siden): Tja, nå er det vell flere muligheter. Som å bruke energien på en annen måte. Og for oss så har det egentlig lite å si lengre da vi tjener penger på spekulering nå ikke olje. Hovedproblemet er alle som jobber der, hva skal de gjøre på. Løser vi det så kan vi egentlig bare legge opp oljen. Oljen står vel for 60% av våre eksport inntekter. Spørs hva som hadde skjedd med krona om vi hadde stoppet produksjon? Å sysselsette 150 000mennesker hadde vi vel klart om krona falt til det halve så kanskje det hadde funka. Men sydenturer kunne vi ha glemt! Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet fredag kl 20:44 Del Skrevet fredag kl 20:44 Trestein skrev (4 minutter siden): Oljen står vel for 60% av våre eksport inntekter. Spørs hva som hadde skjedd med krona om vi hadde stoppet produksjon? Å sysselsette 150 000mennesker hadde vi vel klart om krona falt til det halve så kanskje det hadde funka. Men sydenturer kunne vi ha glemt! Poenget er at vi har enorme inntekter på investeringer alene. Så er det såklart andre påvirkninger som en må ta hånd om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå