Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvor fort forsvinner bensinstasjonene?


bzzlink

Anbefalte innlegg

Dette virker som et fullstendig oppkonstruert problem.  Selv om bensinen holder bare 6 måneder, om tanken holder 5000 liter, er dette bare 27 liter om dagen. Altså at du har én kunde som fyller bilen annenhver dag. Økonomien er borte lenge før du når det stadiet. Og de kan uansett bare fylle opp stasjonen med så mye som de forventer å selge ut innen det blir dårlig. Dessuten har vi allerede kortere intervaller på å bytte ut bensinen enn dette, siden stasjonene må selge "vinterbensin" mellom 15. september og 1. april.

Endret av likferd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok også de tettliggende stasjonene som vil bli desimert, ikke de som er eneste stasjon i bygda innen en times kjøring.

F.eks har vi 10 bensinstasjoner i Tromsø. De siste 10 år har 2 betjente blitt lagt ned og 2 ubetjente dukket opp. Hvis jeg husker rett. Alle ligger innen ca 10 minutter kjøring fra sentrum. Hvis total omsetning reduseres med 30% de neste 6 årene så tror jeg ingen lider noen nød om det reduseres fra 10 til 7 stasjoner. Da vil de resterende stasjonene ha samme totale omsetning som nå. Det blir heller ingen krise om dette reduseres til 5, sånn at distriktene ikke trenger å kutte stasjoner. Da anslår jeg kjapt at -50% i byene og -10% i distriktene betyr i snitt -30%, i tråd med omsetninga av flytende drivstoff. Men husk at det er hovedsaklig i distriktene, langs hovedveiårer, at det blir behov for flere hurtigladere.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 31.12.2024 den 14.37):

Samt at vi har visse kjøretøygrupper som henger mye lengre bak i elektrifiseringa. Blant annet MC, trailere, busser, anleggsmaskiner og landbruksmaskiner som utgjør en betydelig del av omsetninga i bransjen.

El-MCer har lenger rekkevidde enn mange bensin-MCer, og koster mindre i innkjøp.

Bakdelen er (eller i det minste var for et par år siden) at de tar votter og vinter å lade.

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (37 minutter siden):

Bakdelen er (eller i det minste var for et par år siden) at de tar votter og vinter å lade.

Ser BMW CE-04 og Harley-Davidson LiveWire tar rundt 40 minutter å lade 20% til 80%. Med tanke på hvor mye rekkevidde det gir deg så er det ganske likt, om ikke bedre, enn mange elbiler.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 timer siden):

Jepp, helt sikker at dette er fremtiden til bensinstasjoner:

Random tank en plass med kortbetaling eller annet som ikke krever Personell.

Bortsett fra at tankene er nedgravde, sånn at bilene kan kjøre over dem, så er det akkurat sånn alle bensinstasjoner er i dag... Mange har riktignok et betjent gatekjøkken/vinduspusser-og-lyspære-utsalg i tilknytning, med kortere åpningstid enn tankene, som over alt er døgnåpne (så lenge du ikke insisterer på å betale med kontanter) og ubemannede.

Det er selvfølgelig mulig det finnes stasjoner uten kortautomat på pumpene, men jeg har aldri sett en de siste 25 årene...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inge Rognmo skrev (1 minutt siden):

Bortsett fra at tankene er nedgravde, sånn at bilene kan kjøre over dem, så er det akkurat sånn alle bensinstasjoner er i dag... Mange har riktignok et betjent gatekjøkken/vinduspusser-og-lyspære-utsalg i tilknytning, med kortere åpningstid enn tankene, som over alt er døgnåpne (så lenge du ikke insisterer på å betale med kontanter) og ubemannede.

Det er selvfølgelig mulig det finnes stasjoner uten kortautomat på pumpene, men jeg har aldri sett en de siste 25 årene...

Poenget er at majoriteten av bensinstasjonene i fremtiden vill være ubemannede. En har allerede sett utvikling av dette, spessielt med bilvask. Det er nesten bare dedikerte stasjoner nå. 

Alt splittes ut og en sitter igjen med deivatoffet. Å ha det over bakken er praktisk i og med at en kan flytte på det ved endret behov etc.

Tipper vi ser en halvering av stasjoner i mitt område de neste 5 årene. De bemannede altså. Allerede en håndfull borte

Lenke til kommentar

"Fyllestasjonene" er allerede ubemannet/selvbetjente; det har de vært helt siden det ble mulig å fylle når som helst uten å gå inn. Det "gatekjøkkenet" som kanskje ligger i umiddelbar tilknytning til stasjonen har heller ikke nødvendigvis noen tilknytning til firmaet som driver tankene, det er rett som det er at det er forskjellige firma; selv om stasjonsbygget er drevet av en franchise-tager og profilert med tilknytning til kjede X, så kan det godt være kjede X (og ikke franchise-driveren) selv som driver tankanlegget.

Om din erfaring (det er ikke min...) er at det blir færre utsalgssteder som selger mat, vinduspussere og lyspærer, men fortsetter å selge drivstoff (altså, at gatekjøkkenet legger ned, og tankanlegget består...) , så er det åpenbart ikke på grunn av redusert etterspørsel etter bil-drivstoff at den utviklingen skjer, da er det etterspørselen etter junk-food som svikter.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Inge Rognmo skrev (6 minutter siden):

"Fyllestasjonene" er allerede ubemannet/selvbetjente; det har de vært helt siden det ble mulig å fylle når som helst uten å gå inn. Det "gatekjøkkenet" som kanskje ligger i umiddelbar tilknytning til stasjonen har heller ikke nødvendigvis noen tilknytning til firmaet som driver tankene, det er rett som det er at det er forskjellige firma; selv om stasjonsbygget er drevet av en franchise-tager og profilert med tilknytning til kjede X, så kan det godt være kjede X (og ikke franchise-driveren) selv som driver tankanlegget.

Om din erfaring (det er ikke min...) er at det blir færre utsalgssteder som selger mat, vinduspussere og lyspærer, men fortsetter å selge drivstoff (altså, at gatekjøkkenet legger ned, og tankanlegget består...) , så er det åpenbart ikke på grunn av redusert etterspørsel etter bil-drivstoff at den utviklingen skjer, da er det etterspørselen etter junk-food som svikter.

 

Tja både og, noen legger ned alt, noen bare kiosk mens andre bytter kiosken ut med noe folk faktisk vill ha(skikkelig junk).

Vi vet at salg av drivstoff går ned, det er allerede vist her i tråden. Men det vill være behov en stund til, og da må en maksimere den allerede lave inntekten dette er med utrolig enkle stasjoner som kan flyttes rundt for å justere salg etc.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (3 timer siden):

Ser BMW CE-04 og Harley-Davidson LiveWire tar rundt 40 minutter å lade 20% til 80%. Med tanke på hvor mye rekkevidde det gir deg så er det ganske likt, om ikke bedre, enn mange elbiler.

Da tror jeg dette er blitt betydelig forbedret de siste årene. Dette er jo fantastiske nyheter! Nå må jeg sjekke leverandørenes hjemmesider, forstår jeg.

Lenke til kommentar
kremt skrev (10 timer siden):

Det er utrolig hvor sant dette er. EL andel i Tyskland var vel noe sånt som 13 % i 2024. Følger mye med når jeg kjører på hvilke biler som går på veiene, og særlig i turistsesongen. I fjor tror jeg så bare 1 eneste elektrisk bil med utenlandske skilter, det var en tysk polestar 2. I følge enkelte elbil fanatikere i samfunnet burde jo både VAG og Toyota allerede ha gått konkurs, og 90 % av bensinstasjonene også gått konkurs. 

Så det er en lang vei å gå fortsatt. Fossilt drevne biler vil nok ha sin nisje i lang, lang tid fremover. 

På ei langhelg i Berlin i fjor så jeg to stk. ladestasjoner, men ingen som ladet. Så én el-bil på 3 dager.

Det er utopi å tro at Europa og verden kommer til å bygge ut tilstrekkelig med ladestasjoner, det har de ikke infrastruktur til dessuten er strøm-prisen et usikkerhetsmoment og de har andre ting å bruke strømmen til. (underskudd i egen produksjon)
En annen ting er at i land som Tyskland med autobahn så går batteriene tomme veldig fort i høye hastigheter, derfor er det vanskelig å se for seg at dette bildet vil andre særlig på seg.

Norge er som sagt ei øy som tror det lille antallet el-biler vil redde verden.
Det totale regnestykket for den korte antatte levetiden er heller ikke noe som skrives om. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (1 minutt siden):

En annen ting er at i land som Tyskland med autobahn så går batteriene tomme veldig fort i høye hastigheter, derfor er det vanskelig å se for seg at dette bildet vil andre særlig på seg.

En annen ting er at i land som Tyskland med autobahn så går bilene veldig langt på kort tid i høye hastigheter.

Det blir som å ta en øl på styrten og klage på at nytelsen varte så kort.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Poenget er at majoriteten av bensinstasjonene i fremtiden vill være ubemannede. En har allerede sett utvikling av dette, spessielt med bilvask. Det er nesten bare dedikerte stasjoner nå. 

Alt splittes ut og en sitter igjen med deivatoffet. Å ha det over bakken er praktisk i og med at en kan flytte på det ved endret behov etc.

Tipper vi ser en halvering av stasjoner i mitt område de neste 5 årene. De bemannede altså. Allerede en håndfull borte

Er det vanlig ned bemannede bilvaske automater? Tydelig at jeg aldri bruker dem. Trodde de alltid hadde vert ubemannet.

Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (10 minutter siden):

På ei langhelg i Berlin i fjor så jeg to stk. ladestasjoner, men ingen som ladet. Så én el-bil på 3 dager.

Det er utopi å tro at Europa og verden kommer til å bygge ut tilstrekkelig med ladestasjoner,

Er ikke dette to påstander som står i motsetning til hverandre?

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (Akkurat nå):

Er det vanlig ned bemannede bilvaske automater? Tydelig at jeg aldri bruker dem. Trodde de alltid hadde vert ubemannet.

Ja før var det stort sett en del av bensinstasjonene, men nå har de flyttet ut. Altså inntekten(som mange stasjoner mer eller mindre levde på) er fjernet. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 minutter siden):

En annen ting er at i land som Tyskland med autobahn så går bilene veldig langt på kort tid i høye hastigheter.

Det blir som å ta en øl på styrten og klage på at nytelsen varte så kort.

Så enkelt er det ikke;
Man taper rekkevidde med høy hastighet.
https://www.motor.no/bil/elbilene-som-gar-lengst-og-kortest-i-hoy-fart/282521

Dessuten er det ikke veldig høy tetthet på ladestasjoner pr person. Hurtiglading er heller ikke gunstig for batterilevetiden.
Summen av dette gjør at tyskerne i hovedsak velger bort el-biler.

Endret av Neptun1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (7 minutter siden):

Er ikke dette to påstander som står i motsetning til hverandre?

 

Det var det jeg registrerte.

I forhold til utbygging så sikter jeg til den forventede økningen i antall el-biler - som nå virker å være satt på vent.

 

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Simen1 said:

autobahn så går bilene veldig langt kort på kort tid i høye hastigheter.

Jeg fikset den for deg :) 

I høy hastighet med lav temperatur og med en rimeligere elbil blir ikke dette en god opplevelse for folk flest. Bilene som fins nå er for dyre og har begrenset bruksområde for mange, så enkelt er det. Derfor velges de bort. Det kan bli tøft både for kjøpere av biler og de som lager bilene når de nye EU reglene nå trer i kraft. De vil måtte selge veldig mange flere elbiler for å overholde de nye CAFE kravene i EU. Hver produsent  beregnes etter et gjennomsnittsutslipp i hele sin flåte. Hvis de overstiger grensen må du kjøpe kvoter eller betale bøter. 

En annen ting er hvordan man tenker at alle disse bilene skal lades. Dette er en vanlig britisk by f.eks, hvor skal alle disse bilene lades. Jo fler biler som blir elektrisk desto verre blir det. Hurtiglading kan koste 8-10 kroner per kWh og blir dyrere enn drivstoff i mange tilfeller. For ikke å snakke om tiden det tar. 

Spoiler

cars-parked-on-a-street-in-the-asian-are

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (16 minutter siden):

Dessuten er det ikke veldig høy tetthet på ladestasjoner pr person. Hurtiglading er heller ikke gunstig for batterilevetiden.
Summen av dette gjør at tyskerne i hovedsak velger bort el-biler.

For 6 år siden kjørte jeg ca 4000 km på Autoban i løpet av en ukes tid. Jeg hadde null problemer med å finne hurtigladere. Tipper tilbudet i 2025 har kommet lengre siden den gangen.

Neptun1 skrev (16 minutter siden):

Så enkelt er det ikke;
Man taper rekkevidde med høy hastighet.

Tapet er ganske lite. Artikkelen glemmer å sammenligne 130 km/t med 110 km/t. De sammenligner 130 km/t med WLTP som har en snitthastighet på 46,5 km/t. Artikkelens påstand om at noen i nettfora mener det skal være omtrent likt med 110 km/t er helt på bærtur. Fra artikkelen:

Sitat

Elbilister diskuterer ofte hva som er den ideelle langkjøringshastigheten for å redusere tiden du trenger å bruke på hurtig, og for mange modeller er forbruket stadig ganske nær WLTP-nivå i hastigheter rundt 110 km/t. Tipper du over, så øker forbruket så kraftig at du bruker mer tid på å lade enn du vinner på å kjøre raskere.

Dette stemmer heller ikke. Skal man komme raskest mulig frem inkludert ladetid, så er klampen i bånn den ideelle løsningen. Den såkalte ideelle hastigheten er 250-500 km/t avhengig av bil. Så man kommer i praksis aldri borti dillemmaet om man skal slakke ned på hastigheten for å komme raskere frem.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
kremt skrev (4 minutter siden):

Jeg fikset den for deg :) 

I høy hastighet med lav temperatur og med en rimeligere elbil blir ikke dette en god opplevelse for folk flest. Bilene som fins nå er for dyre og har begrenset bruksområde for mange, så enkelt er det. Derfor velges de bort. Det kan bli tøft både for kjøpere av biler og de som lager bilene når de nye EU reglene nå trer i kraft. De vil måtte selge veldig mange flere elbiler for å overholde de nye CAFE kravene i EU. Hver produsent  beregnes etter et gjennomsnittsutslipp i hele sin flåte. Hvis de overstiger grensen må du kjøpe kvoter eller betale bøter. 

En annen ting er hvordan man tenker at alle disse bilene skal lades. Dette er en vanlig britisk by f.eks, hvor skal alle disse bilene lades. Jo fler biler som blir elektrisk desto verre blir det. Hurtiglading kan koste 8-10 kroner per kWh og blir dyrere enn drivstoff i mange tilfeller. For ikke å snakke om tiden det tar. 

  Skjul innhold

cars-parked-on-a-street-in-the-asian-are

 

Ekstreme overdrivelser der altså, normalpris pr kWh er ca halvparten. Og moderne effektive biler(som min) bruker under 1,5kWh pr mil. Det er LANGT i fra ice priser.

Er jo absolutt ingenting i veien for å strekke kabel under fortau til disse bilene. Og som I Norge er dette kun problemer i bykjernen. Så fort en kommer utenfor bor folk i enebolig med parkering/garasje osv. 

Så har en alternative løsninger, jeg ramser i fleng: Jobb, fritidsaktivitet, butkken osv. Å lade elbil er problemfritt for folk flest. Og rimelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...