Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvor fort forsvinner bensinstasjonene?


bzzlink

Anbefalte innlegg

Tronhjem skrev (12 minutter siden):

Ja, men etter at vi (min kone og jeg) gikk over til å bli elbilsjåfører legger vi bevisst inn ladestopp der det fins en mulightet til å ta en matbit, handle og eller ta en kaffe når vi er på langtur. Å lade i 30-40 minutter ute i "ødemarka" frister ikke. 

Dette tror jeg gjelder mange som kjører elektrisk. 

 

 

 

Såklart, men hvor ofte er dette? For meg er det kanskje 5 ganger i året maks. En overlever ikke på slikt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tronhjem skrev (50 minutter siden):

Å lade i 30-40 minutter ute i "ødemarka" frister ikke. 

Personlig vil jeg slå et slag for en god gammeldags rasteplass i ødemarka, så fremt det er et flott sted med god utsikt og toalett. Jeg er ikke noe spesielt begeistret for kjøpepresset og det vanlige utvalget hos hurtigmatkjedene/bensinstasjonene, så jeg forsøker å velge noe annet. Ofte er man låst inne i en ubehagelig trafikkmaskin på sånne steder og har ingen steder å gå.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Salg av drivstoff er ikke en reell innteksskilde for bensinstasjoner. 

Det var snakk om omsetning. Salget av bensin og diesel er ikke endret dramatisk. 

Hvor mye 4 hamburgere og 4 brus koster aner jeg ikke men det gir nok litt omsetting det også

  • Liker 3
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Trestein said:

Som man ser er salget veldig stabilt tross i hva enkelte her inne hevder. At det samme volumet selges av kanskje halvparten antallet stasjoner er ikke nødvendigvis dumt. Det vil trolig si rimeligere vare for kunde. Dette er en effektivisering, ikke en nedleggelse. Selv om det nå kjører mange elektriske biler blir ikke behovet for drivstoff borte over natta.

Det man nå ser med bensinstasjoner bør man håpe etterhvert skjer med matbutikker. På lokalbutikken var jeg nylig innom en morgen, helt vanlig dag, 8-9 ansatte på jobb, 2-3 kunder i hele butikken. Døgnåpen og selvbetjent butikk vil bli en realitet. Ansatte trenger kun være der fra f.eks 8-18. Det burde vært dobbelt så mange kunder i hver butikk og halvparten så mange butikker. Det MÅ være god lønnsomhet innen dagligvare for tiden. Det popper opp nye butikker over alt hele tiden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (Akkurat nå):

Det var snakk om omsetning. Salget av bensin og diesel er ikke endret dramatisk. 

Hvor mye 4 hamburgere og 4 brus koster aner jeg ikke men det gir nok litt omsetting det også

Det viktigste var vask, dette er nå stort sett gjort om til selvstendige løsninger, så var det salg av varer som pølser og burger. Om det ikke er folk på stasjonen så blir det lite salg.

Og siden de fleste lader hjemme 99% av tiden er det ikke folk på stasjonen. 

Det finnes unntak såklart som store knutepunkt i ferier etc.

Men antall stasjoner skal garantert drastisk ned de neste 5 årene og mange kommer til å fjerne salg av olje produkter da det ikke svarer seg ift vedlikehold og andre tiltak som må til i EX sone.

I tillegg kommer de store kjedene til å kjøpe opp stasjonene, McDonalds, Burger King osv.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (Akkurat nå):

Det var snakk om omsetning. Salget av bensin og diesel er ikke endret dramatisk. 

Hvor mye 4 hamburgere og 4 brus koster aner jeg ikke men det gir nok litt omsetting det også

Som med alt annet i dyrtiden de siste årene, så sitter nok ikke pengene lengre så løst hos bensinkunder heller, ergo ingen is og pølser. Og maten finner de langt billigere i søndagsåpne butikker.

Så har også bensinstasjoner ødelagt for seg selv med prissamarbeide og hopp opp- og ned i 4-5 kroners intervall. 
Folk fyller på en anen måte enn før, de fyller når de anser at prisen er lav nok (helst under 19 kr) - og dette gjør de uansett om tanken er halvfull. Om prisen er kjempehøy så venter de til bilen nesten går tørr før de fyller noen ganske få liter.
Har kjørt rundt noen ganger i Trondheim når prisen er godt oppe på 20 tallet for 95 og Diesel..
Det er tomt overalt - og følgelig ingen kunder i butikken heller. De taper nok også omsetning på vaskehallen som følge av at bilistene bare "følger med" på drivstoffprisen. De faller for eget grep, bokstavelig talt.

Bensinstasjonene forsvinner selvsagt ikke, men det kan bli (enda) færre hvilket ikke gjør så mye.
Og fossilbiler forsvinner ikke. Norge er ei "øy" med el-biler i et omfang ingen andre land har. I andre land har de enorme lagre med batteribiler ingen vil ha.
Tror denne pendelen vil svinge andre veien i Norge også, når det går opp for folk hvor dyrt det blir med avskriving på en bil som er nesten verdiløs når garantien på batteriene går ut. 
 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Måned for måned er det vanskelig å se forskjell. Kikk på år for år-grafen i det nedlastbare regnearket i stedet for. Dessverre var den mangelfull siden 2023 og 2024 mangler. Så jeg gravde litt mer i månedsdata og også det er det noe mangelfullt (mangler noen måneder innimellom). Disse estimerte jeg ved å ta snittet fra måneden før og etter. Da fikk jeg til slutt et diagram til og med 2024. Med en liten klype salt så ser det slik ut:Salgavdrivstofftom2024.png.206950fd3485bb2f71db73b68226eb5d.png

Samme diagram i stablet utgave så man ser totalen. Totalt må vi tilbake til 2003 for å finne lavere volum enn 2024. I 2024 ble det solgt 17% mindre enn i toppåret 2016.

Salgavdrivstofftom2024stablet.png.d6f2d07b375988e33920e867a48cfea1.png

For ordens skyld: Årsaken til at diesel splittes i to kategorier, autodiesel og anleggsdiesel, fra og med 1995 skyldes at anleggsdiesel ble avgiftsfritt da.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det har ju funnits kanske lite väl många bensinstationer i en del områden så ikke så konstigt att en del försvinner. Möjligt att kort betalning också har gjort att de tjänar mindre för att folk ikke går in men det er vel en del år sen det blev standarden. 

Händer att jag spiser på en bensinstation når vi er på tur men annars går jag inte ens in och köper alltså inget alls ekstra. Nu er ju de obemanade också oftast lite billigare så bruker oftast dem. 

Men er ju bra med stationer lite här och där, där man kan lufta dekken, köpa spolarvätska och annat till bilen man ibland trenger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I 2005 og 2006 var dieselandelen av bilsalget rundt 50%. Statistisk sett ble disse vraket i fjor og i år (gjennomsnittlig alder ved vraking er ca 18 år), så ganske mange titusen dieselbiler forsvant fra bilparken. I 2007 økte bilsalget en del, samtidig som avgiftsendringer økte dieselandelen til nesten 75%. Så den nedgangen av salget av autodiesel som vi har sett starten på kommer til å gå mye raskere framover, tipper salget minst halveres innen 2030. Det går hardt utover små stasjoner som ikke har areal til å bygge ladepunkter (to-tre ladere hjelper ikke så mye på omsetningen), og stasjoner i sentrale strøk med høyere elbilandel. Men tviler på at vi får rekkeviddeangst på fossilkjøretøyene før rundt 2040.

Lenke til kommentar

Det er også sånn at nye biler kjøres mer enn eldre biler og nye biler bruker litt mindre drivstoff enn eldre med samme drivstoff. Massevis av gøyale diagrammer og tabeller for de som er interessert:

Spoiler

Screenshot2024-12-31at20-40-4512578Kjrelengderetteralder.AlletyperdrivstoffGjennomsnittligkjrelengdeperkjrety(km)Personbilerialt2023..Statistikkbanken.png.d224452c0e8195fcf7791880cc660a67.pngScreenshot2024-12-31at20-39-4312578Kjrelengderetterdrivstofftypealderstatistikkvariabelrogkjretytype.Statistikkbanken.png.7770f3d791e82d98b9b4f9f1ce22d782.pngScreenshot2024-12-31at20-41-49Bilparken.png.aaf278665139442e11e89c364a59b240.png

Ennå morsommere: Dette gjør det forholdsvis lett å estimere utviklingen i drivstoffsalget i hvert fall 5 år fremover. I fare for å slå inn åpne dører: Selvsagt skal det videre ned. Nærmere bestemt rundt 5-7% hvert år, til sammen 25-35% ned fra 2024 til 2030 hvis vi ser på alle kjøretøytyper til sammen og 35-50% om vi ser på kun personbiler.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Det er også sånn at nye biler kjøres mer enn eldre biler og nye biler bruker litt mindre drivstoff enn eldre med samme drivstoff. Massevis av gøyale diagrammer og tabeller for de som er interessert:

  Hide contents

Screenshot2024-12-31at20-40-4512578Kjrelengderetteralder.AlletyperdrivstoffGjennomsnittligkjrelengdeperkjrety(km)Personbilerialt2023..Statistikkbanken.png.d224452c0e8195fcf7791880cc660a67.pngScreenshot2024-12-31at20-39-4312578Kjrelengderetterdrivstofftypealderstatistikkvariabelrogkjretytype.Statistikkbanken.png.7770f3d791e82d98b9b4f9f1ce22d782.pngScreenshot2024-12-31at20-41-49Bilparken.png.aaf278665139442e11e89c364a59b240.png

Ennå morsommere: Dette gjør det forholdsvis lett å estimere utviklingen i drivstoffsalget i hvert fall 5 år fremover. I fare for å slå inn åpne dører: Selvsagt skal det videre ned. Nærmere bestemt rundt 5-7% hvert år, til sammen 25-35% ned fra 2024 til 2030 hvis vi ser på alle kjøretøytyper til sammen og 35-50% om vi ser på kun personbiler.

Takker for alle dataene❤️

Så jeg henger meg fortsatt opp i innlendingsspørsmålet mitt. Hvor lite volum i året er forsvarlig for å drifte en ubemannet bensinstasjon? Ser for meg at det blir glissent etterhvert på mindre steder.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (8 minutter siden):

Takker for alle dataene❤️

Så jeg henger meg fortsatt opp i innlendingsspørsmålet mitt. Hvor lite volum i året er forsvarlig for å drifte en ubemannet bensinstasjon? Ser for meg at det blir glissent etterhvert på mindre steder.

Prøv deg med fritidsbåt. Mange steder er det langt mellom hvor du kan fylle. Ofte småplasser de har pumpe for fritidsbåter. Selger sikkert null store deler av året. Tror ikke det er kjempestore faste kostnader med å ha en tank, pumpe og en litermåler

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Måned for måned er det vanskelig å se forskjell. Kikk på år for år-grafen i det nedlastbare regnearket i stedet for. Dessverre var den mangelfull siden 2023 og 2024 mangler. Så jeg gravde litt mer i månedsdata og også det er det noe mangelfullt (mangler noen måneder innimellom). Disse estimerte jeg ved å ta snittet fra måneden før og etter. Da fikk jeg til slutt et diagram til og med 2024. Med en liten klype salt så ser det slik ut:Salgavdrivstofftom2024.png.206950fd3485bb2f71db73b68226eb5d.png

Samme diagram i stablet utgave så man ser totalen. Totalt må vi tilbake til 2003 for å finne lavere volum enn 2024. I 2024 ble det solgt 17% mindre enn i toppåret 2016.

Salgavdrivstofftom2024stablet.png.d6f2d07b375988e33920e867a48cfea1.png

For ordens skyld: Årsaken til at diesel splittes i to kategorier, autodiesel og anleggsdiesel, fra og med 1995 skyldes at anleggsdiesel ble avgiftsfritt da.

27% av dagens bilpark er el biler. Det burde vel gitt en reduksjon på over 30% gitt at nye biler kjøres mest osv. Så vi burde vert på 3.5millioner liter. En reduksjon på 800 000 000liter gir ca 2.1 milliarder kilo CO2 spart

Er det brukt 10 000kg CO2 for hvert produserte batteri vil det gi 7.5milliarder kilo CO2 utslipp i Kina?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Neptun1 said:

Norge er ei "øy" med el-biler i et omfang ingen andre land har. I andre land har de enorme lagre med batteribiler ingen vil ha.
 

Meg bekjent er det bare DE og IT som har tilbakegang på elbil-etterspørsel i Europa. DE må nesten ikke kommenteres - der har man problemer på 3 fronter samtidig:

  • Kina-biler (jfr VW maks-krise)
  • dyr energi - både strøm og gass
  • ren politisk (plutselig kutt av kjøpsstøtte - minner on DK for noen år siden), AfD-vekst (tilsvarer minst vår FrP-vekst)

Andre - mer uviktige markeder - har varslet/innført forbud for import av fossilbiler. Igjen andre steder (sør-Amerika) overtar Kina (BYD) Ford-fabrikker (Der hadde tidligere VW produksjon).

Lenke til kommentar
15 hours ago, Neptun1 said:

Norge er ei "øy" med el-biler i et omfang ingen andre land har. I andre land har de enorme lagre med batteribiler ingen vil ha.

Det er utrolig hvor sant dette er. EL andel i Tyskland var vel noe sånt som 13 % i 2024. Følger mye med når jeg kjører på hvilke biler som går på veiene, og særlig i turistsesongen. I fjor tror jeg så bare 1 eneste elektrisk bil med utenlandske skilter, det var en tysk polestar 2. I følge enkelte elbil fanatikere i samfunnet burde jo både VAG og Toyota allerede ha gått konkurs, og 90 % av bensinstasjonene også gått konkurs. 

Så det er en lang vei å gå fortsatt. Fossilt drevne biler vil nok ha sin nisje i lang, lang tid fremover. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (11 timer siden):

27% av dagens bilpark er el biler. Det burde vel gitt en reduksjon på over 30% gitt at nye biler kjøres mest osv. Så vi burde vert på 3.5millioner liter.

Husk at dette inkluderer en del kjøretøy og redskaper som ikke er personbiler. Anleggsdiesel har økt med 7% fra 2016 til 2024 og utgjør nå 988 millioner liter. I tillegg går en betydelig men ukjent andel av autodieselsalget til andre kjøretøygrupper enn personbiler. Alt fra varebiler til busser og trailere.

Hvis jeg sjonglerer litt med tallene og antar at like mange liter autodiesel som anleggsdiesel går til ikke-personbiler, så står jeg igjen med følgende tall for drivstoff til personbilene: 3417 millioner liter i 2016 og 2384 liter i 2024, som er -30% for personbiltrafikken. Men nå gjetter jeg litt da, så ta det med en klype salt.

PS. Ikke forveksle millioner og milliarder. ;)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Et moment som ikke er direkte diskutert i tråden er at både diesel og bensin er ferskvare, selv i tankene på en bensinstasjon.

ChatGPT oppsummerer det greit; 

Sitat

I anlegget til en bensinstasjon kan drivstoff vanligvis lagres trygt i følgende tidsrammer:

Bensin: Opptil 6 måneder, med stabilisatorer opptil 12 måneder.

Diesel: 6-12 måneder, kortere for biodiesel.

For stasjoner med liten omsetning av drivstoff kan det fort bli en ond sirkel da ‘ingen’ etter hvert vil fylle der da ‘alle’ vet at drivstoffet er dårlig. Å skulle destruere utgått drivstoff høres dyrt ut og sammen med vedlikeholdskostnader på anlegget blir det (fort) kroken på døra.
 

Full forklaring fra ChatGPT;

Sitat

Både diesel og bensin kan lagres i en viss periode, men som ferskvare har drivstoff begrenset holdbarhet på grunn av kjemiske endringer som kan oppstå over tid. Hvor lenge de kan lagres i tankene på en bensinstasjon avhenger av flere faktorer, inkludert drivstofftype, lagringsforhold og eventuelle tilsetningsstoffer. Her er en oversikt:

 

1. Bensin

Holdbarhet:

Uten tilsetningsstoffer: Opptil 3-6 måneder før kvaliteten begynner å forringes.

Med tilsetningsstoffer (stabilisatorer): Kan vare opptil 12 måneder.

Årsak til nedbrytning:

Fordampning av lette komponenter.

Kjemiske reaksjoner med oksygen (oksidasjon), som kan føre til dannelse av gummiliknende rester og redusert forbrenningseffektivitet.

E10-bensin (med opptil 10 % etanol) er spesielt utsatt for å trekke til seg fuktighet fra luften, noe som kan forårsake fase-separasjon.

Lagringsforhold:

Kjølige, mørke og lufttette tanker forlenger holdbarheten.

 

2. Diesel

Holdbarhet:

Standard diesel: Opptil 6-12 måneder.

Høyverdig diesel med tilsetningsstoffer: Opptil 18 måneder.

Biodiesel (som inneholder FAME): Kortere holdbarhet, typisk 3-6 måneder, på grunn av at det lettere trekker til seg vann og oksiderer.

Årsak til nedbrytning:

Mikroorganismer som bakterier og sopp kan vokse i diesel som inneholder vann. Dette fører til en slimaktig substans kjent som “dieselbug”, som kan tette filtre og skade motorer.

Oksidasjon kan føre til avleiringer og slam.

Lagringsforhold:

Regelmessig filtrering og vannseparasjon i lagringstankene er nødvendig for å forhindre mikrobiell vekst.

 

Faktorer som påvirker lagringstiden på bensinstasjoner

1. Tankenes kvalitet:

Moderne stasjoner bruker doble, korrosjonsbestandige tanker som reduserer risikoen for lekkasje og kontaminering.

2. Omgivelsestemperatur:

Høy temperatur akselererer kjemiske reaksjoner som reduserer drivstoffkvaliteten.

3. Ventilasjon:

Tanker med dårlig forsegling kan tillate luft og fuktighet å komme inn, noe som påvirker holdbarheten negativt.

4. Gjennomstrømning:

På travle stasjoner blir drivstoffet ofte skiftet ut før det rekker å forringes. På mindre trafikkerte stasjoner kan lagringstiden være lengre, noe som øker risikoen for kvalitetstap.

 

Vedlikehold på bensinstasjoner

Regelmessig inspeksjon:

Tankene må inspiseres og vedlikeholdes for å unngå vanninntrenging og kontaminasjon.

Filtrering og sirkulasjon:

Dieseltanker krever ofte filtreringssystemer for å fjerne slam og vann.

Bruk av tilsetningsstoffer:

Stabiliserende tilsetningsstoffer kan forlenge lagringstiden.

 

Oppsummering

 

I anlegget til en bensinstasjon kan drivstoff vanligvis lagres trygt i følgende tidsrammer:

Bensin: Opptil 6 måneder, med stabilisatorer opptil 12 måneder.

Diesel: 6-12 måneder, kortere for biodiesel.

 

På travle bensinstasjoner blir drivstoff vanligvis skiftet ut lenge før holdbarheten er et problem. På mindre trafikkerte steder må man imidlertid være mer oppmerksom på lagringstiden.


Ser selv det mange andre her beskriver; En av de lokale bensinstasjonene i mitt område langs trafikkert europavei har nå gjort drivstoffsalget (inkl. ladere) selvbetjent mens selve bygget har ‘kafédrift’. Andre steder er bygget stengt med kun selvbetjent anlegg igjen.

Lenke til kommentar
NoBo skrev (4 minutter siden):

Et moment som ikke er direkte diskutert i tråden er at både diesel og bensin er ferskvare, selv i tankene på en bensinstasjon.

ChatGPT oppsummerer det greit; 

For stasjoner med liten omsetning av drivstoff kan det fort bli en ond sirkel da ‘ingen’ etter hvert vil fylle der da ‘alle’ vet at drivstoffet er dårlig. Å skulle destruere utgått drivstoff høres dyrt ut og sammen med vedlikeholdskostnader på anlegget blir det (fort) kroken på døra.
 

Full forklaring fra ChatGPT;


Ser selv det mange andre her beskriver; En av de lokale bensinstasjonene i mitt område langs trafikkert europavei har nå gjort drivstoffsalget (inkl. ladere) selvbetjent mens selve bygget har ‘kafédrift’. Andre steder er bygget stengt med kun selvbetjent anlegg igjen.

Jepp, helt sikker at dette er fremtiden til bensinstasjoner:

image.thumb.jpeg.e9b61dd742f4183ee3a02cbfc7ce38a8.jpeg

Random tank en plass med kortbetaling eller annet som ikke krever Personell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...