Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvor fort forsvinner bensinstasjonene?


bzzlink

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
10 hours ago, Milhouse85 said:

Tror ikke de forsvinner på laaaaaaaaaang tid. 
Men nå er det ekstremt mange pumpestasjoner, både betjente og ubetjente. Ofte på hver side av veien, og unødvendig mange på rekke å rad. I takt med markedet; tror jeg de mest "overflødige" forsvinner.

Vi får se hva politikerne våre bestemmer. Det er vel ikke helt utenkelig at vi blir stående i kø på vinmonopolet for å få kjøpt en helfaske bensin til veteranbilen vår. 

Endret av arne22
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Sjørøver said:

Beredskap er mer enn forsvaret. 

Forsvaret har sendt ut brev om at de kommer og tar over visse biler, traktorer etc fra befolkningen i en krigssituasjon. Dette er ikke tull. Man får trolig lite kompensasjon for dette. Med loven i hånd kan de trenge seg inn på din eiendom og stjele dine eiendeler, dette er Staten, de gjør som de vil mot alle. 

Lenke til kommentar

En ting er sikkert, at hva enn som skjer så skjer det her i Norge først. 
Vi ligger 5 år foran Kina og 10 år foran de fleste andre på elbil andel.

Fant en aktør her som har spesialisert seg på ubemannede anlegg over bakken. Er nok slike som blir løsningen, at man setter  opp en sånn pumpe der det er langt til neste stasjon.

https://veratank.no/vera-drivstoffanlegg/

 

Lenke til kommentar

Salget er ikke veldig mye ned, trolig ca 10 % fra toppen. 1 lastebil bruker f.eks like mye drivstoff som 8-10 personbiler. Vanlig forbruk på lastebil er ca 5 liter på mila. Selv om alle personbiler slutter å bruke drivstoff har man fortsatt varebiler på diesel, lastebiler, anleggsmaskiner, generatorer, mc, atv etc. 

 

drivstoff.PNG.0b04e792f787654e85f0041795f088a0.PNG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (12 minutter siden):

Salget er ikke veldig mye ned, trolig ca 10 % fra toppen. 1 lastebil bruker f.eks like mye drivstoff som 8-10 personbiler. Vanlig forbruk på lastebil er ca 5 liter på mila. Selv om alle personbiler slutter å bruke drivstoff har man fortsatt varebiler på diesel, lastebiler, anleggsmaskiner, generatorer, mc, atv etc. 

 

drivstoff.PNG.0b04e792f787654e85f0041795f088a0.PNG

Verdt å merke seg at mange av de store skipene fyller diesel i utlandet. Mange får også diesel operatør, usikker på om det tas med i regnestykket her da? Det går også jævlig mye diesel på plattformene, har stått bunkringsvakt på noen tusen kubikk i mitt liv. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (5 timer siden):

Beredskap er mer enn forsvaret. 

True.

Og Forsvaret kan rekvirere til mer enn ren krigføring, og Sivilforsvaret kan  rett og slett kjøpe varer og tjenester slik som drivstoff og logistikk. 
Om pumpa blir tatt vekk betyr ikke det at drivstoffet og logistikkapasiteten blir borte.

Lenke til kommentar
2 hours ago, kremt said:

Forsvaret har sendt ut brev om at de kommer og tar over visse biler, traktorer etc fra befolkningen i en krigssituasjon. Dette er ikke tull. Man får trolig lite kompensasjon for dette. Med loven i hånd kan de trenge seg inn på din eiendom og stjele dine eiendeler, dette er Staten, de gjør som de vil mot alle. 

Er det ikke sånn politi gjør i actionfilmer også? Er det nødsituasjon så tenker du det er best ar ikke de gjør det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (1 time siden):

Er det ikke sånn politi gjør i actionfilmer også? Er det nødsituasjon så tenker du det er best ar ikke de gjør det?

Ja akkurat som i actionfilmer 😀. Så hvis man eier en gul Ferrari i Oslo, så bør man ha den godt gjemt unna dersom politiet må starte biljakt på en gammel utbryterkonge.

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, kremt said:

Forsvaret har sendt ut brev om at de kommer og tar over visse biler, traktorer etc fra befolkningen i en krigssituasjon. Dette er ikke tull. Man får trolig lite kompensasjon for dette. Med loven i hånd kan de trenge seg inn på din eiendom og stjele dine eiendeler, dette er Staten, de gjør som de vil mot alle. 

Om det går så langt at forsvaret trenger traktoren din, så tro meg, du er evakuert langt unna og trenger ikke den traktoren lenger. Slik fungerer det i alle land i unntaktstilstand. Unntak står for unntak fra blant annet eiendomsrett. Eller trodde du at forsvaret pent banket på døren din og spurte om de fikk kjøre tanksen gjennom eiendomen din i en krigssituasjon?

Endret av likferd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (19 timer siden):

Dette fikk meg til å tenke på bensinstasjoner, hvor fort må de legges ned? Jeg skjønner at de som ligger langs hovedferdselsårer kan bygge om til å bli hurtigladere, men dette gjelder jo ikke veldig mange av bensinstasjonene.

Hvordan skal vi regne? Når det legges ned 100 på steder som er ulønnsomt med hurtiglading og 100 opprettes på nye steder der hurtiglading er en del av tilbudet, så har vi 100 nedleggelser, men likevel like mange "bensin"stasjoner (energistasjoner).

En annen ting er at det koster lite å beholde et allerede nedbetalt tank- og pumpe-anlegg og ganske mye å få fjernet både utstyr og forurensede masser. Så jeg ser for meg at mange bensinstasjoner bare beholder det anlegget de har, mye lengre enn elbilandelen skulle antyde. Samt at vi har visse kjøretøygrupper som henger mye lengre bak i elektrifiseringa. Blant annet MC, trailere, busser, anleggsmaskiner og landbruksmaskiner som utgjør en betydelig del av omsetninga i bransjen. Jeg tror ikke du skal bekymre deg. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men det kan jo hende helsa svikter før bensinstasjonbransjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (20 timer siden):

Ikke så lenge bilparken ikke er 100% elektrisk. 

Siden bensinsalget har liten margin skal det ikke store nedgangen i omsetningen av bensinsalget til at driftsutgiftene til pumpa og tilhørende utstyr ikke lengre er regningnsvarende. Markedsmekanismen er ganske rå i slike tilfeller - det betyr opphør av bensinsalget. 

Jeg tror at bensinstatsjonene kommer til å legges ned lenge før siste bensinbil er borte fra veiene. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Mange er en stor overdrivelse. Majoriteten av elbil eiere lader hjemme, ikke i nærheten av bensinstasjoner.

 

Ja, men etter at vi (min kone og jeg) gikk over til å bli elbilsjåfører legger vi bevisst inn ladestopp der det fins en mulightet til å ta en matbit, handle og eller ta en kaffe når vi er på langtur. Å lade i 30-40 minutter ute i "ødemarka" frister ikke. 

Dette tror jeg gjelder mange som kjører elektrisk. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Mange er en stor overdrivelse. Majoriteten av elbil eiere lader hjemme, ikke i nærheten av bensinstasjoner.

 

Kjører daglig forbi flere tesla ladere og andre ladestasjoner. Som oftes mest biler på lading der det også er bensinstasjon.  En avis ringte rundt til bensinstasjoner i mitt distrikt. Alle som hadde ladestasjon eller var plassert nær en ladestasjon hadde øktet omsetning siste åra.

Lenke til kommentar

Omsetning av mat øker, ja. Ville si at bensinstasjoner blir til spise- og ladestasjoner etterhvert.

Har det blitt flere pumper på disse stasjoner som øker omsetningen?

---

Siste gang jeg ladet et annet sted enn i garasjen var 12. august

Endret av trikola
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Trestein said:

Alle som hadde ladestasjon eller var plassert nær en ladestasjon hadde øktet omsetning siste åra.

Omsetning eller overskot?

Drivstoff er relativt dyrt og det går mykje av det, så vil nesten forundre meg om omsetninga går opp. Stopper eg på bensinstasjon legg eg fort igjen 5-600. Men overskot kjøper eg absolutt at har godt opp; dei tener meir på ei pølse enn tre liter bensin, sjølv om omsetninga er den samme.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 minutter siden):

Kjører daglig forbi flere tesla ladere og andre ladestasjoner. Som oftes mest biler på lading der det også er bensinstasjon.  En avis ringte rundt til bensinstasjoner i mitt distrikt. Alle som hadde ladestasjon eller var plassert nær en ladestasjon hadde øktet omsetning siste åra.

Igjen, dette er de få ikke majoriteten. Det går rett vest med stasjonene, flere har lagt ned her i området og en stor aktør som var min tidligere sjef ser enden ila 5 år.

Men noen store blir igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...