Orion666 Skrevet søndag kl 23:17 Del Skrevet søndag kl 23:17 kremt skrev (På 2.1.2025 den 14.21): Levetiden til en avansert elbil kan nok bli vesentlig lavere enn 18 år. Ikke overrasket om 10-12 år blir normen. Når den virkelige eldrebølgen til avanserte elbiler kommer får man se. Kanskje er den her allerede for 2013-2015 tesla s der biler blir solgt for hugging og vraking pga reparasjoner er for kostbart. Det er ikke veldig komplisert å holde en relativt enkel fossilbil gående, hvis man har et minimum av peiling. Dette er interessant. Her må du gjerne argumentere mer og bedre. Hvorfor tror du levetiden for elbiler blir kortere enn for fossilbiler? 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet søndag kl 23:18 Del Skrevet søndag kl 23:18 Dovreekspressen skrev (14 minutter siden): Men at Porsche, Formel 1 m.fl. satser på e-fuel, det er fakta. Du har allerede fått forklaringen på hvorfor og det er ikke for å redde planeten. 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet mandag kl 07:17 Del Skrevet mandag kl 07:17 kremt skrev (På 2.1.2025 den 14.21): Det er ikke veldig komplisert å holde en relativt enkel fossilbil gående, hvis man har et minimum av peiling. Men de enkle bilene er begynt og bli veldig gamle, produsentene av biler, uansett type har ingen ønsker om lang levetid, astronomiske delepriser, låsing av moduler mot chnr er jo det nye, da blir du kvitt "problemet" med brukte deler, alt for og tvinge folk til og kvitte seg med fullt reparerbare biler. Og en ting til, brukte deler er også fryktelig dyrt, bilopphuggeriene er blitt "proffe", selvplukk på tomta er vel helt borte så smådelene du betalte noen kroner for finnes ikke lengre, det ser også ut som de bare plukker ut det som har høy verdi og så kvitter seg med resten så fort som mulig. Elbiler er enkle så det burde være mye enklere og holde liv i dem, at batteriene pr dags dato anses nærmest som magi er jo merkelig, rart vi i Norge med såpass mange elbiler ikke har mer spesialiserte verksteder for reperasjon av batteriet, det ser ut til og være mer vanlig i utlandet. Så at det nå har kommet uoriginale batterier til Leaf med mye bedre kapasitet, så bare en notis om det og selvsagt ikke tilgjengelig i Norge. Regner med slike løsninger kommer til flere nå som prisen på batteriet faller kraftig. 4 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet mandag kl 07:26 Del Skrevet mandag kl 07:26 agvg skrev (5 minutter siden): Elbiler er enkle så det burde være mye enklere og holde liv i dem, at batteriene pr dags dato anses nærmest som magi er jo merkelig, rart vi i Norge med såpass mange elbiler ikke har mer spesialiserte verksteder for reperasjon av batteriet, det ser ut til og være mer vanlig i utlandet. Helt enig med deg. En elmotor er jo sjukt enkel i forhold til f.eks en turbodiesel. Dersom man bytter bremser, fjærer og noen stag og aksler på en elbil og selvsagt holder den rustfri, kan den vare i hundre år med en batterioppgradering eller -skifte én eller to ganger. Elbiler en nesten perpetùum mobile, mens fossilbiler har altfor avanserte og sårbare støttesystemer. 2 Lenke til kommentar
agvg Skrevet mandag kl 07:37 Del Skrevet mandag kl 07:37 Orion666 skrev (5 minutter siden): Helt enig med deg. En elmotor er jo sjukt enkel i forhold til f.eks en turbodiesel. Dersom man bytter bremser, fjærer og noen stag og aksler på en elbil og selvsagt holder den rustfri, kan den vare i hundre år med en batterioppgradering eller -skifte én eller to ganger. Elbiler en nesten perpetùum mobile, mens fossilbiler har altfor avanserte og sårbare støttesystemer. Ja, mange henger igjen i trua på at bare det er en diesel er det evighetsmaskiner. De enkle dieselbilene var ofte det, gamle VW og f.eks gamle Nissan-biler med en 2.3 sugediesel var jo helt evigvarende hadde ikke karosseriet resirkulert seg selv. For og ikke nevne gamle MBer.... 4 Lenke til kommentar
agvg Skrevet mandag kl 07:48 Del Skrevet mandag kl 07:48 Er jo interessant og se snakket om e-fuel, hydrogen osv, e-fuel for og holde liv i gamle og ekslusive biler er jo greit, men hydrogen er jo en annen diskusjon, Toyota og Honda sin satsning er jo absurd, Toyota har til og med vist frem amoniakk-motorer som ett "alternativ" for bruk i veitransport, lurer på hva som egentlig driver de til og ville prøve alt annet enn det som er mest logisk. De bruker enorme ressurser på slike sidespor mens Kineserne kommer til og knuse de fullstendig. Mange ønsker helt desperat og opprettholde tanken om og opprettholde bensinstasjonen 3 2 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet mandag kl 13:24 Forfatter Del Skrevet mandag kl 13:24 On 1/4/2025 at 9:11 PM, Neptun1 said: Ja, elektrisitet kan man fremstille av så mangt.. I Norge er det jo i hovedsak av vannkraft så el-bil folket har forsåvidt sitt på det tørre. Men her på berget er det en tydelig tendens til å tro jordkloden spinner rundt Norge - og at tanker vi har om om el-biler er det som gjelder i resten av verden.. Fornybar Norge og miljø-talibanere fra diverse parti og organisasjoner er faktisk i den tro at vi redder verden ved å kjøre elbiler i Norge og ved ensidig å legge ned all produksjon i Norge som faktisk foregår med vannkraft og noe grønn gass. Uten tanke på arbeidsplassene selvsagt, dem har de aldri tenkt på uansett. Hva skjer om vi legger ned vår beskjedne produksjon med lave utslipp i Norge? Jo, den vil skje i land som Kina ved strøm fra forurensende brunkull og deretter fraktet med båter til Europa som går på tungolje. Et usedvanlig dårlig regnestykke for jordkloden. Men vi har nådd klimamålene iht. til en intensjonsavtale (Paris) som ingen følger, unntatt Norge. Det er alt som teller. Slike folk er fullt ut rede til å legge ned Norge uten noen som helst klimagevinst, tvert i mot. Det gir mening i et energiperspektiv og levestandard perspektiv å bruke opp olje og kullreserver til å skape energi. Energi = vekst. Det gir også mening å bytte energibærer for transport, til noe som er mer effektivt så snart teknologien tillater det. Norge har bevist at for personbiler så tillater teknologien nå at vi kan bytte energibærer til elektrisitet, uten attfor mye plaging av brukeren. Og da gir det mening å gjøre det. Hvodan vi lager elektrisiteten er litt uinteressant in sammenhengen. Men gir som sagt mest mening å bruke opp kull og oljereserver mens vi fortsatt har infrastrukturen til å gjøre det på best mulig måte. 5 hours ago, agvg said: Men de enkle bilene er begynt og bli veldig gamle, produsentene av biler, uansett type har ingen ønsker om lang levetid, astronomiske delepriser, låsing av moduler mot chnr er jo det nye, da blir du kvitt "problemet" med brukte deler, alt for og tvinge folk til og kvitte seg med fullt reparerbare biler. Og en ting til, brukte deler er også fryktelig dyrt, bilopphuggeriene er blitt "proffe", selvplukk på tomta er vel helt borte så smådelene du betalte noen kroner for finnes ikke lengre, det ser også ut som de bare plukker ut det som har høy verdi og så kvitter seg med resten så fort som mulig. Elbiler er enkle så det burde være mye enklere og holde liv i dem, at batteriene pr dags dato anses nærmest som magi er jo merkelig, rart vi i Norge med såpass mange elbiler ikke har mer spesialiserte verksteder for reperasjon av batteriet, det ser ut til og være mer vanlig i utlandet. Så at det nå har kommet uoriginale batterier til Leaf med mye bedre kapasitet, så bare en notis om det og selvsagt ikke tilgjengelig i Norge. Regner med slike løsninger kommer til flere nå som prisen på batteriet faller kraftig. Vi her I Norge har med å sette 25% mva på tjenester og ha veldig høy pris på arbeidskraft, gjort at reparasjonskostnad ikke står i forhold til det å kaste (og forhåpentligvis resirkulere) og erstatte. På samme måte som at de ikke finnest, eller har vært en veldig reduksjon i: Skomakere, hvitevarereparatører, sykkelreparatører, TV reparatører osv. 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet mandag kl 13:40 Del Skrevet mandag kl 13:40 Maskinfører skrev (På 2.1.2025 den 14.33): Bensinstasjonene vil aldri forsvinne men pumpene vil nok det Bensinsalget er jo "nøkkelen" til å få holde døgnåpen kiosk/gatekjøkken og også på helligdager. Avvikler de bensinsalget så skyter de seg selv i foten i forhold til godkjente åpningstider. 1 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet mandag kl 15:18 Del Skrevet mandag kl 15:18 Simen1 skrev (17 timer siden): Du skjønner ikke skalaen vi snakker om. I 2024 ble det produsert 100 millioner fat olje hver dag. Hvert fat inneholder ca 1700 kWh energi. Gang med 365 dager i et normalt år så får vi 62 000 TWh. For å produsere like mye syntetisk olje trenger vi i hvert over 3 ganger så mye energi, altså rundt 200 000 TWh per år. En stor kjernereaktor produserer ca 3 GW. Vi trenger 200 000 kjernereaktorer, ikke 400. For å kunne drive disse reaktorene trenger vi også nok urangruver for å kunne mate på og for å kunne ha nok gruver må det også finnes nok uran i jordskorpa. Ingenting av dette henger på greip med hverken miljø, økonomi eller praktisk gjennomførbarhet. Vi er så langt ute i fantasien at det ikke er vits å drodle noe mer over det, som om det var noe vi "bare" kan gjøre. Tror dine tall er litt feil. Et kjernekraftverk yter typisk 5000MW eller 5GW. Ganger man det med 8500timer får man 43TWh Trenger man 200 000twh så blir det 4600 5GW kraftstasjoner. Ikke 200 000 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet mandag kl 15:42 Del Skrevet mandag kl 15:42 Hanhijnn skrev (1 time siden): Bensinsalget er jo "nøkkelen" til å få holde døgnåpen kiosk/gatekjøkken og også på helligdager. Avvikler de bensinsalget så skyter de seg selv i foten i forhold til godkjente åpningstider. Det er jeg helt enig i min lokale bensinstasjon Shell/Automat 1 driver også bilverksted 😀 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet mandag kl 16:59 Del Skrevet mandag kl 16:59 1 hour ago, Trestein said: Tror dine tall er litt feil. Et kjernekraftverk yter typisk 5000MW eller 5GW. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_nuclear_power_stations Dine tall er svært optimistisk. Kun 12 av verdens kraftverk var i 2023 på dette nivå eller høyere. Overhode ikke typisk med 5 GW Lenke til kommentar
Trestein Skrevet mandag kl 21:58 Del Skrevet mandag kl 21:58 trikola skrev (4 timer siden): https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_nuclear_power_stations Dine tall er svært optimistisk. Kun 12 av verdens kraftverk var i 2023 på dette nivå eller høyere. Overhode ikke typisk med 5 GW Det finnes masse mindre og endel større. Regner med at om noen bygger så blir de store. 8 Gigawatt er vel de største. Et hangarskip har over en Gigawatt fordelt på to reaktorer Tror kanske 3 ganger antall twh som olje og gass inneholder er et litt vel stort tall også. Å lage hydrogen med best mulig teknologi 80% virkningsgrad vil kreve 40-45kWh for en kilo. Sier man 30% mere enn det man får igen ved å gøre vann til H2 så er man ikke langt i fra. Gassen må komprimeres og distrubueres . Alle biler/båter og fly kan bruke hydrogen direkte selv om det ikke finnes mange leverandører av motorer ennå. Virkningsgrad vil ofte være bedre enn med dagens fuel Å lage syntetisk bensin/diesel må være for å øke energitetthet der dette er nødvendig(Krysse stillehavet er vanskelig med hydrogen eller batterier for den del) Ev kan det være en dyr men effektiv løsning for dagens bilpark Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet mandag kl 22:33 Del Skrevet mandag kl 22:33 Hanhijnn skrev (8 timer siden): Bensinsalget er jo "nøkkelen" til å få holde døgnåpen kiosk/gatekjøkken og også på helligdager. Avvikler de bensinsalget så skyter de seg selv i foten i forhold til godkjente åpningstider. Man stopper lenger for å lade enn for å fylle bensin. Større sjanse for å selge et lite måltid eller kaffe og wienerbrød. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden Orion666 skrev (7 timer siden): Man stopper lenger for å lade enn for å fylle bensin. Større sjanse for å selge et lite måltid eller kaffe og wienerbrød. Helt enig! Men man svinger innom energi-stasjonen MYE sjeldnere når man kjører elbil. Mange fyller batteriet omtrent bare hjemme. Blir lite pølse- og hamburger-omsetning av det. Personlig så er jeg innom bensinstasjonen kun 5 - 10% av hva jeg var tidligere. Det MÅ vises på omsetningen. 1 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Jeg er innom bensinstasjonen med elbil ganske ofte. For å hente pakker fra Posten. Post i butikk, eller burde kanskje hete post på bensinstasjon. Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Hanhijnn skrev (3 timer siden): Helt enig! Men man svinger innom energi-stasjonen MYE sjeldnere når man kjører elbil. Mange fyller batteriet omtrent bare hjemme. Blir lite pølse- og hamburger-omsetning av det. Personlig så er jeg innom bensinstasjonen kun 5 - 10% av hva jeg var tidligere. Det MÅ vises på omsetningen. Jeg ser den. Sjeldnere, men lengre stopp? Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Dovreekspressen skrev (10 minutter siden): Jeg er innom bensinstasjonen med elbil ganske ofte. For å hente pakker fra Posten. Post i butikk, eller burde kanskje hete post på bensinstasjon. På vinteren har jeg ingen grunn til å svinge innom bensinstasjoner lenger. Kun i MC-sesongen (enda). Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Orion666 skrev (1 minutt siden): Jeg ser den. Sjeldnere, men lengre stopp? Mye sjeldnere. Er ikke så mye på langtur om vinteren, og ikke alle hurtiglader er ved bensinstasjoner. Sist jeg hurtigladet var ved en Rema1000-butikk. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 18 timer siden Forfatter Del Skrevet 18 timer siden 18 minutes ago, Orion666 said: Jeg ser den. Sjeldnere, men lengre stopp? 3 hours ago, Hanhijnn said: Helt enig! Men man svinger innom energi-stasjonen MYE sjeldnere når man kjører elbil. Mange fyller batteriet omtrent bare hjemme. Blir lite pølse- og hamburger-omsetning av det. Personlig så er jeg innom bensinstasjonen kun 5 - 10% av hva jeg var tidligere. Det MÅ vises på omsetningen. Jeg er innom bensinstasjoner langs ferdselsårer sånn ca. like mye som før. Det er for å lade når jeg er på langtur. Men det er ikke mer enn 5-6 ganger i året. De lokale bensinstasjonene derimot på pendlerruten og i hjembyen har jeg ikke besøkt på 5 år. Før jeg fikk elbiler så hadde jeg 52 besøk i året på lokale bensinstasjoner sånn ca. Fylte opp en av bilene minst en gang i uka. Så på ett eller annet tidspunkt når man et tipping point på at man må legge ned alle bensinstasjonene utenom de som ligger ved hovedferdselsårer. Og bytter de ut med billige automatstasjoner, der det er billig tomt. Jeg mistenker at det ikke er omsetning nok til å beholde de eksisterende tomtene og svære nedgravde tankanlegg. Slik at man må sette opp slike over bakken tankanlegg som er vist tidligere i tråden på billige tomter litt utenfor tettsteder. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden bzzlink skrev (1 time siden): De lokale bensinstasjonene derimot på pendlerruten og i hjembyen har jeg ikke besøkt på 5 år. Før jeg fikk elbiler så hadde jeg 52 besøk i året på lokale bensinstasjoner sånn ca. Fylte opp en av bilene minst en gang i uka. Samme her. Var innom bensern minst en gang i uka for å fylle opp pendlerbilen. Så kom familiebilen (og mc) i tillegg. Og vi er ikke akkurat alene om den omleggingen. Så omsetningen MÅ jo gå drastisk ned på bensinstasjonene totalt sett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå