Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor fort forsvinner bensinstasjonene?


bzzlink

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke de forsvinner på laaaaaaaaaang tid. 
Men nå er det ekstremt mange pumpestasjoner, både betjente og ubetjente. Ofte på hver side av veien, og unødvendig mange på rekke å rad. I takt med markedet; tror jeg de mest "overflødige" forsvinner.

Det er også lenge til tungtransporten blir fossil-fritt. 

Jeg har selv veteranbil, og jeg er kjent med at dette er en "bekymring" i veteranbilmiljøet. Men den største bekymringen er ikke tilgang på drivstoff, men at det rett å slett blir ulovlig med gamle biler på veien. Personlig tviler jeg på at det skjer, da det ligger mye kultur i game biler. Men det hadde ikke forundret meg om bensinprisen blir tilnærmet doblet - og at det blir mindre mellom hver stasjon.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (10 minutter siden):

Er ikke det et godt argument for å fjerne pumpene? De genererer uansett ikke inntekt av betydning. Og når de i stadig mindre grad brukes, hvorfor ikke bare droppe dem i sin helhet? Kiosk vil det alltids være behov for. Folk vil ha mat, drikke, toaletter etc.

Selv om pumpene kanskje ikke genererer all verden, så trekker de inn en del kunder.
Må si at jeg antagelig hadde droppet nært alle bensinstasjon-stopp selv om det ikke var for å fylle drivstoff. Og når man alikevel er der stikker man innom å kjøper noe. For min egen del er det ekstremt skjeldent jeg stopper slik om det ikke er for å fylle..

Antar dette gjelder en god del andre også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (52 minutter siden):

Ikke så lenge bilparken ikke er 100% elektrisk. 

Det vil den jo aldri bli. Ikke 100,000% Det vil alltids være igjen noen entusiastbiler, veteraner etc. En og annen pumpe vil det nok være, men det vil regulere seg selv i takt med etterspørsel. Og jo færre pumper, jo mindre fristende er det å kjøpe fossilbil. Det selges svært få fossilbiler nå, vi er vel over 90% elbil. Over tid vil dette merkes nedover i bruktmarkedet. Volkswagen har jo ikke engang markedsført fossilbiler nå i 2024. Sjekk finn.no og se hvor mange 2024-modell og nyere VW personbiler med fossilmotor du finner. Det er 3 stk. Tiguan. TRE!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mange stasjoner legger ikke ned pga salget av drivstoff går så veldig mye ned. Noe ned går det nok, men det er mange grunner. Bygningene kan være slitne, ofte er det drevet av eldre mennesker eller et ektepar som har drevet stasjonen hele livet. De har holdt seg i live på det, men aldri tjent store summer. Stasjonene har ofte vært plassert ganske sentralt i ulike bydeler. Og når byene bygges utover har mange av dem rett og slett blitt sentrale.

En Shell der jeg brukte å dra før har nå blitt solgt som tomt for 30 mill, ca 3-4 dekar sentralt ved veg og bane. Kommer opp hotell på ca 10 etasjer der. Så man finner rett og slett andre bruksområder for stedene der man før solgte bensin og pølser for 10 mill i året, og satt igjen med 100 tusen i overskudd per år etter alt var betalt. De som blir igjen er de større stedene som ligger i store kryss utenfor eller nær byene, f.eks kryss E6/E39, E6/E18 etc. Samt en del i nærheten av kjøpesenter. Et større vegkryss her i området har faktisk hele 3 stasjoner, og alle ser ut til å overleve bra, alle betjente. 

Man må huske at det fortsatt selges store mengder drivstoff. Alt du kjøper i butikk og netthandel f.eks, fraktet med lastebil på diesel, kanskje tog på diesel, delvis fly. Alt av anleggsmaskiner går på diesel, de store maskinene regelrett sluker drivstoff, men disse får jo ofte fra egne tankbiler. Det er fortsatt fler dieselbiler på vegen enn EL, ca 1 mill mot 800 tusen ser det ut til. Og andelen EL på f.eks varebil er jo fortsatt svært lav, VW, Ford og andre selger MYE varebiler til bedrifter, og disse koster ganske mye. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
aklla skrev (1 time siden):

Må si at jeg antagelig hadde droppet nært alle bensinstasjon-stopp selv om det ikke var for å fylle drivstoff. Og når man alikevel er der stikker man innom å kjøper noe. For min egen del er det ekstremt skjeldent jeg stopper slik om det ikke er for å fylle..

For min egen del så stopper jeg omtrent som før. Burger og kaffe-behovet er det samme, uavhengig av drivlinje. Jeg trenger vanligvis ikke ladestopp på helgeturer til hytte og familie. Men om jeg trenger det, så stopper jeg et sted der jeg kan både lade OG handle. Som oftest stopper jeg for å handle inn til helga, uten at jeg trenger lading. Kan stort sett treg-lade der jeg oppholder meg i helga.

Tendensen jeg ser er at ladestasjoner legges til samme lokasjon som veikroer o.l. Der jeg frekventerer pleier det å være mye folk, og mange solgte middager. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bensinstasjonene inkludert ladestasjoner må kanskje få lov til å utvikle seg litt. Føler de er en viktig del av infrastrukturen når man ferdes.

Feks kanskje naturlig med færre men større stasjoner. Med mulighet for å kombinere med skikkelig kolonial-butikk for å kunne rake inn litt mer stabilt.

Er tross alt noen gamle sære norske regler rundt åpningstider og det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (29 minutter siden):

Elbiler har en liten andel i Europa. Så trolig vil det beholdes en andel av bensin og dieselbiler her også.

At det vil være en viss andel er nok ikke så mye å lure på. Spørsmålet er hvor mange prosent det vil være. Og videre hvor mange pumper og stasjoner de vil holde liv i. Noen som tør tippe på tall her? Andel fossilbiler i de neste 10 åra f.eks. Noen som vurderer å investere i bensinstasjon nå?

kremt skrev (2 timer siden):

Alt av anleggsmaskiner går på diesel, de store maskinene regelrett sluker drivstoff,

Njei. Det finnes en del elektrisk, og mer kommer det. En del prosjekter har nullutslipp som krav, f.eks. vannforsyningen i Oslo. Det vil komme flere slike prosjekter. Da må du stille med nullutslippsutstyr, ellers er du ikke med på anbudet.

kremt skrev (2 timer siden):

Det er fortsatt fler dieselbiler på vegen enn EL, ca 1 mill mot 800 tusen ser det ut til.

Det kommer til å bikke motsatt vei om kort tid, kanskje i løpet av 2025? Gamle fossilbiler skrotes, nye elbiler kommer til. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Xj5gLr/elbilandelen-naa-er-det-flere-elbiler-enn-bensinbiler-i-norge

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (4 timer siden):

Jeg har selv veteranbil, og jeg er kjent med at dette er en "bekymring" i veteranbilmiljøet. Men den største bekymringen er ikke tilgang på drivstoff, men at det rett å slett blir ulovlig med gamle biler på veien. Personlig tviler jeg på at det skjer, da det ligger mye kultur i game biler. Men det hadde ikke forundret meg om bensinprisen blir tilnærmet doblet - og at det blir mindre mellom hver stasjon.

Jeg tror neppe fossilbiler blir forbudt. Hvorfor det, når de likevel blir utkonkurrert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Orion666 said:

Jeg tror neppe fossilbiler blir forbudt. Hvorfor det, når de likevel blir utkonkurrert.

Det vil alltid være noen som tror at "elbil passer ikke for dem" og tviholder på fossilbilene. Da er et forbud eneste måten å nå målet om 100% utslippsfri bilpark i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (Akkurat nå):

Det vil alltid være noen som tror at "elbil passer ikke for dem" og tviholder på fossilbilene. Da er et forbud eneste måten å nå målet om 100% utslippsfri bilpark i Norge.

I slike sammenhenger vil 97% i praksis bety 100%. Behovet for lovgiving uten praktisk betydning skjer heldigvis sjelden. I en liberal rettsstat er alt lovlig dersom samfunnet ikke ser det som nødvendig å forby det.

Dersom Benny-Kåre på Flisa ønsker å kjøre sin Mercedes-veteran på søndagsturer tror jeg storsamfunnet vil tillate det.

På sikt vil bilprodusentene slutte å tilby fossilbiler, og bensin vil bli vanskelig tilgjengelig for den daglige bilist. Diesel vil ta noe lenger tid på grunn av senere omstilling i transportsektoren.

Dette er min gjetning.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, fredrik2 said:

I Trondheim har det blivit rätt många färre bensinstationer och några har blivit obemannade vilket jag har märkt tydligt når jag ska fylla luft på däcken i närområdet. 

Är väl dock rätt lång tid innan bensin och dieselbilarna är helt borta tror jag. 

Det er dette jeg merker også. Og som gjorde at jeg spurte chat gpt om hvor lite drivstoff man kunne selge for en ubemannet stasjon ble uinteressant å holde liv i. Det er ganske store faste kostnader sånn jeg har skjønt det med nedgravde tanker som skal gåes over og holdes ved like. 

5 hours ago, Dovreekspressen said:

Er ikke det et godt argument for å fjerne pumpene? De genererer uansett ikke inntekt av betydning. Og når de i stadig mindre grad brukes, hvorfor ikke bare droppe dem i sin helhet? Kiosk vil det alltids være behov for. Folk vil ha mat, drikke, toaletter etc.

Markedet for å fylle energi (strøm/fossil) på egne stasjoner vil uansett krympe. Jeg hurtiglader om jeg trenger det, men mesteparten treglader jeg hjemme. Det kan gå måneder mellom hver hurtiglading. Det er i grunnen bare et nødvendig onde som brukes i nødsfall. Det blir som å kjøpe en halvliter vann langs veien kontra springvann hjemme. Vann er vann, og strøm er strøm. Bensin, diesel, gass, hydrogen eller efuel er ikke like enkelt hjemme. Strøm kan man produsere selv, med en relativt beskjeden investering.

Paradoksalt nok er det enklest med elbil på bygda. Strøm er det overalt, og ikke skal det kjøres timesvis til Trysil hver helg. Verre er det i blokk i en by. Men det vil bedre seg på sikt. Det er ikke verre å sette opp ladere enn å installere fiber, eller hva som helst annet av infrastruktur.

Det er det jeg ser for meg også, og lurer på hvor store faste kostnader det er ved å holde et tankanlegg gående.

5 hours ago, Duriello said:

Ikke så lenge bilparken ikke er 100% elektrisk. 

Jo for når den er 70% så er det ikke kundegrunnlag til å beholde stasjoner utover de som ligger ved hovedferdselsårer ser jeg for meg

5 hours ago, sedsberg said:

Pumpene kan flyttes til "hvor som helst" (ubemannede) og trenger ikke rare plassen for å få stor kapasitet.

Men tror det koster en god del å holde vedlike og bytte tanker når det trengs. Om etterspørselen stuper, tør man da å sette opp den ubemannede stasjonen?

 

Lenke til kommentar

Det er veldig snever vinkling dette med at alt handler om elbil. Hva med motorsykler? De er ikke i nærheten av å ha noe fullgodt elektrisk alternativ, og bransjen prøver ikke en gang. Gressklippere? Snøfresere? Lykke til med en liten elektrisk en fra jula med den snøen vi hadde for 1 år siden. Da tar det ukesvis før du kommer deg ut  av oppkjørselen. Veteranbiler er nevnt (kan legge til veteranmotorsykler). Forsvaret har sikkert sin egen logistikk, men hvor god er den når det virkelig gjelder? Bedre enn radaren på fregatten? Også er det alle andre nødsituasjoner, utrykningskjøretøy, røde kors med snøscootere og beltevogner og firhjulinger. Ikke så kjekt med hjerteinfarkt om ambulansen må lade en halvtime først. Så er det alle båtene, store og små, ikke hold pusten til de blir elektriske. Men de har vel sine egne drivstoff-havner uansett.

Fint med elbil, men ikke bli blind på det og tro at ikke det er mye annet i samfunnet som brummer og går uten batterier.

Edit: Kan legge til turister også, de som kjører kommer ikke til Norge om ikke de kan fylle bensin og diesel her.

Endret av Abigor
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, likferd said:

Her i området har det bare blitt flere stasjoner de siste år, men ubemannede. Jeg har vel 5 stasjoner innenfor 15 minutter, der 3 er ubemannede. Lite sted på landet med noen tusen innbyggere. Kan ikke akkurat si det virker som de forsvinner.

Samme her. Det virker som for hver bemannede stasjon som blir lagt ned popper det opp 2-3 ubemannede. Stort sett de eneste bemannede som er igjen er de som ligger tett på godt trafikkerte veier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...