bzzlink Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 (endret) Ser at elbil andelen skyter fart. På 4 år har det gått fra 20% -> 40% elbil andel i Oslo og andre store byer. (Screens shots lenger ned) Dette fikk meg til å tenke på bensinstasjoner, hvor fort må de legges ned? Jeg skjønner at de som ligger langs hovedferdselsårer kan bygge om til å bli hurtigladere, men dette gjelder jo ikke veldig mange av bensinstasjonene. Diskuterte med chatGPT, og den mente at en stasjon måtte selge 100 000 liter drivstoff i måneden for å dekke faste kostnader, noen son har noen innsikt her? Frykter det kjapt blir glissent med steder å fylle bensin på motorsykkelen, som har liten tank, og jeg liker meg best på grusvei og grisgrendte strøk. Endret 30. desember 2024 av bzzlink 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Tror ikke de forsvinner med det første. Uansett så er det ikke drivstoffsalg som er største inntektskilde lenger, det er relativt lite av, la oss si 20 kr literen, som går rett i lomma på bensinstasjon. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Snakket tidligere i år med min gamle sjef fra bensinstasjonen. Han så for seg 5 år til før det var "slutt". Aktivt på jakt etter ny bransje etter "evigheter" i bransjen. 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg bor i Oslo-området. Her blir bensinpumper byttet ut med ladestasjoner, men ikke alle. Det er jo markedet som bestemmer dette, og på bygda går vel skiftet tregere. Nå kommer det stadig flere og flere elsykler med gode prestasjoner og rekkevidde, så fremtiden er nok ikke svart. Den er heller grønn. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Etter hva jeg har hørt, er det i liten grad drivstoffsalg som holder bensinstasjoner i gang, men har ingen gode kilder her.. Unntaket er så klart ubemannede, men de har vel også minimale utgifter. Men en del kommer nok til å legge ned ja, jeg bor på ett ganske lite sted og har 3 bensinstasjoner innen 5 minutters kjøring, 2 kan fint legges ned uten at det strengt tatt berører tilbudet.. bzzlink skrev (22 minutter siden): Diskuterte med chatGPT, og den mente at en stasjon måtte selge 100 000 liter drivstoff i måneden for å dekke faste kostnader, noen son har noen innsikt her? Tok du her høyde for alle andre inntekter? som f.eks bilvask, salg av andre varer, inntekter fra ting som post i butikk? Hurtiglader? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Vil tro det blir større andel stasjoner uten betjening siden ladestasjoner okkuperer mer av kundenes tid og dermed drar inn mer på sekundærsalg. Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 sedsberg skrev (4 minutter siden): Vil tro det blir større andel stasjoner uten betjening siden ladestasjoner okkuperer mer av kundenes tid og dermed drar inn mer på sekundærsalg. Hvordan vil dette fungere i praksis når mye av sekundærsalg er feks pølse og burger? 🙃 3 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Just now, Duriello said: Hvordan vil dette fungere i praksis når mye av sekundærsalg er feks pølse og burger? 🙃 Større sjanse for at en kunde som må vente 30 min+ på lading tar seg en burger enn en som bruker 1,5 minutter på full tank og så kan kjøre videre. Ved Tesla-laderne her jeg bor er det ganske god trafikk fra ladeplassen og over veien til Meny f.eks. 2 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 30. desember 2024 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2024 34 minutes ago, Duriello said: Tror ikke de forsvinner med det første. Uansett så er det ikke drivstoffsalg som er største inntektskilde lenger, det er relativt lite av, la oss si 20 kr literen, som går rett i lomma på bensinstasjon. Veldig mange av mine fyllesteder er ubetjente allerede, så det må jo være drivstoff salget, for de har ingen andre inntekter Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 sedsberg skrev (10 minutter siden): Større sjanse for at en kunde som må vente 30 min+ på lading tar seg en burger enn en som bruker 1,5 minutter på full tank og så kan kjøre videre. Ved Tesla-laderne her jeg bor er det ganske god trafikk fra ladeplassen og over veien til Meny f.eks. Jo tenkte mer på det du skrev om ubetjente stasjoner. Og det praktiske rundt "hvem fixer burger nå" liksom. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 McDonalds og Burger King? 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 bzzlink skrev (5 minutter siden): Veldig mange av mine fyllesteder er ubetjente allerede, så det må jo være drivstoff salget, for de har ingen andre inntekter Nå har ikke jeg jobbet på bensinstasjon på ca 20 år, men det var alltid fokus på mersalg siden inntekter fra drivstoffsalg ikke var hovedinntektskilde lengre. Hvordan ståa er nå aner jeg ikke, men tviler på at det er endret mye. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Synes det ser ut som det har endret seg til at de fleste bensinstasjoner nå er hovedsaklig caféer og gatekjøkken med mulighet for å fylle drivstoff. 2 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 I Trondheim har det blivit rätt många färre bensinstationer och några har blivit obemannade vilket jag har märkt tydligt når jag ska fylla luft på däcken i närområdet. Är väl dock rätt lång tid innan bensin och dieselbilarna är helt borta tror jag. Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 2 minutes ago, sedsberg said: Synes det ser ut som det har endret seg til at de fleste bensinstasjoner nå er hovedsaklig caféer og gatekjøkken med mulighet for å fylle drivstoff. Finns ju många helt obemannade också. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Just now, fredrik2 said: Finns ju många helt obemannade också. Ja, nå tenkte jeg bare på de bemannede. Det er langt flere ubemannede enn bemannede stasjoner rundt her nå. 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 sedsberg skrev (1 minutt siden): Synes det ser ut som det har endret seg til at de fleste bensinstasjoner nå er hovedsaklig caféer og gatekjøkken med mulighet for å fylle drivstoff. Er litt det jeg tenker på når du nevner ubetjente stasjoner. Alle bensinstasjoner her i området har 6++ antall ladestasjoner, kundene går inn og kjøper seg burger mens de venter. Sekundærsalg/mersalg whatever i boks. Hvordan blir det da om stasjonene blir ubetjent? Robotkokker ala Japan? 😅 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Duriello skrev (48 minutter siden): Tror ikke de forsvinner med det første. Uansett så er det ikke drivstoffsalg som er største inntektskilde lenger, det er relativt lite av, la oss si 20 kr literen, som går rett i lomma på bensinstasjon. Er ikke det et godt argument for å fjerne pumpene? De genererer uansett ikke inntekt av betydning. Og når de i stadig mindre grad brukes, hvorfor ikke bare droppe dem i sin helhet? Kiosk vil det alltids være behov for. Folk vil ha mat, drikke, toaletter etc. Markedet for å fylle energi (strøm/fossil) på egne stasjoner vil uansett krympe. Jeg hurtiglader om jeg trenger det, men mesteparten treglader jeg hjemme. Det kan gå måneder mellom hver hurtiglading. Det er i grunnen bare et nødvendig onde som brukes i nødsfall. Det blir som å kjøpe en halvliter vann langs veien kontra springvann hjemme. Vann er vann, og strøm er strøm. Bensin, diesel, gass, hydrogen eller efuel er ikke like enkelt hjemme. Strøm kan man produsere selv, med en relativt beskjeden investering. Paradoksalt nok er det enklest med elbil på bygda. Strøm er det overalt, og ikke skal det kjøres timesvis til Trysil hver helg. Verre er det i blokk i en by. Men det vil bedre seg på sikt. Det er ikke verre å sette opp ladere enn å installere fiber, eller hva som helst annet av infrastruktur. 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Dovreekspressen skrev (4 minutter siden): Er ikke det et godt argument for å fjerne pumpene? De genererer uansett ikke inntekt av betydning. Ikke så lenge bilparken ikke er 100% elektrisk. 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 1 minute ago, Duriello said: Ikke så lenge bilparken ikke er 100% elektrisk. Pumpene kan flyttes til "hvor som helst" (ubemannede) og trenger ikke rare plassen for å få stor kapasitet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå