Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

War on Christmas

Anbefalte innlegg

Men jeg skjønner ikke hvordan man kan si at noen ER noe religiøst.

Det er jo bare tanker, og tanker er dynamiske. Det er ikke noe fysisk.

Human-hva som helstere. Hva er det, sånn fysisk sett?

Jeg ser ikke sånn på mennesker og deres tanker og opplevelser av virkeligheten. Det er snapshots av en tanke-reise. Så før man kan si "muslimer gjør ditt og datt" eller "Kristne er sånn eller slik" eller humanetikere eller hva som helst, så forutsetter jo det at man har funnet en fysisk klump eller noe i disse, som kan defineres med akkurat slike påstander.

Så kan noen kanskje si at det er en identitetsdel. Når ble identiteter statiske? Altså tenkte identiteter? For det er vel ingen biologisk kobling med kropp og religioner? Forøvrig hvordan jeg ser på ismer også. Mennesker ER ikke sine tanker. Så syns diskusjonsgrunnlagene i slike problemstillinger blir vagt og rart. Objektifisering av tanker. Jeg får det ikke til, og var vi statiske sånn, er det jo også lite mening i meningsutveksling. Og det fornekter jo også læring og vekst-funksjonen i mennesker som i alle fall er en biologisk virkelighet.

Endret av Neffi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Neffi skrev (39 minutter siden):

Men jeg skjønner ikke hvordan man kan si at noen ER noe religiøst.

Det er jo bare tanker, og tanker er dynamiske. Det er ikke noe fysisk.

Human-hva som helstere. Hva er det, sånn fysisk sett?

Jeg ser ikke sånn på mennesker og deres tanker og opplevelser av virkeligheten. Det er snapshots av en tanke-reise. Så før man kan si "muslimer gjør ditt og datt" eller "Kristne er sånn eller slik" eller humanetikere eller hva som helst, så forutsetter jo det at man har funnet en fysisk klump eller noe i disse, som kan defineres med akkurat slike påstander.

Så kan noen kanskje si at det er en identitetsdel. Når ble identiteter statiske? Altså tenkte identiteter? For det er vel ingen biologisk kobling med kropp og religioner? Forøvrig hvordan jeg ser på ismer også. Mennesker ER ikke sine tanker. Så syns diskusjonsgrunnlagene i slike problemstillinger blir vagt og rart. Objektifisering av tanker. Jeg får det ikke til, og var vi statiske sånn, er det jo også lite mening i meningsutveksling. Og det fornekter jo også læring og vekst-funksjonen i mennesker som i alle fall er en biologisk virkelighet.

Du stilte mange kompliserte spørsmål, men likevel viktige og tankevekkende. Hjernen min jobber ikke nå :D

Men jeg tenker at vi kanskje er i en til dels kaotisk tid der det er vanskelig å få oversikt over det som skjer rundt og inni oss. Er det ikke slike tider at vi tenderer å ta i bruk heuristikker for å få oversikt og sammenheng? Med tanke på at vi egentlig ikke erfarer virkeligheten "live", men at det er en viss forsinkelse der hjernen vår jobber iherdig med å skape sammenhengende  bilder. Å virkelig innleve oss i andre krever mye kognitive krefter som vi ikke har enorme mengder av. Litt poetisk kan vi kanskje si at det er kun to ganger i løpet av livet det skjer; som spedbarn der vi tror vi er verden og der mor er oss og vi er mor. Men ettersom barnet blir eldre skjer det en psykisk splittelse der jeget blir født og med det innser vi at vi er oss selv og mor er en egen person (objektrelasjonsteorien). Den andre gangen er kanskje den første forelskelsen som oppleves intens og altoppslukende.

Så på samme vis trenger en del mennesker kanskje noen som kan gi de ferdiproduserte argumenter for å få oversikt?

Jeg synes optiske illusjoner belyser slikt best.

NINTCHDBPICT000435514624-1.jpg?strip=all

optical-illusions-664x443.jpg

people-man-girl-flowers-axe-Favim.com-43

Endret av Boing_80
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jul er verdsatt av alle(bortsett fra samfunnets mest hardbarka kommunister og ateister). Selv de mest dystre menneskene av alle (humanetikere) verdsetter jul fordi det er en tradisjon av håp, tro og glede. Muslimer jeg kjenner liker julen fordi den hedrer en av deres største profeter(Jesus). Man trenger ikke være kristen for å like julen. Du kan feire den av utallige årsaker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Godjul skrev (11 minutter siden):

Jul er verdsatt av alle(bortsett fra samfunnets mest hardbarka kommunister og ateister). Selv de mest dystre menneskene av alle (humanetikere) verdsetter jul fordi det er en tradisjon av håp, tro og glede. Muslimer jeg kjenner liker julen fordi den hedrer en av deres største profeter(Jesus). Man trenger ikke være kristen for å like julen. Du kan feire den av utallige årsaker. 

Godt skrevet!!!

Bare for ordens skyld; Jesus (PBUH) er nevnt flere ganger enn Muhammed (PBUH) i koranen. Jesu mor fremstilles i koranen som et godt menneske fylt av kjærlighet. Dessverre har demagoger klart å få folk til å tro at det er Jesus vs Muhammed. Det er bare tull. Muslimer omtaler alle profetene med ærestittelen Hazrat. Jesus blir i så fall Hazrat Isa. 

Hadrat, Hadhrat, or Hadrah (Arabic: حَضْرَة Ḥadˤrah (sing.)/ حَضْرَات Ḥadˤrāt (pl.); Persian: pronounced Hazret or Hazrat) is an honorific Arabic title used to honour a person which literally denotes and translates to 'presence, appearance'. Initially, it is used for the prophets of the Islamic faith, from Muhammad, Abraham, Noah, Moses, and Jesus, are among those of the twenty-five great Hadhrats. It carries denotations of the charismatic and is comparable to traditional Western honorifics addressing high officials, such as "Your Honour" (for judges), "His/Her Majesty" (for royalty), or "His Holiness" (for clergies or highly religious clergies). This word may sometimes also appear after the names of respected Muslim personalities, such as imams, e.g. Turkish Hazretleri ('his Hadrat') in Islamic culture. This is similar to the French honorifics Monsieur and Madame, and Japanese honorific Sama. The term was also loaned into Turkish and Bosnian as Hazreti. Examples of Hazrat used as a title are: Hazrat Muhammad, Hazrat Musa, Hazrat Ali, Hazrat Umar Farooq, Hazrat Uthman, Hazrat Abu Bakr Siddiq, Hazrat Hajar (Hagar), Hazrat Isa, and Hazrat Inayat Khan.

https://www.definitions.net/definition/Hadrat

Selv om dette er en filmscene så kan jeg bare forestille meg hvordan Maria må ha hatt det da hennes sønn ble korsfestet.

Endret av Boing_80
  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Tussi said:

Jeg er klar over at kristendommen har lagt sin høytid til en tidligere hedensk høytid

Etter som jeg har hørte nettopp og jeg forstod i farta er 25 des et biprodukt av at tidlige kristne kirke prøvde å finne ut datoen når Jesus døde. Det var ikke konsensus i all øst og vest, men 25 mars og 6 april det ble kommet frem til. Troen på at profeter døde den dagen de ble født eller unnfanget skal ha vært viktig. Så hvis en mente den beste datoen var 25 mars, så ble Jesus født 25 desember om det gjelder å bli unnfanget og evnt 6 jan (basert på 6 april), som noen kristne også har feiret og feirer. Hørt noe liggnende flere steder. Heiser sier litt om det her om noen er intressert https://youtu.be/h367l5YQFxI. Altså virker det som man mener feiringen av Jesu fødsel 25 des er noe Kirken fant frem til. Dette er bare et innskudd fra meg, ikke studert det selv, men intressant.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (12 timer siden):

At humanetikere stadig langer ut mot  julen er rimelig godt dokumentert i norske medier.

Det tviler jeg sterkt på, humanetikerne har aldri hatt et problem med julen, vi har dog et problem med kristen appropriasjon av julen, eller kristen undergraving av norske tradisjoner om du vil, de kristne kaller f.eks sin egen høytid for det samme som oss hedninger, og det er bare starten. Humanetikerne har også et problem med gudstjenester i skolen, motstanden mot gudstjenester er også godt begrunnet, det er ikke skolens jobb å ta våre barn til diverse templer og ritualer. 

Det sagt jeg har aldri oppfattet muslimer som anti-jul.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Konseptet "war on christmas" kan enkelt oppsummeres slikt:

KRISTEN OG/ELLER VESTLIG FORFØLGELSESKOMPLEKS

Det er en rekrutteringstaktikk. Det går enkelt og greit ut på å skape et narrativ om at en ytre fiende (som f.eks muslimer), eller til og med en indre fiende (som f.eks ateister), utgjør en trussel mot "vår vestlig kulturarv og identitet". Og at store, sterke, kristne vestlige må plukke opp sverdet til sine forfedre og beskytte "oss" mot "dem". "De andre. De uverdige. De fremmede. De ubegjærlige."

"The followers must feel besieged" - Umberto Eco.

EDIT: Hvem har ikke lagt merke til den siste tiden nyere tråder med tittel tilsvarende "hvorfor er så mange negativt innstilt til religion"? Et spørsmål som rett og slett later som om det ikke allerede vet svaret. Mange har i evigheter nå påpekt nøye at det er religion som maktmiddel som skaper motstand.

Og tilhengere av makt og de som drar fordeler av den, er ikke villige til å gi den fra seg, eller mulighetene til å oppnå makt ved hjelp av maktmidlene. Derfor tyr de som regel til de samme triksene ved å fiske etter sympati og konstruere narrativer om forfølgelse og urimelig kritikk.

Det er som mobberen i sandkassa som kaster sand på de andre barna og sier "hvorfor er alle så sinte på meg? Jeg har ikke gjort noe".

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Forsøkt å finne en screenshot-montasje fra Twitter: en med påstand om at et universitet ikke ville ønske god jul, og en annen screenshot med julehilsen fra nevnte universitet. Hadde ikke hellet med meg, men det var en kommentar om at litt av problemet er at mange tror dette er et problem pga slik posting.

Første posten i denne tråden syns jeg forklarer greit hvor dette kommer fra, men det syndes litt i tekst og trådtittel med å bygge opp under denne myten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, skaftetryne32 said:

Det tviler jeg sterkt på, humanetikerne har aldri hatt et problem med julen, vi har dog et problem med kristen appropriasjon av julen, eller kristen undergraving av norske tradisjoner om du vil, de kristne kaller f.eks sin egen høytid for det samme som oss hedninger, og det er bare starten. Humanetikerne har også et problem med gudstjenester i skolen, motstanden mot gudstjenester er også godt begrunnet, det er ikke skolens jobb å ta våre barn til diverse templer og ritualer. 

Det sagt jeg har aldri oppfattet muslimer som anti-jul.

Her kan det jo legges til at «jul» er et førkristent begrep som henviser til vinterfest. Så man kan jo selv velge om det er en fødsel eller det at solen snur man ønsker å feire.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Feynman skrev (På 31.12.2024 den 16.39):

Forsøkt å finne en screenshot-montasje fra Twitter: en med påstand om at et universitet ikke ville ønske god jul, og en annen screenshot med julehilsen fra nevnte universitet. Hadde ikke hellet med meg, men det var en kommentar om at litt av problemet er at mange tror dette er et problem pga slik posting.

Det å ønske god jul på ein livssynsnøytral måte er nok litt meir problematisk på engelsk sidan dei der seier "merry christmas" som direkte refererer til Jesus. På norsk er det å ønske "god jul" ein nøytral betegnelse, og er eit ord som språkleg sett betyr vintersolver, vinter, eller fest. Ordet jul er urgermansk og har sine røter lenge før vikingtida og er dermed også eldre enn den hedenske julefeiring.

"Merry christmas" betyr direkte oversatt til norsk "lystig Kristi messe" og er dermed direkte tilknytta Kristendommen. Vi hadde nok fått skriverier dersom NAV eller politiet hadde ønska alle ei lystig Kristi messe på sosiale media.
Dette er også ein av grunnane til at ein på engelsk ofte bruker skriverformen "x-mas" fordi det framstår som eit litt meir nøytralt uttrykk sidan referansen til Kristus er gjemt bak X-en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...