Tussi Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Taylor skrev (Akkurat nå): Da jeg ikke har svar på hvorfor de flyttet feiringen, så har jeg ei heller argumentasjon for et synspunkt Jeg vil anta det handler om at kristendommen, som en monoteistisk religion, ikke ville være ved siden av hedenske høytider, men ville gjøre det lettere for folk å holde kulturtradisjomer i hevd uten å bryte det strengt monoteistiske i kristendommen. 1 Lenke til kommentar
Taylor Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Tussi skrev (Akkurat nå): Jeg vil anta det handler om at kristendommen, som en monoteistisk religion, ikke ville være ved siden av hedenske høytider, men ville gjøre det lettere for folk å holde kulturtradisjomer i hevd uten å bryte det strengt monoteistiske i kristendommen. Det vet jeg ingenting om Så her har jeg ikke et svar rett og slett 2 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 30. desember 2024 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2024 Taylor skrev (Akkurat nå): Da jeg ikke har svar på hvorfor de flyttet feiringen, så har jeg ei heller argumentasjon for et synspunkt Ok. Løs antakelse, altså. Takk. Jeg googlet litt, og det ser ut til at valget å legge det til lyssnu er én av flere teorier: «Various factors contributed to the choice of 25 December as Jesus's birthday, although theology professor Susan Roll wrote in 1995: "No liturgical historian ... goes so far as to deny that it has any sort of relation with the sun, the winter solstice and the popularity of solar worship in the later Roman Empire".[81] 25 December was the date of the winter solstice in the Roman calendar.[77] The Calendar of Antiochus of Athens, c. 2nd century AD, marks 25 December as the "birthday of the Sun".[82]The following century, from AD 274, the Roman festival Dies Natalis Solis Invicti (birthday of Sol Invictus, the 'Invincible Sun') was held on 25 December.[77]» https://en.m.wikipedia.org/wiki/Date_of_the_birth_of_Jesus Lenke til kommentar
Taylor Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Orion666 skrev (1 minutt siden): Ok. Løs antakelse, altså. Takk. Jeg googlet litt, og det ser ut til at valget å legge det til lyssnu er én av flere teorier: «Various factors contributed to the choice of 25 December as Jesus's birthday, although theology professor Susan Roll wrote in 1995: "No liturgical historian ... goes so far as to deny that it has any sort of relation with the sun, the winter solstice and the popularity of solar worship in the later Roman Empire".[81] 25 December was the date of the winter solstice in the Roman calendar.[77] The Calendar of Antiochus of Athens, c. 2nd century AD, marks 25 December as the "birthday of the Sun".[82]The following century, from AD 274, the Roman festival Dies Natalis Solis Invicti (birthday of Sol Invictus, the 'Invincible Sun') was held on 25 December.[77]» https://en.m.wikipedia.org/wiki/Date_of_the_birth_of_Jesus Det er fullt mulig at det stemmer 2 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 30. desember 2024 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2024 Taylor skrev (2 minutter siden): Det er fullt mulig at det stemmer Ja, dette var litt interessant. Takk for at du ga meg grunn til å ettergå egne påstander. 2 Lenke til kommentar
Taylor Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Orion666 skrev (Akkurat nå): Ja, dette var litt interessant. Takk for at du ga meg grunn til å ettergå egne påstander. Bare hyggelig, vi lærte noe nytt begge to : 1 1 Lenke til kommentar
Neffi Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 (endret) Jeg skjønner virkelig ingenting av problematikken/problemstillingen, men en ting jeg har tenkt på; Tror 17 mai hadde vært litt gøyere for alle om vi foreksempel feiret politietaten den dagen. Gikk i tog og ropte hurra for politiet! Mer relaterbart for folk, siden det er de som praktisk forvalter lovverket ute på gaten, på sett og vis. Også vet om mange som kaller lønningsdagen for jul. Kult å heller ha 12 juler i året, enn 1. Endret 30. desember 2024 av Neffi 1 Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 51 minutes ago, Neffi said: Tror 17 mai hadde vært litt gøyere for alle om vi foreksempel feiret politietaten den dagen. Gikk i tog og ropte hurra for politiet! Mer relaterbart for folk, siden det er de som praktisk forvalter lovverket ute på gaten, på sett og vis. I 17. mai-toget i Bergen har politiet sin plass, sammen med de fleste andre etater og et bredt utvalg av foreninger, skoler o.l. Du har helt rett for 17. mai er gøyest i Bergen! 2 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Tussi skrev (7 timer siden): Det er vel heller humanetikere, ikke muslimer som er mest "anti-jul".... Ja jeg har heller ikke inntrykk av at muslimer (i alle fall i Norge) er imot at vi feirer jul, eller at det er særlig mange pekefingre mot muslimer som en følge av det. Det jeg har sett av slikt har først og fremst kommet fra velmenende etnisk norske som riktignok begrunner det med andre religioner og livssyn, uten at jeg tenker det er noe muslimer kan klandres for. 2 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 (endret) Tussi skrev (8 timer siden): Det er vel heller humanetikere, ikke muslimer som er mest "anti-jul".... Jeg tror det er feil å si at muslimer er anti-jul i det hele tatt. Hvor en slik misforståelse stammer fra vites ikke, men den er ikke korrekt. Jeg foreslår at de som er usikre spør personer med muslimsk bakgrunn og får svar. Jeg er muslim og synes julen er en fin høytid. Og julemarsipanen er noe av det beste jeg vet, særlig den lyse varianten som er formet som en gris. Det var noen som en gang lurte på hvorfor jeg spiser en slik type marsipan fordi muslimer skal jo ikke spise svin. Forklaringen min var at det er marispan som er hovedsakelig lagd av mandler og sukker (+ mye mer jeg ikke kommer på i farten). Den blir ikke haram av den grunn. Vedkommende trodde ikke på meg og et øyeblikk spekulerte jeg i om vedkommende var mer katolsk enn paven selv. En annen lurte på hvordan jeg kunne servere pølser av svin da jeg jobbet på en bensinstasjon under studiene. Svaret mitt var at jeg aldri tok på pølsa (hadde jo vært skikkelig uhygienisk!) og at den lå i lompen eller pølsebrødet over papiret jeg holdt de med. Dessuten tjente jeg ærlige penger og det er ikke haram i islam. Begge personene var nordmenn. Så poenget mitt er at enkelte som kritiserer slike handlinger er mer katolske enn paven og er mer opptatt av å finne forskjellene enn å se hvor vi faktisk kan møtes. At humanetikere stadig langer ut mot julen er rimelig godt dokumentert i norske medier. Her et sitat av Søren Kierkegaard som jeg synes er treffende: Du og samvittigheten er ett: den vet alt hva du vet, og den vet at du vet det. Endret 30. desember 2024 av Boing_80 3 1 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 (endret) Sjørøver skrev (2 timer siden): Men de er jo det. Alle som faktisk er troende muslimer er veldig i mot jul. De som bare er muslimer på papiret synes det er en koselig tid. Det du sier der stemmer ikke. Hva er faktisk troende muslimer? Og hvem er muslimer på papiret? Wahhabismen og salafismen er ultraortodokse retninger innen islam som har rent fokus på puritanisme. Oversatt ultrakonservative. Det er de som får mye støtte av Saudi-Arabia. Men i den store verden er muslimer flest moderate fordi de er påvirket av andre kulturer. Du skriver som om du kan snakke for alle muslimer og det er dessverre ikke helt slik du beskriver. Det har for eks. Carl I. Hagen gjort i flere tiår og han har heller ikke rett om begrepet jihad. De abrahamske religionene har flere ting til felles og en av disse er kampen mot eget ego. Et løpsk ego kan få mennesket til å drepe. Et balansert ego får det til å tenke seg om. Et opplyst ego får frem empati, sympati, toleranse og kjærlighet. Den største "krigen" er mot eget ego. Den samme tankegangen finner man også i buddhismen. Endret 30. desember 2024 av Boing_80 3 1 Lenke til kommentar
Taylor Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Boing_80 skrev (2 minutter siden): Det du sier der stemmer ikke. Hva er faktisk troende muslimer? Og hvem er muslimer på papiret? Wahhabismen og salafismen er ultraortodokse retninger innen islam som har rent fokus på puritanisme. Oversatt ultrakonservative. Det er de som får mye støtte av Saudi-Arabia. Men i den store verden er muslimer flest moderate fordi de er påvirket av andre kulturer. Du skriver som om du kan snakke for alle muslimer og det er dessverre ikke helt slik du beskriver. Det har for eks. Carl I. Hagen gjort i flere tiår og han har heller ikke rett om begrepet jihad. De abrahamske religionene har flere ting til felles og en av disse er kampen mot eget ego. Et løpsk ego kan få mennesket til å drepe. Et balansert ego får det til å tenke seg om. Et opplyst ego får frem empati, sympati, toleranse og kjærlighet. Den største "krigen" er med eget ego. Den samme tankegangen finner man også i buddhismen. Helt enig med deg 2 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 herzeleid skrev (29 minutter siden): Ja jeg har heller ikke inntrykk av at muslimer (i alle fall i Norge) er imot at vi feirer jul, eller at det er særlig mange pekefingre mot muslimer som en følge av det. Det jeg har sett av slikt har først og fremst kommet fra velmenende etnisk norske som riktignok begrunner det med andre religioner og livssyn, uten at jeg tenker det er noe muslimer kan klandres for. Mulig jeg tenner enn brannfakkel nå (og det er ikke meningen), men det er slikt som er skjult rasisme etter mitt skjønn. Det å automatisk anta at et muslimsk barn ikke vil være med i kirken, luciatoget eller danse i ring rundt juletreet er en form for paternalisme som er full av fordommer, uvitenhet og en "jeg-vet-best" holdning. Jeg var i kirken på barneskolen i Ullensaker kommune som liten og ble ikke alvorlig skadet av det Tvert imot var det noe min far oppmuntret til fordi han mente at på en slik måte lærer vi om andres tradisjoner, tro og skikker. Danset rundt juletreet på Mogreina skole uten at jeg fikk varige mèn 2 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Boing_80 skrev (22 minutter siden): Det var noen som engang lurte på hvorfor jeg spiser en slik type marsipan fordi muslimer skal jo ikke spise svin. Forklaringen min var at det er marispan som er hovedsakelig lagd av mandler og sukker (+ mye mer jeg ikke kommer på i farten). Den blir ikke haram av den grunn. Vedkommende trodde ikke på meg og et øyeblikk spekulerte jeg i om vedkommende var mer katolsk enn paven selv. En annen lurte på hvordan jeg kunne servere pølser av svin da jeg jobbet på en bensinstasjon under studiene. Svaret mitt var at jeg aldri tok på pølsa (hadde jo vært skikkelig uhygienisk!) og at den lå i lompen eller pølsebrødet over papiret jeg holdt de med. Fantastiskt! Takk for dagens uventede cola-ut-av-nesen øyeblikk. 😂 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Boing_80 skrev (1 minutt siden): Danset rundt juletreet på Mogreina skole uten at jeg fikk varige mèn Hvordan greide du det, når alle vi andre FÅR varige mèn av det? 🫣🫣 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 (endret) Duriello skrev (6 minutter siden): Fantastiskt! Takk for dagens uventede cola-ut-av-nesen øyeblikk. 😂 Takk Jge har også opplevd da jeg jobbet i kassen på Kiwi under studiene at jeg da jeg skulle gi tilbake vekslepenger (hadde ikke fått cashguard enda) at hånden min kom nær er burka kledd somalsk kvinne. Hun kvakk til å som om hun hadde brent seg. Det va ret litt rart øyeblikk og jeg sa beklager til henne enda det ikke var noe å beklage for og hun nærmest løp ut av butikken. Men så har jeg kjennskap til flere kulturer og skjønte hvorfor hun reagerte som hun gjorde. Det gjorde meg ingenting fordi jeg antok at hun med reaksjonen sin ikke indikerte at jeg var "skitten", men at hun trolig var lært opp til å ikke ha hudkontakt med noen andre enn sin egen mann. Imidlertid kan jeg skjønne at en nordmann kunne opplevd det rart og spesielt og ville tenkt sitt. Endret 30. desember 2024 av Boing_80 2 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Duriello skrev (1 minutt siden): Hvordan greide du det, når alle vi andre FÅR varige mèn av det? 🫣🫣 Det var moro Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Boing_80 skrev (6 minutter siden): Mulig jeg tenner enn brannfakkel nå (og det er ikke meningen), men det er slikt som er skjult rasisme etter mitt skjønn. Det å automatisk anta at et muslimsk barn ikke vil være med i kirken, luciatoget eller danse i ring rundt juletreet er en form for paternalisme som er full av fordommer, uvitenhet og en "jeg-vet-best" holdning. Jeg var i kirken på barneskolen i Ullensaker kommune som liten og ble ikke alvorlig skadet av det Tvert imot var det noe min far oppmuntret til fordi han mente at på en slik måte lærer vi om andres tradisjoner, tro og skikker. Danset rundt juletreet på Mogreina skole uten at jeg fikk varige mèn Enig! Jeg hørte om noen som antok at et palestinsk barn ikke ville være med på noe julerelatert, fordi de var muslimer. Barnet ble kjempelei seg. Synes det er en uting å anta slike ting om andre sånn uten videre istedetfor å spørre dem selv. Helt ærlig så føler jeg at jeg har lært mer om deg de siste dagene enn på et år, og jeg synes du virker veldig hyggelig 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Boing_80 skrev (5 minutter siden): Mulig jeg tenner enn brannfakkel nå (og det er ikke meningen), men det er slikt som er skjult rasisme etter mitt skjønn. Det å automatisk anta at et muslimsk barn ikke vil være med i kirken, luciatoget eller danse i ring rundt juletreet er en form for paternalisme som er full av fordommer, uvitenhet og en "jeg-vet-best" holdning. Jeg er helt enig, og jeg tror nok denne velmenende men nedlatende holdningen har gjort det betraktelig vanskeligere for en del innvandrere å integrere seg i Norge. Det er antagelig vanskeligere å integrere seg i et samfunn og en kultur om en ikke får ta skikkelig del i den eller blir fortalt hva som forventes. Sitat Jeg var i kirken på barneskolen i Ullensaker kommune som liten og ble ikke alvorlig skadet av det Tvert imot var det noe min far oppmuntret til fordi han mente at på en slik måte lærer vi om andres tradisjoner, tro og skikker. Danset rundt juletreet på Mogreina skole uten at jeg fikk varige mèn Det er en veldig interessant observasjon, for jeg har inntrykk av at det du peker på er svært utbredt. De fleste som innvandrer til et nytt land vil antagelig sette pris på å bli inkludert i lokale skikker og kultur, og lære om og av de lokale. Tanken om at en må begrense det tradisjonelt "norske" for å tilpasse seg innvandrere virker sånn sett både kontraproduktivt men også lite inkluderende, og først og fremst noe etnisk norske selv har funnet på. 1 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 (endret) Tussi skrev (11 minutter siden): Enig! Jeg hørte om noen som antok at et palestinsk barn ikke ville være med på noe julerelatert, fordi de var muslimer. Barnet ble kjempelei seg. Synes det er en uting å anta slike ting om andre sånn uten videre istedetfor å spørre dem selv. Helt ærlig så føler jeg at jeg har lært mer om deg de siste dagene enn på et år, og jeg synes du virker veldig hyggelig Takk! Det var hyggelig sagt av deg Slik jeg ser det så er det allerede mange godt integrert innvandrere i Norge, men et lite fåtall har klart å fange opp de negative avisoverskriftene og svertet ganske flere. Jeg håper at vi kan få frem de gode positive stemmene slik at alt ikke druknes i negativtet fra øst og vest. Jeg er selv overrasket over kommentarer fra flere medlemmer her. Man danner seg et mentalt bilde av en person basert på det vedkommende skriver og det blir dessverre inndeling i båser. Men jeg har lest flere kommentarer fra medlemmer som gjør at jeg må minne meg selv på at det som egentlig står i trådene i bunn og grunn er 1 og 0 ("dataspråket"). Det virkelige mennesket er jo langt mer nyansert. Endret 30. desember 2024 av Boing_80 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå