Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

War on Christmas

Anbefalte innlegg

skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Med rette for øvrig, det er ikke skolen sin oppgave å presse barn inn templer for å bivåne diverse tvilsomme religiøse ritualer.

Vis skolen besøkte alle de forskjellige religiøse kirkene, templer, moskeèr som finnes i Norge i dag når de feirert sine høytider, ville ikke barna da lære mer om hver religion? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
skaftetryne32 skrev (3 minutter siden):

Med rette for øvrig, det er ikke skolen sin oppgave å presse barn inn templer for å bivåne diverse tvilsomme religiøse ritualer.

Tvilsomme religiøse ritualer,.det er en vanlig gudstjeneste, ikke en demonutdruvelse...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Taylor skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor feirer dere julen om det ikke er for den delen med Jesus?

Tradisjon, bare alltid blitt gjort, grunnene har vel mer eller mindre endret seg, men det er klart en fest ved vintersolverv har vel pågått i ganske lang tid bakover i historien, vintersolverv er viktig. Harde kår i Norge før i tida, en skikkelig fett fest med masse svin var kanskje bare fornuftig ved de tider ?

Å jeg mener jesus greia skjedde jo ikke gang på denne tiden av året, så hva er poenget ?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (Akkurat nå):

I min erfaring: Nei.

Men man finner sikkert eksempler, slik man gjør det med både kristne, jøder og humanetikere.

Spørmålet er jo. trenger man egentlig å være "fientlig" til andre menneskers tradisjoner å religiøse høytider 

Lenke til kommentar
Taylor skrev (Akkurat nå):

Spørmålet er jo. trenger man egentlig å være "fientlig" til andre menneskers tradisjoner å religiøse høytider 

Nei, man kan være surpromp hvis man vil,. Men jeg synes f eks det er riktig hyggelig å jobbe med muslimer under ramadan f eks. De har med seg masse god mat på jobb, riktig koselig 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Tradisjon, bare alltid blitt gjort, grunnene har vel mer eller mindre endret seg, men det er klart en fest ved vintersolverv har vel pågått i ganske lang tid bakover i historien, vintersolverv er viktig. Harde kår i Norge før i tida, en skikkelig fett fest med masse svin var kanskje bare fornuftig ved de tider ?

Å jeg mener jesus greia skjedde jo ikke gang på denne tiden av året, så hva er poenget ?

Du har rett i at mest sannsynligvis var Jesus født på en annen tid av året, men at høytiden ble flyttet i nærheten av nyåret. 

Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 minutt siden):

Nei, man kan være surpromp hvis man vil,. Men jeg synes f eks det er riktig hyggelig å jobbe med muslimer under ramadan f eks. De har med seg masse god mat på jobb, riktig koselig 

Helt klart :) og man lærer utrolig mye om andre kulturer og religion ved å delta i deres feiring :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Taylor skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke det, så svaret er at det trenger man ikke.

Likefullt er det lett å finne eksempler på de som er det, og enda lettere å finne eksempler på de som vil gjøre dette til et stort samfunnsproblem.

For meg er dette en kaleidoskopisk anekdote.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 minutt siden):

Men de er jo det. Alle som faktisk er troende muslimer er veldig i mot jul. De som bare er muslimer på papiret synes det er en koselig tid.

Definer troende... jeg jobber med flere muslimer som ønsker oss god jul og som er troende. Juletrær blir angrepet og ødelagt i Syria og Tyrkia dog.

Lenke til kommentar
Taylor skrev (4 minutter siden):

Du har rett i at mest sannsynligvis var Jesus født på en annen tid av året, men at høytiden ble flyttet i nærheten av nyåret. 

Smart markedsføringstriks av de tidlige kristne å knytte frelserens sønn til lyssnu-festen som er blitt feiret av sivilisasjoner over hele verden.

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (2 minutter siden):

Men de er jo det. Alle som faktisk er troende muslimer er veldig i mot jul. De som bare er muslimer på papiret synes det er en koselig tid.

Du vet at Jesus er en av de største profetene i Islam? De muslimene jeg kjenner har aldri sagt et stygt ord om Jesus, Det de ikke tror, Som kristne tror er at Jesus er Guds sønn

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (2 minutter siden):

Smart markedsføringstriks av de tidlige kristne å knytte frelserens sønn til lyssnu-festen som er blitt feiret av sivilisasjoner over hele verden.

Hvorfor Jesu fødsel blir feiret på "feil" tidspunkt vet jeg ikke, men det har nok ingenting med markedsføring å gjøre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...