Orion666 Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Konservative krefter roper stort sett hvert år opp om «The War on Christmas», med en mer eller mindre hevet pekefinger mot muslimer. Skal vi (også) lete andre steder etter fiender av jula? https://www.aftenposten.no/verden/i/mPy9w4/putins-kamp-mot-vestlige-verdier-paavirker-russisk-julefeiring?utm_source=iosapp&utm_medium=share 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Orion666 skrev (2 minutter siden): Konservative krefter roper stort sett hvert år opp om «The War on Christmas», med en mer eller mindre hevet pekefinger mot muslimer. Skal vi (også) lete andre steder etter fiender av jula? https://www.aftenposten.no/verden/i/mPy9w4/putins-kamp-mot-vestlige-verdier-paavirker-russisk-julefeiring?utm_source=iosapp&utm_medium=share Det er vel heller humanetikere, ikke muslimer som er mest "anti-jul".... 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg nebrewfoz Skrevet 30. desember 2024 Populært innlegg Del Skrevet 30. desember 2024 2 hours ago, Tussi said: Det er vel heller humanetikere, ikke muslimer som er mest "anti-jul".... Er det i det hele tatt noen som er "anti-jul" (eller egentlig "anti-kristmesse", da)? Eller er det bare en oppkonstruert greie fra amerikansk ytre høyre fordi noen skrev "Happy Holidays" istedenfor "Merry Christmas"? 9 1 3 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 nebrewfoz skrev (3 minutter siden): Er det i det hele tatt noen som er "anti-jul" (eller egentlig "anti-kristmesse", da)? Eller er det bare en oppkonstruert greie fra amerikansk ytre høyre fordi noen skrev "Happy Holidays" istedenfor "Merry Christmas"? Jeg ville bare påpeke at muslimer generelt ikke er anti-jul, på samme måte som at det var ikke muslimer som klagde på grisen på sørlandet sykehus, men de fikk skylden for det også 1 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 3 minutes ago, Tussi said: Jeg ville bare påpeke at muslimer generelt ikke er anti-jul, på samme måte som at det var ikke muslimer som klagde på grisen på sørlandet sykehus, men de fikk skylden for det også Den er grei! 🙂🌲 1 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Det er vel ingen som er anti-jul. Det nærmeste man kommer er human-etisk forbund som ikke vil at skolene har obligatoriske gudstjenester i forbindelse med julefeiringen. Ellers får man gjøre som man vil, og folk bruker jo enormt med tid og penger på julefeiringen i Norge. Ellers er vel den største "trusselen" mot en kristelig jul at folk flest aldri går i kirken ellers i året. 3 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 30. desember 2024 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2024 Tussi skrev (4 timer siden): Det er vel heller humanetikere, ikke muslimer som er mest "anti-jul".... Utdyp. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Kyrkja har for lenge sidan mista eineretten til jula. Ca 1000 år etter at kyrkja stjal den hedenske jolefeiringa og lata som at den handla om Jesus, så handlar julefeiringa i dag mest om nisser, juletre, gåver og god mat. Det er lite lesing av juleevangelie, besøk i kyrkja, og bordbønn før julemiddagen. I dag er ikkje jula berre for kristne, også muslimar og humametikarar kan henge opp lyslenker og pynte juletre om dei vil. Det er svært lite av det som folk flest forbinder med jula som handler om Gud og Jesus. 3 2 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Tussi skrev (5 timer siden): Det er vel heller humanetikere, ikke muslimer som er mest "anti-jul".... Jeg satt i lokalstyyret i HEF når jeg var yngre. Opplevde ikke noen krig mot julen der, kun gudstjenester. 5 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 30. desember 2024 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2024 Reg2000 skrev (1 time siden): Det er vel ingen som er anti-jul. Det nærmeste man kommer er human-etisk forbund som ikke vil at skolene har obligatoriske gudstjenester i forbindelse med julefeiringen. Ellers får man gjøre som man vil, og folk bruker jo enormt med tid og penger på julefeiringen i Norge. Ellers er vel den største "trusselen" mot en kristelig jul at folk flest aldri går i kirken ellers i året. *kremt* https://www.tv2.no/underholdning/god-morgen-norge/fikk-ikke-lov-til-a-se-pa-jul-i-blafjell/17228301/ *kremt* https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/ROV8a/gloett-inn-i-ett-av-de-mest-lukkedesamfunn 1 1 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 4 minutes ago, Orion666 said: *kremt* https://www.tv2.no/underholdning/god-morgen-norge/fikk-ikke-lov-til-a-se-pa-jul-i-blafjell/17228301/ *kremt* https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/ROV8a/gloett-inn-i-ett-av-de-mest-lukkedesamfunn Ser ikke helt at det har noe med saken å gjøre. En rar liten lukket sekt som vil fokusere på religion fremfor nisser kan vel neppe ses på noe bevis for noen anti-jul bevegelse. 2 Lenke til kommentar
Taylor Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Orion666 skrev (5 timer siden): Konservative krefter roper stort sett hvert år opp om «The War on Christmas», med en mer eller mindre hevet pekefinger mot muslimer. Skal vi (også) lete andre steder etter fiender av jula? https://www.aftenposten.no/verden/i/mPy9w4/putins-kamp-mot-vestlige-verdier-paavirker-russisk-julefeiring?utm_source=iosapp&utm_medium=share Er muslimer "fiende" av jula?? 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Tussi skrev (5 timer siden): Det er vel heller humanetikere, ikke muslimer som er mest "anti-jul".... Vi er faktisk veldig pro jul, men enkelte misliker sterkt at de kristne kopierer våre gamle norske hedenske skikker, jul er jul, og kristusmesse er kristusmesse, jul og kristusmesse er ikke det samme, jula er ikke kristen, det har den aldri vært. 3 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Orion666 skrev (45 minutter siden): Utdyp. Sjørøver skrev (23 minutter siden): Jeg satt i lokalstyyret i HEF når jeg var yngre. Opplevde ikke noen krig mot julen der, kun gudstjenester. Som sagt så opplever jeg ikke muslimer som anti-jul, men humanetikerne er som regel veldig aktive mot skolegudstjeneste hver eneste advent, og det er vel også stort sett hunanetikerne i Venstre som angriper kristne helligdager som offentligefridager. Men Hovedpoenget mitt var at muslimer ikke er anti-jul, det var det jeg ville ha frem 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 skaftetryne32 skrev (Akkurat nå): Vi er faktisk veldig pro jul, men enkelte misliker sterkt at de kristne kopierer våre gamle norske hedenske skikker, jul er jul, og kristusmesse er kristusmesse, jul og kristusmesse er ikke det samme, jula er ikke kristen, det har den aldri vært. Jeg er klar over at kristendommen har lagt sin høytid til en tidligere hedensk høytid, men i all hovedsak er det Jesu fødsel vi feirer idag 2 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Tussi skrev (Akkurat nå): men i all hovedsak er det Jesu fødsel vi feirer idag Norges majoritet gjør nok ikke det, jesus blir sjeldent nevnt noe sted i julen tror jeg, jeg har aldri vært i et juleselskap der det er blitt nevnt. 3 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 skaftetryne32 skrev (2 minutter siden): Norges majoritet gjør nok ikke det, jesus blir sjeldent nevnt noe sted i julen tror jeg, jeg har aldri vært i et juleselskap der det er blitt nevnt. Selvsagt er det mange som bare ser på det som en feiring... 2 Lenke til kommentar
Taylor Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 skaftetryne32 skrev (1 minutt siden): Norges majoritet gjør nok ikke det, jesus blir sjeldent nevnt noe sted i julen tror jeg, jeg har aldri vært i et juleselskap der det er blitt nevnt. Ikke for å si noe om måten du/dere feirer julen på. Men hvorfor feirer dere julen om det ikke er for den delen med Jesus? Eller feirer dere det som den gamle tradisjonen før kristendommen kom til Norge? Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Tussi skrev (7 minutter siden): Som sagt så opplever jeg ikke muslimer som anti-jul, men humanetikerne er som regel veldig aktive mot skolegudstjeneste hver eneste advent, Med rette for øvrig, det er ikke skolen sin oppgave å presse barn inn templer for å bivåne diverse tvilsomme religiøse ritualer. 2 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 30. desember 2024 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2024 Reg2000 skrev (19 minutter siden): Ser ikke helt at det har noe med saken å gjøre. En rar liten lukket sekt som vil fokusere på religion fremfor nisser kan vel neppe ses på noe bevis for noen anti-jul bevegelse. Det HAR noe med saken å gjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå