Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bioposer til matavfall går i oppløsning.

Anbefalte innlegg

Hva legger dere, eller gjør dere for at biposene ikke skal gå i oppløsning på grunn av fuktighet? 

For det meste kaffegrut som kastes, og jeg må som regel putte posen nedi en ny pose når beholderen skal tømmes, hver 2. uke.

Har prøvd med papir i bunn, og nå prøver jeg med papir på sidene også. 

Evnt. får jeg vurdere å kaste det ut...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dobbel eller trippel pose. Matavfallsposane er gratis og du får så mange du vil ha. Alternativt at du bytter pose ofte og ikkje venter til det blir fullt. 

Akkurat kaffegruten kan du også vurdere å berre skylle ned i vasken. Den er så finmalt at det ikkje påvirker avløpet, og som matavfall har den relativt liten verdi. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (27 minutter siden):

Hva legger dere, eller gjør dere for at biposene ikke skal gå i oppløsning på grunn av fuktighet? 

For det meste kaffegrut som kastes, og jeg må som regel putte posen nedi en ny pose når beholderen skal tømmes, hver 2. uke.

Bruker vanlig plastpose og hiver det i restavfall. Sparer mye hodebry, men vi må tømme dunken ukentlig så det koster vel et par hundre mer i året. 

Lenke til kommentar

Bruker sånn tynn plastpose først og så matavfallpose. Separerer de når jeg skal ut og kaste i dunken. Da blir ikke restavfallsdunken fylt opp like fort heller.

Den korrekte måten er å gå oftere ut med matavfallet. 

Endret av Emsal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (1 time siden):

Bruker vanlig plastpose og hiver det i restavfall. Sparer mye hodebry, men vi må tømme dunken ukentlig så det koster vel et par hundre mer i året. 

Her koster hver tømming av restavfall 125 kr fra 1. jan, så det er "litt" mer enn et par hundre i året. Faktisk mange tusen i året..

Lenke til kommentar
bo1e skrev (45 minutter siden):

Her koster hver tømming av restavfall 125 kr fra 1. jan, så det er "litt" mer enn et par hundre i året. Faktisk mange tusen i året..

Heldigvis ikke sånne priser her. Da hadde det gått på bålet :) Matavfall bør ikke utgjøre allverden i økt mengde restavfall uansett med mindre en sløser fælt så klarer man å bruke flere tusen i året på ekstra restavfall pga matavfall bør en heller se på å få redusert mengden svinn. 

Lenke til kommentar
minim skrev (2 timer siden):

Matavfall bør ikke utgjøre allverden i økt mengde restavfall uansett med mindre en sløser fælt så klarer man å bruke flere tusen i året på ekstra restavfall pga matavfall bør en heller se på å få redusert mengden svinn. 

Det kan være litt både og. Matavfall utgjer kanskje ikkje så mykje volum i restavfallet, men det tilfører ofte ganske mykje vekt, som igjen gir meir kostnadar i forhold til å transportere avfallet.

Mitt inntrykk er likevel at dei fleste produserer relativt lite matavfall, særleg no når det er så mykje fokus på å forhindre matsvinn. For dei som bruker mykje frukt og grønssaker, og som i tillegg er veldig liberale med kva ein skjærer vekk og ikkje vil bruke til mat så er det ikkje så vanskeleg å produsere ganske mange kilo med matavfall mellom hentingane.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (19 timer siden):

Vi har en sikt over vasken som vi kaster våte / fuktige ting i slik at de får rent av seg. Sikten tømmer vi  hver 1 - 2 dag over i biopose. Dette fører til at vi ikke får problemer med bioposene. 

Endret av leticia
lagt til ord
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...