Gjest 4c602...349 Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 Hei! Jeg er utdannet håndverker (tømrer) og har jobbet som RIB i 7 år nå. Føler jeg står ved et veivalg nå om jeg skal satse videre eller finne noe nytt. Jeg heller mot sistnevnte, men er usikker. Siden jeg kun har jobbet i ett firma er jeg også usikker på om hverdagen som RIB kan være bedre andre steder, men der er jeg usikker? De fleste på min jobb gir inntrykk av at de trives, men usikker om de forteller sannheten siden det alltid er noen som lytter. Det jeg mistrives mest med er at hverdagen begynner å bli veldig monoton med like prosjekter. I tillegg har bransjen gått dårlig de siste årene med lav til null inntjening - noe som fører til dårlig stemning og motivasjon. Stramme tidsfrister og mye overtid er også en faktor. Argumentet for å fortsette er jo at jeg begynner å bli ganske god og om jeg legger ned en innsats de neste 2-3 årene kan jeg bli veldig god og dermed stille sterkere og kanskje også drive for meg selv. På den andre siden er jeg usikker på hva slags oppside som egentlig venter meg all den tid de økonomiske rammene ikke virker være spesielt gode i denne bransjen. Sagt på en annen måte: En supergod ingeniør tjener kanskje ikke veldig mye bedre enn en middelmådig ingeniør. I forhold til budsjett og marginer har jeg jo også vurdert om jeg skulle peile meg inn på et segment i bransjen som har bedre marginer (gjerne samferdselsprosjekter og andre statlige prosjekt). Har vært med på noen få slike prosjekter og kravet til timesforbruk er noe helt annet - noe som gjør det litt mer behagelig å være på jobb. Argumentet mot å bytte er jo at jeg i verste fall havner i en jobb hvor jeg er tilbake ved start og må starte på nytt i en alder av 40. Litt som når jeg var nyutdannet ingeniør i godt voksen alder. Samtidig skal jeg kanskje jobbe 20-30 år til, så jeg har jo fortsatt tid. Gitt min bakgrun med trehus hadde det kanskje gitt mer mening å jobbe med det. Enten som RIB eller i en annen rolle, men mistenker at noen av problemene jeg skisserer over blir med meg også dit. PS: Når jeg tenker meg om har jeg kanskje hatt lignende innlegg her tidligere, men mulig det er nye innspill og personer som leser denne gang Anonymous poster hash: 4c602...349 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 Min erfaring er at en som virkelig er god på sitt område får den lønnen en ønsker. Såklart finnes det begrensninger, men høy lønn er absolutt mulig å få. Enten hos den en jobber for eller hos tilsvarende bedrifter. Men, å ikke trives er det største problemet. Da er det vanskelig å ha motivasjon til å bli god. Har ikke erfaring som RIB, men som ingeniør i over 10 år. Ledelse er jo også en vei å gå.. 1 Lenke til kommentar
Gjest 4c602...349 Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 Salvesen. skrev (3 timer siden): Min erfaring er at en som virkelig er god på sitt område får den lønnen en ønsker. Såklart finnes det begrensninger, men høy lønn er absolutt mulig å få. Enten hos den en jobber for eller hos tilsvarende bedrifter. Hva legger du i høy lønn? Inntrykket mitt er at dette er veldig avhengig av hvor man jobber. Vi jobber typisk med prosjekter og skal prosjektøkonomien gå opp må det nødvendigvis være et tak på lønningene. På siste prosjekt jeg jobbet fikk jeg se timeratene til de som jobber på prosjektet. Den flinkeste i firmaet med over 30 års erfaring hadde i hvert fall ikke veldig mye høyere timerate på prosjektet enn meg. Men blir man virkelig god burde man uansett ha bedre valgmuligheter på arbeidsmarkedet, så ingen grunn sånn sett til å ikke bli så god man kan. Sitat Men, å ikke trives er det største problemet. Da er det vanskelig å ha motivasjon til å bli god. Godt poeng. Selve arbeidet (minus det negative aspektet med tidspress og dårlig prosjektøkonomi) er interessant nok til at jeg kunne fortsatt med det om det økonomiske insentivet er der. Generelt tenker jeg vel at jeg enten kunne gått ned i lønn for en jobb jeg elsker - eller så må jeg ha merbetaling for en jobb jeg tolererer Salvesen. skrev (3 timer siden): Ledelse er jo også en vei å gå.. Har vurdert det også, men trolig ikke i nåværende firma. Og kanskje heller ikke i samme bransje. Jeg er rimelig utadvendt og liker å ha kontakt med mennesker, så det har slått meg at jeg kanskje jobber litt for mye isolert som RIB i forhold til personlighetstypen min. Samtidig liker jeg gjerne å pusle med ting på egenhånd også. Å lede flinke mennesker i et godt arbeidsmarked er sikkert helt topp. Men ser for meg at det kan være et mareritt om man jobber med mindre flinke mennesker og hvor de økonomiske betingelsene er dårlige. Har vært mellomleder på et prosjekt med umotiverte mennesker som går på slaget halv fire og aldri gjør noe ekstra og det var ikke spesielt givende. Anonymous poster hash: 4c602...349 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå