Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Jeg kan bli KI-offer, men er ikke i stand til å jobbe utenfor huset - kan jeg få AAP/uføretrygd?

Pallantir

Anbefalte innlegg

Først og fremst: Jeg er selvstendig næringsdrivende med et enkeltmannsforetak som driver med en spesiell gren innenefor oversettelse og har gjort det i 35 år, mesteparten av tiden med samme firma som oppdragsgiver. Jeg har drøyt tre år igjen til jeg kan pensjonere meg som 62-åring, men jeg er stygt redd for at min form for oversettelse ikke vil holde så lenge. Jeg merker allerede at det er mindre oppdrag enn det var for bare ett til to år siden, og jeg regner ikke med at det vil gå i riktig retning framover heller.

På grunn av kraftig IBS, som ble flere hakk verre etter et par omganger med korona i 2020 og 2021 (veldig kjent bivirkning for de som alt led av IBS), kan jeg ikke jobbe utenfor huset. Ikke bare handler det om minutter, iblant sekunder, når jeg helt plutselig må på wc den første gangen i løpet av en dag (som kan være alt fra når jeg våkner til utpå ettermiddagen). I tillegg hender det ofte at jeg må ta en dusj umiddelbart etterpå. Så det å ha en vanlig jobb utenfor huset anser jeg som umulig.

Men hvis jeg oppdragene tørker helt inn, vil det da av "trygdebeistet" bli ansett som en arbeidsløs som ikke får arbeidsløshetstrygd fordi jeg ikke har vært lønnsmottaker, eller kan jeg få AAP og etter hvert uføretrygd? Å finne en ny, tilsvarende jobb tror jeg er helt umulig, det blir stadig flere som blir tvunget ut av yrket. Og uten at jeg får inn noe penger i tre år må vi selge huset for å få ned utgiftene så mye at vi kan leve på fruens inntekt. En helsefagarbeider i 85 % stilling tjener rundt 450 000 i året, og det er ikke nok til å betjene lånet. Vi måtte låne oss mer opp igjen enn jeg liker da vi måtte flytte til et sted med mye høyere huspriser enn der vi bodde før, fordi fruen ikke fikk jobb der vi var før. Hun måtte også gå hjemme de årene vi hadde barn fordi barna hadde diverse problemer. Men vi eier en nedbetalt, arvet familiehytte i det samme området, så vi kan bo der i de årene og ha en proforma adresse hos venner. Den er for øvrig det aller siste vi selger, den betyr mye mer for oss enn huset.

Så det ville være greit å vite hva jeg har å se fram til hvis oppdragstilgangen min krakker totalt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Posten min forsvant, men ser at jeg hadde med noe av det som Salvesen nevner under.

Man må vel ikke nødvendigvis trene AI modeller, man man kan ta dem i bruk for å forbedre og effektivisere eksisterende arbeidsutførelse.

Det ser ellers ut for at AAP har et formål som er knyttet opp mot helse og ikke mot fravær av oppdrag.

https://lovdata.no/lov/1997-02-28-19/§11-1

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Hva med å bidra til din egen jobbs "død"? Jeg får ukentlig, om ikke daglig forespørsler på LinkedIn om å være med på å trene opp AI modeller, hovedsakelig innenfor matematikk og programmering. Men tenker det finnes nok helt tilsvarende jobber innenfor språk. 

100% remote arbeid med høy fleksibilitet. Kan betale greit om en har rett kunnskap.

Dog er dette kun basert på infoen jeg har blitt matet, har ikke brukt det og kan være scam for alt jeg vet. Men verdt å sjekke ut?

Lenke til kommentar

Det er nok ren bløff og svindel, ja. I den virkelige oversetterbransjen, der jeg som sagt har over 30 års erfaring, er det ikke sånn det ser ut. Iallfall ikke i min spesialiserte del av den, og å finne på noe helt nytt når man har tre år igjen til pensjonsalderen og ikke har noen CV ut over oppdragene i de årene er neppe realistisk.

Men dette blir uansett en avsporing, jeg er ute etter svar på det konkrete spørsmålet.

Lenke til kommentar
Pallantir skrev (7 timer siden):

Først og fremst: Jeg er selvstendig næringsdrivende med et enkeltmannsforetak som driver med en spesiell gren innenefor oversettelse og har gjort det i 35 år, mesteparten av tiden med samme firma som oppdragsgiver. Jeg har drøyt tre år igjen til jeg kan pensjonere meg som 62-åring, men jeg er stygt redd for at min form for oversettelse ikke vil holde så lenge. Jeg merker allerede at det er mindre oppdrag enn det var for bare ett til to år siden, og jeg regner ikke med at det vil gå i riktig retning framover heller.

På grunn av kraftig IBS, som ble flere hakk verre etter et par omganger med korona i 2020 og 2021 (veldig kjent bivirkning for de som alt led av IBS), kan jeg ikke jobbe utenfor huset. Ikke bare handler det om minutter, iblant sekunder, når jeg helt plutselig må på wc den første gangen i løpet av en dag (som kan være alt fra når jeg våkner til utpå ettermiddagen). I tillegg hender det ofte at jeg må ta en dusj umiddelbart etterpå. Så det å ha en vanlig jobb utenfor huset anser jeg som umulig.

Men hvis jeg oppdragene tørker helt inn, vil det da av "trygdebeistet" bli ansett som en arbeidsløs som ikke får arbeidsløshetstrygd fordi jeg ikke har vært lønnsmottaker, eller kan jeg få AAP og etter hvert uføretrygd? Å finne en ny, tilsvarende jobb tror jeg er helt umulig, det blir stadig flere som blir tvunget ut av yrket. Og uten at jeg får inn noe penger i tre år må vi selge huset for å få ned utgiftene så mye at vi kan leve på fruens inntekt. En helsefagarbeider i 85 % stilling tjener rundt 450 000 i året, og det er ikke nok til å betjene lånet. Vi måtte låne oss mer opp igjen enn jeg liker da vi måtte flytte til et sted med mye høyere huspriser enn der vi bodde før, fordi fruen ikke fikk jobb der vi var før. Hun måtte også gå hjemme de årene vi hadde barn fordi barna hadde diverse problemer. Men vi eier en nedbetalt, arvet familiehytte i det samme området, så vi kan bo der i de årene og ha en proforma adresse hos venner. Den er for øvrig det aller siste vi selger, den betyr mye mer for oss enn huset.

Så det ville være greit å vite hva jeg har å se fram til hvis oppdragstilgangen min krakker totalt.

Hei.

AAP kan du få, men en søknad om uføretrygd tar ofte noe tid, i snitt 7,5 år, så da er du veldig nær pensjonsalderen.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette er ikke første gang dette har skjedd siden den moderne uføreordningen ble innført på 60-tallet. Hvis helsen din er til hinder for å skaffe deg en inntekt på arbeidsmarkedet slik arbeidsmarkedet er i dag eller i morgen så spiller det ingen rolle om den ikke var et hinder i går eller i forgårs - det trenger ikke være snakk om en helsemessig forverring, det kan være en arbeidsmarkedsmessig forverring.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

@Darkbill Fordi jeg aldri har hatt bruk for det, og den nyeste utvikingen i KI kom så brått på at det nok var for sent, eller ville blitt regnet som forsikringssvindel siden jeg har slitt med IBS-en i flere år før dette skjedde. Man kan jo ikke forsikre seg mot ting man allerede har. Jeg har som sagt omtrent aldri vært syk i den forstand at jeg ikke kunne jobbe, og jeg så ikke for meg å bli det i de siste årene. Det ville blitt et ganske solid tapsprosjekt for meg å ha utvidet trygdedekning i disse 35 årene.

@leticia  Takk! Oi, det tok sin tid, ja! Men da kan kanskje AAP forlenges fram til jeg er pensjonist?

@krikkertTakk! Der beroliget du meg ordentlig!

Jeg anser spørsmålet besvart av @leticia og @krikkert!

Endret av Pallantir
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pallantir skrev (15 minutter siden):

Takk! Oi, det tok sin tid, ja! Men da kan kanskje AAP forlenges fram til jeg er pensjonist?

Husk at dette bare er et snitt. Noen går på AAP i kortere tid før de havner over på uføretrygd, mens noen går lenger. Slik det er nå så får man forlengelse av AAP frem til man er avklart mot jobb eller uføretrygd men med ny Høyreregjering så går de sannsynligvis for innføring av karensåret igjen. Forhåpentligvis er din situasjon avklart i god tid før noe slikt eventuelt vil skje :) 

Lenke til kommentar

@leticia Jeg er stygt redd for at dette ikke blir aktuelt på fullt så kort sikt, siden høyreregjeringen trolig kommer inn fra høsten av og det da er drøyt to år til tidligst jeg kan pensjonere meg, så karensår høres veldig skummelt ut. Edit: Eller kanskje ikke? Er karensåret etter fire år? I så fall har det ingen betydning for meg.

@nebrewfoz Det kommer helt an på om idioten var i stand til å forutse det store spranget i KI og forverring av IBS på grunn av Kovid før det skjedde...

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

@Svein M Det stemmer at dagpenger bare er for lønnsmottakere, ikke selvstendig næringsdrivende med enkeltmannsforetak. Jeg måtte opprettet et aksjeselskap og ansatt meg selv før dette begynte å skje, og det var som nevnt litt vanskelig å forutse forverring av kovid (eller kovid i det hele tatt) og KI-spranget på forhånd. Men ja, det kan bli gradvis dårligere inntekt, samtidig har jeg ikke grunnlag til å søke før jeg faktisk mister oppdragene. Men det er en forskjell på null intekt og kanskje halv inntekt som vil ha veldig mye å si.

Lenke til kommentar
Pallantir skrev (24 minutter siden):

@leticia Jeg er stygt redd for at dette ikke blir aktuelt på fullt så kort sikt, siden høyreregjeringen trolig kommer inn fra høsten av og det da er drøyt to år til tidligst jeg kan pensjonere meg, så karensår høres veldig skummelt ut. Edit: Eller kanskje ikke? Er karensåret etter fire år? I så fall har det ingen betydning for meg.

Karensåret blir vel etter 3 år  men det finnes unntak  og som du sier,  hvis du skal ut i pensjon allerede ved 62 år, så kan du ta det med ro (under forutsetning av at du får innvilget AAP i første omgang såklart).

Lenke til kommentar

@leticia Suverent, takk igjen! Jeg antar at AAP er verre å få når man faktisk kan pensjonere seg, jeg så at det var egne regler for de mellom 62 og 67. Men hvis det går litt til, ser jeg jo bare om jeg får mest ved å ta pensjonen eller ved å fortsette på AAP, hvis mulig. Jeg hadde uansett ikke tenkt å jobbe lenger enn til 62, for uten noen form for tilleggspensjon er det veldig lite å tjene på å jobbe de fem årene til, og da gidder jeg det ikke. Jeg jobber for å leve, jeg lever ikke for å jobbe. 😁

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (23 timer siden):

Hva med å bidra til din egen jobbs "død"? Jeg får ukentlig, om ikke daglig forespørsler på LinkedIn om å være med på å trene opp AI modeller, hovedsakelig innenfor matematikk og programmering. Men tenker det finnes nok helt tilsvarende jobber innenfor språk. 

100% remote arbeid med høy fleksibilitet. Kan betale greit om en har rett kunnskap.

Dog er dette kun basert på infoen jeg har blitt matet, har ikke brukt det og kan være scam for alt jeg vet. Men verdt å sjekke ut?

Hørtes ut som en god gammeldags scam.

Vær obs på at forumposter og kan være skrevet av kunstig. og like troverdig som bli ringt opp av politiet.

https://www.investor.gov/protect-your-investments/fraud/types-fraud/pyramid-schemes

men er en del sånne selskap som fisker etter personopplysninger.

Spoiler

Endret av joandreas
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (På 30.12.2024 den 15.08):

Hva koster en idiotforsikring nå for tiden?

For det første er det ikke idiot forsikring å forsikre seg mot sykdom og lignende. I et enkeltmannsforetak bør man jo absolutt gjøre det, og det er en billig forsikring som gir samme dekning som sykepenger ville gjort.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...