Gå til innhold

Cpu-kjøler kompatibel med hk

BalleClorin109

Anbefalte innlegg

Hei smarte hoder der ute,

Jeg tenkte å oppgradere cpu fra ryzen 5 3600 til 5700x3d. Tenkte å samtidig bytte cpu kjøler, men er redd for å kjøpe en som ikke får plass. Hovedkortet er et Asus strix b450-f gaming. Er det noen som har tilsvarende som kan anbefale en cpu kjøler (luft) som passer, når alle 4 ram slots er i bruk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier ikke noe om om du vill ha vannkjøler eller viftekjøler. De fleste hovedkort støtter "hva det skal være" av kjølere, da nødvendige festeanordninger er med i hver eske, både for Intel og AMD. Men litt avhengig av om du vil ha en viftekjøler, og i så fall hva slags, bestemmes av kabinettet ditt. På hovedkortet er det alltid huller rundt CPU-sokkel for montasje av tredjeparts-kjølere, så don't worry. På f.eks komplett, står det i klartekst "Maks CPU-kjølerhøyde". Mål avstand fra overflate CPU og til innerkant av sidedeksel så har du svaret. med mindre du finner igjen eller søker opp kabinettet ditt hos produsent/Komplett, så får du svaret ditt. Selv så har jeg en maskin med Noctua NH-D15 kjøler, som vel er en av de største som er å få tak i, men den krever sin klaring mellom sidedør og CPU på 16,5 cm, og den veier 1,32 Kg. Et skikkelig beist, men den kjøler omtrent hva det skal være, og er dønn tyst. Selv Intels 13900K/14900K som kan trekke helt opp til 250W takler dette monsteret. Nødvendige festeanordninger til Intel/AMD er med, samt spesiel patent for å stive av hovedkortet på baksiden i område rundt CPU er med.

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Tangent said:

Du sier ikke noe om om du vill ha vannkjøler eller viftekjøler. De fleste hovedkort støtter "hva det skal være" av kjølere, da nødvendige festeanordninger er med i hver eske, både for Intel og AMD. Men litt avhengig av om du vil ha en viftekjøler, og i så fall hva slags, bestemmes av kabinettet ditt. På hovedkortet er det alltid huller rundt CPU-sokkel for montasje av tredjeparts-kjølere, så don't worry. På f.eks komplett, står det i klartekst "Maks CPU-kjølerhøyde". Mål avstand fra overflate CPU og til innerkant av sidedeksel så har du svaret. med mindre du finner igjen eller søker opp kabinettet ditt hos produsent/Komplett, så får du svaret ditt. Selv så har jeg en maskin med Noctua NH-D15 kjøler, som vel er en av de største som er å få tak i, men den krever sin klaring mellom sidedør og CPU på 16,5 cm, og den veier 1,32 Kg. Et skikkelig beist, men den kjøler omtrent hva det skal være, og er dønn tyst. Selv Intels 13900K/14900K som kan trekke helt opp til 250W takler dette monsteret. Nødvendige festeanordninger til Intel/AMD er med, samt spesiel patent for å stive av hovedkortet på baksiden i område rundt CPU er med.

Takk for tipset! Jeg var ikke klar over at komplett oppgir den informasjonen. 👍

Jeg har lest litt rundt på nett, og så noen skrev at med visse kjølere kom ram-brikkene i veien. 

PS: det er luftkjøling jeg er ute etter

Endret av BalleClorin109
Lenke til kommentar

Tror f.eks at Thermalright Peerless Assassin 120 SE har 35mm RAM clearence. (eller er det 42mm)

Og at det da går med 35mm høye RAM brikker. Om brikkene er høyere må en flytte viftene lenger opp, og da må kabinettet ha plass til den flyttingen.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
8 hours ago, BalleClorin109 said:

Takk for tipset! Jeg var ikke klar over at komplett oppgir den informasjonen. 👍

Jeg har lest litt rundt på nett, og så noen skrev at med visse kjølere kom ram-brikkene i veien. 

PS: det er luftkjøling jeg er ute etter

Bruker nesten bare Komplett, så der er det enkelt å se. Bare studer  bildene til de enkelte kjølerne, og se om de faktisk har en "hylle"/oppløft i kjøleribbene på den ene siden, for da er de tilpasset evt høye RAM... 

En annen ting, så kan det være smart og lese om de forskjellige kjølerne på f.eks Tweaktown.com, Tomshardware.com eller Techspot.com. Der får du se hvor godt de presterer..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...