Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bør sexhandel være lovlig?  

64 stemmer

1. 1. Bør sexhandel være lovlig?

• Jeg er kvinne og mener ja
      2
    • Jeg er kvinne og mener nei
      3
    • Jeg er kvinne og har ikke et klart ja/nei-svar
      2
    • Jeg er mann og mener ja
      41
    • Jeg er mann og mener nei
      12
    • Jeg er mann og har ikke et klart ja/nei-svar
      4

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Abigor skrev (10 minutter siden):

Stemmer det at hovedgrunnen til at folk er imot prostitusjon og at det er forbudt er på grunn av negative konsekvenser / bieffekter, og ikke salg av sex i seg selv?

Det er nok nokon som har det som prinsipp at kropp og sex ikkje er ei salgsvare, og at det i seg sjølv er grunnlag for å være imot prostitusjon. Men lova var innført nettopp fordi ein meinte at eit forbod mot sexkjøp ville hindre dei negative konsekvensane med tvang, utnytting og inntekter til kriminelle miljø.
Eg vil derfor tru at dei aller fleste som er imot lovleg prostitusjon er det fordi dei meiner det er negativt for både samfunnet og individet, og ikkje fordi at sjølve sex-akten er problematisk. (Det er sjølvsagt fortsatt ein del som meiner at sex er forbehold gifte hetrofile par, så dei vil sjølvsagt heller ikkje være positive til sex mellom vilt framande som ikkje ein gong er forlova).

• Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (4 timer siden):

Det er nok nokon som har det som prinsipp at kropp og sex ikkje er ei salgsvare, og at det i seg sjølv er grunnlag for å være imot prostitusjon. Men lova var innført nettopp fordi ein meinte at eit forbod mot sexkjøp ville hindre dei negative konsekvensane med tvang, utnytting og inntekter til kriminelle miljø.
Eg vil derfor tru at dei aller fleste som er imot lovleg prostitusjon er det fordi dei meiner det er negativt for både samfunnet og individet, og ikkje fordi at sjølve sex-akten er problematisk. (Det er sjølvsagt fortsatt ein del som meiner at sex er forbehold gifte hetrofile par, så dei vil sjølvsagt heller ikkje være positive til sex mellom vilt framande som ikkje ein gong er forlova).

Nei. 

Loven ble innført da nigerianske sexarbeidere på Karl Johan begynte å bli like vanlig som Espresso House i norske byer og tafset på alle forbipasserende.

Da fikk de ultrakonservative kristensutrekoppene og proteksjonistiske, hevnmotiverte kvinnene overtaket, og benyttet anledningen til å forby hele driten. 

Nå har det gått så mange år, at folk har begynt å glemme. Selv om kvinneguiden-diskusjonene var lættis. 

Det var ikke slik at samfunnet plutselig fikk nobelprisen i moralfilosofi fordi man hadde dyrket fram så fantastiske resonnementer. Det er ikke slik samfunnet fungerer. Vi er en haug med idioter, og de færreste har evne til å se igjennom all tåka. 

Det er egeninteresser og manipulering. 

Endret av Tastaturkriger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Stripete skrev (På 29.12.2024 den 19.50):

Hvor er verdigheten i å være et menneske som har sex med 100+ mennesker og må runke mennesker som ikke klarer det selv? Om du møter en prostituert, tar du henne i hånden og takker henne for jobben hun gjør? Respekterer du henne like mye som du respekterer en sykepleier, en lege, en politimann, en vaskehjelp? 

Stigmaet prostituerte blir utsatt for er langt ifra like ille som stigma relatert til "lavstatus yrker". Igjen, se på hvordan mange menn snakker om kvinner som ikke selger sex, men som bare hygger seg med flere partnere. Totalt mangel på respekt, bare skittsnakk. Hvordan vil da en prostituert bli behandlet i samfunnet selv om det blir legalisert? Sannsynligvis jævla dårlig. 

Respekterer folk vaskepersonale da? Eller folk som jobber i kassa på matbutikken? Eller søppelkjørere?

Jeg personlig respekterer dem, og ser ikke ned på dem. Men mange andre gjør det. Så da må vi forby disse yrkene?

Homba skrev (22 timer siden):

Nå har jo hele høyresiden lovet å avkriminalisere sexkjøp. 

Den loven vi har i dag gir jo ikke mening og ble presset frem på grunn av de nigerianske prostituerte som var litt vel slitsomme i Oslo sentrum. 

Feministene likte også selvsagt denne loven veldig godt da den i praksis straffer menn og frikjenner kvinner for samme sak.

Nei, dagens lovverk straffer i praksis også den som selger sex. De blir overvåket av myndighetene, forfulgt, kastet ut av hjemmet sitt, osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (På 29.12.2024 den 20.12):

Ingen forskjell på argumentasjonen som brukes her og salg av organer, som idag stort sett foregår på det svarte markedet.

Bare legalisere alt som er kriminelt, sånn at staten kan tjene penger på det. 

Men bom-penger er dere imot? Hvorfor? Det gir jo staten penger. Hva med å innføre luft-avgift? Vet dere at dere idag puster gratis? Hvorfor gjør dere det?

Hvis noen kvinner deler sex og intimitet gratis til en mann etter å ha lest denne tråden, så er hun i kategorien "bør tildeles verge".

Hva har alt dette med saken å gjøre? Det ser ut til at du prøver å spille på følelser igjen. Ser ingen faktiske motargumenter mot ting som er sagt her.  

Neffi skrev (På 29.12.2024 den 20.18):

Jeg bruker dette forumet aktivt som prevensjon selv 🤣

Det at kvinner jobber er et angrep på kjernefamilien, med mindre hun jobber som sexarbeider. *noterer* 😂

Det går i stråmenn og avsporinger ja.  

Neffi skrev (21 timer siden):

Ja dere har så sunt forhold til sex og kropp og er så åpen og frigjorte, men INGEN av dere hadde taklet å ha en sexarbeider som partner. Videre er dere for kognitivt begrenset til å se at det betyr at dere er stappfulle av fordommer og dobeltmoral.

Dette følelsesbaserte argumentet har jeg svart på alt, men du velger selvsagt å ignorere det.

Om jeg liker eller misliker noe, så er det ikke det som er avgjørende for hva andre skal få lov til å gjøre. Som allerede sagt, det handler ikke om deg og meg. Hvorfor må du prøve å få alt til å handle om deg, Neffi?

"Jeg liker det ikke, derfor må det forbys" er en dårlig holdning, etter min mening.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Markiii skrev (4 minutter siden):

Respekterer folk vaskepersonale da? Eller folk som jobber i kassa på matbutikken? Eller søppelkjørere?

Jeg personlig respekterer dem, og ser ikke ned på dem. Men mange andre gjør det. Så da må vi forby disse yrkene?

Nei, dagens lovverk straffer i praksis også den som selger sex. De blir overvåket av myndighetene, forfulgt, kastet ut av hjemmet sitt, osv.

Begynner å bli litt lei av dere som sammenligner det å selge sex med å stå i kassa på butikken. Gidder ikke svare mer faktisk.

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Stripete skrev (17 minutter siden):

Begynner å bli litt lei av dere som sammenligner det å selge sex med å stå i kassa på butikken. Gidder ikke svare mer faktisk.

Det er forskjell på at noe er helt identisk, og at det fins likheter. 

Kroppen er kun en samling av organer. 
Noen jobber utnytter hjernen. 

Andre jobber utnytter kjønnet. 

For å kontrollere kvinners seksualitet, har samfunn alltid vært kreative med å påføre kvinner skam. Og istedenfor å angripe denne manipulerende tankegangen, så skal man angripe menn for at kvinner utnytter sin markedsposisjon og selger sex. For man må kanalisere sin misnøye ett sted. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Tastaturkriger skrev (1 minutt siden):

Det er forskjell på at noe er helt identisk, og at det fins likheter. 

Kroppen er kun en samling av organer. 
Noen jobber utnytter hjernen. 

Andre jobber utnytter kjønnet. 

For å kontrollere kvinners seksualitet, har samfunn alltid vært kreative med å påføre kvinner skam. Og istedenfor å angripe denne manipulerende tankegangen, så skal man angripe menn for at kvinner utnytter sin markedsposisjon og selger sex. For man må kanalisere sin misnøye ett sted. 

Og der kom du. Hjelpe meg....

Endret av Stripete
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mener både kjøp og salg bør forbys. Det absurd at det er lov å selge en tjeneste det ikke er lov å kjøpe.

Dette vil også sørge for at de som lokkes av rask luksus tenker seg om før de begynner å jobbe som sexarbeider. Det er helt klart skadevirkninger her som vil ramme mer enn bare rundt personen som tar valget. Det vi vet er at noen tvinges, noen fristes av penger og noen av spenning. Men for samfunnet har det en stor kost.

Når det er sagt hadde jeg aldri personlig dømt en person som var sexarbeider. Er man oppriktig glad i et menneske så blir det rart å kaste dem fordi de masserer noen som har lyst på yoni massasje. Jeg ville nok ikke likt det og ville npk forsøkt å få vedkommende ut av det. Men det er mer mellom mennesker enn bare det.

ps.

hvordan vet jeg at yoni massasje forekommer på norske massasje steder? Fordi jeg leste en artikkel fra 2 norske kvinnelige journalister som hadde testet det og snakket om det som en bra ting for kvinner å gjøre.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (20 timer siden):

forsikre seg om at den prostituerte inngår avtalen frivillig og med full forståing av konsekvensane, og ikkje inngår avtalen på bakgrunn i ein nødstilstand som til dømes at ho må skaffe pengar til narkotika. 

Er det greit å gjøre det for å bli rik, eller kjøpe hus og hytte? Ei dansk jente som fikk dyre vesker av sugardaddyen, hadde leiligheten full av gaver. Skjønner ikke hva hun skulle med alle de gavene, men unge jenter er slik. Tingene kan nok også ha en salgsverdi.

Er det ikke slik at alle prostituerte må bruke narkotika for å kunne gjøre jobben? Og alle har blitt trafficked/misbrukt fra ung alder så de ønsker å bli i en slik jobb? Hvis det er slik er det ikke noen nyktre der ute.

Skeptisk til at moderne virksomhet stort sett er det som man frykter å bli utsatt for i fengsel. Nemlig å få utvidet analåpningen på en voldsom måte. Kan da ikke være bra for kvinnene å bli unaturlig vide der bak. Som noen sa i en video: This is the Blade, here we sell a**. Blade er et område i en amerikansk by.

Det blir liksom et mye verre nabolag straks det dukker opp damer (og menn) som selger seg selv.

Lenke til kommentar
Nepa skrev (5 timer siden):

Det blir liksom et mye verre nabolag straks det dukker opp damer (og menn) som selger seg selv.

Skyldes dette at sexsalg per i dag er organisert av kriminelle og dermed drar med seg en hale av kriminalitet, eller ville det forblitt sånn også dersom det skjedde i lovlige og ordnede former med et trygt rammeverk fra myndighetenes side?

Sitat

@avatar forsikre seg om at den prostituerte inngår avtalen frivillig og med full forståing av konsekvensane, og ikkje inngår avtalen på bakgrunn i ein nødstilstand som til dømes at ho må skaffe pengar til narkotika. 

Mon tro om butikksjefer, ledere i renholdsbyrå etc etc setter samme premiss for sine ansatte? Hvordan skal rusavhengige finne veien tilbake til samfunnet dersom arbeidsgivere setter slike premisser for hva de skal bruke pengene sine på?

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kan rusavhengige fungere i vanlige jobber over tid? Spørs hvilket rusmiddel det er.

Passer ikke i et norsk samfunn med flickan i Havana som sitter i et fønster. På den annen side reiser noen til utlandet for å få det gatebildet.

Mange her i landet er så skjermet at de ikke kan tro at noen må lete i søppelkasser for å finne flasker og bokser. Hvor sjokkerte ville de ikke da bli hvis noen stod der og solgte seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Stripete skrev (16 timer siden):

Det er trist at du går tom for motargumenter.

Jeg sammenligner med yrker mange ser ned på, og påpeker at dette ikke er et argument for å forby det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Tastaturkriger skrev (17 timer siden):

1: Menn selger også sex. Også til kvinner.

2: Du mener at i en sexkjøp-situasjon så er det selgeren som er den sterke part?

Det er radikal ny kunnskap!

Gitt at det stemmer, selvsagt….

• Liker 2
Lenke til kommentar

Eneste grunn til å forby kjøp av sex er bakmenn og kvinner som styrer med jernhånd. I deler av statene hvor kjøp og salg er lovlig, er det et problem med at de truer kjæresten sin til å selge og samarbeider med gjenger. Og da blir det verre for jenter som vil selge uten en bakmenn. Trusler og vold for eksempel.  Figueroa street i L.A er et sted hvor det florerer med prostituerte til og med på dagtid. Og det halvnakne 

Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (6 minutter siden):

Det er helt absurd å legalisere ting kriminelle/gjenger gjør, fordi kriminelle/gjenger tjener på det, fremfor å fengsle dem.

Det er også absurd å holde på noe som ikke fungerer bare fordi moralister har et problem med løsningen, det det burde handle om er skademinimering, ikke moralisme. Vi kan godt fengsle de kriminelle, men en kan ikke bare gjette hvem de kriminelle er, en må faktisk bevise skyld. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Nasjonalisten said:

Mennesker/Kroppen burde ikke være for salg.

Da faller hele samfunnet fra hverandre, gitt. Alle som arbeider selger kroppen sin på en eller annen måte, enten det er hjernen eller hendene, for å forenkle det litt. Folk som jobber i fysisk krevende yrker sliter ut kroppen sin lenge før de blir 60. DET er å selge kroppen sin, det.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...