Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bør sexhandel være lovlig?  

67 stemmer

1. 1. Bør sexhandel være lovlig?

• Jeg er kvinne og mener ja
      2
    • Jeg er kvinne og mener nei
      3
    • Jeg er kvinne og har ikke et klart ja/nei-svar
      2
    • Jeg er mann og mener ja
      44
    • Jeg er mann og mener nei
      12
    • Jeg er mann og har ikke et klart ja/nei-svar
      4

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja dere har så sunt forhold til sex og kropp og er så åpen og frigjorte, men INGEN av dere hadde taklet å ha en sexarbeider som partner. Videre er dere for kognitivt begrenset til å se at det betyr at dere er stappfulle av fordommer og dobeltmoral.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Neffi skrev (17 minutter siden):

Ja dere har så sunt forhold til sex og kropp og er så åpen og frigjorte, men INGEN av dere hadde taklet å ha en sexarbeider som partner. Videre er dere for kognitivt begrenset til å se at det betyr at dere er stappfulle av fordommer og dobeltmoral.

Bodde i lag, med ei som tok strippeoppdrag, i utdrikkingslag ol.

Hadde ikke noen problemer med sjalusi, oppi det, men var jo litt bekymret for hva familie og venner tenkte, hvis de visste.

Frykt for fordommer i grunnen.

Hun var feminist hun! Men ikke noe roedstroempe. Mannens svake punkt, som hun kalte det for, tissefanten, utnyttet hun, til det fulle.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (26 minutter siden):

Du er stappfull av dine egne fordommer også, ser jeg. 

Ja, jeg har mange fordommer mot å sette en prislapp på sex, men jeg sitter ikke å maler meg til et moralskt overbilde. 

Kan partneren din ligge med dine kompiser så lenge hun tar betalt? Jeg syns dette er viktig informasjon som kvinner burde ha. @Simen1 Kan du lage en poll på det?

Endret av Neffi
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (24 minutter siden):

Kan partneren din ligge med dine kompiser så lenge hun tar betalt? Jeg syns dette er viktig informasjon som kvinner burde ha. @Simen1 Kan du lage en poll på det?

Alle kan lage poll her, det er bare å starte ny tråd og utforske knappene og alternativene så finner du ut av det. Da slipper jeg å være mellommann og kanskje misforstå noe på veien.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har - som så mange andre her inne - flust av fordommer innenfor både de som selger, og de som kjøper, seksuelle tjenester. 

I tillegg vet vi at bransjen er befattet med menneskehandel. Slaveri. Og mye annen drit!

På toppen av det hele så kolliderer prostitusjon med mitt moralske kompass. Absolutt en uting, og ikke noe vi ønsker oss i vårt nabolag. 

Men; å forby? Med lov? 

Jeg er muligens alt for liberal, men av rent prinsipp så mener jeg at moral IKKE skal inn i lovverket. 

Norges lover må ikke belemres med en drøss med moralprekner og regler for hvordan naboen skal leve sitt liv. 

Vi trengte ikke et skateboard-forbud. Vi trengte ikke å forby Monthy-Python-filmen back then, og vi trengte ikke segway-forbud. Det er mye rart i samfunnet jeg ergrer meg over, men å gjøre det forbudt med lov? Bøter og fengsel? Nei — da er veien kort til et totalitært regime hvor alle må leve på en eneste korrekt måte. Hvor all alternativ levestil blir forbudt. Tenk så kjedelig da?!

Bedfri oss fra moralske lover! 

De som ønsker/trenger å leve sitt liv basert på andre menneskers moral og verdisyn, synes jeg kan melde seg inn i en sekt.. (Det finnes flust å velge blant!)

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (32 minutter siden):

Jeg er muligens alt for liberal, men av rent prinsipp så mener jeg at moral IKKE skal inn i lovverket. 

Det handler kanskje ikke om moral, men om et ønske om å beskytte de som blir tvunget ut i denne virksomheten og alt det fører med seg av menneskehandel osv?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (8 timer siden):

Kan partneren din ligge med dine kompiser så lenge hun tar betalt? 

Om begge partar er einige om at det er greit så er det heilt uproblematisk. Utroskap er utroskap uansett korleis ein snur og vender på det, det er aldri ei unskuldnimg at ein tok betalt, var full, var sjalu, eller liknande. 

For dei aller fleste så vil det ikkje være akseptabelt at partneren din har sex med andre, og særlig ikkje andre i vennegjengen då dette er utroskap. Betaling og lovlegheit endrer ingenting, det er masse anna som også er fullt lovleg men som ein ikkje gjer bak ryggen på partneren sin. 

leticia skrev (6 timer siden):

Det handler kanskje ikke om moral, men om et ønske om å beskytte de som blir tvunget ut i denne virksomheten og alt det fører med seg av menneskehandel osv?

Lova er nok vedtatt i beste meining, men det er ei lov som er veldig moralsk styrt. Til dømes at ein kvar seksuell handling i bytte mot vederlag eller forsøk på dette er ulovleg, noko som opner for stor moralsk tolking. For blir du sexkjøper når du har med blomster heim på valentinsdagen for å "kjøpe" sengekos med kona? Kva med å spandere middag på ein date? Legge ut for taxi dagen etter ein ONS? Betale ein eskorte for å tilbringe kvelden og deretter ha frivillig sex etter at jobben er utført og betalt? Når er eigentleg grensa nådd? 

For å beskytte både sexarbeidarar (og alle andre) så er det kriminaliteten ein må forby og bruke politiressursar på å forhindre. Det er ingenting i denne lova som ikkje alt er ulovleg, frå det openbare eksemplet med at menneskesalg er ulovleg, til det meir mundane med at avtalelova forbyr avtalar der den eine parten har utnytta den andres nødtilstand eller uerfarenheit. Så sjølv utan dagen forbod med sexkjøp så stilles det ekstra strenge krav til at kjøparen må forsikre seg om at den prostituerte inngår avtalen frivillig og med full forståing av konsekvensane, og ikkje inngår avtalen på bakgrunn i ein nødstilstand som til dømes at ho må skaffe pengar til narkotika. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (9 timer siden):

Håper du har rett.

Et naturlig oppfølgingsspørsmål blir så: hvordan beskytte disse personene på best mulig måte?

Hint: hverken de prostituerte, eller interesseorganisasjoner som jobber med problematikken, ønsket forbudet velkomment da det ble vedtatt. 

Dagens regler beskytter ikke de prostituerte. Tvert imot: nå foregår alt skjult og hemmelig, slik at myndighetene i mindre grad skal oppdage og straffe kjøperne. Det gir utrygghet for selgerne, sier relevante interesseorganisasjoner.

Basert på at ingen i støtteapparatet rundt prostituerte ble spurt da lovendring kom, så konkluderer jeg med at jo; denne loven er først og fremst moralskt betinget. Og har fint lite med beskyttelse av svake grupper å gjøre. 

Skulle ikke forundre meg om loven kom som et resultat av en hestehandel gjort med KrF, engang de satt i regjering? 😙

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Stripete skrev (15 timer siden):

Hvor er verdigheten i å være et menneske som har sex med 100+ mennesker og må runke mennesker som ikke klarer det selv?

Hvor er verdigheten i å være en profesjonell rævtørker vil noen kanskje si om jobben som vernepleier, jeg mener det er mye verdighet i å hjelpe andre.

Om du møter en prostituert, tar du henne i hånden og takker henne for jobben hun gjør?

vet du hva, det ville jeg gjort, jeg tror det for mange kunne vært et sårt tiltrengt tilbud, men foreløpig er sexarbeid redusert til noe skittent, umoralsk og ulovlig noe. 

Respekterer du henne like mye som du respekterer en sykepleier, en lege, en politimann, en vaskehjelp? 

Jeg har ikke så veldig mye respekt for politiet, men de andre yrkene, ja helt klart. 

Stigmaet prostituerte blir utsatt for er langt ifra like ille som stigma relatert til "lavstatus yrker".

Vel nå er ikke sexarbeid 100% lovlig i Norge, kalle det et yrke når arbeidsgiveren er mafiaen blir litt drøyt kanskje ? 

Igjen, se på hvordan mange menn snakker om kvinner som ikke selger sex, men som bare hygger seg med flere partnere. Totalt mangel på respekt, bare skittsnakk. Hvordan vil da en prostituert bli behandlet i samfunnet selv om det blir legalisert? Sannsynligvis jævla dårlig. 

Pfft se på hvordan kvinner snakker om menn som ikke selger sex, om du tror skitsnakk er noe som kun blir gjort av menn om kvinner så tar du veldig feil, og selv om det er mange rasshøl der ute så er det fremdeles mange som ikke er det. Og jeg tviler på at sexarbeiderne som jobber lovlig på et statlig regulert bordell blir behandlet dårligere enn de blir mens de blir tvunget til å jobbe på gata for et kartell som lønner dem med dop. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Neffi skrev (11 timer siden):

Ja dere har så sunt forhold til sex og kropp og er så åpen og frigjorte, men INGEN av dere hadde taklet å ha en sexarbeider som partner.

Jeg hadde ikke hatt et problem med det, folk får gjøre som de vil. Snakk for deg selv. 

Neffi skrev (11 timer siden):

Videre er dere for kognitivt begrenset til å se at det betyr at dere er stappfulle av fordommer og dobeltmoral.

Og dette er jo åpenbart fordommer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Malvado skrev (49 minutter siden):

Hvorfor ikke bare sette noen enkle regler for å legalisere sex kjøp :
1 : Frivillig salg av sex av den som gjør det.
2 : Ikke noe tvang , altså om en person sier stop er det stop.
3 : Viktig at både den som selger og den som kjøper er sykdomsfri.

1. Er i dag ulovleg. Både gjennom forbodet mot menneskehandel, og forsåvidt også gjennom at ein av definisjonane av voldtekt er å ha sex med nokon som ikkje kan motsette seg handlinga.

2. Tvang er alt ulovleg, sex gjennom tvang er voldtekt.

3. Det er også ulovleg å overføre smittbar sjukdom som gir betydeleg skade på kropp eller helse, med mindre forsvarlege smitteverntiltak er iverksatt. Overføring via seksuell omgang er sjølvsagt også ulovleg, riktignok med eit unntak av at overføring av seksuelt smittbar sjukdom likevel er lovleg med samtykke.

Litt off-topic angåande seksuelt overførbare sjukdommar.
Dersom prostitusjon blir eit lovleg yrke så vil også Arbeidsmiljøloven gjelde for sexarbeidarar. Det blir då interessant å sjå kva som blir vurdert som eit fullt ut forsvarleg arbeidsmiljø, det mest nærliggande er at kondombruk i praksis blir påbode sidan det er uansvarleg å ikkje bruke tilgjengeleg verneutstyr. Det blir spennande å sjå om Arbeidstilsynet vil akseptere hyppig testing av alle innvolverte partar som tilstrekkeleg vern.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Malvado skrev (1 time siden):

Hvorfor ikke bare sette noen enkle regler for å legalisere sex kjøp :
1 : Frivillig salg av sex av den som gjør det.
2 : Ikke noe tvang , altså om en person sier stop er det stop.
3 : Viktig at både den som selger og den som kjøper er sykdomsfri.

Om alternativet kun er å legalisere sexkjøp så skal også kvinnene få tilbud om annen jobb med lik lønn. Siden det blir statlig regulert og lønnet av staten så vil nok lønnen være langt ifra like høy som den kan være i dag, kvinnene skal også informeres nøye og presist om konsekvensene av å selge sex. Så er det dette med alder; det hadde blitt mye oppstyr blant mennene om for eksempel aldersgrensen var 25 år. I Norge kan man for eksempel ikke sterilisere seg før man er 25 år, og det er nok en veldig god grunn til det. Hadde aldersgrensen vært såpass høy, ville menn som ønsket det, fortsatt kjøpt sex fra veldig unge jenter. Det er ikke bare ensomme, stakkarslige menn som ikke har sjans på kvinner som kjøper sex, ser ut som en del fremstiller sexkjøpere som de flotteste mennene i hele verden med store hjerter.... For når gutta skal kjøpe sex så vil de da naturligvis ha "kvalitet", for plutselig handler det ikke bare om sex og nærhet og å mette behov, men preferanser skal tilfredsstilles også. 

I stedet for en politiattest, så må en som selger sex ha helseattest der det viser at man er psykisk og fysisk frisk. Dette vil redusere antall kvinner som kan jobbe som prostituert betraktelig, da mange prostituerte lider av psykisk sykdom. Som menn syns er helt greit å utnytte med pengene sine. 

Så med såpass mye regulering og regler for å sikre at dette er et valg man tar utelukkende fordi man har lyst, så vil vi nok se at dette yrket er langt ifra attraktivt. Jeg tipper det blir litt som med andre lavstatus yrker i Norge; stor arbeidskraft fra utlandet, lite fra Norge. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Stripete skrev (6 minutter siden):

Om alternativet kun er å legalisere sexkjøp så skal også kvinnene få tilbud om annen jobb med lik lønn. Siden det blir statlig regulert og lønnet av staten så vil nok lønnen være langt ifra like høy som den kan være i dag, kvinnene skal også informeres nøye og presist om konsekvensene av å selge sex.

Sjølv med legalisering og statleg regulering så kan eg aldri sjå for meg at Staten kjem til å gå inn som arbeidsgivar, då bytter ein berre ein hallik med ein ny statleg hallik.

Eg reknar med at premisset med lovleg sexkjøp er at dei prostituerte er enten sjølvstendig næringsdrivande eller har sjølv organisert seg som eit privat selskap. Det vil nok aldri bli ei statleg stilling der vi har prostituerte på tarifflønn med offentleg tenestepensjon.

Eg kan aldri sjå for meg at prostituerte blir eit lavtlønnsyrke, til det er nok balansen mellom tilbod og etterspørsel såpass forskjellig at dei prostituerte kan kreve omtrent det dei vil utan at det medfører mangel på kundar.

Det med å informere om fordelar og ulemper med yrket er eg heilt sikker på at bransjen kjem til å ordne sjølv gjennom å opprette interesseorganisasjonar, på lik linje som ein gjer med andre yrker.
For dei som gjer prostitusjon til eit yrke og eit levebrød så kjem dei ikkje til å ha interesse av at markedet skal renne over 19 år gamle jenter som trur dette berre er lettkjente pengar utan negative konsekvensar. Det vil underbygge dei som prøver å være seriøse i bransjen.
At myndigheitene skal gå inn med eit eige kursopplegg tviler eg på vil skje, på lik linje med at det i dag ikkje finnes statleg informasjon om ulempane ved å starte i andre yrker. Ein 19 åring som vil bli fiskar må oppsøke fiskeribransjen for å få opplysningar om korleis det er å jobbe som fiskar, det kjem ingen TV-reklame for myndigheitene om at fiskeri er den klart farlegaste jobben i Norge med ein personskadefrekvens på 61 per 1000 årsverk.

Eg er ikkje ueinig i at den som startar i ein slik jobb må være klar over kva det medfører, men eg ser heller ikkje korleis ein skal klare å fange opp dette informasjonsbehovet. Det må i så tilfelle være ved å underlegge prostituerte eit autorisasjonsopplegg der det berre er lovleg med sexsalg for prostituerte med offentleg godkjent utdanning, men då er ein nok fort tilbake på alle ulempane med dei som i heilt privat regi selger sex og som må gjere det i det skjulte som svart arbeid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...