Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bør sexhandel være lovlig?  

64 stemmer

1. 1. Bør sexhandel være lovlig?

• Jeg er kvinne og mener ja
      2
    • Jeg er kvinne og mener nei
      3
    • Jeg er kvinne og har ikke et klart ja/nei-svar
      2
    • Jeg er mann og mener ja
      41
    • Jeg er mann og mener nei
      12
    • Jeg er mann og har ikke et klart ja/nei-svar
      4

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Stripete skrev (27 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/Jbvz6b/ble-sugarbabe-femten-aar-gammel-det-var-kanskje-voldtekt

Denne er litt aktuell, syns jeg. Men la meg gjette, dere mener at å legalisere prostitusjon vil forhindre dette? Litt av et behov man har som 50 år gammel mann, når man kjøper sex med en tenåringsjente. 

En ting om det er umoralsk (i dette tilfelle er det voldtekt så litt offtopic kansje),men hjelper det de som ufrivillig selger seg ved at det er ulovlig?

Hadde det hvert tillatt så hadde lovlige bordeller konkurrert med ulovlige og gjort det noe lettere å kontrollere.

Lenke til kommentar
Stripete skrev (31 minutter siden):

Men la meg gjette, dere mener at å legalisere prostitusjon vil forhindre dette?

Det er noe av tanken bak ja, en slipper ikke inn på et regulert bordell hverken som kunde eller ansatt uten gyldig legitimasjon. Om vi kan få et klart skille mellom det lovlige og ulovlige, noe vi nå ikke har så kunne vi gått all in på en kamp mot organisert kriminalitet i samfunnet, men vi kan ikke ha disse moralistiske lovene som hindrer fri vilje, enten det er å selge kroppen sin eller å kjøpe seg et ulovlig rusmiddel så gjør disse moralske lovene mer for opprettholde og ikke minst tjene store penger for organisert kriminalitet enn for å beskytte samfunnet mot det, på meg virker det fremdeles bare skadelig med et forbud. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Stripete said:

Alt har en pris, og alt er en vare? 

De fleste av oss har nok en pris, bare man kommer høyt nok opp i sum. Enten det har med sex å gjøre, eller andre typer arbeid. Ville jeg klatret et tårn på 300 meter for å bytte en lyspære for 1000,- kr? Neppe. 1 million? Helt klart.

Det som jeg synes er spesielt med forbudet mot sexkjøp, er at WHO har jo kommet med en uttalelse om at å ha et seksualliv er en menneskerettighet (eller noe i den duren). Sånn sett bryter altså norsk lov menneskerettighetene.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, skaftetryne32 said:

Nja jeg er vel ikke helt sikker på det, det er vel foreløpig ikke gjort ulovlig å skyve sitt eget oljete skinn 🤔 

Det er mennesker som ikke klarer å gjøre slikt på egenhånd - overhodet. I Danmark får såpass handicappede mennesker hjelp til å ha et seksualliv, slik jeg har fortstått det.

Lenke til kommentar
Ratleto skrev (3 minutter siden):

Det er mennesker som ikke klarer å gjøre slikt på egenhånd - overhodet. I Danmark får såpass handicappede mennesker hjelp til å ha et seksualliv, slik jeg har fortstått det.

Godt poeng, tenkte ikke på det, og jeg som er stor fan av Jim Jefferies og 2 timer tidligere egentlig hadde tenkt å linke en viss videostubb i støtte for regulering av sexarbeid 😉 jeje ikke lett å være idiot 🤣

Lenke til kommentar
Ratleto skrev (1 time siden):

Lamme får håndjobber på klinikken og på eldrehjem får de akevitt til maten på julaften og et glass vin til dansefredag. Det har noe med verdighet å gjøre. Norge har lenge vært styrt av folk som er så pietistiske at vi skyr disse typene verdighet og livsgnist. Og hvis skattebetalerne skal betale for det så bryter det nærmest ut borgerkrig. Her parkeres folk for å visne bort i glemsel.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er jo noe som heter massasje, hvor en ikke gaar saa langt. Men kan vaere fantastisk, hvis de kan det.

Kanskje vi kan roe ned stigmatiseringen og fordommene og se paa dem.som utfoerer jobben, som terapauter, eller hjelpepleiere.

Da kan en faa en god massasje, for hele kroppen, og den happy endingen, er en god avslutning, hvor muskler og kroppen slapper av. Sund og god avsutning for kroppen.

Vil bli mye mere serioest og kvalitet over behandlingen.

I dag vil ikke bare, at det er ulovlig, vaere problemet, hvis en vil klage.

Skammen ogsaa, gjoer at du dropper det og dermed florererer det av userioese sexarbeidere, som gjoer en daarlig jobb.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Ratleto skrev (3 timer siden):

De fleste av oss har nok en pris, bare man kommer høyt nok opp i sum. Enten det har med sex å gjøre, eller andre typer arbeid. Ville jeg klatret et tårn på 300 meter for å bytte en lyspære for 1000,- kr? Neppe. 1 million? Helt klart.

Det som jeg synes er spesielt med forbudet mot sexkjøp, er at WHO har jo kommet med en uttalelse om at å ha et seksualliv er en menneskerettighet (eller noe i den duren). Sånn sett bryter altså norsk lov menneskerettighetene.

Her må du komme med kilder. Å si at sex er en menneskerettighet kan da i utgangspunktet bety at man blir straffet og dømt for å nekte å ha sex med en person. Om samfunnet ikke tilfredsstiller alle seksuelt, betyr det brudd på menneskerettigheter. Jeg googler for å finne, men finner ikke. Men fant dette, da; 

https://en.wikipedia.org/wiki/Right_to_sexuality

https://magazine.publichealth.jhu.edu/2008/what-does-human-rights-have-do-sex

Kan hende jeg ikke leser godt nok, men står ingen steder her at det å få pult er en menneskerettighet. Men alle har rett til å bestemme over sin seksualitet. Om du er en sexkjøper så bestemmer du i teorien over ditt eget sexliv (eller, kan det være at andre regler gjelder når man betaler penger for det?), men en prostituert som blir tvunget til å selge sex bestemmer ikke over sitt sexliv. Ergo er "taperen" her den prostituerte, ikke sexkjøperen (med mindre han ikke får kjøpt sex, da....). 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Lamme får håndjobber på klinikken og på eldrehjem får de akevitt til maten på julaften og et glass vin til dansefredag. Det har noe med verdighet å gjøre. Norge har lenge vært styrt av folk som er så pietistiske at vi skyr disse typene verdighet og livsgnist. Og hvis skattebetalerne skal betale for det så bryter det nærmest ut borgerkrig. Her parkeres folk for å visne bort i glemsel.

Hvor er verdigheten i å være et menneske som har sex med 100+ mennesker og må runke mennesker som ikke klarer det selv? Om du møter en prostituert, tar du henne i hånden og takker henne for jobben hun gjør? Respekterer du henne like mye som du respekterer en sykepleier, en lege, en politimann, en vaskehjelp? 

Stigmaet prostituerte blir utsatt for er langt ifra like ille som stigma relatert til "lavstatus yrker". Igjen, se på hvordan mange menn snakker om kvinner som ikke selger sex, men som bare hygger seg med flere partnere. Totalt mangel på respekt, bare skittsnakk. Hvordan vil da en prostituert bli behandlet i samfunnet selv om det blir legalisert? Sannsynligvis jævla dårlig. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (3 timer siden):

Er nytelse meningsløst? 

I mine øyne blir sex temmelig meningsløst når jeg ser holdningene her, med andre ord ingen nytelse. Men det er meg, jeg klarer ikke helt å se på menn som seksuelle objekter. Skulle ønske jeg kunne se menn slik menn ser kvinner da, kanskje livet hadde vært litt enklere. ;) 

Endret av Stripete
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

I tråden Kunne du vært sammen med en mann som har kjøpt sex i Thailand? har vi for lengst fått et tydelig svar: Ærlighet lønner seg ikke - løgn varer lengst. Mange i tråden bekrefter det. Så kan man undres over hvorvidt det er moralsk riktig å fordømme folk så hardt for en en gjensidig frivillig handel og ærligheten omkring det. Inntil videre virker stigmaet såpass stort at man bare må advare på det sterkeste mot ærlighet. Kjøp og salg av sex er tabu og må holdes hemmelig. Den som intet vet - har ikke vondt av det heller

Alle unge kvinner burde hatt tilgang til dette forumet. Det hadde sett dårlig ut for menn da, for her får man virkelig lære ting man ikke ønsker å vite - og som på sikt virkelig kan gjøre det vanskelig å ønske en seksuell og intim relasjon med et mannfolk. Men har lagt merke til at "bølgen" er allerede på gang på tik tok og instagram, på lik linje med incelgreiene for gutta. 

Enda en bedre grunn for å ha forbud; lære jenter at det å selge sex er virkelig noe av det verste du kan gjøre. Ikke en kjeft vil anbefale en slik virksomhet for en ung jente. Vel, sett bort ifra menn, da. Tenker at det faktisk er viktig at disse holdningene rundt sex kommer frem i lyset og at unge jenter lærer hvor lite deres kropp er verdt, men hvor viktig behovet til menn er - og hvor langt de er villig til å gå for å få nettopp dette, gratis. Nå finnes det jo menn der ute som ikke har disse holdningene, men de er dessverre litt for sjeldne. 

For det som går igjen her er at sex er en vare, mennesket har liten verdi. Og det syns jeg er fryktelig synd, selv om jeg ikke er overrasket. Hadde det vært slik at mennesket hadde hatt verdi, så hadde prostituerte vunnet priser og fått medaljer og det hadde blitt laget statuer av de. De hadde blitt hyllet. Men sånn er det ikke. Det er veldig rart, noe dere setter så ekstremt høyt, men så ser dere så mye ned på kvinnene som gir dere nettopp det dere ønsker. Det snakkes om sexarbeidernes rettigheter og trygghet, men tror nok det handler mer om egeninteresse og at menn skal få pult fremfor deres trygghet og menneskeverd. 

Blir rett og slett kvalm av denne tråden. Så nok for min del. :) 

Endret av Stripete
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ingen forskjell på argumentasjonen som brukes her og salg av organer, som idag stort sett foregår på det svarte markedet.

Bare legalisere alt som er kriminelt, sånn at staten kan tjene penger på det. 

Men bom-penger er dere imot? Hvorfor? Det gir jo staten penger. Hva med å innføre luft-avgift? Vet dere at dere idag puster gratis? Hvorfor gjør dere det?

Hvis noen kvinner deler sex og intimitet gratis til en mann etter å ha lest denne tråden, så er hun i kategorien "bør tildeles verge".

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Stripete said:

Her må du komme med kilder. Å si at sex er en menneskerettighet kan da i utgangspunktet bety at man blir straffet og dømt for å nekte å ha sex med en person. Om samfunnet ikke tilfredsstiller alle seksuelt, betyr det brudd på menneskerettigheter.

Misforstår du med vilje?

Jeg snakket om seksualliv, ikke "pule" eller "tvinge andre til sex".

Lenke til kommentar
Neffi skrev (2 minutter siden):

Ingen forskjell på argumentasjonen som brukes her og salg av organer, som idag stort sett foregår på det svarte markedet.

Bare legalisere alt som er kriminelt, sånn at staten kan tjene penger på det. 

Men bom-penger er dere imot? Hvorfor? Det gir jo staten penger. Hva med å innføre luft-avgift? Vet dere at dere idag puster gratis? Hvorfor gjør dere det?

Hvis noen kvinner deler sex og intimitet gratis til en mann etter å ha lest denne tråden, så er hun i kategorien "bør tildeles verge".

Etter å ha lest denne tråden + de andre trådene på forumet her, så tror jeg ikke en kvinne ville delt sex med en mann gratis i det hele tatt. Snakker jeg med en kvinne som er seksuelt frustrert skal jeg sende henne hit. 😛  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Ratleto skrev (1 minutt siden):

Misforstår du med vilje?

Jeg snakket om seksualliv, ikke "pule" eller "tvinge andre til sex".

Nei, men det gjør du. Ja, du har rett til et seksualliv, med andre ord du kan ta deg en runk nå om du vil. Men å få pult nå om du vil, det er ikke en menneskerettighet. 

Endret av Stripete
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Stripete skrev (14 minutter siden):

Etter å ha lest denne tråden + de andre trådene på forumet her, så tror jeg ikke en kvinne ville delt sex med en mann gratis i det hele tatt. Snakker jeg med en kvinne som er seksuelt frustrert skal jeg sende henne hit. 😛  

Jeg bruker dette forumet aktivt som prevensjon selv 🤣

Det at kvinner jobber er et angrep på kjernefamilien, med mindre hun jobber som sexarbeider. *noterer* 😂

Endret av Neffi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Stripete skrev (39 minutter siden):

I mine øyne blir sex temmelig meningsløst når jeg ser holdningene her, med andre ord ingen nytelse. Men det er meg, jeg klarer ikke helt å se på menn som seksuelle objekter. Skulle ønske jeg kunne se menn slik menn ser kvinner da, kanskje livet hadde vært litt enklere. ;) 

Du virker å ha et veldig konservativt syn på hva sex skal være, og hvem som skal kunne ha tilgang det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...