Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bør sexhandel være lovlig?  

64 stemmer

1. 1. Bør sexhandel være lovlig?

• Jeg er kvinne og mener ja
      2
    • Jeg er kvinne og mener nei
      3
    • Jeg er kvinne og har ikke et klart ja/nei-svar
      2
    • Jeg er mann og mener ja
      41
    • Jeg er mann og mener nei
      12
    • Jeg er mann og har ikke et klart ja/nei-svar
      4

Anbefalte innlegg

Stripete skrev (17 minutter siden):

Ok. Jeg syns det er så merkelig å sidestille prostitusjon med for eksempel nevnte yrker, som om det bare er en annen jobb.

Hvorfor er en slik sidestilling av yrker merkelig?

Sitat

Hva legger du i frivillig? Hva om det for eksempel er en alenemor som sliter med å tjene nok penger til å forsørge barnet sitt, og det viser seg at å selge sex gir en grei inntekt og nok til å forsørge familie - selv om hun for samme lønn kunne gjort hva som helst, om mulig. Er det ideelt at de i sårbare situasjonen havner i et slikt yrke? Hvorfor er det ikke velstående, ressurssterke mennesker som selger sex? Hva med det sosiale stigmaet, som følger med svært få andre yrker? Hvordan lever tidligere prostituerte? Er de stolte over sin fortid? 

Frivillig som i at ingen tvinger/presser vedkommende til å selge sex. 

Sitat

Jeg dømmer ikke de som selger sex. Men de som kjøper... Fatter det bare ikke. Ignorance is bliss, det er temmelig sikkert. 

Er det rart at mennesker som har et udekket behov for sex, betaler noen for å dekke det behovet? Gjør vi ikke det med alle andre menneskelige behov også? Hvorfor er sex så unikt? 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stripete skrev (16 minutter siden):

Hvorfor er det ikke velstående, ressurssterke mennesker som selger sex? Hva med det sosiale stigmaet, som følger med svært få andre yrker? Hvordan lever tidligere prostituerte? Er de stolte over sin fortid? 

Selvfølgelig selger rike mennesker sex, men det de bytter er ikke direkte penger. Din oppfatning av situasjonen til sexarbeidere er fortsatt i fantasien din. Faktisk lider sexarbeidere langt mer skade av samfunnets holdninger til dem enn av sexarbeid i seg selv. Den såkalte sosiale stigmaet er i utgangspunktet at du skammer dem på deres vegne. Deres egen holdning er ofte lite hederlig, men ikke skammelig, bare en jobb. Intervjuer med ulike sexarbeidere fra flere tiår over hele Europa, Amerika og Asia viser dette.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (12 minutter siden):

Er det rart at mennesker som har et udekket behov for sex, betaler noen for å dekke det behovet? Gjør vi ikke det med alle andre menneskelige behov også? Hvorfor er sex så unikt? 

Ja, det syns jeg. Men jeg gir meg. Klarer aldri å forstå deres tankegang rundt dette. Det er bare trist syns jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Stripete skrev (3 minutter siden):

Ja, det syns jeg. Men jeg gir meg. Klarer aldri å forstå deres tankegang rundt dette. Det er bare trist syns jeg.

Deres? Jeg kjøper ikke sex, da jeg ikke har behov for å få det dekket.

Men er det så vanskelig å forstå at feks. en person som aldri har sex, har lyst til å få det dekket? Eller skal sex kun være for de heldige av oss som kan skaffe det uten å betale? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Stripete skrev (31 minutter siden):

Ok. Jeg syns det er så merkelig å sidestille prostitusjon med for eksempel nevnte yrker, som om det bare er en annen jobb. Men kanskje jeg er merkelig bare. 

Utanom moralen så ser eg ikkje ein veldig stor forskjell på at du lovleg kan jobbe som massør og ta på alle kroppsdelane til kunden utanom kjønnsorganet, eller at du kan kle deg naken i yrket som stripper/modell, men ikkje om den betalande kunden masturberer samtidig slik at det blir ei seksuell handling. Tilsvarande er det i forhold til stigmaet med å ha ein jobb som gir ubehag. Så lenge det er frivillig så ser eg heller ikkje at det skal være så stor forskjell på å ha ein jobb der du tek klienten i skrittet til dei får utløysing, kontra å ha ein jobb der du tørker klienten i baken etter dobesøk, kroppsleg sett er det ganske samanliknbart ved at begge delar ofte er ekkelt mellom framande. Det blir også likt psykisk sett, det er mange lovlege jobbar der du blir utsatt for påkjenningar som du i verste fall får PTSD eller blir suicidal av å utsette deg for, som til dømes psykiater eller ambulansearbeidar. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Når det gjeld lovlegheita så meiner eg at det heilt klart bør være lovleg å selge sex, det er alle negative forhold rundt sexsalg som må regulerast og prioriterast. 

Som til dømes utfordringa med trafficking og menneskehandel, det er i seg sjølv ulovleg og det er etter mitt syn heilt likegyldig om menneska som effektiv sett er slavearbeidarar blir satt til å jobbe med sexsalg, narkotikasalg, eller som billig arbeidskraft på hermetikkfabrikken. 

Tvang og utnytting er også frå før ulovleg, så heller ikkje her hjelp det med eit forbod mot sexsalg. 

Det einaste som forbodet mot sexsalg fører til er at dei prostituerte som jobbar under tvang, i liten grad kan rekne med å få hjelp sidan salget foregår i det skjulte, og at kundane som kunne gått til politiet for å melde frå ikkje vil gjere dette fordi ein då også må tilstå sitt eige lovbrot. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (1 time siden):

Deres? Jeg kjøper ikke sex, da jeg ikke har behov for å få det dekket.

Men er det så vanskelig å forstå at feks. en person som aldri har sex, har lyst til å få det dekket? Eller skal sex kun være for de heldige av oss som kan skaffe det uten å betale? 

Når du skriver det på den måten, så kan jeg prøve å se for meg at sex er et behov for mange på lik linje med mat, vann, tak over hodet osv. Personlig ville jeg ikke sidestilt det med dette, men slik du presenterer det, må det være i samme gate. Da kan jeg forstå at det kjøpes sex. Siden du får dekket dette behovet på andre måter, så trenger du ikke å betale for det, men for å få dekket behovet antar jeg(?) at du har sjarmert en kvinne og gjort det du kan for å få dekket dette behovet? Nå bare synser jeg, for alt jeg vet er du aseksuell.

Det er vel kanskje ikke forskjell på å betale for sex og å ta med en kvinne på date og servere godord og lovnader. Så sånn sett kan jeg se logikken bak det å rettferdiggjøre sexkjøp og mene at det er moralsk uproblematisk. Det er på en måte en byttehandel, ikke en intim affære, ikke noe følelsesladet. Rett og slett et dyrisk urinstinkt; et behov. 

Denne lærdommen tar jeg med meg, og neste gang en mann viser interesse for meg, spør meg ut på date eller hva det enn måtte være; så skal jeg reflektere rundt om jeg er komfortabel med at denne mannen betaler for sex på en måte som er "sosialt akseptabel", og at han i stedet for å betale med cash, heller bruker ord, sjarm og spiller på følelser. Sex med følelser er liksom ikke en greie, hadde det vært det, så hadde ikke behovet vært dekket gjennom sexkjøp. Nå har jeg vel også fått frem hvorfor jeg syns det er vanskelig å forstå hvordan noen kan kjøpe sex. Om en mann vil være i et forhold med meg, så er min jobb å tilfredsstille han seksuelt. Jeg har aldri sett på sex som jobb, men når det sees på som en vare for mesteparten av det motsatte kjønn, så er det jo for meg en jobb. Usj...

Når det kommer til prostitusjon og sex/kropp som vare så har jeg lest noen bøker om det, sett en del intervjuer og inntrykkene jeg sitter igjen med er ganske fæle. Mange triste skjebner. Sjeldent en stolt og frisk "pensjonert" prostituert. Og det er for meg så ufattelig at svært mange benytter seg av denne handelen og attpåtil mener at det er greit. Der er ingen kvalitetskontroll som sikrer bevis på at kvinnen (eller mannen) gjør det av fri vilje, og som "horekunde" vet du ingenting om situasjonen, hvorvidt det er tvang eller ikke. Og selvsagt forteller ikke kvinnen deg noe. For deg er hun en vare. 

Men igjen; skal jeg løsrive det helhetlige menneskesynet fra saken, og se på mennesket som en kropp og en vare, så ja, da er det forståelig at sexsalg og sexkjøp er en greie. Mener at det i Japan er mulig å kjøpe seg en venn. Kanskje man i fremtiden kan kjøpe seg en mor eller en kjæreste. Alt har en pris, og alt er en vare? 

Endret av Stripete
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Bør sexhandel være lovlig?

Dette er et av temaene jeg sliter med å forene prinsipper med ‘virkeligheten’ og der jeg lander på å stemme nei selv om jeg i utgangspunktet prinsippelt tenker det bør være den enkeltes valg. 

Grunner til å støtte prinsippet om at individet selv skal bestemme hva en skal gjøre med kroppen sin, i en tid der ‘min kropp mitt valg’ og ‘det er bare sex’ er to viktige idealer fremstår åpenbare. Samtidig ser jeg svært mørkt på det å gjøre kjøp og salg av sex mer stuerent og tilgjengelig, og jeg tror det vil være helt feil vei å gå. Jeg tror vi allerede er inne i et ganske usunt mønster og ideal med tanke på sex og kropp, og å legalisere sexkjøp tror jeg vil bidra til å pushe dette ytterligere. Særlig synes jeg dette blir problematisk når perioden der en gjerne er på sitt mest usikre og sårbare gjerne samsvarer med den der en i størst grad blir seksualisert. 

Så jeg stemte nei. Jeg ser argumentene for, men jeg tror dette er blant områdene der vi risikerer å gjøre samfunnet dårligere og menneskene sykere, og der vi risikerer å lokke flere ut i uføre. Jeg synes det er vondt å se de (ofte unge kvinner) som havner i et mønster som gjør dem vondt og tror dette vil ramme særlig dem. 

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Det følger vel med et sosial stigma for alle lavtlønnte yrker? Alt fra renholdere til pappeskepakkere, jobbfrukt-fraktere, avløps-reparatører, burgerflippere, hyllefyllere, søppelkjørere osv. En fellesnevner for lavtlønnte yrker er at de krever lite utdanning, kompetanse, kunnskap eller beinhard konkurranse for å komme dit. Lavtlønnte yrker er en lavterskel inngang i arbeidslivet. For noen passer det i starten av arbeidslivet, for andre i overganger mellom yrker, eller kanskje livslange kognitive vansker. Eller bare for å spe på økonomien med en bi-jobb i økonomiske utider, eller fordi man får en eller flere faste kunder man synes er spesielt gode handelspartnere.

Personlig kunne jeg godt malt huset til naboen eller flippet noen burgere i stedet for å gå ledig hvis jeg var ledig en periode mellom to skikkelige jobber, eller hadde behov får å spe å økonomien eller noe sånt. Prostitusjon er ikke min sjanger, men hver sin smak.

Ja, men ikke på samme måte som prostitusjon. Det er mange menn som ville satt ring på fingeren til en brugerflipper eller hyllefyller, som du så fint kaller det. Men hva med en prostituert? Hva om muligheten til nær, langvarig og trygg relasjon blir kastet ut vinduet i det man selger kroppen sin? For vi alle kjenner til holdningene rundt mange tidligere sexpartnere, som konstant blir diskutert på internett. Så å påstå at prostitusjon har samme sosiale stigma som å stå i kassa på Burger King er virkelighetsfjernt. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Stripete skrev (7 minutter siden):

Når du skriver det på den måten, så kan jeg prøve å se for meg at sex er et behov for mange på lik linje med mat, vann, tak over hodet osv. Personlig ville jeg ikke sidestilt det med dette, men slik du presenterer det, må det være i samme gate. Da kan jeg forstå at det kjøpes sex. Siden du får dekket dette behovet på andre måter, så trenger du ikke å betale for det, men for å få dekket behovet antar jeg(?) at du har sjarmert en kvinne og gjort det du kan for å få dekket dette behovet? Nå bare synser jeg, for alt jeg vet er du aseksuell.

Det er vel kanskje ikke forskjell på å betale for sex og å ta med en kvinne på date og servere godord og lovnader. Så sånn sett kan jeg se logikken bak det å rettferdiggjøre sexkjøp og mene at det er moralsk uproblematisk. Det er på en måte en byttehandel, ikke en intim affære, ikke noe følelsesladet. Rett og slett et dyrisk urinstinkt; et behov. 

Denne lærdommen tar jeg med meg, og neste gang en mann viser interesse for meg, spør meg ut på date eller hva det enn måtte være; så skal jeg reflektere rundt om jeg er komfortabel med at denne mannen betaler for sex på en måte som er "sosialt akseptabel", og at han i stedet for å betale med cash, heller bruker ord, sjarm og spiller på følelser. Sex med følelser er liksom ikke en greie, hadde det vært det, så hadde ikke behovet vært dekket gjennom sexkjøp. Nå har jeg vel også fått frem hvorfor jeg syns det er vanskelig å forstå hvordan noen kan kjøpe sex. Om en mann vil være i et forhold med meg, så er min jobb å tilfredsstille han seksuelt. Jeg har aldri sett på sex som jobb, men når det sees på som en vare for mesteparten av det motsatte kjønn, så er det jo for meg en jobb. Usj...

Sex er ikke én ting. Sex kan være en dyp kjærlighetshandling mellom to mennesker som er glad i hverandre. Og det kan være en hedonistisk akt av ren nytelse mellom fremmede. Og så mye mer. 

Personlig synes jeg ikke at sex, uansett hvilken form det kommer som, kun skal være forbeholdt de av oss som klarer å skaffe det på "vanlig måte". De stygge og uønskelige bør også få mulighet til å ta del i dette uten å bli kriminalisert. 

Sitat

Når det kommer til prostitusjon og sex/kropp som vare så har jeg lest noen bøker om det, sett en del intervjuer og inntrykkene jeg sitter igjen med er ganske fæle. Mange triste skjebner. Sjeldent en stolt og frisk "pensjonert" prostituert. Og det er for meg så ufattelig at svært mange benytter seg av denne handelen og attpåtil mener at det er greit. Der er ingen kvalitetskontroll som sikrer bevis på at kvinnen (eller mannen) gjør det av fri vilje, og som "horekunde" vet du ingenting om situasjonen, hvorvidt det er tvang eller ikke. Og selvsagt forteller ikke kvinnen deg noe. For deg er hun en vare. 

Er ikke det er argument for at vi bør få sexsalg under myndighetens kontroll så vi faktisk kan sørge for at selgere gjør det av fri vilje?

Sitat

Men igjen; skal jeg løsrive det helhetlige menneskesynet fra saken, og se på mennesket som en kropp og en vare, så ja, da er det forståelig at sexsalg og sexkjøp er en greie. Mener at det i Japan er mulig å kjøpe seg en venn. Kanskje man i fremtiden kan kjøpe seg en mor eller en kjæreste. Alt har en pris, og alt er en vare? 

Alle forhold er transaksjonelle. Det er bare enkelte forhold vi setter en pris på og skattelegger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Sexhandel er utvilsomt kontroversielt. Her er noen av de vanligste pros og cons:

Cons: Det er moralsk forkastelig og bør derfor fordømmes og forbys. Legalisering vil føre til en økning av denne uønskede aktiviteten og vil få sosiale konsekvenser (demografi, fertilitetstall etc) og negative konsekvenser for sexarbeidere (flere sexarbeidere). Legalisering vil føre til at Norge blir et sex-reisemål. Det er mer enn nok fokus på sex i samfunnet og vi ønsker ikke åpenbare red light districts rundt om kring i norske byer og annen reklame for denne virksomheten. Legalisering fratar politiet sanksjonsmyndighet mot sexindustrien.

Pros: I er dette overlatt til mer eller mindre organiserte kriminelle. Dette gir store følgeproblemer som trafficing, tilknytning til narkotikahandel og andre kriminelle aktiviteter. En legalisering vil oppløse mye av den organiserte kriminelle aktiviteten og følgeproblemene. Mva-inntekter til staten er bedre enn at skatteunndragende kriminelle nettverk tar pengene. Arbeidsrettigheter i hht arbeidsmiljøloven er positivt for sexarbeiderne og lettere å få hjelp fra politi dersom det skjer noe, og lettere for alle parter å få riktig helsehjelp og forebygge spredning av kjønnsykdommer. Folk med store kroppslige, psykiske eller utseendemessige problemer har også rett til et et sexliv og prostitusjon vil hjelpe dem med det. Legalisering vil gjøre det lettere for helsearbeidere eller støttekontakter å henvise disse til sexarbeidere for hjelp til et mer fullverdig liv. Sexarbeid er et lavterskel arbeid som ikke krever utdannelse. Det kan være noens inngangsport til arbeidslivet og selvstendig økonomi, fremfor naving.

NB. Nye pros og cons vil bli lagt til etter hvert som debatten går.

Sexarbeidere selv ønsker at det skal bli lovlig, fordi det da blir mye tryggere for dem.

Det vi ser med slik det fungerer i Norge er at politiet ender opp med å spane på uskyldige kvinner (i hovedsak) for å ta kundene deres. De får også kvinnene kastet ut fra boligene sine. Selv om salg av sex ikke er ulovlig, prøver myndighetene like fullt å straffe sexarbeidere hardt. Det er milevis forskjell på de fagre ordene om tankene bak, og virkeligheten for sexarbeidere, der lovverket i realiteten gjør at de blir mindre trygge (i større grad utsatt for vold og annet), og at de blir forfulgt og trakassert av myndighetene og straffet for det de driver med.

Så... vi får høre på sexarbeiderne. Det er de som vet hvor skoen trykker.

Endret av Markiii
  • Liker 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (1 minutt siden):

Sex er ikke én ting. Sex kan være en dyp kjærlighetshandling mellom to mennesker som er glad i hverandre. Og det kan være en hedonistisk akt av ren nytelse mellom fremmede. Og så mye mer. 

Personlig synes jeg ikke at sex, uansett hvilken form det kommer som, kun skal være forbeholdt de av oss som klarer å skaffe det på "vanlig måte". De stygge og uønskelige bør også få mulighet til å ta del i dette uten å bli kriminalisert. 

Er ikke det er argument for at vi bør få sexsalg under myndighetens kontroll så vi faktisk kan sørge for at selgere gjør det av fri vilje?

Alle forhold er transaksjonelle. Det er bare enkelte forhold vi setter en pris på og skattelegger. 

Og sex er også i det store og det hele bildet fullstendig meningsløst med unntak av når det fører til reproduksjon. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Nå synes jeg tråden tar noen rare vendinger her. Det er vel ingen her som seriøst mener eller tror at legalisering av sexsalg innebærer en legalisering av tvangs-sex eller sex mellom 50-åringer og 15-åringer? Eller at narkotika skal være et akseptabelt betalingsmiddel noe sted?

Når vi diskuterer legalisering av sexsalg så er det vel nettopp det som skal legaliseres, altså under forutsetning av frivillighet, arbeidsmiljølov, normal skattemelding og opparbeiding av sosiale ytelser osv.

Legalisering av bruk og salg av narkotika, seksuell lavalder og bør vel egentlig diskuteres i egne/andre tråder.

Når du leser feil med vilje så kan det se temmelig rart ut ja.   

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Erlend0_o skrev (3 timer siden):

Jeg føler dette spørsmålet har mye til felles med narkotikaforbud. Selv om jeg ikke bruker eller har benyttet narkotika eller prostitusjon så tror jeg ikke et forbud hjelper noen andre enn kriminelle og forbundet først og fremst er basert på følelser

Riktig.

Forbudspolitikken skader, i begge tilfeller.

Forbudspolitikken rundt narkotika gjør at kriminelle tar markedet, og det blir ting som gjengkriger og annet som går ut over uskyldige. Vi får også flere overdosedødsfall.

Når det gjelder sexarbeid, se det jeg skrev rett over her om hvordan lovverket straffer sexarbeidere og gjør dem mindre trygge og sikre.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Stripete skrev (2 timer siden):

I hvilke andre yrker blir de mest intime delene av kroppen din og min penetrert? Hva får deg til å tenke at man selger kroppen sin når man jobber som for eksempel sykepleier eller butikkmedarbeider?

Fiskere har et ekstremt farlig yrke, og har vel den høyeste dødsraten av alle yrker?

Eller velg et hvilket som helst annet yrke som har stor risiko for skade eller død.

Eller psykisk skade. Hvor mange i blålysetatene får psykiske problemer på grunn av opplevelser i jobben?

Eller hva med stillesittende jobber, for eksempel kontorarbeid, som vi vet er helseskadelig?

Eller nattarbeid, som vi vet forkorter levetiden med flere år?

Det er mange yrker som har store negative konsekvenser for folk. Er det virkelig greit at nattarbeidere dør tidligere, mens det ikke er greit at sexarbeider utsetter seg for de eventuelle påkjenningene som er i deres yrke?

Eller for å ta opp tråden på det jeg nevnte over her: Er det greit at lovverket i realiteten straffer sexarbeidere, og gjør at jobben deres blir farligere, samt at de forfølges og trakasseres av myndighetene?

Edit: Kanskje vi bør forby kveldsåpne kiosker?

https://www.vg.no/nyheter/i/bRL7g/7-eleven-ansatt-knivranet-bundet-og-slaatt

Endret av Markiii
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Stripete skrev (5 minutter siden):

Hva om muligheten til nær, langvarig og trygg relasjon blir kastet ut vinduet i det man selger kroppen sin? For vi alle kjenner til holdningene rundt mange tidligere sexpartnere, som konstant blir diskutert på internett.

I tråden Kunne du vært sammen med en mann som har kjøpt sex i Thailand? har vi for lengst fått et tydelig svar: Ærlighet lønner seg ikke - løgn varer lengst. Mange i tråden bekrefter det. Så kan man undres over hvorvidt det er moralsk riktig å fordømme folk så hardt for en en gjensidig frivillig handel og ærligheten omkring det. Inntil videre virker stigmaet såpass stort at man bare må advare på det sterkeste mot ærlighet. Kjøp og salg av sex er tabu og må holdes hemmelig. Den som intet vet - har ikke vondt av det heller

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Stripete skrev (1 minutt siden):

Ja, det syns jeg, og det har jeg lov til å synes også. Akkurat som du har lov til å mene det motsatte.  

Selv om begrunnelsen er at det vil bli bedre forhold for sexarbeidere ? For det tror jeg det ville blitt. At sexarbeidere nå kontrolleres av organisert kriminalitet kan jo neppe være optimalt for noen som helst involvert, menneskehandel, seksuelt misbruk, tvang, underårige, tvilsomme rusmidler, jeg sliter med å se at det er bedre om disse sexarbeiderne tråkkes ned i samfunnets kloakk av moralske lover fra nittenpilogbue, hvem kommer seg ut av uønsket sexarbeid på det viset ? Om de ikke har lønnet arbeid, lønn som en betaler skatt av, skatt som gjør en til en del av samfunnet, jeg ser virkelig ikke fordelen ved et forbud, og jeg ser ikke hva som er negativt med å ha det jeg mener er et inkluderende menneskesyn. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...