Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bør sexhandel være lovlig?  

67 stemmer

1. 1. Bør sexhandel være lovlig?

• Jeg er kvinne og mener ja
      2
    • Jeg er kvinne og mener nei
      3
    • Jeg er kvinne og har ikke et klart ja/nei-svar
      2
    • Jeg er mann og mener ja
      44
    • Jeg er mann og mener nei
      12
    • Jeg er mann og har ikke et klart ja/nei-svar
      4

Anbefalte innlegg

Sexhandel er utvilsomt kontroversielt. Her er noen av de vanligste pros og cons:

Cons: Det er moralsk forkastelig og bør derfor fordømmes og forbys. Legalisering vil føre til en økning av denne uønskede aktiviteten og vil få sosiale konsekvenser (demografi, fertilitetstall etc) og negative konsekvenser for sexarbeidere (flere sexarbeidere). Legalisering vil føre til at Norge blir et sex-reisemål. Det er mer enn nok fokus på sex i samfunnet og vi ønsker ikke åpenbare red light districts rundt om kring i norske byer og annen reklame for denne virksomheten. Legalisering fratar politiet sanksjonsmyndighet mot sexindustrien.

Pros: I er dette overlatt til mer eller mindre organiserte kriminelle. Dette gir store følgeproblemer som trafficing, tilknytning til narkotikahandel og andre kriminelle aktiviteter. En legalisering vil oppløse mye av den organiserte kriminelle aktiviteten og følgeproblemene. Mva-inntekter til staten er bedre enn at skatteunndragende kriminelle nettverk tar pengene. Arbeidsrettigheter i hht arbeidsmiljøloven er positivt for sexarbeiderne og lettere å få hjelp fra politi dersom det skjer noe, og lettere for alle parter å få riktig helsehjelp og forebygge spredning av kjønnsykdommer. Folk med store kroppslige, psykiske eller utseendemessige problemer har også rett til et et sexliv og prostitusjon vil hjelpe dem med det. Legalisering vil gjøre det lettere for helsearbeidere eller støttekontakter å henvise disse til sexarbeidere for hjelp til et mer fullverdig liv. Sexarbeid er et lavterskel arbeid som ikke krever utdannelse. Det kan være noens inngangsport til arbeidslivet og selvstendig økonomi, fremfor naving.

NB. Nye pros og cons vil bli lagt til etter hvert som debatten går.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er redd for å si meningen min, for jeg blir jo sikkert stemplet som ett eller annet.

Men jeg mener at det burde være lovlig. Det er mye av det i Norge allerede, problemet nå er at det sikkert er mange som ikke vil og har kanskje folk bak seg som presser dem. Så hvorfor ikke gjøre det lovlig å ha mer kontroll på det? Samtidig så kan jo staten få litt penger ut av det.

Så lenge begge parter har lyst så ser jeg ikke problemet. Ene får penger den andre får utløsning. Kanskje begge nyter det.

Men skal være ærlig å si jeg har ikke satt meg så mye inn i dette her.

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (50 minutter siden):

Selvsagt bør det være lov. Vi selger alle andre deler av kroppen vår, så hvorfor ikke det seksuelle også?

I hvilke andre yrker blir de mest intime delene av kroppen din og min penetrert? Hva får deg til å tenke at man selger kroppen sin når man jobber som for eksempel sykepleier eller butikkmedarbeider? 

Jeg for min del er imot prostitusjon, unntak for de som selger av fri vilje under trygge rammer. Men det kan diskuteres sterkt hva fri vilje er, og det er mange belastninger og negative konsekvenser forbundet med å selge sex.

• Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (30 minutter siden):

Det er for meg et åpenbart ja, jeg ser ingen fordeler med å la organisert kriminalitet ta seg av dette markedet, det er ikke bra for arbeiderne og det er ikke bra for kundene, det er ikke bra for noe som helst. Reguler salget, la det betales skatt, sikre god hygiene, sikre forhold for sexarbeiderne. 

Jeg er ikke uenig, men det lovlige markedet er ikke immune mot dette heller. Det er en bransje, selv når det er lovlig, som er spesielt utsatt for kriminalitet. Det er ikke bare fryd og gammen der det er lovlig.
Så hvis det skulle bli gjort lovlig her til lands så må man sette av mye ressurser for å holde kriminelle og useriøse aktører unna og det tror jeg ikke kommer til å bli en enkel oppgave.
Alle problemene forbundet med sexsalg blir ikke automatisk løst når man legaliserer det, da starter et nytt kapittel.

For å svare på trådens spørsmål, så ja, men bare hvis myndighetene tar det på alvor. Å bare legalisere det og dermed tro at problemene er løst, vil være et stort feilsteg. Det vil kreve mye ressurser å regulere og håndheve det, spesielt siden markedet trolig vil bli større enn da det var ulovlig. Politiet er fremdeles nødt til å gå etter trafficking og annen arbeidslivskriminalitet som sexarbeidere er spesielt utsatt for.
Bordeller vil tiltrekke seg kriminelle, det vet vi jo fra land hvor det er lovlig.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
engavif skrev (49 minutter siden):

Er redd for å si meningen min, for jeg blir jo sikkert stemplet som ett eller annet.

Men jeg mener at det burde være lovlig. Det er mye av det i Norge allerede, problemet nå er at det sikkert er mange som ikke vil og har kanskje folk bak seg som presser dem. Så hvorfor ikke gjøre det lovlig å ha mer kontroll på det? Samtidig så kan jo staten få litt penger ut av det.

Så lenge begge parter har lyst så ser jeg ikke problemet. Ene får penger den andre får utløsning. Kanskje begge nyter det.

Men skal være ærlig å si jeg har ikke satt meg så mye inn i dette her.

Slapp av. De aller fleste menn er for prostitusjon. Du skiller deg ikke ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Stripete skrev (5 minutter siden):

I hvilke andre yrker blir de mest intime delene av kroppen din og min penetrert? Hva får deg til å tenke at man selger kroppen sin når man jobber som for eksempel sykepleier eller butikkmedarbeider? 

Vi selger muskelkraften vår i fysiske jobber. Hjernen i intellektuelle. Følelsesorganene i omsorgsyrker. Utseendet i estetiske yrker. Hvorfor skal ikke et menneske kunne selge de såkalte intime delene av kroppen sin, hvis det er frivillig?

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Stripete skrev (3 timer siden):

Jeg for min del er imot prostitusjon, unntak for de som selger av fri vilje under trygge rammer.

Jeg føler det er noe selvmotsigende men likevel selvsagt i det svaret. Er ikke premisset for legalisering nettopp at tvang fortsatt forblir forbudt og at utrygge rammer må erstattes av arbeidsmiljøloven?

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Den norske modellen som er lovlig å selge sex og ulovlig å kjøpe, gjør meg litt forvirret, fordi en handling som krever deltakelse fra to parter, bør ikke være både lovlig og ulovlig. Hvis sexhandel skulle være ulovlig, bør den tilhørende oppfordringen, tilskyndelsen og fullføringen av handel heller ikke være lovlig. Men, disse er imidlertid lovlige.

Dette ser ut til å formidle budskapet om at lovgivere mener at sexhandel skal være helt ulovlig, og de ikke straffer dem er kun av "medfølelse" med de som selger sex. Under denne lovgivende filosofien blir sex selger en slags "underklasses mennesker" som bør å bli "frelst".

Endret av James G
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (31 minutter siden):

Vi selger muskelkraften vår i fysiske jobber. Hjernen i intellektuelle. Følelsesorganene i omsorgsyrker. Utseendet i estetiske yrker. Hvorfor skal ikke et menneske kunne selge de såkalte intime delene av kroppen sin, hvis det er frivillig?

Ok. Jeg syns det er så merkelig å sidestille prostitusjon med for eksempel nevnte yrker, som om det bare er en annen jobb. Men kanskje jeg er merkelig bare. 

Hva legger du i frivillig? Hva om det for eksempel er en alenemor som sliter med å tjene nok penger til å forsørge barnet sitt, og det viser seg at å selge sex gir en grei inntekt og nok til å forsørge familie - selv om hun for samme lønn kunne gjort hva som helst, om mulig. Er det ideelt at de i sårbare situasjonen havner i et slikt yrke? Hvorfor er det ikke velstående, ressurssterke mennesker som selger sex? Hva med det sosiale stigmaet, som følger med svært få andre yrker? Hvordan lever tidligere prostituerte? Er de stolte over sin fortid? 

Dette er ikke spørsmål som trenger å svares på, men verdt å tenke på. Men det er interessant at de som er for prostitusjon reduserer de prostituerte til å være bare kropper, uten tanker om yrket de faktisk praktiserer. Det sier også litt om holdningene ovenfor de også. De som selger sex har ofte en fortid med psykiske problemer, traumer, seksuelle overgrep osv. 

Jeg dømmer ikke de som selger sex. Men de som kjøper... Fatter det bare ikke. Ignorance is bliss, det er temmelig sikkert. 

Endret av Stripete
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Stripete skrev (2 timer siden):

Hva med det sosiale stigmaet, som følger med svært få andre yrker?

Det følger vel med et sosial stigma for alle lavtlønnte yrker? Alt fra renholdere til pappeskepakkere, jobbfrukt-fraktere, avløps-reparatører, burgerflippere, hyllefyllere, søppelkjørere, bilvaskere osv. En fellesnevner for lavtlønnte yrker er at de krever lite utdanning, kompetanse, kunnskap eller beinhard konkurranse for å komme dit. Lavtlønnte yrker er en lavterskel inngang i arbeidslivet. For noen passer det i starten av arbeidslivet, for andre i overganger mellom yrker, eller kanskje livslangt pga kognitive vansker. Eller bare for å spe på økonomien med en bi-jobb i økonomiske utider, eller fordi man får en eller flere faste kunder man synes er spesielt gode handelspartnere.

Personlig kunne jeg godt malt huset til naboen eller flippet noen burgere i stedet for å gå ledig hvis jeg var ledig en periode mellom to skikkelige jobber, eller hadde behov får å spe å økonomien eller noe sånt. Prostitusjon er ikke min sjanger, men hver sin smak.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Stripete skrev (43 minutter siden):

Jeg for min del er imot prostitusjon, unntak for de som selger av fri vilje under trygge rammer. Men det kan diskuteres sterkt hva fri vilje er, og det er mange belastninger og negative konsekvenser forbundet med å selge sex.

Det er vel kanskje den beste grunnen for lovlig regulert salg av sex, under kontroll av organisert kriminalitet kan det være vanskelig å komme seg ut, såkalt "gjeld" som skal nedbetales, eller kontroll via tvang eller rusmidler.

Uderzo skrev (46 minutter siden):

Alle problemene forbundet med sexsalg blir ikke automatisk løst når man legaliserer det, da starter et nytt kapittel.

Ja det må definitivt kraftig reguleres, i tillegg mener jeg vi bør gå mer eller mindre til krig mot ulovlig sexarbeid, og den organiserte kriminaliteten som ligger bak.      

• Liker 1
Lenke til kommentar
Stripete skrev (40 minutter siden):

Forskjellen mellom sex og annet arbeid ligger i at dette skjulte premisset må etableres, det vil si at "sex er fundamentalt forskjellig fra annen atferd", og "frivillig salg av sex" kan ikke være "egentlig" frivillig, eller de må ikke lov til den frivillig. Men hvis dette var sant, ville abortrettighetene være i fare. Fordi det er ulogisk å ta 'hennes kroppen, hennes valg' under en abort, men så ignorer denne prinsipp når det kommer til sexhandel.

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...