Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Trøbbel med kjøkkenvasken

Anbefalte innlegg

Jeg har en vask der sluket skal åpnes og lukkes ved å vri på en bryter. Dette fungerer ikke og vannet renner ikke unna. Kontaktet rørleggerforretning, men de var ikke interessert i å hjelpe, prøver derfor de kloke, praktisk anlagte hodene her. 

Må jeg virkelig bytte ut hele vasken på grunn av svikt i denne sikkert relativ enkle mekanismen?PXL_20241229_083720436.thumb.jpg.1b51c02959f6f6d947338087cba22ff8.jpg

PXL_20241229_083734395.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har maken der jeg bor. Fulgte med leiligheten. Den var defekt da jeg flyttet inn, men jeg fikset den første dag jeg flyttet inn. Måtte bare stamme den litt.

Påstår ikke at det er så enkelt i ditt tilfelle, men kanskje.

Vrihåndtaket drar i en vaier, tilsvarende håndbremser på sykkelen. Vaieren er koblet til proppen, du skal se at den går opp og ned når du dreier håndtaket.

Hva er det som ikke virker? Se at vaieren er koblet til håndtaket, konstruksjonen tilsvarer bremsehåndraket på sykkelen.

Se at stanga under proppen er korrekt lengde, den er justerbar med skrue.

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Hårek skrev (1 time siden):

Det er vel en bryter for kurvventil https://www.byggmax.no/kurvventil-decosteel-p6736587
Ser ut som det finnes resevedeler. Men det spørs hvor enkelt det er å bytte.
Hvis det er wire som ikke fungerer så kan man forsøke å åpne ventilen fra undersiden, og la den stå åpen.

Ja, det er en kurvventil har jeg nå lært det heter. Jeg skrudde litt på vaieren for å prøve å få ventilen til å stå i åpen posisjon og det ser faktisk ut som det funker eller i det minste ble litt bedre. Skal ikke prøve meg på å bytte vaieren da festet inn til sluk/avløp ikke bare var til å skru av. Plutselig kan det bli veldig åpent (i underskapet).

Har aldri behov for tett propp i denne vasken, men da er jo @Svein Ms hundrekronersforslag i så fall en løsning.

Ellers må det da finnes en rørlegger som kan gjøre denne jobben for permanent god løsning. Er det ikke attraktivt meg småjobber eller hva...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hårek skrev (1 time siden):

Typisk rørlegger tar 850 kr timen + MVA. Regn med at han skal komme og se på røropplegget, og så kjøre for å hente deler. Tipper det fort kan koste 5000. 

Det er ikke penger jeg mangler, det er mekanisk kompetanse. Hadde glatt betalt @Mannen med ljåen fem tusen for å fikse elendigheten. Nå har jeg tukla så mye at det er verre enn noen gang. Faen til greie.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (32 minutter siden):

Jeg er ikke rørlegger, men kan kanskje prate deg gjennom det. Beskriv problemet i detalj, og hva du observerer. Er noen deler åpenbart knekt? Går vaieren fritt? Er vasken tett, eller får du ikke tettet den? Forstår du konstruksjonen der vaieren er festet i skruknotten?

Takk for velvilje. Det er ingen del som ser ødelagt ut, men vaieren inni det svarte, tynne gummirøret kan jo være utslitt da jeg tror ruklet er 18 år gammelt. Jeg får ikke åpnet ved hjelp av å skru på bryteren på bildet i HI. Jeg må manuelt løfte opp selve kurven nedi vasken for at vannet skal renne unna. Hver gang jeg tapper vann eller slår noe gugge nedi, fylles kummen og jeg må nedi med fingra. Jeg prøvde å skru på tappen på selve kurven for at den skulle bli litt lenger, men det var til ingen nytte, så den ble skrudd helt på plass igjen.

Jeg har også skrudd opp der vaieren er festet til bryteren for å skru litt bedre til i fall det var løst, men ingen hjelp i det heller. Det er liksom ikke slik som når jeg skal justere sykkelbremsa. Finner ikke noen måte jeg kan stramme vaieren på siden den er dekket av dette gummirøret utenpå. 

Beklager dårlig bilde, men den tynne og den tykke svarte er den samme.PXL_20241229_155104245.thumb.jpg.ff445d4fe493ccbb76a40f54859419df.jpg

I-landsproblem, ja, men like fullt - irriterende.PXL_20241229_1551297162.thumb.jpg.7751088708aee472a9c31fc9cc56822a.jpg

Lenke til kommentar

Hvor langt har du skrudd ut skruen på stanga i kurven? Den skal ikke helt inn, den skal ganske langt ut, slik at den hindrer kurven i å falle helt nedi når sluket skal åpnes.

Men ikke så langt ut at den ikke kan stenge når du faktisk ønsker det. Balansegang. Og ikke skru den så langt ut at du mister den nedi.

Endret av Mannen med ljåen
Feilretting
Lenke til kommentar

Angående skruhåntaket: forstår du konstruksjonen, der du kan dreie på håndtaket for at det trekker eller skyver vaieren? Da er det viktig at vaieren er i inngrep med mekanismen, du ser det på baksiden hvis du skrur den svarte kabelen nederst på det hvite røret. Kula på enden av vaieren må være i sporet på stanga som går opp og ned når du dreier håndtaket.

On alt som skal være i inngrep faktisk er i inngrep, og ingenting er løst, må du simpelthen justere lengden på stanga på kurven, så den kan gå opp og ned. Den skal som sagt ikke helt inn, da er det ikke rart det ikke virker.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Angående skruhåntaket: forstår du konstruksjonen, der du kan dreie på håndtaket for at det trekker eller skyver vaieren? Da er det viktig at vaieren er i inngrep med mekanismen, du ser det på baksiden hvis du skrur den svarte kabelen nederst på det hvite røret. Kula på enden av vaieren må være i sporet på stanga som går opp og ned når du dreier håndtaket.

On alt som skal være i inngrep faktisk er i inngrep, og ingenting er løst, må du simpelthen justere lengden på stanga på kurven, så den kan gå opp og ned. Den skal som sagt ikke helt inn, da er det ikke rart det ikke virker.

Ja, sjekket det med kula. Hvis jeg drar i den, altså i selve vaieren, åpner sluket seg. Så putter jeg vaierkula inn i sporet igjen og skrur i hop, da er det åpent, men hvis jeg skrur på bryteren etterpå, lukker sluket, men åpner seg ikke igjen når bryteren skrus tilbake i den som burde være åpningsposisjon.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (36 minutter siden):

Kan du skru ut skruen på enden av stanga på kurven noen få omdreininger? Ikke så langt at den løsner.

Prøvde, men fikk ikke åpnet sluket igjen, altså samme problem. Må skru opp og dra i kula for å åpne og ikke røre byter, dvs aldri lukke. Hmmmm. 

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (13 minutter siden):

Går vaieren tregt?

Njaa, altså jeg må jo ta i bittelitt når jeg drar i den for å åpne, men det kan kanskje virke som at den på en måte setter seg fast i lukket stilling og ikke blir dratt opp av den plastdingsen som skal dra den når bryteren vris på.

Det kan hende folk som bodde her før har vridd og vrengt så mye på bryteren at noe er blitt ødelagt.

Med den plastdingsen med sporet som kula skal inn setter seg litt fast oppi røret så jeg må pirke og kakke litt for å få den ut. Den burde kanskje gli lett, kan det være den som kiler seg fast?

Orion666 skrev (1 minutt siden):

Vasken er tett. Rens vannlåsen. Tar ti minutter.

Nei, det renner unna som bare det når jeg drar i vaieren for å åpne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...