Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Spørsmål til Ateister/ Tvilende til Religion og tro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Taylor skrev (7 timer siden):

Hva er årsaken til at du som ateist/tvilende til religion pusher de troende? 

Hva slagst begrunnelse har du for å kritisere et annet menneskes tro? du er sikkert klar over at det menneske ikke står ansvarlig for hva andre før dem har gjort i religionens navn? 

Jeg søker å forstå, ikke krige mot Ateister 

Det er ikke troen deres, som skremmer oss.

Vi er leie av aa bli styrte av dere.

Ogssa tenker vi paa ungene vaares, som dere vil ha.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Taylor skrev (8 timer siden):

Hva er årsaken til at du som ateist/tvilende til religion pusher de troende?

Gjør jeg?

Se på de siste to tusen årene, se på nåværende kriger og konflikter. Hvor mange av disse skyldes ateister som "pusher" de troende?

Se på alle politiske og andre diskusjoner i samfunnet der reliigion blir et tema, hvor mange av disse starter med ateister som pusher noe? 

Tror speilet er et fint sted å begynne om du skal se etter roten til konflikter for alle religiøse. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (2 minutter siden):

Gjør jeg?

Se på de siste to tusen årene, se på nåværende kriger og konflikter. Hvor mange av disse skyldes ateister som "pusher" de troende?

Se på alle politiske og andre diskusjoner i samfunnet der reliigion blir et tema, hvor mange av disse starter med ateister som pusher noe? 

Tror speilet er et fint sted å begynne om du skal se etter roten til konflikter for alle religiøse. 

Roten til alle problemer i religion er misforståelsen av religion ikke i religion i seg selv. feil praksis av de som er religiøse, kampen om "den rette" troen, det er her feilen ligger.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Taylor skrev (46 minutter siden):

Vil vi ha ungene deres?

Naa vil jeg foerst begynne med, ar dere buddhister,  er ikke av de verste. Etter aa ha bodd i sammen med en buddhist. i fire aar, opplever jeg, dere takler fordommer bedre. ( er jo mennesker dere ogsaa da, vi er jo proppfulle av dem. ) Bodde i en buddhistisk kultur i 8 aar og foruten Buddhadager, med begrenset frihet, foelte jeg meg relativt fri. Ser paa dere, sammen med Bahaiene, som de roligste religionene.

Vi var paa hyttetur, saa kom doetrene mine aa fortalte at de hadde vaert paa soendagskole og der var det en som hadde fortalt dem at, naar de ikke var snille og trodde paa jesus,  kom det en jaevel inni dem.

Paa den soendagskolen jeg gikk paa, var, "min baat er saa liten og havet saa stort" den store slageren.

Det var en menighet i sentrum, som hadde valgt, bydelen, jeg vokste opp i, til aa sendte en buss hver soendag, som hentet oss. De andre bydelene, samarbeidet, andre menigheter om.

Der har du en av grunnene til, at mangen troende, gaar rundt og innbiller seg at de tror paa dette her. Saa indoktrinerte at det lukter svidd. ( de nedsvidde sosiale antennene ) Kunne de bare bremset opp litt. reflektert litt, brukt sunn fornuft, blitt rasjonelle.

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (4 minutter siden):

Naa vil jeg foerst begynne med, ar dere buddhister,  er ikke av de verste. Etter aa ha bodd i sammen med en buddhist. i fire aar, opplever jeg, dere takler fordommer bedre. ( er jo mennesker dere ogsaa da, vi er jo proppfulle av dem. ) Bodde i en buddhistisk kultur i 8 aar og foruten Buddhadager, med begrenset frihet, foelt jeg meg relarivt fri. Ser paa dere, sammen med Bahaiene, som de roligste religionene.

Vi var paa hyttetur, saa kom doetrene mine aa fortalte at de hadde vaert paa soendagskole og der var det en som hadde fortalt dem at, naar de ikke var snille og trodde paa jesus,  kom det en jaevel inni dem.

Paa den soendagskolen jeg gikk paa, var, "min baat er saa liten og havet saa stort" den store slageren.

Det var en menighet i sentrum, som hadde valgt, bydelen, jeg vokste opp i, til aa sendte en buss hver soendag, som hentet oss. De andre bydelene, samarbeidet, andre menigheter om.

Der har du en av grunnene til, at mangen troende, gaar rundt og innbiller seg at de tror paa dette her. Saa indoktrinerte at det lukter svidd. ( de nedsvidde sosiale antennene ) Kunne de bare bremset opp litt. reflektert litt, brukt sunn fornuft, blitt rasjonelle.

Jeg er enig i det du skriver her. mange troende er ekstreme i sin tolkning 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Taylor skrev (28 minutter siden):

Jeg er enig i det du skriver her. mange troende er ekstreme i sin tolkning 

Har faktisk motatt "velsignelser", tre ganger, der en munk, staar og messer og hiver velduftene vann, med blomsterblader i, over meg og familien til samboeren.. Blei med paa det, for aa roe ned samboeren og overtroen hennes. Vi hadde det goey, alle satt bare og lo, av han minste, som fikk kuldeskjelvinger, av det kalde vannet. Munken ogsaa. 

Kjekk opplevelse, i grunnen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Taylor skrev (1 time siden):

Roten til alle problemer i religion er misforståelsen av religion ikke i religion i seg selv. feil praksis av de som er religiøse, kampen om "den rette" troen, det er her feilen ligger.

Tøys, det er en skog av religioner som oppfordrer til krig/hellig krig både inndirekte og direkte. Desuten er det irrelevant for meg om den troende feiltolket eller ikke, særlig siden dette ofte starter med de religiøse lederene eller til og med lederene av nasjoner, som bruker troen til personlig vinning, for resultatet er det samme og roten til problemet er religionen.

Men, OP handlet om at ateister pusher de troende, men dette er absolutt ikke det som i praksis skjer. Det er de troende som pusher sin religiøse praksis over på andre aspekter av samfunnet. Se for eksempel på den politiske prosessen i USA de siste årene, og særlig den siste valgkampen.

Ateistene er ikke problemet, de religiøse er problemet i 99.9% av tilfellene, uavhengig av om troen er misforstått eller ikke. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (2 minutter siden):

Tøys, det er en skog av religioner som oppfordrer til krig/hellig krig både inndirekte og direkte. Desuten er det irrelevant for meg om den troende feiltolket eller ikke, særlig siden dette ofte starter med de religiøse lederene eller til og med lederene av nasjoner, som bruker troen til personlig vinning, for resultatet er det samme og roten til problemet er religionen.

Men, OP handlet om at ateister pusher de troende, men dette er absolutt ikke det som i praksis skjer. Det er de troende som pusher sin religiøse praksis over på andre aspekter av samfunnet. Se for eksempel på den politiske prosessen i USA de siste årene, og særlig den siste valgkampen.

Ateistene er ikke problemet, de religiøse er problemet i 99.9% av tilfellene, uavhengig av om troen er misforstått eller ikke. 

Der ser du, du er ikke interessert i hva de religiøse sier, eller om det er feil tolkninger som fører til at noen religiøse blir ekstremister (som selvfølgelig er uten for religiøs praksis) det du er interessert i er at "religion er feil" type holdning. Jeg sier ikke at ateisme er feil for ateisten, men spør spørsmål om hvorfor man ikke kan leve side om side uten å måtte fighte for hvem som har rett eller galt

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du legger ut et emne med noen få dagers mellomrom og later som du stiller spørsmål og kommuniserer med ateister, og du vet allerede svaret. Du er så ivrig etter å få psykologisk massasjen din ut av å kommunisere og å selvforsvar (les: utdanne ateister). Du kaller deg gjentatte ganger buddhist, men atmagraha din er mye større enn ateister og troende fra andre religioner.

Endret av James G
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Taylor skrev (52 minutter siden):

Jeg sier ikke at ateisme er feil for ateisten, men spør spørsmål om hvorfor man ikke kan leve side om side uten å måtte fighte for hvem som har rett eller galt

På et eller annet tidspunkt må man ta stilling til noe som angår samfunnet som helhet, og ikke bare den enkelte troende, og da kommer gnisningene. 

Skal abort være tillatt? 

Skal homofile ha samme rettigheter som heterofile? 

Skal kvinner ha samme rettigheter som menn? 

Noen ville svart nei på noe av dette. Og derfor kan vi ikke bare leve side om side og late som ingenting. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Taylor skrev (11 timer siden):

Hva slagst begrunnelse har du for å kritisere et annet menneskes tro?

Taylor skrev (8 timer siden):

jeg er en praktiserende Buddhist og ser Buddha sin lære som sann. Hva andre tror eller ikke tror er ikke opp til meg å bestemme eller dømme

Nå er det langt fra buddhismens hovedfokus, men kritisisme av andre menneskers tro er noe som forekommer selv i buddhismen. Her er et sitat fra Shakyamuni Buddha selv, som neppe falt i god jord hos samtidens brahmaner:

Sitat

Hvis Brahma er hele verdens herre og skaper av alt liv, hvorfor har han da gitt verden så mye sorg? Hvorfor har ikke skapt hele verden lykkelig?

Hvis Brahma er hele verdens herre og skaper av alt liv, hvorfor har han da skapt så mye svik, urett, løgn og bedrag i verden?

Hvis Brahma er hele verdens herre og skaper av alt liv, da er denne herren ond når han skapte urett der hvor han kunne ha skapt rettferdighet.

● Jataka 2, 22, 936-38

Her er et annet sitat, også fra Shakyamuni Buddha:

Sitat

Det er noen filosofer og brahmaner som mener at selvet beholder alle sine evner og opplever fulkommen lykke etter døden. Jeg gikk bort til dem og spurte om det var sant at de mente dette, og det svarte de ja til. Da spurte jeg dem om de selv følte at de levde i en verden av fullkommen lykke. Det svarte de nei til. Og da jeg spurte om de var i stand til å oppleve den fullkomne lykke, [...] så svarte de også nei. Og det samme svarte de da jeg spurte om kanskje en eller annen gud hadde forkynt eller åpenbart for dem hvordan de skulle forholde seg for å kunne nå frem til en verden av fullkommen lykke.

Hva synes du om dette, Potthapada? Når det er slik, synes du ikke disse filosofene og brahmanene uttalte seg temmelig tåpelig?

Potthapada: Jo, det er sikkert, Mester. Slik saken er, uttalte disse filosofene og brahmanene seg temmelig tåpelig.

● Potthapadasutta, Digha Nikaya 9

Og her er et tredje eksempel fra de buddhistiske tekster (av plasshensyn har jeg forkortet teksten betydelig):

Sitat

Punna var datter av en kvinne som var tjener hos den rike filantropen Anathapindika, en av Buddhas venner og støttespillere. En dag fikk hun høre Mesteren holde den talen som ble kalt Løvebrøltalen. Da nådde hun første stadium av veien til frihet og ble en som har gått ut i strømmen.

Senere debatterte hun mot en brahman som trodde man oppnådde indre renhet ved å dykke seg ned i vann, og overbeviste ham om at hennes syn var det rette. Dette hevet henne slik i Anathapandikas aktelse at han ga henne friheten og ga henne tillatelse til å la seg ordinere [...]

Den gangen da Punna fortsatt var en slavinne, hadde hun nemlig hatt som plikt å gå ned til elvebredden hver dag og hente vann i en stor krukke. Tidlig en sprengkald vintermorgen fikk hun øye på en brahman som gikk ut i vannet og dukket helt under, mens han resiterte de hellige tekstene. Da han kom opp igjen sto han og skalv av kulde og hakket tenner. Hun fikk vondt av ham og ville gjerne hjelpe ham fri fra de holdningene som drev ham til å pine seg slik. Derfor gikk hun bort til ham og sa:

Men du, brahman, hva frykter du? Hva skremmer deg ned i vannet? Hele kroppen din skjelver jo, iskald og frossen til beinet!

Brahmanen: Jeg vil det gode! Jeg driver bort mine onde gjerninger. Slik kan alle som begår en ussel handling, rense seg i elvevannet, fri seg selv fra klebrig ondskap.

Punna: Hvem har innbilt deg det? En tosk i høyrøstet snakk med tosker? I så fall kommer vel krokodiller også til himmelen? [...] hva med tyver og mordere og andre slags illgjerningsmenn? Blir til og med disse rene av å senke kroppen i vann? Hvis elven virkelig vasket bort dine onde handlinger, tok den vel også de gode – og lot deg stå naken igjen.

Brahmannen: Til du kom, var jeg på villspor. Du har vist meg den edle vei – du skal få kappen min, Punna! Ennå drypper vannet av den.

● Punna, Therigathatthakatha 65

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Taylor skrev (4 timer siden):

Der ser du, du er ikke interessert i hva de religiøse sier, eller om det er feil tolkninger som fører til at noen religiøse blir ekstremister (som selvfølgelig er uten for religiøs praksis) det du er interessert i er at "religion er feil" type holdning. Jeg sier ikke at ateisme er feil for ateisten, men spør spørsmål om hvorfor man ikke kan leve side om side uten å måtte fighte for hvem som har rett eller galt

Jeg driter i hva de religiøse sier. Premisset for diskusjonen var "hvorfor pusher ateister" de troende, etterfulgt av at de troende ikke er ansvarlige for handlinger gjort i religionens navn.

Sannheten er at ateister sjelden eller aldri pusher religiøse for deres tro, men for deres handlinger og/eller forsøk på å påvirke samfunn og politikk med deres tro. Religiøse pusher imidlertid ateister basert på deres egen tro hele tiden. Å late som om det er null kollektivt ansvar er ansvarsfraskrivelse. 

Endret av Serpentbane
  • Innsiktsfullt 7
Lenke til kommentar
leticia skrev (13 timer siden):

Jeg er imot religion (altså nyateist) fordi jeg mener at religion er kvinnefiendtlig, og er en sterk bidragsyter til patriarkiet. Jeg tenker da i hovedsak på de 3 ørkenreligionene. Jeg liker heller ikke religionens syn på homofile. Det handler altså ikke om hva som har skjedd før i religionens navn, men hva som skjer nå. 

Jeg pusher de religiøse når de tar religionen sin ut i det offentlige rom, fordi jeg mener at dette er noe som tilhører privaten. Et samfunn bør ikke bygges på overtro og lover og regler fra religionen. 

Nå spørs jeg bare fordi jeg er nysgjerrig, men trodde du på Gud i utgangspunktet, men endret syn da du ikke likte synspunktene du opplevde i Bibelen?

Lenke til kommentar
Tussi skrev (20 minutter siden):

Nå spørs jeg bare fordi jeg er nysgjerrig, men trodde du på Gud i utgangspunktet, men endret syn da du ikke likte synspunktene du opplevde i Bibelen?

Jeg vokste opp i kristent hjem ,men ikke slik kristent at vi gjorde religiøse aktiviteter i det daglige, (selv om jeg har vært innom søndagsskole) så jeg vet faktisk ikke om jeg kan si at jeg trodde på gud eller ikke. Det er jo litt av problemet det, at man blir indoktrinert til dette livssynet og ikke får tatt sine egne valg før man blir voksen og har flyttet ut.

Man vokser jo opp en dag og ser hva denne troen egentlig består av. Jeg er en som likte å lese, så selv da jeg var barn / ungdom så anså jeg bibelen like eventyrmessig som eventyrene samlet inn av Asbjørnsen og Moe.

Jeg skulle gjerne fortalt hva jeg egentlig mener om religion, men det vil for enkelte bli så fornærmende at jeg lar det være.

• Liker 3
Lenke til kommentar
leticia skrev (2 minutter siden):

Jeg vokste opp i kristent hjem ,men ikke slik kristent at vi gjorde religiøse aktiviteter i det daglige, (selv om jeg har vært innom søndagsskole) så jeg vet faktisk ikke om jeg kan si at jeg trodde på gud eller ikke. Det er jo litt av problemet det, at man blir indoktrinert til dette livssynet og ikke får tatt sine egne valg før man blir voksen og har flyttet ut.

Man vokser jo opp en dag og ser hva denne troen egentlig består av. Jeg er en som likte å lese, så selv da jeg var barn / ungdom så anså jeg bibelen like eventyrmessig som eventyrene samlet inn av Asbjørnsen og Moe.

Jeg skulle gjerne fortalt hva jeg egentlig mener om religion, men det vil for enkelte bli så fornærmende at jeg lar det være.

Takk for svar 😊 

Lenke til kommentar
leticia skrev (19 minutter siden):

Det er jo litt av problemet det, at man blir indoktrinert til dette livssynet og ikke får tatt sine egne valg før man blir voksen

Veldig sant. 

leticia skrev (20 minutter siden):

Det ville kanskje gledet endel også.
Og det er mulig å skifte mening:

Å forlate ateisme kommer ofte med en pris

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...