Taylor Skrevet 28. desember 2024 Del Skrevet 28. desember 2024 Hva er årsaken til at du som ateist/tvilende til religion pusher de troende? Hva slagst begrunnelse har du for å kritisere et annet menneskes tro? du er sikkert klar over at det menneske ikke står ansvarlig for hva andre før dem har gjort i religionens navn? Jeg søker å forstå, ikke krige mot Ateister Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 28. desember 2024 Del Skrevet 28. desember 2024 Jeg har ingen religiøs tro. Hva du tror på er meg revnende likegyldig og jeg forventer det samme tilbake fra deg. Det er 3000 gudeskikkelser som blir tilbedt på jorda. Forskjellen på meg og en troende er at en troende kun avviser 2999 av dem, mens jeg avviser alle 3000. Det er altså en viss sjanse for at vi begge tar feil. Men hvis noen kreasjonister kommer med bibel/koran/tora-vers som skal tilbakevise evolusjonsteorien, da kan det bli en frisk diskusjon 8 Lenke til kommentar
Taylor Skrevet 28. desember 2024 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2024 Orion666 skrev (5 minutter siden): Jeg har ingen religiøs tro. Hva du tror på er meg revnende likegyldig og jeg forventer det samme tilbake fra deg. Det er 3000 gudeskikkelser som blir tilbedt på jorda. Forskjellen på meg og en troende er at en troende kun avviser 2999 av dem, mens jeg avviser alle 3000. Det er altså en viss sjanse for at vi begge tar feil. Men hvis noen kreasjonister kommer med bibel/koran/tora-vers som skal tilbakevise evolusjonsteorien, da kan det bli en frisk diskusjon Du har rett, jeg er en troende, en Buddhist, å følger læren til en Buddha, men jeg fornekter ikke læren til andre religioner eller spirituelle retninger. Religion fornekter ikke evolusjonen, men har en annen måte å se/forstå den på. Vitenskapen har verken bevist Gud/en skaper eller bevist at Gud/en skaper ikke eksiterer. Så vi er på forskjellige veier i livet, ikke dermed sagt at man må kritisere den andre måten å forstå verden på Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 28. desember 2024 Del Skrevet 28. desember 2024 Taylor skrev (28 minutter siden): Hva er årsaken til at du som ateist/tvilende til religion pusher de troende? Høyst uærbødig hevdet de at Gud er en vrangforestilling (Dawkins), at Gud eller Allah verken er stor eller forbilledlig eller eksisterer (Hitchens), og at religiøs tro er farlig og bør motarbeides på rasjonelt vis (Harris). Det er nok mye av grunnen. 3 Lenke til kommentar
Altimeter Skrevet 28. desember 2024 Del Skrevet 28. desember 2024 7 minutes ago, Taylor said: Vitenskapen har verken bevist Gud/en skaper eller bevist at Gud/en skaper ikke eksiterer. Vitenskapen har heller ikke bevist at tannfeen eksisterer eller ikke eksisterer. Holder du muligheten oppe for at tannfeen eksisterer? 7 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 28. desember 2024 Del Skrevet 28. desember 2024 Jeg tror det finnes mye rart mellom himmel og jord som ikke kan forklares, også utenfor vår jord. Men jeg tror ikke på en allvitende skaper/annen guddom. Om jeg "pusher mot de troende" så er det kun når de pusher sin agenda på folk i sårbare situasjoner, kun for å få denne til å bli med i sin flokk. (Sekt) 7 Lenke til kommentar
Taylor Skrevet 28. desember 2024 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2024 Altimeter skrev (1 minutt siden): Vitenskapen har heller ikke bevist at tannfeen eksisterer eller ikke eksisterer. Holder du muligheten oppe for at tannfeen eksisterer? Jeg verken holder åpent for eller ikke holder åpent for at tannfeen kan eksitere, jeg har aldri møtt en, men er ikke dermed sagt at den ikke kan eksitere på ett eller annet universalt plan jeg per i dag ikke har tilgang til Lenke til kommentar
leticia Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 Duriello skrev (1 time siden): Om jeg "pusher mot de troende" så er det kun når de pusher sin agenda på folk i sårbare situasjoner, kun for å få denne til å bli med i sin flokk. (Sekt) Ja, spesielt slike som skal nevne gud og jesus i annenhver setning 2 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 (endret) Mange religiøse kan si ting som legitimerer hårreisende handlinger. For eksempel at en person som har gjort grusomme ting er perfekt, fullstendig god eller hellig. Du kan jo tenke deg om ABB eller Fritzel ble sett på som utvalgte av diverse guder og gudinner, hva sier det om det moralske kompass til den personen, religionen og/eller kulturen? Mange religiøse går rundt og misjonerer. Propagandaen deres er helt hjernedød, og at de i det hele tatt antar at jeg ska la meg lure ser jeg på som et hån. Et dårlig argument er at de gjør det for å redde andre mennesker - veien til helvete er brolagt med slike "gode" intensjoner. Endret 29. desember 2024 av Abigor 6 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 Taylor skrev (1 time siden): Hva er årsaken til at du som ateist/tvilende til religion pusher de troende? Hva slagst begrunnelse har du for å kritisere et annet menneskes tro? du er sikkert klar over at det menneske ikke står ansvarlig for hva andre før dem har gjort i religionens navn? Jeg søker å forstå, ikke krige mot Ateister Jeg er imot religion (altså nyateist) fordi jeg mener at religion er kvinnefiendtlig, og er en sterk bidragsyter til patriarkiet. Jeg tenker da i hovedsak på de 3 ørkenreligionene. Jeg liker heller ikke religionens syn på homofile. Det handler altså ikke om hva som har skjedd før i religionens navn, men hva som skjer nå. Jeg pusher de religiøse når de tar religionen sin ut i det offentlige rom, fordi jeg mener at dette er noe som tilhører privaten. Et samfunn bør ikke bygges på overtro og lover og regler fra religionen. 6 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 (endret) leticia skrev (18 minutter siden): Ja, spesielt slike som skal nevne gud og jesus i annenhver setning Mitt søskenbarns begravelse nå i år var en ekstra utidig affære. Tante er med i ett av disse "fellesskapene", og disse folka tok på seg jobben med å arrangere minnestund. Jeg burde jo ha skjønnt tegningen å ikke deltatt i dette.. For å si det slik, taler og minneord om søskenbarn ble erstattet av lovprising av vårherre, tragikomiske fortellinger om at gud hadde besøkt disse menneskene tidlig denne morningen for å si at dette ble en fin dag og at mitt søskenbarn satt ved hens side i himmelen... Litt ironiskt at det ikke på noe sett og vis gikk inn på disse menneskene hvorfor/hvordan mitt søskenbarn ikke lengre er med oss. 🙄🙄 Endret 29. desember 2024 av Duriello 1 5 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 Taylor skrev (1 time siden): Jeg verken holder åpent for eller ikke holder åpent for at tannfeen kan eksitere, jeg har aldri møtt en, men er ikke dermed sagt at den ikke kan eksitere på ett eller annet universalt plan jeg per i dag ikke har tilgang til Ser du ikke hvor dumt dette høres ut? Du åpner jo her for at tannfeen eksisterer, noe den åpenbart ikke gjør på noe som helst plan. Det er et menneskelig påfunn akkurat som julenissen og gud. 6 1 Lenke til kommentar
Taylor Skrevet 29. desember 2024 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2024 Comma Chameleon skrev (9 minutter siden): Ser du ikke hvor dumt dette høres ut? Du åpner jo her for at tannfeen eksisterer, noe den åpenbart ikke gjør på noe som helst plan. Det er et menneskelig påfunn akkurat som julenissen og gud. Kaller du meg dum? Typisk atheist ja Lenke til kommentar
leticia Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 Duriello skrev (31 minutter siden): Mitt søskenbarns begravelse nå i år var en ekstra utidig affære. Tante er med i ett av disse "fellesskapene", og disse folka tok på seg jobben med å arrangere minnestund. Jeg burde jo ha skjønnt tegningen å ikke deltatt i dette.. For å si det slik, taler og minneord om søskenbarn ble erstattet av lovprising av vårherre, tragikomiske fortellinger om at gud hadde besøkt disse menneskene tidlig denne morningen for å si at dette ble en fin dag og at mitt søskenbarn satt ved hens side i himmelen... Litt ironiskt at det ikke på noe sett og vis gikk inn på disse menneskene hvorfor/hvordan mitt søskenbarn ikke lengre er med oss. 🙄🙄 Slik var det faktisk også da min bestemor ble begravet, og hun var med i statskirken, ikke noen sekt... (dette var rett etter at Norge stengte ned pga covid, så vi fikk heller ikke lov med noe klemming eller noe som helst nærkontakt med hverandre)... 2 1 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 Taylor skrev (43 minutter siden): Kaller du meg dum? Typisk atheist ja Les det jeg skrev. Det du skrev var dumt. Det går an å si noe dumt uten å være generelt dum. Man kan ikke være ekspert på alt. Men nå som vi er inne på det så har jeg ingen problemer med å kalle noen som åpner for at tannfeen eksisterer for dum. Du må gjerne oppdatere meningen din der du bekrefter st tannfeen selvfølgelig ikke eksisterer. Men om du genuint ikke tror at tannfeen er bare et påfunn ja da lurer jeg på hva IQen er. 5 Lenke til kommentar
Taylor Skrevet 29. desember 2024 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2024 Comma Chameleon skrev (15 minutter siden): Les det jeg skrev. Det du skrev var dumt. Det går an å si noe dumt uten å være generelt dum. Man kan ikke være ekspert på alt. Men nå som vi er inne på det så har jeg ingen problemer med å kalle noen som åpner for at tannfeen eksisterer for dum. Du må gjerne oppdatere meningen din der du bekrefter st tannfeen selvfølgelig ikke eksisterer. Men om du genuint ikke tror at tannfeen er bare et påfunn ja da lurer jeg på hva IQen er. Vis du leste det jeg skrev så sa jeg, jeg verken tror eller ikke tror tannfeen eksiterer, jeg har ikke sett en tannfe, men jeg har heller ingen bevis på at de ikke eksisterer. dette betyr at jeg er åpen for både og. Akkurat som i religion, jeg er åpen for både at det finnes Guder, Buddhaer, Daoer også videre, men jeg er også åpen for at de ikke eksisterer. Men som jeg sa, jeg er en praktiserende Buddhist og ser Buddha sin lære som sann. Hva andre tror eller ikke tror er ikke opp til meg å bestemme eller dømme 1 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 leticia skrev (2 timer siden): Ja, spesielt slike som skal nevne gud og jesus i annenhver setning Jeg forsto den referansen! Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 Taylor skrev (2 timer siden): dette betyr at jeg er åpen for både og Det at du ikke utelukker at tannfeen eksisterer sier vel egentlig alt denne tråden trenger å vite. Dine meninger har dermed null verdi. 2 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 (endret) Taylor skrev (7 timer siden): Jeg verken holder åpent for eller ikke holder åpent for at tannfeen kan eksitere, jeg har aldri møtt en, men er ikke dermed sagt at den ikke kan eksitere på ett eller annet universalt plan jeg per i dag ikke har tilgang til Synes du det er, noen som helst tyngde, i denne argumentasjonen? Det er vel noe, som heter sunn fornuft? Endret 29. desember 2024 av Karltorbj 2 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 (endret) Taylor skrev (5 timer siden): Kaller du meg dum? Typisk atheist ja Du kan ikke si at en person er dum. Men du kan si at det du naa gjorde, sa, eller skrev, synes jeg var dumt. Endret 29. desember 2024 av Karltorbj Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå