Gå til innhold

to drept - skudd-dramaet på Klepp på Jæren

Mr.M

Anbefalte innlegg

Hva handler alt dette om mon tro? Sjelden kost at en politimann blir skutt/drept i tjenesten her til lands.

Gjerningspersonen i 40-åra var habil skytter, medlem av pistolklubb og hadde lov å ha våpen.

https://www.nrk.no/rogaland/to-dode-etter-skuddveksling-pa-klepp-i-rogaland-1.17185113 

det var altså ingen vanlig gate-kriminell, men "veltilpasset borger" virker det som, det gjør det hele mer uforståelig synes jeg.

Dessuten skal han ha vært på vei "for å ta en nær pårørende". Kanskje drevet av affekt/mistet besinnelse i forkant, og så gikk det helt galt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Markiii skrev (19 timer siden):

Tror gjerningsmannen var konspirasjonsteorist ut ifra innlegg på nettet, men jeg vil ikke gå ut med navnet hans her. Uansett hadde han antakelig en skrue løs.

Har hørt fra flere hold at han var veldig tungt inne i prepper og konspirasjonsmiljøet. Har du noen kilder? Har forsøkt å søke han opp uten at jeg får noen treff. Han har jobbet i nordsjøen tidligere i følge en venn av svigers.

Legger ved ett bilde fra Facebook av politimannen som ble drept, som gjør dette så uendelig mye mer tragisk. 

Screenshot_20241228-213626.png

Endret av Sjørøver
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (19 timer siden):

Hva handler alt dette om mon tro? Sjelden kost at en politimann blir skutt/drept i tjenesten her til lands.

Gjerningspersonen i 40-åra var habil skytter, medlem av pistolklubb og hadde lov å ha våpen.

https://www.nrk.no/rogaland/to-dode-etter-skuddveksling-pa-klepp-i-rogaland-1.17185113 

det var altså ingen vanlig gate-kriminell, men "veltilpasset borger" virker det som, det gjør det hele mer uforståelig synes jeg.

Dessuten skal han ha vært på vei "for å ta en nær pårørende". Kanskje drevet av affekt/mistet besinnelse i forkant, og så gikk det helt galt.

Psykiatri eller nark ?

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (20 timer siden):

Jeg skal ikke uttale meg om den spesifikke situasjonen, men når det er snakk om å "ta en nær pårørende"  så høres det ut som et mulig partnerdrap / ekspartnerdrap på gang... 

I slike saker så handler det veldig ofte om psykisk sykdom eller psykose.  Og det har som regel vært hendelser som leder opp til situasjonen før det fatale skjer. 

Bare tragisk. 

Endret av leticia
skrivefeil
Lenke til kommentar
leticia skrev (5 minutter siden):

Jeg skal ikke uttale meg om den spesifikke situasjonen, men når det er snakk om å "ta en nær pårørende"  så høres det ut som et mulig partnerdrap / ekspartnerdrap på gang... 

I slike saker så handler det veldig ofte om psykisk sykdom eller psykose.  Og det har som regel vært hendelser som leder opp til situasjonen før det fatale skjer. 

Bare tragisk. 

Eller sjalusi

Lenke til kommentar
2 hours ago, minim said:

Får vel neppe være medlem av pistol klubb og ha våpen da?

Man kan være ekstremt beregnende og jobbe med noe i lang tid uten at andre merker et spor av det. Hvis man virkelig er fokusert på noe vil absolutt ingen kunne merke det. De aller beste skjuler seg i dagslys blant folk flest. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (10 minutter siden):

Man kan være ekstremt beregnende og jobbe med noe i lang tid uten at andre merker et spor av det. Hvis man virkelig er fokusert på noe vil absolutt ingen kunne merke det. De aller beste skjuler seg i dagslys blant folk flest. 

Det er mennesker vi snakker om, det kan tippe over, for dem ogsaa. ( Pistolklubb medlemmer. )

Syntes det luktet pulver jeg. ( amfetamin/kokain ) men tok hvis feil der.

Lenke til kommentar
leticia skrev (4 timer siden):

virker som det ikke stemte? :roll:

NRK skrev igår "var på vei for å ta nær pårørende", dette ble modifisert til "på vei for å ta person han hadde nær relasjon til" (artikkelen i første innlegg)

NRK i dag sier politiet at de ikke har noen opplysninger om at mannen var på vei til et oppdrag, og de har heller ingen opplysning om at han skulle sprenge noe i nabolaget.

https://www.nrk.no/rogaland/skuddveksling-pa-jaeren_-siktet-mann-opplever-saken-som-krevende-1.17186037

Noen må jo ha plantet disse opplysningene både om sprengstoff og at han "skulle ta noen" og da lurer man på hvorfor og hvem står bak?

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (15 minutter siden):

virker som det ikke stemte? :roll:

NRK skrev igår "var på vei for å ta nær pårørende", dette ble modifisert til "på vei for å ta person han hadde nær relasjon til" (artikkelen i første innlegg)

NRK i dag sier politiet at de ikke har noen opplysninger om at mannen var på vei til et oppdrag, og de har heller ingen opplysning om at han skulle sprenge noe i nabolaget.

https://www.nrk.no/rogaland/skuddveksling-pa-jaeren_-siktet-mann-opplever-saken-som-krevende-1.17186037

Noen må jo ha plantet disse opplysningene både om sprengstoff og at han "skulle ta noen" og da lurer man på hvorfor og hvem står bak?

Mitt svar til deg lenger opp var i hovedsak på generelt grunnlag, om kjennetegn / årsaker som går igjen i slike saker 😊

Lenke til kommentar

Rart at sjåføren hadde formidla til politiet fare for trussel-situasjon via familiemedlem viss det viser seg at det ikkje eksisterte noko trussel-situasjon? Men med tanke på korleis våpen skal fraktast i bil til og fra trening/konkurranse, er det litt å pille med for å klargjere pistol til skyting. Tidspunktet tilseie heller ikkje trening/konkurranse så da vil eg tru pistol var klar til bruk eller at våpen og ammo var for lett tilgjengelig...minner mest om ein planlagt trussel-situasjon...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...