Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Jobbmuligheter som yrkessjåfør 2025 + hvem tilbyr å betale/delbetale utdannelsen mot bindingstid i bedriften?

Gjest a3682...6e3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest a3682...6e3
1 minute ago, flamethower1234 said:

Du gjør det nå:)

Nei, dette er et forum. La være å dra dette videre.

Anonymous poster hash: a3682...6e3

Lenke til kommentar

Her må du rett og slett brette opp ermene, sette deg inn i bransjen, finne ut hvilke aktører som er aktive i ditt område. Ta en ringerunde, høre hvilke muligheter som finnes. Om noen er villig til å gå ekstra langt for å få inn folk. Dette blir nok litt som å søke jobb som flypilot med et klasse B sertifikat. Det er du som må gjøre jobben her, du sitter ikke med et eneste kort og kan ikke kreve noe.

Folk her inne kan ikke gjøre jobben for deg. De fleste bedrifter har begrenset handlingsrom rundt hva de kan tilby i lønn og goder, marginene er hardt presset i bransjen og har vært det lenge. Hvis de kan få en "gratis" sjåfør klar til kjøring rett fra NAV, hvorfor skulle de betale 150 tusen for det?

Lenke til kommentar
Gjest a3682...6e3
9 minutes ago, Valmeth said:

Så får du ringe rundt til forskjellige transportfirma og høre da?

Det skal jeg også, men først må jula bli helt ferdig som nevnt tidligere.

Lenke til kommentar
Gjest a3682...6e3 skrev (13 minutter siden):

Så, hva er de faktiske mulighetene?

Ser at det er ein del busselskap som tilbyr å dekke sertifikat, men eg veit ikkje om transportselskap som har tilsvarande tilbod.

Det mest realistiske er nok å ta kontakt med aktuelle arbeidsgivarar for å høyre kva dei kan tilby. 

Mitt inntrykk er at transportselskapa ikkje er desperate nok til å dekke kostnadane på same måte som busselskapa. Beste rådet er å forhøye seg med lokale arbeidsgivarar. Dei vil kanskje være meir villig til å inngå ein avtale for å få deg som arbeidstakar framfor å måtte tilsette nokon frå utlandet. 

Lenke til kommentar
Gjest a3682...6e3
4 minutes ago, kremt said:

Her må du rett og slett brette opp ermene, sette deg inn i bransjen, finne ut hvilke aktører som er aktive i ditt område. Ta en ringerunde, høre hvilke muligheter som finnes. Om noen er villig til å gå ekstra langt for å få inn folk. Dette blir nok litt som å søke jobb som flypilot med et klasse B sertifikat. Det er du som må gjøre jobben her, du sitter ikke med et eneste kort og kan ikke kreve noe.

Folk her inne kan ikke gjøre jobben for deg. De fleste bedrifter har begrenset handlingsrom rundt hva de kan tilby i lønn og goder, marginene er hardt presset i bransjen og har vært det lenge. Hvis de kan få en "gratis" sjåfør klar til kjøring rett fra NAV, hvorfor skulle de betale 150 tusen for det?

Svaret ditt viser at du er fornærmet. Det er åpenbart at du så begynner å dømme meg for ting jeg hverken har sagt eller antydet. Da må jeg bare få uttrykke at de fleste antagelser i denne verden feiler, og det har det gjort her også.

Jeg kan henvise deg til utgangsdøren, men jeg kan ikke gå gjennom den for deg...

Lenke til kommentar
Gjest a3682...6e3

Som sagt i første post:

https://www.nrk.no/nordland/prislappen-kan-fore-til-at-mange-ikke-vil-bli-yrkessjafor-1.15680867

Frank Lauritz Jensen i Norges Lastebileier-Forbund sier Norge vil trenge 10.000 flere sjåfører de neste 8–10 årene.

Det var hva jeg ønsket å dra videre og derfor jeg har postet et innlegg for å se om det eksisterer noen som vet noe mer rundt det.

Lenke til kommentar
Gjest a3682...6e3

https://frifagbevegelse.no/posthornet/norge-trenger-10000-nye-yrkessjaforer-slik-vil-posten-bidra-6.158.876736.f33a280b68

Bransjen trenger mellom 1000 og 2000 nye sjåfører årlig, og cirka 10.000 de neste åtte årene, for å dekke veksten norsk transportbransje anslår i perioden, sier Margrethe Aamodt i Posten Norge.

Der står det samme.

Lenke til kommentar

HRA - Ledige stillinger

Renovatør: sjåfører, faste stillinger, ringevikarer og vikariat Vi ser etter noen av våre viktigste ansikter utad!

Som renovatør gjør du en samfunnsnyttig jobb og bidrar til det grønne skiftet. Vi tilbyr konkurransedyktige betingelser og et trivelig arbeidsmiljø på Jevnaker. Mulighet for finansiert førerkort klasse C/YSK.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ville ikke satset på det yrke der. Har jobber 5 år innen bransjen. Regnet om til arbeidstimer tilsvarer det fort 10 år i "vanlig" jobb. Kunne ha opptil 270 timer i måned på vinteren. Som noen her oppe nevner. Lange arbeidsdager, ukurante arbeidstider. En bransje som konkurrerer med utenlandske sjåfører som nesten jobber gratis. Dog tjente jeg gode penger når jeg holdt på.

Kjører ikke idag lengre. Ser meg egentlig ikke tilbake heller. Må komme bedre betingelser først.

Endret av Labelle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...