Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Jobbmuligheter som yrkessjåfør 2025 + hvem tilbyr å betale/delbetale utdannelsen mot bindingstid i bedriften?


Gjest a3682...6e3

Anbefalte innlegg

Gjest a3682...6e3

Jeg er blitt 44år og ønsker å bytte beite. Jeg har kun bil/mc førerkort per dags dato, så jeg har mangel av førerkort klasse CE + yrkessjåførkompetanse hvilket totalt ligger en plass mellom 110-150.000kr.

Jeg fant noen linker som er noen år gamle, og grunnet juletider har jeg måtte avvente med ringerunder så jeg tenkte det kunne være greit å spørre her inne. Hvor vanlig er det at en arbeidsgiver kan tilby å betale hele eller deler av utdannelsen mot f.eks bindingstid i bedriften?

https://www.nrk.no/nordland/prislappen-kan-fore-til-at-mange-ikke-vil-bli-yrkessjafor-1.15680867

https://frifagbevegelse.no/posthornet/posten-vil-sponse-lastebilsertifikater-og-garanterer-jobb-for-nye-yrkessjaforer-6.158.909136.06f81474b4

Her er det kun Posten jeg ser som i det minste kan tilby å betale 2/3 av totalkosten hvilket jo er et svært aktuelt tilbud om det fortsatt eksister. Jeg ønsker også å finne frem til andre som måtte tilby lignende avtaler, så jeg får litt å tygge i. 

Det siste får jo være hvilke muligheter det er rent jobbmessig i 2025 og videre, og eventuelt ting å bemerke seg som fersk på området?

 

Anonymous poster hash: a3682...6e3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest a3682...6e3
5 minutes ago, Tussi said:

Ville også anbefalt buss, og ihvertfall ikke posten med de utredninger som holder på nå

Jeg ser kun etter lastebil/vogntog type jobb(Ingen ønske om å kjøre passasjerer. Kun last).

Hvilke utredninger hos Posten er det du tenker på?

Anonymous poster hash: a3682...6e3

Lenke til kommentar
Gjest a3682...6e3 skrev (3 minutter siden):

Jeg ser kun etter lastebil/vogntog type jobb(Ingen ønske om å kjøre passasjerer. Kun last).

Hvilke utredninger hos Posten er det du tenker på?

Anonymous poster hash: a3682...6e3

At de snakker om å kutte ut postlevering til husstandene eller drastisk redusere det... da blir det mange overtallige 

Lenke til kommentar
Gjest a3682...6e3
3 minutes ago, Tussi said:

At de snakker om å kutte ut postlevering til husstandene eller drastisk redusere det... da blir det mange overtallige 

Vel, noe post må vel kjøres en eller annen plass, eller så er det kroken på døra for Posten.

Uansett så var Posten kun én aktør jeg fant link til, og det finnes da X antall andre som kjører gods rundt om i norges land. Jeg er mest interessert i informasjon rundt firmaer som tilbyr å betale/delbetale inngangsbilletten til arbeid mot bindingstid i deres bedrift. Hva navnet på bedriften er har heller liten betydning. Jeg ønsker kun å se muligheter og få kartlagt litt før noe som helst.

Anonymous poster hash: a3682...6e3

Lenke til kommentar
Gjest 40571...f96
Tussi skrev (48 minutter siden):

Ville også anbefalt buss, og ihvertfall ikke posten med de utredninger som holder på nå

Bedre å jobbe på Kiwi enn å kjøre buss. Dårlig lønn og turnuser. Tenker da på rutebuss.

Anonymous poster hash: 40571...f96

Lenke til kommentar

Det spørs på behovet akkurat nå hva bedrifter ønsker å tilby. Øst-europeere priser ut nordmenn i store deler av næringen, særlig på langtransport. Det er trolig større muligheter innen distribusjon. NAV er kjent for å sponse førerkort og kurs, vet av et par som har gått den vegen. De fleste av dem gadd ikke mer etter 3-4 års kjøring dog. Bedrifter innen transport presser ofte sine ansatte ganske hardt. 

Hva vet du om å kjøre lastebil. Det er gjerne ikke som folk tror, å sitte rett opp og ned og svinge på et ratt, prate i telefonen og drikke kaffe. Det kan være ganske slitsomt til tider, med ugunstige timer og dårlige betingelser som brenner ut sjåførene ganske fort. Det er defor bedrifter hele tiden ansetter nye fordi så mange kontinuerlig forsvinner ut. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Bilberging er kanskje en mulighet. Var store muligheter når jeg jobbet med dette for 15+ år siden iallefall. Vanskelig å få inn folk så sertifiseringer ble betalt mot at en jobbet der.

Dog veldig krevende yrke og arbeidstid. 

Det er artig det har jeg jobbet med også 😉 Berget masse flotte jenter 

Lenke til kommentar
Gjest 40571...f96
Maskinfører skrev (43 minutter siden):

Er vel dårlig lønn på Kiwi også ? 

Har 230 i timen som vanlig butikkmedarbeider. 

Anonymous poster hash: 40571...f96

Lenke til kommentar
Gjest a3682...6e3

Jeg føler det blir vel mye prat i nedadgående spiral her. Jeg er kun på utkikk etter de faktiske muligheter, og jeg nekter å tro at det ikke eksisterer. Jeg har lest flere plasser det stikk motsatte, at de trenger masser av nye yrkessjåfører i årene som kommer, men de svar jeg har fått så langt prater det hele ned. Da er det noe som skurrer.

Det er fordeler og bakdeler med alt i denne verden, og det finnes ingen garantier. Dette er selvfølgeligheter for meg. Jeg vet også at jeg burde ha understreket lastebil/vogntog i første post og at jeg ikke ser etter noe annet.

Hva er de faktiske mulighetene(ingen dommedagsprofetier)?

Anonymous poster hash: a3682...6e3

Lenke til kommentar
Gjest a3682...6e3 skrev (9 minutter siden):

Hva er de faktiske mulighetene(ingen dommedagsprofetier)?

Anonymous poster hash: a3682...6e3

Enten betaler du selv, eller om du kan få NAV til å betale for omskolering, dersom du skulle ha god nok grunn og er innstilt på å krige mot dem.

Lastebileiere er mest opptatt av å grine om problemet med at de ikke får tak i sjåfører, men kan ikke strekke seg lenger enn til å overby konkurrentene i timelønn. Da er det tydeligvis ikke stor nok mangel på folk.

Lenke til kommentar
Gjest a3682...6e3
10 minutes ago, Valmeth said:

Enten betaler du selv, eller om du kan få NAV til å betale for omskolering, dersom du skulle ha god nok grunn og er innstilt på å krige mot dem.

Lastebileiere er mest opptatt av å grine om problemet med at de ikke får tak i sjåfører, men kan ikke strekke seg lenger enn til å overby konkurrentene i timelønn. Da er det tydeligvis ikke stor nok mangel på folk.

NAV ønsker jeg å unngå, og jeg betviler at jeg har noen kriterier de ser etter til noe slikt. Jeg ønsker på ingen måte å bli kasteball i noe statlig system i de tider vi nå lever i, så NAV utgår uansett.

 

Det hadde også vært flott om det ble litt mer balanserte tilbakemeldinger, da det enda en gang blir dumpet negativitet om bransjen. Jeg forsøker å finne sannheten og da må det balanseres med positivene også, og jeg nekter at de ikke eksisterer.

 

Så, hva er de faktiske mulighetene?

 

 

Anonymous poster hash: a3682...6e3

Lenke til kommentar
Gjest a3682...6e3
1 minute ago, flamethower1234 said:

Er noen lastebil grupper på facebook. Anbefaler å høre der. 

Jeg benytter ikke sosiale medier.

Anonymous poster hash: a3682...6e3

Lenke til kommentar

Så får du ringe rundt til forskjellige transportfirma og høre da?

Jeg aldri hørt om noen som betaler nødvendig kursing mot binding, dette var noe jeg selv forsket litt på for noen år siden, men fant ut at "de faktiske mulighetene" (altså mest realistiske, uten å blakke seg selv, var omskolering via NAV. Noe som jo selvsagt forutsetter at man ikke lenger kan stå i den jobben man allerede har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...