Simen1 Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 :utakt skrev (20 timer siden): Finn kunne jo alltids vært en ide, men da må jeg finne noen som kan hjelpe meg med frakt. Eller leie en varebil. Blir fort litt styr. Det går an å spørre om selger vil frakte mot et tillegg i prisen. Jeg har selv fraktet et par ganger til kjøpere rett og slett fordi jeg har tilhenger og vet at en del kjøpere sliter nettopp med å skaffe transport. Jeg blir ikke rik av det, men får solgt produktet raskere. 300 kr skattefritt for en halvtimes jobb (tur, retur, lasting og lossing) regner jeg som ca selvkost i forhold til tidsbruk og slit. Jeg er mer restriktiv med å sende varer av lav verdi i posten. Det er mye mer jobb enn gevinst. Derfor skriver jeg må hentes på alt under tusenlappen i hvert fall. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 (endret) Oppvaskmaskin: Jeg ville sett på energikarakteren og bevisst valgt en med dårlig karakter. Hvorfor? Den er mer generøs med vannet og vasker renere på eco-programmet. De med best energikarakter sirkulerer det samme pisslukne vannet i timesvis, uten forvask eller skylling. Totalt meningsløs praksis bare for å score best. Kjøleskap / kombiskap: Kompromisset her er isolasjonstykkelse. Desto mer isolasjon, jo bedre karakter, men mindre innvendig volum. Med et strømsparepotensial på noen tikroner i året så er det viktigere å se på prislappen enn energikarakteren. Det meste av energibruken kommer i sekundær nytte som boligoppvarming. Med tanke på kvadratmeterprisen til boliger så ville jeg valgt stort innvendig volum framfor god energikarakter. Men se gjerne gjerne etter et kjøleskap med sirkulasjonsvifte for raskere nedkjøling av mat og jevnere temperatur. LED-lys er også kjekt for da slipper du bytte av pære i hele skapets levetid. Selv har jeg to kombiskap. Ett på kjøkkenet og et i kjelleren fordi jeg har plass. Det gjør meg mindre sårbar for tap av mat dersom et av de feiler og jeg slipper å bare gå og vente på panikk-kjøp av nytt kombiskap til høy pris. Hvert kombiskap kan "brukes opp". Det ene er nå 15 år og det i kjelleren er ca 25. Det er også lettere å gjøre store innkjøp når kjølevarer er billige og la det vare helt til datomerket når jeg har så god plass. Så kan jeg også sortere ting jeg bruker ofte eller snart får bruk for i det på kjøkkenet, mens det i kjelleren er til langtidsbruk, f.eks et brett med brusbokser, 10 pakker margarin og 4 oster jeg kjøpte på tilbud, en kake på stort kakefat etc. Frysedelene sorterer jeg på samme måte. I kjelleren 20 kg fisk og 20 bokser selvlaget syltetøy, mens på kjøkkenet har jeg mer 1 av hver ting og ting jeg bruker ofte. Endret 29. desember 2024 av Simen1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 Kjøleskapet mitt er 23 år, og det begynner å vise alderen, men fungerer fint ennå. Det er et av de mer sjeldne med 2 kompressorer, så jeg kan skru av fryseren. Har planer om nytt i løpet av 2025, og da blir det sånn side-ved-side skap, med fryser, kjøleskap og vann. Egentlig ikke bruk for større kjøleskap, men kjekt med stående fryser. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 Dubious skrev (3 minutter siden): Har planer om nytt i løpet av 2025, og da blir det sånn side-ved-side skap, med fryser, kjøleskap og vann. Egentlig ikke bruk for større kjøleskap, men kjekt med stående fryser. Jeg vil egentlig fraråde disse side ved side skapene med vann av flere grunner. Vann-delen krever i utgangspunktet rørlegger så prisen baller på seg. De er dyre og hver halvdel er ganske trang. Kombiskap har konsekvent bedre plassutnyttelse hvis du måler forholdet mellom indre volum og ytre mål. Personlig har jeg et fryseskap i full høyde i tillegg til de to nevnte kombiskapene. God plass i fryseren gir meg gode muligheter for hamstring av frysevarer uten at det et blir uoversiktlig. Jeg har et par titalls kg fisk og syltetøy der også, så det holder til neste sesong + et lager av tilbudsvarer. Fryseskap er forøvrig mye lettere å organisere enn fryseboks. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 Simen1 skrev (50 minutter siden): Vann-delen krever i utgangspunktet rørlegger så prisen baller på seg. Skal ha sånn en fyller på vann, ikke fast tilkobling. Lenke til kommentar
PosteMonopolet Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 (endret) :utakt skrev (På 28.12.2024 den 14.27): Jeg trenger ny oppvaskmaskin, og jeg vurderer å bytte ut et 15 år gammelt kjøleskap samtidig (antar at det ikke har så veldig mange år igjen Pappa har et kombiskap som har virket siden 1975 og det er fortsatt i bruk.🙂 Mulig de moderne skapene har mye kortere levetid enn de gamle. Endret 29. desember 2024 av PosteMonopolet Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 PosteMonopolet skrev (14 minutter siden): Mulig de moderne skapene har mye kortere levetid enn de gamle. Apropos det, så ville jeg styrt unna disse skapene med allskens smarte funksjoner på et display. Denne funksjonaliteten fungererr kanskje 3-5-8-10 år og har neppe tilgjengelige reservedeler når det ryker, mens resten av skapet egentlig varer 20-30 år. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 Oppvaskmaskin ville jeg valgt en med Zeolith Kombiskap ville jeg valgt ett med lavest mulig lydnivå og nofrost (og lest kundeanmeldelser om de er enige) Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 29. desember 2024 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2024 PosteMonopolet skrev (1 time siden): Pappa har et kombiskap som har virket siden 1975 og det er fortsatt i bruk.🙂 Mulig de moderne skapene har mye kortere levetid enn de gamle. Ja. Nå virker jo kombiskapet fremdeles, så det er ikke bråhast med det. Jeg har bare lagt merke til at kompressoren kjører mye oftere enn før, uten noen åpenbar grunn, så jeg tenker det begynner å bli slitent. Det holder sikkert en stund til, det er bare jeg som tenkte jeg like gjerne kunne bytte ut det også når jeg først skal ha noe nytt med levering og alt. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 :utakt skrev (2 timer siden): Ja. Nå virker jo kombiskapet fremdeles, så det er ikke bråhast med det. Jeg har bare lagt merke til at kompressoren kjører mye oftere enn før, uten noen åpenbar grunn, så jeg tenker det begynner å bli slitent. Det holder sikkert en stund til, det er bare jeg som tenkte jeg like gjerne kunne bytte ut det også når jeg først skal ha noe nytt med levering og alt. Det kan vere støv og skit på kjøleribbene bak, der skapet skal kvitte seg med varmen det tar ut av skapet. Støv og skit isolerer, så mindre varme blir avgitt, væska går tilbake i kretsen med høgare temperatur og kompressoren må gå oftare. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå