Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Energiklasse på hvitevarer

Anbefalte innlegg

Jeg trenger ny oppvaskmaskin, og jeg vurderer å bytte ut et 15 år gammelt kjøleskap samtidig (antar at det ikke har så veldig mange år igjen, og tenker det er lettere å skifte det ut mens det faktisk virker ... ).

Når jeg sitter og vurderer de ulike modellene i butikkene nå, så ser jeg litt på energimerkingen også. Jeg ser at prisen går bratt oppover for de øverste karakterene. 

Er det verdt å betale mange tusen ekstra for et apparat i klasse A, kontra et rimeligere et med f.eks. klasse D? Er forskjellen i strømforbruk stor nok til at jeg sparer det inn på sikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, disse energiklassene er bare fjolleri. Ikke noe å bry seg om.

Hvorfor? Fordi de må kompensere med varmtvannet; altså det som bruker mest energi av alt - når det gjelder vaske/oppvaskmaskiner. Og da får du ting rett å slett ikke skikkelig rent, og disse eco-programmene tar ofte en evighet.

Jeg hadde fokusert mye mer på støynivået, og hvor lang tid et vaskeprogram tar.

Selv er jeg veldig fornøyd med min Siemens oppvaskmaskin, ser den har energiklasse D. Men den vasker skinnende rent og bruker kun 30 minutter på jobben....

Lenke til kommentar

Gode innspill her, takk. Jeg kommer nok til å se mer på støynivå enn på energimerking, tenker jeg. Det som står her i dag er såpass gammelt at nye modeller er sikkert mer energieffektive uansett.

Får vel vente noen dager til, i tilfelle det dukker opp noe gull på "januar/nyttårssalg" (er det en bedre kampanjeperiode enn nåværende "romjulssalg"?), men letingen er i gang.

Hvitevarer er overraskende dyrt blitt!

Lenke til kommentar
5 hours ago, Maskinfører said:

Spørs om ikke disse energiklassene bare er svindel og bedrag for å dra mere penger ut av folk spør om de kan bevise at det kjøleskapet er mere effektivt enn ett av de andre det tviler jeg på at de kan dokumentere 

https://www.power.no/magasinet/informasjon-og-teknologi/energimerker-kjoeleskapsutstyr/

Det kan bevisast ved å ... faktisk måle forbruk. Det er trivielt, og er faktisk grunnlaget for energiklassen. I tillegg til energiklasse er typisk årleg forbruk oppgitt.

Lenke til kommentar

Når jeg skulle ha tørketrommel for en del år siden kjøpte jeg den som brukte mest strøm av den alle. Den brukte halvparten av tiden kontra de som var så effektive av seg. Var vel bare målt hvor mye strøm de brukte per time.

I dag er det varmepumper og diverse involvert så sikkert ikke like enkelt.

Lenke til kommentar

For kjøleskap og frysere så kan energiklasse og strømforbruk være noe å se på. Da lavt forbruk her er en fordel. Men ikke sikkert det er verdt prisforskjellen, og mer isolasjon kan gi mindre plass.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Mitt må avrimes. Fulgte med boligen, og er elendig.

Bedre kjøleskap kan kjøre radiatoren i revers regelmessig automatisk, så de kalde delene blir varme i en periode, så is som bygges opp smelter. Du slipper å gjøre det selv. 

Gjelder frys/kombiskap, kjøleskap blir ikke så kalde at det er behov.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...