Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva mener menn med at kvinner er vanskelig å prate med?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
9 hours ago, knopflerbruce said:

Hvem snakker om incels? Jeg har ikke referert til dem.

Er det rart jeg poster mye i disse trådene når dere legger ord i munnen på meg hele tiden?

Du skrev

"Det er ikke sånn at jeg "tilfeldigvis" ramler borti sånne typer, det er vanskelig å unngå det hvis du navigerer i gamingverdenen."

Gamingmenn med dårlige kvinneholdniger er i stor grad incels. Derfor brukte jeg ordet incels.

Så hvorfor brukte du kvìnnefientlige gamingmenn (incels) til å generalisere om menn?

Det du sikkert ikke gidder ta notis av er at jeg faktisk også forsvarer deler av mennene her

Jeg tar notis, men det forsvarer ikke hva du skrev i første innlegg. Her er hva du skrev i ditt første innlegg

"Jeg føler det er motsatt, at kvinner er mye enklere å prate med en menn. En grunn til det er ofte at andre menn kan være veldig dømmende, der kvinner oftere er åpnere og mer forståelsesfulle. Det gjelder selvsagt ikke alle, men av mennesker som hakker på menn for hvem de er og hva de gjør, er jo faktisk majoriteten av dem andre menn.

Her sier du at det gjelder majoriteten av menn og ikke gamingmenn med kvinnefientlige holdninger. Hvis du faktisk er enig at du generaliserte, så er det bare å innrømme at det var feil å generalisere slik du gjorde i første innlegg.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
11 hours ago, knopflerbruce said:

Et utsagn står i en kontekst. "Noen menn syns det er vanskelig å snakke med kvinner" - jawohl, men hva er vi ment å diskutere om ikke ens egne erfaringer som (heterofil) mann er relevant? Da blir det jo bare et utsagn som ingen kan respondere til fordi det ikke er et konkret spørsmål.

Er da tanken at kun menn som selv syns det er skrekkelig vanskelig å snakke med kvinner skal uttale seg i tråden?

Du svarte først at du syns det er enklere å snakke med kvinner.

Men deretter har du ikke gjort annet enn å fylle opp tråden med setninger om disse "giftige mennene". Hva har det med saken å gjøre?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er ekstremt vanskelig å prate med f.eks samboer iblant.

Veldig mye av avgjøres av  hvilket tonefall min samboer mener jeg bruker - ikke ord,innhold,meninger, men en skjult følelse i tonefallet eller måten jeg fremfører ordene på som jeg ikke selv forstår, men som hun plukker opp og tolker og danner seg et bilde av.  Ganske ofte feiltolker hun også - og ordene får plutselig ingen verdi lengre. Sånn sett er det ofte enklere å bare sende en SMS eller ta samtaler via telefon.  Faktisk har vi alltid en fantastisk tone med hverandre over telefon, noe som ikke alltid er tilfelle når vi har samtaler direkte.

Sånn sett tror jeg damer rett og slett har en annen form for kommunikasjon som ligger langt utenpå ordene der følelser, tonefall,kroppslig bevegelse,holdning osv inngår i mye større grad enn hos menn. Og jeg tror damene ikke alltid selv har kontroll på dette og ikke klarer å lese alt korrekt heller.

Endret av obygda
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (3 timer siden):

Du skrev

"Det er ikke sånn at jeg "tilfeldigvis" ramler borti sånne typer, det er vanskelig å unngå det hvis du navigerer i gamingverdenen."

Gamingmenn med dårlige kvinneholdniger er i stor grad incels. Derfor brukte jeg ordet incels.

Så hvorfor brukte du kvìnnefientlige gamingmenn (incels) til å generalisere om menn?

Jeg tar notis, men det forsvarer ikke hva du skrev i første innlegg. Her er hva du skrev i ditt første innlegg

"Jeg føler det er motsatt, at kvinner er mye enklere å prate med en menn. En grunn til det er ofte at andre menn kan være veldig dømmende, der kvinner oftere er åpnere og mer forståelsesfulle. Det gjelder selvsagt ikke alle, men av mennesker som hakker på menn for hvem de er og hva de gjør, er jo faktisk majoriteten av dem andre menn.

Her sier du at det gjelder majoriteten av menn og ikke gamingmenn med kvinnefientlige holdninger. Hvis du faktisk er enig at du generaliserte, så er det bare å innrømme at det var feil å generalisere slik du gjorde i første innlegg.

Gamere og incels er da ikke samme gjeng.

Det du uthever er at jeg har sagt at blant de som hakker på menn for å være "for feminine" eller "for homofile", så er det flere menn enn kvinner. Utsagnet du siterer er overordnet, og ikke zoomet inn til å gjelde spesifikke undergrupper menn (selv om du helt sikkert finner forskjeller i hvor du finner sånn attitude avhengig av hvor du lyser med lommelykten din i manneverdenen).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Bing123 skrev (3 timer siden):

Du svarte først at du syns det er enklere å snakke med kvinner.

Men deretter har du ikke gjort annet enn å fylle opp tråden med setninger om disse "giftige mennene". Hva har det med saken å gjøre?

Både du og Camlon velger selv om dere vil ha siste ord, eller om dere vil la det gå. Når dere velger å trekke frem ting jeg visstnok har sagt, svarer jeg på det. Det er opp til dere om dere vil legge den ballen død eller ikke, men når dere prøver konfrontere meg med et eller annet kan dere ikke forvente noe annet enn at jeg "fyller opp tråden" med svar til deres utenomsnakk.

Hvis dere mener jeg går utenom tråden med en eller annen merknad om giftige menn, kan dere la den passere hvis dere vil det. Det er merkelig hvis du syns det er et problem at jeg skriver om dette, samtidig som du selv deltar i samtalen du ikke vil ha!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, hvis begrunnelsen formelt er "på grunn av metoo" blir det rimelig å spørre om den egentlige forklaringen heller er "på grunn av manglende sosiale antenner, så man har litt teft for å unngå seksuell trakassering i en sjekkesituasjon". (hvilket sikkert også kan nøstes bakover, men metoo er i alle fall ikke endestasjon og høggestabbe i saken)

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (25 minutter siden):

Så er det garantert noen som er redde for å starte en samtale på grunn av
MeToo-bevegelsen, altså at man frykter å trå over en grense.

Jeg er ganske sikker på at det er til stor grad, et innbilt problem som blir oppblåst av Youtube.
Og det er nok mer av dette i Amerika enn andre steder

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (20 minutter siden):

Tja, hvis begrunnelsen formelt er "på grunn av metoo" blir det rimelig å spørre om den egentlige forklaringen heller er "på grunn av manglende sosiale antenner, så man har litt teft for å unngå seksuell trakassering i en sjekkesituasjon".

Det er ofte grunnen, ja, som at det kan være vanskelig å tolke motpartens signaler. Helt ærlig er det nok også en del menn som sliter med dette, spesielt hvis det faktisk er tilfellet.

Samtidig finnes det alltid noen historier som er veldig overdramatiserte (som for eksempel at man blir uthengt bare for å spørre om veien). Hvis man ikke har mye erfaring med å snakke med kvinner, så kan jo slike skrekkhistorier lett skremme bort dem som prøver å ta kontakt.

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar
3 hours ago, knopflerbruce said:

Gamere og incels er da ikke samme gjeng.

Du anklager andre for å legge ord i munnen på deg når du generaliserer, men følger ikke de samme prinsippene selv.

Jeg sa "kvinnefiendtlige gamere," ikke "gamere" generelt. Jeg påsto heller ikke at de er samme gjeng, men at de fleste kvinnefiendtlige gamere er incels. Hvis du må ty til stråmenn for å argumentere, ser jeg ingen grunn til å fortsette denne diskusjonen.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, knopflerbruce said:

Både du og Camlon velger selv om dere vil ha siste ord, eller om dere vil la det gå. Når dere velger å trekke frem ting jeg visstnok har sagt, svarer jeg på det. Det er opp til dere om dere vil legge den ballen død eller ikke, men når dere prøver konfrontere meg med et eller annet kan dere ikke forvente noe annet enn at jeg "fyller opp tråden" med svar til deres utenomsnakk.

Hvis dere mener jeg går utenom tråden med en eller annen merknad om giftige menn, kan dere la den passere hvis dere vil det. Det er merkelig hvis du syns det er et problem at jeg skriver om dette, samtidig som du selv deltar i samtalen du ikke vil ha!

Når noen spør deg hva som er poenget ditt så har du muligheten til å oppklare.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (5 timer siden):

Du anklager andre for å legge ord i munnen på deg når du generaliserer, men følger ikke de samme prinsippene selv.

Jeg sa "kvinnefiendtlige gamere," ikke "gamere" generelt. Jeg påsto heller ikke at de er samme gjeng, men at de fleste kvinnefiendtlige gamere er incels. Hvis du må ty til stråmenn for å argumentere, ser jeg ingen grunn til å fortsette denne diskusjonen.

Jeg opplever ikke at kvinnefiendtlighet og inceldom overlapper SÅ mye. Om du da ikke velger å definere en incel utover å være i ufrivillig sølibat, da, og slenger på et kriterium om at man i tillegg må være en (relativt ung) introvert kid som lever i en mørk kjeller og har begrenset med kontakt med folk IRL.

Ser ikke at jeg legger ord i munnen på deg. Sorry. Ikke er noe av dette relevant for poenget, heller?

Lenke til kommentar

En liten tanke om vi zoomer litt ut fra settingen "mann som syns kvinner er vanskelige å snakke med" - hvordan havner man der? Jeg vil tro de fleste gutta som f.eks. ikke havner i et "jenter henger med jenter og gutter henger med gutter"-miljø som barn vil ha forbedret utgangspunktet sitt vesentlig for å ikke ha problemer med å snakke med jenter/kvinner som ungdom/voksen. Og, som lite barn er det jo faktisk ikke skumlere å gjøre det enn å snakke med gutter. Du får ikke metoo-advarsel som seksåring.

Eller videre: hvis ditt verdensbilde er "kvinner er helt ulike menn på de fleste plan" blir jo også konsekvensen at du har mye mindre tro på hvordan du skal initiere en samtale fordi du føler du må inn i det, for deg, ukjente. Mens, vi som mener at det er små kjønnsforskjeller opplever at vi bare kan ta det vi vet om å kommunisere med menn og anvende det på kvinner siden vi ser mønstre i kommunikasjon vi mener er allmenngyldige og ukjønnede og at svaret på spørsmålet "hva ville jeg ønsket?" gir en god pekepinn på hva en kvinne ville ønsket.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...