Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva mener menn med at kvinner er vanskelig å prate med?

Anbefalte innlegg

Hva er det noen menn egentlig mener når de sier at det er "vanskelig" å prate med damer?
Jeg kan forstå at det kan være vanskelig å gå bort til fremmede, uavhengi kjønn, spesielt her i Norge.
Men jeg tenker at med unntagen av noen få kjønnsbaserte forandringer en må gjøre i ordvalg,
så er resten ganske straightforward når samtalen er i gang.
Man prater med dem som vanlige mennesker. Jeg tenker at grunnen til at noen menn
synes det er vanskelig, er fordi de setter damer på en pidestall og anser dem som en enigmatisk kode som må knekkes.
Det er de ikke. Så de av dere som tenker slik, hvorfor gjør dere det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Martelè skrev (26 minutter siden):

Jeg tenker at grunnen til at noen menn synes det er vanskelig, er fordi de setter damer på en pidestall og anser dem som en enigmatisk kode som må knekkes. Det er de ikke. Så de av dere som tenker slik, hvorfor gjør dere det?

Jeg synes ikke det. Jeg har vanlige vennskap av begge kjønn og prater nokså likt og normalt med begge kjønn.

Men man merker jo en viss kulturforskjell. En ting er at menn kan være ganske barnslige med på kanten vitser og tullprat. Jeg antar kvinner har det på samme måte, men ikke når begge kjønn er representert.

En annen ting er at kvinner ofte er mer opptatt av det nære og kjære, så noen av de kan være vanskelig å få med på litt mer fjerntliggende samtaler om alt fra geopolitikk, til prinsipiell prat om rett og galt, lover og regler eller f.eks ting som er moralsk rett, men samtidig vil gå ut over meg selv eller de, på en eller annen måte. F.eks noe politisk. Da har kvinner en større tendens til å tenke nært og kjært - altså hva de personlig har å vinne på noe, fremfor hva som er best for samfunnet. Eller gleder man selv har, på andres bekostning.

Edit: Husker du Star trek-serien? Moralske dilemma i et fjernt univers, strategisk spill-tankegang. Kjønnsfordelingen til publikumet kan man jo bare tenke seg til. Husker du såpeoperaen Neighbours fra omtrent samme tidsepoke? Motsatt kjønnsfordeling og motsatt tematikk. Veldig nært, kjært, skjebner, status og hvordan man framstår. Helt fritt for storstilte moralske dilemma. Jeg synes disse to illustrerer hva jeg mener med interesseforskjeller og forskjellig fokus.

Endret av Simen1
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg føler det er motsatt, at kvinner er mye enklere å prate med en menn. En grunn til det er ofte at andre menn kan være veldig dømmende, der kvinner oftere er åpnere og mer forståelsesfulle. Det gjelder selvsagt ikke alle, men av mennesker som hakker på menn for hvem de er og hva de gjør, er jo faktisk majoriteten av dem andre menn. Du ser sjeldent en kvinne anklage en mann for å være "et kvinnfolk", "homo", eller anvende liknende hersketeknikker for å utøve en form for selvhevdelse og etablere seg som den som er "mest mann" i gjengen. Sånn toxic behavior gidder jeg bare ikke.

Den barnslige humoren Simen1 refererer til finner jeg også off-putting, men jeg opplever ikke at det gjør det direkte vanskelig å prate med menn - bare mindre attraktivt. Litt som at jeg ikke gadd omgås gutta som hadde "knuffe hverandre rundt på fortauet" som humor da jeg var ungdom.

(bare som et politisk apropos til hans svar: i politikken er det jo menn som i størst grad tenker på hva de selv har å vinne, og mindre på samfunnet som helhet. Så, det er nok høyst situasjonsavhengig hvordan den balansen går. Å ville ha lave skatter er jo mer "nært og kjært" enn å ha høye skatter og mer omfordeling, for eksempel.)

Kvinner er faktisk veldig enkle å forholde seg til, fordi vi heterofile menn tross alt VIL prate med dem :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (3 minutter siden):

Jeg føler det er motsatt, at kvinner er mye enklere å prate med en menn. En grunn til det er ofte at andre menn kan være veldig dømmende, der kvinner oftere er åpnere og mer forståelsesfulle. Det gjelder selvsagt ikke alle, men av mennesker som hakker på menn for hvem de er og hva de gjør, er jo faktisk majoriteten av dem andre menn. Du ser sjeldent en kvinne anklage en mann for å være "et kvinnfolk", "homo", eller anvende liknende hersketeknikker for å utøve en form for selvhevdelse og etablere seg som den som er "mest mann" i gjengen. Sånn toxic behavior gidder jeg bare ikke.

Den barnslige humoren Simen1 refererer til finner jeg også off-putting, men jeg opplever ikke at det gjør det direkte vanskelig å prate med menn - bare mindre attraktivt. Litt som at jeg ikke gadd omgås gutta som hadde "knuffe hverandre rundt på fortauet" som humor da jeg var ungdom.

(bare som et politisk apropos til hans svar: i politikken er det jo menn som i størst grad tenker på hva de selv har å vinne, og mindre på samfunnet som helhet. Så, det er nok høyst situasjonsavhengig hvordan den balansen går. Å ville ha lave skatter er jo mer "nært og kjært" enn å ha høye skatter og mer omfordeling, for eksempel.)

Kvinner er faktisk veldig enkle å forholde seg til, fordi vi heterofile menn tross alt VIL prate med dem :)

Men hun som jeg er sammen med lytter nesten aldri, bare prater? 😉

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (3 minutter siden):

De aller fleste kvinner har null personlighet og karakter. En må virkelig jobbe for å holde en samtale i gang. Det er ikke et ukjent fenomen. 

Nå er det vel slik at noen har mer elokvens enn andre. Og det kan jo ha noe å si på hvor "vanskelig" kommunikasjon kan være

Lenke til kommentar
NorsknRev skrev (52 minutter siden):

Menn gjør én stor feil: de finner løsninger for fort. For mange kvinner er det å prate opp stolper og ned vegger en del av løsningen. Og de er flinke til å la små problemer blir til store prosjekter.

Og kvinner/jenter har også deler også kjærlighet som vi menn aldri kommer til å forstå! 😉

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 time siden):

De aller fleste kvinner har null personlighet og karakter. En må virkelig jobbe for å holde en samtale i gang. Det er ikke et ukjent fenomen. 

Veldig uenig i setning 2 og 3. Kvinner har ofte en merkelig trang til å prate hele tiden. Som en verbal tyggis de ikke klarer å kvitte seg med. Gjentagelser av historier man har hørt før, bare for å holde munnen i gang. Noen ganger floskler og meningsløst pjatt, bare for å holde munnen i gang. Som om det var straffbart med pauser. De kan bli veldig rare i ansiktet om det dukker opp en pause i samtalen.

Mange menn åpner bare munnen når de har noe skikkelig å si. Mindre tomprat og pjatt. Stille perioder er helt akseptabelt og kan gjennomføres med lave skuldre.

Nå er det selvsagt ikke sort/hvitt og ganske personavhengig, men skal man si noe generelt om kjønnsforskjellen så vil jeg si kvinner prater mer bare for å holde kjevemusklene i trening, mens menn slapper litt mer av og åpner munnen når det skal sies noe viktig. Jeg tror det påvirker lytterne også. Det spiller liksom ikke noe rolle om man flytter oppmerksomheten midt i en kvinnes maraton-prat. Men når menn åpner munnen så snur oppmerksomheten i rommet seg dit.

Angående setning 1, så kan jeg være mer enig. Mange kvinner er mer interessert i å prate en etter munnen og pjatte. Man får ikke helt tak i personligheten når det er sånn. Menn trår gjerne hardt til og gjerne tramper i salaten, men da vet man også hvor man har de. Kvinner er litt mer "hva synes du jeg skal mene da?"

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
NorsknRev skrev (1 time siden):

Menn gjør én stor feil: de finner løsninger for fort. For mange kvinner er det å prate opp stolper og ned vegger en del av løsningen. Og de er flinke til å la små problemer blir til store prosjekter.

Aha, det er derfor håndtverkerbransen er mannsdominert mens byråkratibransjen er kvinnedominert :p

• Liker 3
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (1 time siden):

En grunn til det er ofte at andre menn kan være veldig dømmende, der kvinner oftere er åpnere og mer forståelsesfulle. Det gjelder selvsagt ikke alle,

Ja, absolutt. Der er du inne på noe. Menn er mer rett fram, ærlige på godt og vondt. Kvinner er forståelsefulle og medfølende nesten uansett hva man har sagt.

- "Jeg har diaré" - "Næmmen så trasig, det må være vanskelig for deg, skal vi snakke om det så du kan føle deg bedre.. og vettu hva, jeg kjenner ei som hadde samme problem og da bla bla .." (kvinne)

- "Jeg har diaré" - "Her, ta deg en imodium, så snakkes vi om en halvtime" (mann)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (19 minutter siden):

Gjentagelser av historier man har hørt før, bare for å holde munnen i gang. Noen ganger floskler og meningsløst pjatt, bare for å holde munnen i gang.

Hm, som menn altså. Forskjellen ligger helst i at ting kvinner liker å prate om ikke har interesse for mange menn, og da kategoriserer de det som meningsløst pjatt, mens deres eget meningsløse pjatt visst er " å kun åpne munnen når de har noe viktig å si" 🥴

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Martelè skrev (5 timer siden):

Hva er det noen menn egentlig mener når de sier at det er "vanskelig" å prate med damer?
Jeg kan forstå at det kan være vanskelig å gå bort til fremmede, uavhengi kjønn, spesielt her i Norge.
Men jeg tenker at med unntagen av noen få kjønnsbaserte forandringer en må gjøre i ordvalg,
så er resten ganske straightforward når samtalen er i gang.
Man prater med dem som vanlige mennesker. Jeg tenker at grunnen til at noen menn
synes det er vanskelig, er fordi de setter damer på en pidestall og anser dem som en enigmatisk kode som må knekkes.
Det er de ikke. Så de av dere som tenker slik, hvorfor gjør dere det?

Det kommer an på situasjonen. Om man er på sjekker'n så er det ikke så nøye hva man snakker om.
Mange kvinner er dessverre veldig lite opptatt av politikk, samfunn, sport, musikk, film/serier, teknikk for å nevne noe.
ALT handler om deres barn og famile. Alt annet er helt uinteressant. Utallige julebord er ødelagt av familie og barnesnakk (alle detaljer) fra min sidekvinne. Totalt uinteressant.

Men heldigvis finnes det unntak - kvinner som er greie å bare prate med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (14 minutter siden):

Ja, absolutt. Der er du inne på noe. Menn er mer rett fram, ærlige på godt og vondt. Kvinner er forståelsefulle og medfølende nesten uansett hva man har sagt.

- "Jeg har diaré" - "Næmmen så trasig, det må være vanskelig for deg, skal vi snakke om det så du kan føle deg bedre.. og vettu hva, jeg kjenner ei som hadde samme problem og da bla bla .." (kvinne)

- "Jeg har diaré" - "Her, ta deg en imodium, så snakkes vi om en halvtime" (mann)

Nope,  ikkje nødvendigvis, mitt svar (kvinne) hadde vært enda kortere enn  eksempelmannen din. Jeg hadde kun svart med 1 eller 2 ord...

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (2 minutter siden):

Det kommer an på situasjonen. Om man er på sjekker'n så er det ikke så nøye hva man snakker om.
Mange kvinner er dessverre veldig lite opptatt av politikk, samfunn, sport, musikk, film/serier, teknikk for å nevne noe.
ALT handler om deres barn og famile. Alt annet er helt uinteressant. Utallige julebord er ødelagt av familie og barnesnakk (alle detaljer) fra min sidekvinne. Totalt uinteressant.

Men heldigvis finnes det unntak - kvinner som er greie å bare prate med.

Takk for at du la til den siste setningen der 😅

Når man kommer seg ut av huset så er det ikke barne - og familiesnakk som er viktig. Jeg er ganske opptatt av de 3 første,  understrekne interessene du listet opp, samt økonomi, juss og likestilling (som forsåvidt kan gå inn under samfunnsbolken). Jeg kjenner meg virkelig ikke igjen i hvordan du og @Simen1 beskriver kvinner her.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Om nokon har diare skal det sjølvsagt hintast til noko kvalmande eller gode råd som å bøtte innpå med alkohol, slik at det blir behov for bøtte og...

Kvinner er stort sett greie å prate med di, einaste må være at di girer fort opp til kakling som tek heilt av...nåde deg om du da skifter tema halveis i "fortellinga" eller har ei alternativ forklaring til det "alternative"...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...