Gå til innhold

Hvordan få iPhone til å IKKE lagre i iCloud?

Yessmann

Anbefalte innlegg

Min iCloud er helt full og jeg gidder ikke kjøpe mer lagringsplass. Derimot har jeg god plass i internminnet. Men iPhone skal av en eller annen grunn likevel lagre i iCloud. Jeg tror ihvertfall det. På alle bilder (også nye) er det i metadataene et skysymbol med strek over. Jeg kan se bildene på mobilskjermen, men kan ikke sende dem på mail (jeg regner med fordi iCloud er helt full).

Hvordan kan jeg tvinge iPhone til å lagre nye bilder i internminnet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Yessmann skrev (13 minutter siden):

Min iCloud er helt full og jeg gidder ikke kjøpe mer lagringsplass. Derimot har jeg god plass i internminnet. Men iPhone skal av en eller annen grunn likevel lagre i iCloud. Jeg tror ihvertfall det. På alle bilder (også nye) er det i metadataene et skysymbol med strek over. Jeg kan se bildene på mobilskjermen, men kan ikke sende dem på mail (jeg regner med fordi iCloud er helt full).

Hvordan kan jeg tvinge iPhone til å lagre nye bilder i internminnet?

?

Innstillinger>Apple-Konto (øverst)>iCloud>Lagret i iCloud (se alle)> iCloud Bilder - Av

Ellers misforstår jeg noe?

• Liker 1
Lenke til kommentar
NorsknRev skrev (På 27.12.2024 den 21.26):

Sjekk én ting: blir det du sletter på iCloud også fjernet fra telefonen?

Nei. Det ble de IKKE 😞 

Nå har jeg slettet det meste fra iCloud, men alle bildene ligger fortsatt på telefonen. Ser ut som de alle ligger i internminnet nå. Bildene har typisk navn IMG_1406 - før var det inkludert et symbol av en sky med strek over - denne er borte nå. Så da må jeg slette på telefonen også. Puh...

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (1 time siden):

Nei. Det ble de IKKE 😞 

Nå har jeg slettet det meste fra iCloud, men alle bildene ligger fortsatt på telefonen. Ser ut som de alle ligger i internminnet nå. Bildene har typisk navn IMG_1406 - før var det inkludert et symbol av en sky med strek over - denne er borte nå. Så da må jeg slette på telefonen også. Puh...

Selvsagt. Synkronisering var jo avslått...

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (På 27.12.2024 den 19.58):

Ja, takk for svar. Fikk slått av lagring til iCloud. Bildene legges nå i internminnet, men likevel får jeg ikke sendt bildene til e-mail (men funker med MMS...?). Datafolkene holder på å forstå hvorfor.

Det er ofte begrensninger på hvor mye som kan sendes på epost. Man bruker gjerne skytjenester om store bilder eller filer skal deles. icloud har en glimrende løsning for å sende bilder på epost med sky lenke til nedlasting. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (26 minutter siden):

Neste tråden i rekken nå er vel "hjelp! Mista telefon, er det noen måte å få tilbake bilder på?" 

Det har vore flere slike tema om tapte bilder pga tapt eller ødelagt telefon. 

Det finnes flere måter å beskytte seg. iCloud har en fordel med det er enkelt å ta i bruk.

Alternativene er gjerne litt mer omfattende å ta i bruk, men absolutt mulig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
toralfb skrev (5 minutter siden):

Det har vore flere slike tema om tapte bilder pga tapt eller ødelagt telefon. 

Det finnes flere måter å beskytte seg. iCloud har en fordel med det er enkelt å ta i bruk.

Alternativene er gjerne litt mer omfattende å ta i bruk, men absolutt mulig.

Akkurat..  så det å ikke ville ha noen sky tjeneste er bare dumt med mindre man ikke har noe behov for å sikre bilder overhode. Det forenkler også prosessen som det senere blir spurt om rundt deling/e-post. Rimeligste icloud alternativ er 12kr/mnd og har man IPhone er det vel anvendte penger.

Man kan selvsagt gå for dårligere løsninger om en absolutt vil lage seg problemer. Ts virker ikke å ha veldig høyt teknisk nivå basert på spørsmål og da er det nettopp det, å lage seg problemer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tok dette abonnementet til 12 kr i måneden, ikke for å få lagringsplass, men for funksjonen «skjul e-postadressen min»

Det er fint å ha unike epostadresser for hver nettbutikk og hvert nettsted. Nyttig til mange ting også sikkerhet.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NorsknRev skrev (16 timer siden):

Beste rådet jeg kan gi er å abonnere på økt lagring. Du unngår mye hassle for 12,50 i måneden.

Aldri. Akkurat som å kjøpe en ekstra dypfryster fordi den ene fryseren er full. Da baller det bare på seg og du føler etterhvert behov for en tredje fryser...  Bedre å rydde opp og klare seg med den ene fryseren. 

Lenke til kommentar
minim skrev (16 timer siden):

Akkurat..  så det å ikke ville ha noen sky tjeneste er bare dumt med mindre man ikke har noe behov for å sikre bilder overhode. Det forenkler også prosessen som det senere blir spurt om rundt deling/e-post. Rimeligste icloud alternativ er 12kr/mnd og har man IPhone er det vel anvendte penger.

Og når de 50 GB er brukt, da betaler man bare for mer, osv osv...?

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (3 timer siden):

Og når de 50 GB er brukt, da betaler man bare for mer, osv osv...?

Der er en 200 GB pakke også. Ellers har f.eks Microsoft en 100 GB pakke. Om en i stedet tar backup av bilder/video manuelt f.eks til PC så trenger en kanskje ikke noen pakke, eller en kan bruke den 50 GB pakken og ikke ha alt på mobil og i skylagringen. Men det er lettere å bare synke til skylagringen.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...