Gjest 0e6e6...d57 Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 DrOnline skrev (11 timer siden): Jeg er ingeniør i privat sektor. Søkte, og fikk jobbtilbud, i teknisk avdeling på sykehus, men jeg ville måtte gått ned over 100k i året. Og da hadde sjefen i den avdelingen til og med gått oppover i systemet for å be om mer penger til å matche lønnsforventningen min. Jeg var smigret av det, men endte opp med å takke nei, naturligvis. Det ble for "dyrt". Så det stemmer med min erfaring med det offentlige og lønn. De har vel også, uten at jeg er 100% sikker, begrenset med midler til julegaver, julebord, sommerfest, slike ting. På en annen side har man vel stor jobbsikkerhet, mindre press i hverdagen (kanskje?), mer preg av 8-16, altså at man er ferdig når dagen er ferdig (selv er jeg ofte nødt til å gjøre ting på kveld og i helger, for å bistå kunder i utlandet)... dessuten skrytes det av pensjonsavtaler i det offentlige, men jeg har aldri klart å forstått hvordan avtalene fungerer, og nøyaktig hva som gjør dem bedre enn pensjonsavtaler i privat sektor. Det er ikke lett å sammenligne offentlig og privat tjenestepensjon. Men privat tjenestepensjon avhenger av utviklingen i markedene den er investert i minus kostnader. Nivået på offentlig tjenestepensjon er ikke avhengig av utviklingen i aksjemarkedet og den utbetales livsvarig fremfor i 10 år som i det private. Og så spørs det jo om din private arbeidsgiver sparer 2% eller 7% eller noe midt i mellom i tjenestepensjon. Noen offentlige arbeidsplasser tilbyr også betaling for halvtimen du bruker til lunsj. Årsverdien på det er timelønn×0,5×21,67×12 så rundt en 50.000kr for en normallønn. Og så er det jo andre faktorer som de offentlige arbeidsgiverne kan være bedre på slik som etter og videreutdanning, arbeidsmiljø, fleksibilitet/hjemmekontor, grei sjef, spennende teknologi osv. Så har du en arbeidsgiver i det private som betaler 100 laken mer så kan det likevel være interessant å vurdere en offentlig stilling (men mest sannsynlig er det private bedre). Anonymous poster hash: 0e6e6...d57 Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 flamethower1234 skrev (På 27.12.2024 den 11.38): 750 000 med 10 års erfaring i statlig sektor? Hva i alle dager? Hjelpes Lektor med 10 års erfaring har tarifflønn på 673 000. (https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/tariffavtaler/ks/lonnstabell-ks/) Er riktignok innen KS, men er like fullt snakk om arbeidstakere med studielån etter fem år på universitet. 1 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 Cascada81 skrev (8 timer siden): Lektor med 10 års erfaring har tarifflønn på 673 000. (https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/tariffavtaler/ks/lonnstabell-ks/) Er riktignok innen KS, men er like fullt snakk om arbeidstakere med studielån etter fem år på universitet. Ja en av flere yrker som er alt for lavt betalt. Og budsjettene tømmes nå av vikarer som jobber som vikar på fulltid for å ha anstendig lønn. Samme greia i helsevesenet. Helt ødelagt. Jeg har flere ganger blitt forespurt om å forelese skolene i mitt område, men lønnen er rett å slett for lav. Blir ett gigantisk tap for meg om jeg skal ta fri fra jobb for å forelese disse timene for luselønn. Så enn så lenge holder jeg meg til gjesteforelesninger som ikke er betalt av skole men heller min arbeidsgiver. Veldig synd da det er skrikende behov... Lenke til kommentar
Gjest 62085...641 Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 Jeg er utdannet sivilingeniør og har jobbet 9 år i det private. Tjener 800'000 i året. Hvem er disse som tjener sekssifret og hvor jobber de? Anonymous poster hash: 62085...641 Lenke til kommentar
Gjest 0e6e6...d57 Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 Gjest 62085...641 skrev (3 timer siden): Jeg er utdannet sivilingeniør og har jobbet 9 år i det private. Tjener 800'000 i året. Hvem er disse som tjener sekssifret og hvor jobber de? Anonymous poster hash: 62085...641 Du. Du tjener sekssifret. 800k er lavt for 9 år i det private Anonymous poster hash: 0e6e6...d57 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Gjest 0e6e6...d57 skrev (17 timer siden): 800k er lavt for 9 år i det private 800k som siv.ing i det private er litt under snittlønna. Særleg innafor det private så kan det være stor forskjell mellom stillingar med høgast og lågast lønn, det er også regionale forskjellar. 800k etter 9 år er over snittet i enkelte landsdelar, det er også litt ulikt frå arbeidsgivar til arbeidsgivar om ein får overtidsbetalt i tillegg eller om overtid er innrekna i årslønna. Fordelen med å jobbe i staten er at lønna er ganske lik overalt, der det er relativt lite forskjell på kvar i landet ein bur. Lenke til kommentar
peterjohn Skrevet 31. desember 2024 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2024 Cascada81 skrev (På 29.12.2024 den 3.56): Lektor med 10 års erfaring har tarifflønn på 673 000. (https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/tariffavtaler/ks/lonnstabell-ks/) Er riktignok innen KS, men er like fullt snakk om arbeidstakere med studielån etter fem år på universitet. "Lektor med 10 års erfaring har tarifflønn på 673 000." Det er lav intekt. 1 Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 31. desember 2024 Del Skrevet 31. desember 2024 Det er jo omtrent på gjennomsnitt hvis man ser på alle lønnsmottakere i Norge, og ligger noe over på median, så nominelt sett er det ikke veldig dårlig, men sett opp mot utdanningsgrad, er det ikke mye å skrive hjem om, nei. Nå er jo ikke tarifflønn det samme som endelig inntekt, men det gjelder jo også for andre lønnsmottakere. Når maskinister på fiskebåter tjener over to millioner og velger å streike, er det flere som har bedre grunn til å klage på lønnsnivå. (https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/maskinistene-trapper-opp-streiken-_-fiskerne-star-uten-lonn-1.17179058) 2 Lenke til kommentar
peterjohn Skrevet 2. januar Forfatter Del Skrevet 2. januar (endret) Cascada81 skrev (På 31.12.2024 den 10.43): Det er jo omtrent på gjennomsnitt hvis man ser på alle lønnsmottakere i Norge, og ligger noe over på median, så nominelt sett er det ikke veldig dårlig, men sett opp mot utdanningsgrad, er det ikke mye å skrive hjem om, nei. Nå er jo ikke tarifflønn det samme som endelig inntekt, men det gjelder jo også for andre lønnsmottakere. Når maskinister på fiskebåter tjener over to millioner og velger å streike, er det flere som har bedre grunn til å klage på lønnsnivå. (https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/maskinistene-trapper-opp-streiken-_-fiskerne-star-uten-lonn-1.17179058) Jeg forstår. Tusen takk. Endret 2. januar av peterjohn Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. januar Del Skrevet 2. januar Cascada81 skrev (På 31.12.2024 den 10.43): Når maskinister på fiskebåter tjener over to millioner og velger å streike, er det flere som har bedre grunn til å klage på lønnsnivå. (https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/maskinistene-trapper-opp-streiken-_-fiskerne-star-uten-lonn-1.17179058) Den streiken handler om forutsigbarheit, og ikkje om lønnsnivået som sådan. Som det står i artikkelen så kan maskinisten tene godt over 2 mill i året om fisket går godt. Men den einaste garanterte lønna er på under 100 000 kr i året som er hyren for maskinisten. Den prosentvisen andelen av fisket som ein får som lønn er også etter at ein har trekt frå utgiftene til skipet. Ved dårleg fiske eller ved behov for større reparasjoner av skipet så risikerer maskinisten å sitte igjen med langt under den lønna som er normal ellers i samfunnet. Streiken dreier seg om kven som skal bære risikoen for eit dårleg fiske, dei tilsette eller rederiet. Dagens ordning fungerte fint når fiskeriet bestod av ein kompisgjeng som saman reiste ut for å fiske og som delte inntektene rettferdig mellom seg, men i dag så er det langt meir profesjonelt drevet med store bedrifter i ryggen som kan tole eit eventuelt. Dei fleste som har selgarjobb med provisjonlønn har i dag ein stor nok garantilønn til at lønna er levedyktig også dersom salget går dårleg i ei periode. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå