Gå til innhold

lønn i staten

peterjohn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en kalkulator for det fra Tekna, som jo er fagforeningen for sivilingeniører. I kalkulatoren, velg "stat" som hvor du jobber og 10-14 år som "antall år siden eksamen. Oppgi en en eller annen lønn og du får opp hvordan du ligger an:

Gjennomsnittslønnen er 763 245 kr.

I det private ville gjennomsnittet være 1 004 774 kr.

https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/lonnsstatistikk/lonnskalkulator/

Lenke til kommentar

Takk for alle svar og kommentarer.

Er det også mulig å spørre/sjekke minimums- og maksimumslønn gitt til ingeniørene i avdelingen og sammenligne med andre avdelingen i statlig sektor ? Privat sektor er annerledes vet jeg. Jeg sier ikke den eksakte lønnen til kollegaen nå.

Lenke til kommentar
peterjohn skrev (1 time siden):

Takk for alle svar og kommentarer.

Er det også mulig å spørre/sjekke minimums- og maksimumslønn gitt til ingeniørene i avdelingen og sammenligne med andre avdelingen i statlig sektor ? Privat sektor er annerledes vet jeg. Jeg sier ikke den eksakte lønnen til kollegaen nå.

Du kan snakke med Teknas klubbleder i virksomheten som kan fortelle deg mye om lønnsnivået.

Klubblederen har all spesifikk kunnskap, her inne får du bare ville gjetninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ingeniør i privat sektor. Søkte, og fikk jobbtilbud, i teknisk avdeling på sykehus, men jeg ville måtte gått ned over 100k i året. Og da hadde sjefen i den avdelingen til og med gått oppover i systemet for å be om mer penger til å matche lønnsforventningen min. Jeg var smigret av det, men endte opp med å takke nei, naturligvis. Det ble for "dyrt". Så det stemmer med min erfaring med det offentlige og lønn. De har vel også, uten at jeg er 100% sikker, begrenset med midler til julegaver, julebord, sommerfest, slike ting. På en annen side har man vel stor jobbsikkerhet, mindre press i hverdagen (kanskje?), mer preg av 8-16, altså at man er ferdig når dagen er ferdig (selv er jeg ofte nødt til å gjøre ting på kveld og i helger, for å bistå kunder i utlandet)... dessuten skrytes det av pensjonsavtaler i det offentlige, men jeg har aldri klart å forstått hvordan avtalene fungerer, og nøyaktig hva som gjør dem bedre enn pensjonsavtaler i privat sektor.

Lenke til kommentar

Du kan også be om innsyn i lønna til dine kollegaer og i andre avdelingar. Dette er offentleg informasjon. 

Minimumslønna er det berre å slå opp i tariffavtalen. Makslønn finnes eigentleg ikkje, men du må argumentere sterkt om du skal få særleg mykje meir lønn enn kollegaene og ikkje minst sjefen din, det er likevel i teorien mogleg. 

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (11 minutter siden):

Ja, samfunnet blør penger til konsulenter. En kreftsvulst i det offentlige. 

Jepp, overalt. Helsevesenet og skolen har store problemer med dette. Vikarene overbetales og tømmer budsjettene. Som fører til at de faste ansatte mer eller mindre står stille i sin lønnsvekst.

100% galskap.

• Liker 4
Lenke til kommentar
flamethower1234 skrev (Akkurat nå):

De to sektorene der er det helt katastrofe for. Hvordan skal dette gå mon tro? 

Jepp, har mange i skolesektoren i slekten og hørte ved jul at det nå er normalt for nyutdannede lærere å bare jobbe som vikarer her og der. Tjener ufattelig mye mer. Men tjenesten er dårligere da en ikke kommer inn på studentene og en ikke følger standard løp. 

Husker selv fra min skolegang, var stort sett en film som ble satt på av vikaren. Kjempe bra!

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...