Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Få barn - ja/nei?

Gjest 1e85c...893

Anbefalte innlegg

Gjest 2b9e2...51f
Orion666 skrev (3 minutter siden):

Vi nærmer oss 9 milliarder mennesker på jorda. Vi forbruker jordas årlige produksjon av ressurser hvert år i juni.

Befolkningsveksten er så rask at jeg kan huske når vi passerte 4 milliarder. 
Vi bygger ned all villmark over hele verden for å dyrke mat, og utsletter millioner av arter uten at vi har noen som helst systemisk kunnskap om hvordan dette påvirker flora, fauna og habitater lokalt eller globalt.

Svaret på spørsmålet ditt gir seg selv.

Og derfor skal ts ikke få barn? Jeg hadde personlig ikke brydd meg om det bærekraftig tullet.. Lev livet, gjør hva faen du vil. 

Anonymous poster hash: 2b9e2...51f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Karltorbj skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker en del paa fremtiden deres..

Hvilken livskavalitet, kan en forvente at de har, om 25 aar?

Det er bare en tankelek du bedriver, du kan ikke spå.

Uansett har du ingen kontroll på dine barn når de blir voksne nok, det er kanskje denne overgangen fra og ha en viss kontroll med de til og måtte innse at de er voksne og de må gjøre alle feilene selv for og lære, uansett hvilke råd du vil gi dem vil de som regel bli ignorert.

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (8 minutter siden):

Vi nærmer oss 9 milliarder mennesker på jorda. Vi forbruker jordas årlige produksjon av ressurser hvert år i juni.

Befolkningsveksten er så rask at jeg kan huske når vi passerte 4 milliarder. 
Vi bygger ned all villmark over hele verden for å dyrke mat, og utsletter millioner av arter uten at vi har noen som helst systemisk kunnskap om hvordan dette påvirker flora, fauna og habitater lokalt eller globalt.

Svaret på spørsmålet ditt gir seg selv.

Jeg oppfattet ts som en del av den norske befolkningen.

Ellers er jeg enig i at verdens befolkningstall kan ha passert smertegrensen og at naturens svar er pandemier , klimautfordringer, degenerering og uro i de mest problematiske områdene. Noe som er helt normalt i et lemenår…..

• Liker 1
Lenke til kommentar
agvg skrev (12 minutter siden):

Det er bare en tankelek du bedriver, du kan ikke spå.

Uansett har du ingen kontroll på dine barn når de blir voksne nok, det er kanskje denne overgangen fra og ha en viss kontroll med de til og måtte innse at de er voksne og de må gjøre alle feilene selv for og lære, uansett hvilke råd du vil gi dem vil de som regel bli ignorert.

Ja men prognosene er veldig daarlige, med den befolkning og klimautviklingen, vi har naa.

Synes vi skal lytte til @Orion666 jeg. Han er inne paa det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (6 minutter siden):

Ja men prognosene er veldig daarlige, med den befolkning og klimautviklingen, vi har naa.

Synes vi skal lytte til @Orion666 jeg. Han er inne paa det.

Ikke så pessimistisk nå da.
Norge er faktisk et foregangsland når det gjelder bærekraftighet.
Hvis vi spiller kortene våre riktig, vil Norge være ledestjerne i sakskomplekset i mange år fremover.
Til det trenger vi å opprettholde våre fortrinn med en relativ homogen/stabil befolkning, felles verdisett og et velfungerende demokrati.

Lenke til kommentar
Vokteren skrev (25 minutter siden):

Jeg oppfattet ts som en del av den norske befolkningen.

Ellers er jeg enig i at verdens befolkningstall kan ha passert smertegrensen og at naturens svar er pandemier , klimautfordringer, degenerering og uro i de mest problematiske områdene. Noe som er helt normalt i et lemenår…..

Du mener at ingen av disse utfordringene krysser grensa til Norge? OK.

Nordmenn er blant befolkningene i verden som forsyner seg aller mest av verdens ressurser. Om noen skal få færre barn, er det oss. Vår ressursbruk er off the charts.

Endret av Orion666
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (1 minutt siden):

Nordmenn er blant befolkningene i verden som forsyner seg aller mest av verdens ressurser. Om noen skal få førre barn, er det oss. Vår ressursbruk er off the charts.

Er det bærekraftig for våre ressurser, vårt velfungerende demokrati, vårt velferdssamfunn, våre verdisett osv hvis den norske folkesjelen ble erstattet med andre og mer konfliktsøkende kulturer ?

Vi bør heller forsøke å markedsføre og øke vår innflytelse og verdier fremfor å spille på pessimistenes lag.

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (4 minutter siden):

Nordmenn er blant befolkningene i verden som forsyner seg aller mest av verdens ressurser. Om noen skal få færre barn, er det oss. Vår ressursbruk er off the charts.

Og barn krever ressurser.

Tenker alle de husene, overfylt med leketoey. sportsutstyr, som blir brukt, noen faa ganger, musikkinstrumenter, helseoppfoelging, skole. klaer, som de vokser ut av, osv

• Liker 2
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (4 minutter siden):

Vi bør heller forsøke å markedsføre og øke vår innflytelse og verdier fremfor å spille på pessimistenes lag.

Da bør vi kanskje først legge oss på en ressursbruk som er i nærheten av å være bærekraftig?

Hva skal vi ellers markedsføre? Oljeutvinning? Flest flyreiser per capita? Spredt bosetting slik at vi er sikre på at ALL villmark blir nedbygd?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (4 minutter siden):

Og barn krever ressurser.

Tenker alle de husene, overfylt med leketoey. sportsutstyr, som blir brukt, noen faa ganger, musikkinstrumenter, helseoppfoelging, skole. klaer, som de vokser ut av, osv

Ett gjennomsnittlig norsk barn i dag har kanskje fire hjelmer (sykkel, ski, skateboard og hockey/riding). Det er helt sjukt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (12 minutter siden):

Nei.

Når du svarer så kategorisk bør du først lese deg opp på realitetene.
Eksempelvis er den store CO2 lagringen i norsk skog ikke medregnet. Hvis man i tillegg medregner norsk gasseksport (som reduserer utslippene i andre land)  sammenligner man epler med pærer.

Lenke til kommentar
Vokteren skrev (1 minutt siden):

Når du svarer så kategorisk bør du først lese deg opp på realitetene.
Eksempelvis er den store CO2 lagringen i norsk skog ikke medregnet. Hvis man i tillegg medregner norsk gasseksport (som reduserer utslippene i andre land)  sammenligner man epler med pærer.

Færre barn betyr mer skog og mindre bruk av gass. Du understreker mine poenger når du tror du tilbakeviser dem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest cb1eb...163

Tror du virkelig at om velutviklede og velfungerende samfunn reduseres i størrelse og innflytelse, og dysfunksjonelle og mer lovløse samfunn vokser, så blir utviklingen i verden bedre? For det er det som skjer nå. Eller vil du bare ha det hele overstått så raskt som mulig? Hvordan ser din realistiske vei til bedring ut, som omfatter hele verden?

Anonymous poster hash: cb1eb...163

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (22 minutter siden):

Færre barn betyr mer skog og mindre bruk av gass. Du understreker mine poenger når du tror du tilbakeviser dem.

Og det er ikke noe sjokk at dine argumenter blir ignorert, ingen vil gå ned på levestandard, det eneste håpet er og opprettholde levestandarden på en mer miljøvennlig måte.

Lenke til kommentar
agvg skrev (9 minutter siden):

Og det er ikke noe sjokk at dine argumenter blir ignorert, ingen vil gå ned på levestandard, det eneste håpet er og opprettholde levestandarden på en mer miljøvennlig måte.

Du ignorerer i tilfelle argumenter jeg aldri har fremmet, og det er jo et godt tegn. Jeg har ikke snakket om levestandard, jeg har snakket om befolkning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er du i tvil, så la vær. Det er nemlig en avgjørelse du aldri kan gå tilbake på. Det er få ting jeg syntes er verre enn å sette et uønska barn til verden.

Du kan såklart forandre mening, men du kan såklart også ikke forandre mening. Om sistnevnte skulle skje, så er det et helt uskyldig vesen det går utover, som du har vært med på å bringe inn i livet.

Er det en gamble du vil ta, dersom du allerede nå er usikker på om dette er noe du virkelig vil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...