Vokteren Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Neffi skrev (14 minutter siden): Vet du, for nesten 200 år siden, før prevensjon ble en lovlig ting i samfunnet, sa folk akkurat det samme som deg, om de som ikke ville føde ubegrenset med barn. Allikevel var det overklassen som visste hvordan man kunne beskytte seg, og de fikk i stor grad barneflokker på ca 3 barn, mens de fattige fikk gjerne opp til 19 barn på det meste. I mine ører gnaldrer du på en dommedagsmyte som altså har stått på repeat i flere hundre år. Og allivevel har vi på den tiden, siden prevensjon ble lovlig, økt befolkningen vår med hele 523 %! Det er garantert den messingen som slike som du har styrt på med som har sørget for den befolkningsøkningen, tror du ikke? Stor forskjell mellom 2-3 barn og ingen barn….. 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Gjest cb1eb...163 skrev (30 minutter siden): Ikke alle får barnebarn eller de gledene. Noen får en ekstra omsorgsjobb full av bekrymringer resten av livet. Man er aldri lykkeligere enn sitt minst lykkelige barn. Anonymous poster hash: cb1eb...163 Hvor mange er det egentlig som ender opp med bare kronisk pessimisme i forhold til antallet som klarer seg bra og gir hovedsaklig glede ? Jeg antar at du fortsetter å kjøre bil selv om et lite antall trafikanter skader seg hvert eneste år ? 1 Lenke til kommentar
Neffi Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Vokteren skrev (3 minutter siden): Stor forskjell mellom 2-3 barn og ingen barn….. Det er fritt fram for deg å føde hvor mange gatebarn som du vil. For du er jo ikke materialistisk! Lenke til kommentar
Gjest 2b9e2...51f Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 hocanee skrev (4 minutter siden): NEI! Har du barn? Anonymous poster hash: 2b9e2...51f Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Ikke tenk så mye på dette - det er ikke du som styrer det uansett (med mindre du er konsekvent med kondom eller klipper strengen). Det som skjer det skjer. Dama har full kontroll. 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 (endret) Labelle skrev (1 time siden): Man kan kanskje si vi er/har vært i den værste fasen. Før barna er myndige er det vanskelig å kunne si hva som er den verste fasen. Barna dine er bare 1 og 3 år, dere har tenårene foran dere 😅 Jeg syns faktisk fra 1 til 3 år var en herlig tid, og vi har et aldersspenn på våre 4 minste på 5 år. Altså når vår minste var 1 -åring slik din minste er nå, så hadde vi også 3 åring, 4 åring og 6 åring. Labelle skrev (1 time siden): Jeg er utrolig heldig som har en samboer som tar seg mye av barnan. Steller og styrer. Legger de og tar seg av alt det jeg syntes er veldig tidskrevende og kjedelig. Og jeg har vært heldig som har en mann som stiller opp på lik linje som meg. Kanskje derfor så mange forhold går ad skogen i småbarnsfasen, fordi det blir for stor belastning på kvinnen i mange forhold. Det er jo tross alt kvinnene som oftest initierer brudd... , og å ha en mann som ikke stiller opp, kan være en god grunn til dette. (Ikke ta det personlig, men det irriterer at fokuset blir på hva mannen kan slippe, samtidig som man ikke tenker på at kvinnen kanskje også har lyst til å slippe de samme tingene, da må man dele på det som er kjedelig, ellers kan det bli en overbelastning for henne slik at hun blir utslitt, som igjen vil gå ut over forholdet). Labelle skrev (1 time siden): Var også som deg. Livredd for å få et barn med livslang handicap. Hver ultralyd knep det seg i magen om de skulle finne noe unormalt Er vi ikke alle det? Alle ønsker vel å få friske barn? Labelle skrev (1 time siden): Når du får barn må de forran alt. Kan ikke bare slippe taket og gi opp. Dette er riktig, og det virker ikke som TS er klar for å gjøre dette ut fra det han skriver. Endret 27. desember 2024 av leticia 2 Lenke til kommentar
flamethower1234 Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Hvor gammel er du ts? Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Å lage en for/mot-liste, kan heller brukes til å se på de punktene som kommer til å forandre livet deres. For noen vil f.eks. mindre egentid ende opp med å være en god ting fordi de heller setter pris på barnetiden. Men noen punkter å ta med fra meg: Aldri få barn for å bevare/fikse et forhold. Ikke hold sammen for barnets skyld om det kommer til det (en dag kan det eksplodere mellom dere, i mellomtiden merket barnet at noe er galt). Fordi det er statistisk normalt å få barn, tror mange at det må man og har aldri tenkt på alternativet. Det betyr ikke at det er naturlig for alle selv om man er biologisk disponert. Det er mange fine opplevelser man kan ha med barn, og det kan være veldig fint å se gleden og kjærligheten de har for deg. Du kan bare glemme å ha tid og råd til det du hadde før. Men andre gleder (se over) kan erstatte dette. Får du et barn som sliter med noe, eller blir utsatt for noe, så er det selv i Norge krevende å få nok hjelp. Du kommer til å henge mer med venner som har barn enn venner som ikke har det. Skal du få flere barn, vil jeg anbefale maks 3 år mellom dem. Da har de i større grad hverandre, og du slipper en laaaang småbarnsperiode. @Vokteren Så lenge vi nærmest bare ser på at barn i verden bombes i stykker, sulter i hjel og voldtas så synes jeg faktisk vi i stor grad kan droppe å få så mange barn. Vi gidder ikke å ta vare på de som finnes i verden allerede. Når man i tidligere tider fikk mange barn og ble fortalt at det var det kristelige å gjøre, så var det for å få flere soldater og arbeidere. Se f.eks. hvordan eldre regler om seksuell omgang er merkelig tilpasset kvinners syklus. (For øvrig - Russland er et eksempel på et land der diktatoren oppfordrer til flere barn for å få flere soldater.) For min del var det først flere personlige årsaker til å ikke øke befolkningen noe mer. Slik som verden er nå, har vi nok mennesker allerede. Vårt økonomiske system er basert på vekst, og det er ikke sunt i lengden. Men det for ha vekst å ta unna eldrebølgen at f.eks. Erna Solberg oppfordret i sin tid nordmenn til å flere barn. Hun nevnte bare ikke at dette skulle helst være hvite, rike og helst kristne barn uten utfordringer... Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Vokteren skrev (30 minutter siden): Trådens tema er urovekkende og problemstillingen med å velge ja eller nei til barn, er relativt ny. For bare et par generasjoner siden var barnebegrensning, prevensjon og abort de store stridsspørsmålene. I dag er åpenbart egoisme, angst og materialisme utslagsgivende. En lite bærekraftig holdning som ikke akkurat sikrer en fordelaktig alderssammensetning og velferdsutvikling. Det er vel nettopp det å IKKE få barn som er bærekraftig. 1 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Sjørøver skrev (1 time siden): Jeg vil også råde OP til å ikke ta i mot råd fra barnløse. Enig. Jeg vil også råde OP til å ikke ta i mot råd fra foreldre. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 panzerwolf skrev (10 minutter siden): Du kommer til å henge mer med venner som har barn enn venner som ikke har det. Akkurat den er verdt å tenke litt nøyere over. I rent antall vil de barnløse vennene bli stadig færre, for hver av de som får barn. Det gjør en selv til en minkende gruppe. En annen ting er at barnelivet gjerne fører med seg en annen livsstil enn barnløslivet. Ofte er det sånn at den barnløse vennegruppa lever en mindre sunn livsstil enn de med barn. Ungdomslivet tar liksom aldri slutt. Hva da, når man blir søkk lei av å fest og nomadeliv? Hvem skal man vende seg til da? De med barn har man lite til felles med lengre og kanskje mistet kontakt. panzerwolf skrev (10 minutter siden): @Vokteren Så lenge vi nærmest bare ser på at barn i verden bombes i stykker, sulter i hjel og voldtas så synes jeg faktisk vi i stor grad kan droppe å få så mange barn. Vi gidder ikke å ta vare på de som finnes i verden allerede. Når man i tidligere tider fikk mange barn og ble fortalt at det var det kristelige å gjøre, så var det for å få flere soldater og arbeidere. Se f.eks. hvordan eldre regler om seksuell omgang er merkelig tilpasset kvinners syklus. (For øvrig - Russland er et eksempel på et land der diktatoren oppfordrer til flere barn for å få flere soldater.) For min del var det først flere personlige årsaker til å ikke øke befolkningen noe mer. Slik som verden er nå, har vi nok mennesker allerede. Vårt økonomiske system er basert på vekst, og det er ikke sunt i lengden. Men det for ha vekst å ta unna eldrebølgen at f.eks. Erna Solberg oppfordret i sin tid nordmenn til å flere barn. Hun nevnte bare ikke at dette skulle helst være hvite, rike og helst kristne barn uten utfordringer... Merkelig vurdering ettersom færre barn i gode vestlige demokratier svekker disse nettopp til fordel for brutale diktaturer og faenskap. Nå ser jeg på Russlands lave fødselsrate, høye utvandring og tap av soldater som et stort gode for planeten. Den gode delen av verden bør vokse på bekostning av den onde delen. I litt mer hjemlige forhold så ser vi på innvandringsutfordringer nettopp fordi disse inkludert norskfødte innvandrerbarn utgjør en stor andel av tilveksten i folketallet, samt at denne gruppen har markant høyere sosiale problemer som følge av medfølgende krigstraumer, kriminelle nettverk og uhyrlige religioner. Disse problemene vil bare vokse dersom de urnorske velger bort barn. Erna har helt rett. Den sekulære demokratiske delen av verden må vokse på bekostning av den autokratiske og ekstremistiske, til det beste for framtidige generasjoner. Med tanke på "hva verden tåler" så er det andre deler av verden som bør ha lave fødselstall, til det beste for planeten og menneskeheten. F.eks Russland. 2 1 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Orion666 skrev (47 minutter siden): Det er vel nettopp det å IKKE få barn som er bærekraftig. Hva er det som er bærekraftig ved IKKE å få barn ? 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 leticia skrev (2 timer siden): Les nøye gjennom innlegget ditt. Du har selv gitt deg svaret hva du bør gjøre. Du er ikke klar for barn, og kommer kanskje aldri til å bli det. Den som intet våger, intet vinner….. Hvis alle skulle feiget ut når man møter utfordringer, ville samfunnet stoppet opp. 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Jeg tenker at det faktum at TS tar opp dette er grunnlag for å råde til å ikke få barn, enda.. Vent til du er 100% sikker på at dette er noe du vil selv. Uansett hvor glad du er i kjæresten, så vil dette surne dersom ikke begge går "all in" for det. Er altfor mange idag som får barn kun for å få barn. 1 Lenke til kommentar
Gjest cb1eb...163 Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Er man et forferdelig menneske hvis man tenker at samfunnene som skårer høyest på menneskerettigheter, likestilling, personlig frihet og levekår burde få flere barn, og de i motsatt ende burde få færre? Og hvis man tenker at det er skummelt å tenke på at realiteten er det motsatte, og at folk som selv hevder de er forkjempere for disse verdiene heier på nettopp denne utviklingen? Anonymous poster hash: cb1eb...163 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Vokteren skrev (7 minutter siden): Hva er det som er bærekraftig ved IKKE å få barn ? Vi nærmer oss 9 milliarder mennesker på jorda. Vi forbruker jordas årlige produksjon av ressurser hvert år i juni. Befolkningsveksten er så rask at jeg kan huske når vi passerte 4 milliarder. Vi bygger ned all villmark over hele verden for å dyrke mat, og utsletter millioner av arter uten at vi har noen som helst systemisk kunnskap om hvordan dette påvirker flora, fauna og habitater lokalt eller globalt. Svaret på spørsmålet ditt gir seg selv. 5 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Gjest cb1eb...163 skrev (Akkurat nå): Er man et forferdelig menneske hvis man tenker at samfunnene som skårer høyest på menneskerettigheter, likestilling, personlig frihet og levekår burde få flere barn, og de i motsatt ende burde få færre? Nei. Man er bare kunnskapsløs. Alle bør få færre barn. 2 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 (endret) panzerwolf skrev (1 time siden): Å lage en for/mot-liste, kan heller brukes til å se på de punktene som kommer til å forandre livet deres. For noen vil f.eks. mindre egentid ende opp med å være en god ting fordi de heller setter pris på barnetiden. Men noen punkter å ta med fra meg: Aldri få barn for å bevare/fikse et forhold. Ikke hold sammen for barnets skyld om det kommer til det (en dag kan det eksplodere mellom dere, i mellomtiden merket barnet at noe er galt). Fordi det er statistisk normalt å få barn, tror mange at det må man og har aldri tenkt på alternativet. Det betyr ikke at det er naturlig for alle selv om man er biologisk disponert. Det er mange fine opplevelser man kan ha med barn, og det kan være veldig fint å se gleden og kjærligheten de har for deg. Du kan bare glemme å ha tid og råd til det du hadde før. Men andre gleder (se over) kan erstatte dette. Får du et barn som sliter med noe, eller blir utsatt for noe, så er det selv i Norge krevende å få nok hjelp. Du kommer til å henge mer med venner som har barn enn venner som ikke har det. Skal du få flere barn, vil jeg anbefale maks 3 år mellom dem. Da har de i større grad hverandre, og du slipper en laaaang småbarnsperiode. @Vokteren Så lenge vi nærmest bare ser på at barn i verden bombes i stykker, sulter i hjel og voldtas så synes jeg faktisk vi i stor grad kan droppe å få så mange barn. Vi gidder ikke å ta vare på de som finnes i verden allerede. Når man i tidligere tider fikk mange barn og ble fortalt at det var det kristelige å gjøre, så var det for å få flere soldater og arbeidere. Se f.eks. hvordan eldre regler om seksuell omgang er merkelig tilpasset kvinners syklus. (For øvrig - Russland er et eksempel på et land der diktatoren oppfordrer til flere barn for å få flere soldater.) For min del var det først flere personlige årsaker til å ikke øke befolkningen noe mer. Slik som verden er nå, har vi nok mennesker allerede. Vårt økonomiske system er basert på vekst, og det er ikke sunt i lengden. Men det for ha vekst å ta unna eldrebølgen at f.eks. Erna Solberg oppfordret i sin tid nordmenn til å flere barn. Hun nevnte bare ikke at dette skulle helst være hvite, rike og helst kristne barn uten utfordringer... Jeg tenker en del paa fremtiden deres. Hvilken livskavalitet, kan en forvente at de har, om 25 aar? Endret 27. desember 2024 av Karltorbj Lenke til kommentar
agvg Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Orion666 skrev (1 minutt siden): Nei. Man er bare kunnskapsløs. Alle bør få færre barn. Det er nok i visse områder av verden man bør få færre barn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå