Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Fordelaktig for by-boere med inntekt over 550k å privatisere mest mulig av helsevesenet?

Anbefalte innlegg

Tastaturkriger skrev (16 minutter siden):

Det er utvanning av verdi-begrepet. 

Verdi brukes ved prioriteringer. Hvor verdifullt noe er sammenliknet med noe annet. Hvor mye tid du er villig til å vie av livet ditt for å få råd til en ny bil. Eller tid med barna dine. 

Å bruke verdibegrepet utenom kvantitativ dimesjon, det gjør du når du er selvopptatt, opptatt av å fremme egen fromhet, ute etter å manipulere, sanke stemmer hos Kr.F-ere, osv. Det er bare innholdsløst pjatt, identitetsmarkerende bullshit og bidrar til anti-forståelse og anti-opplysning. 

Verdi betyr noe konkret. 

Mennesker har forskjellig verdi. 

Økonomer kan regne på hva mennesker har av verdi. 

Eh, jeg blit mildt sagt sjokkert over at en som jobber i helse mener menneskeliv har forskjellig verdi basert på nytten i samfunnet, og i tillegg mener det å hevde menneskelivet har en verdi i seg selv er manipulerende. 

Som helsepersonell skal man ha respekt for ALLE pasienters liv, rettigheter og verdighet!

Endret av Tussi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tastaturkriger skrev (47 minutter siden):

Du tar for gitt at et godt helsetilbud til de med dårligere råd, forutsetter at det offentlige står for tjenesten. Hvorfor kan man ikke i stedet omfordele inntekt, eller omfordele per samme DRG-system som man bruker ved offentlige sykehus?

Jeg vet ikke. Har du noen gode eksempler på at det fungerer godt? 

Lenke til kommentar
herzeleid skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke. Har du noen gode eksempler på at det fungerer godt? 

Nope. Jeg har ikke mange gode eksempler på stater som deler ut penger, eller gir borgerlønn. Jeg tror staten er like grisk som i middelalderen, like maktsyk og kontrollfreak, ønsker å ese ut mest mulig, men har blitt flink etterhvert på å markedsføre seg selv som en velgjører. 

Endret av Tastaturkriger
Lenke til kommentar
Tastaturkriger skrev (2 timer siden):

Det er basically det vi har. Hvordan tror du fordelingsnøkkelen og DRG-systemet har oppstått? Hvordan tror du det er bestemt at man skal få betaling, per diagnose, per døgn, per døgn kun etter et visst antall dager osv. Låter det som markedsøkonomi for deg?

Det er ikke planøkonomi, det er stykkprisfinansiering. Det er slik de private er sikret samme finansiering som det offentlige.

Glitschen er selvsagt at det offentlige må ta alle pasientene, det private tar dem som gir best dekningsbidrag.

I planøkonomi er det ikke noe kostnadsbilde, man planlegger kun ressursbruken og ressurser nødvendig.

I vårt offentlig finansierte helsevesen er alle tilbud gjenstand for en kost-/nytte-vurdering.

• Liker 4
Lenke til kommentar
agvg skrev (På 27.12.2024 den 19.55):

Det er en interessant diskusjon dette med eldre vs yngre, det tas for gitt at de unge skal betale langt mer i skatt pga eldrebølgen og det er ett ramaskrik uten like hvis noen mener pensjonen bør reduseres for de som tar ut mest fra det offentlige i pensjon. Må vi akseptere en redusert innsats når det kommer til og holde liv i de eldste?

Bør samfunnet bruke ressurser på behandling av de på 75+ ? Eller skal man forholde seg til at dette er en alder hvor f.eks hjertestopp o.l er en naturlig avslutning som bør gå sin gang?

Det har blitt diskutert fra flere hold selv innen helsevesenet om hvor går grensen for livsforlengende helsehjelp.

Samfunnet er et pyramidespill. 

Det er tydelig (Piketty, Gary Stevenson, inequality economics) at den økonomiske utvikling ikke er gunstig for yngre mennesker, og at velferdsstaten ikke er bæredyktig. 

Yngre mennesker blir lovet et sikkerhetsnett, i bytte mot at de skal bidra til det samme sikkerhetsnettet for de som er gamle nå. Men dette sikkerhetsnettet kommer ikke til å være der. 

Økningen i unge uføre er også bekymringsfull. 

Dette systemet har åpenbare svakheter. Nåværende generasjoner utnytter oljepenger. Men ved stadig økende offentlig forvaltning, stadig økende eldre, og det faktum at vi allerede har lav inntektsforskjell og utnytter de med ferdigheter og kunnskap maksimalt med høy skatteprosent og høy grad av offentlig semi-monopolisering, så har man lite å gå på. 

Den unisone støtten til systemet kommer ikke til å kunne fortsette å eksistere, samtidig viser historien og andre land at vi ikke kommer til å klare å skifte kurs, med mindre det skjer en krig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (8 timer siden):

Det er ikke planøkonomi, det er stykkprisfinansiering. Det er slik de private er sikret samme finansiering som det offentlige.

What? Hvike private og hvilken finansiering er det du snakker om? Mener du HELFO-avtale for allmenpraktikere? De er ikke helprivate, de inngår avtaler med kommunene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (10 timer siden):

Eh, jeg blit mildt sagt sjokkert over at en som jobber i helse mener menneskeliv har forskjellig verdi basert på nytten i samfunnet, og i tillegg mener det å hevde menneskelivet har en verdi i seg selv er manipulerende. 

Som helsepersonell skal man ha respekt for ALLE pasienters liv, rettigheter og verdighet!

Skjønner dere andre, at når man blir tvunget til å jobbe med slike mennesker, og i praksis at en selv har munnkurv, men slike personers holdninger og lavpannede logiske resonnementer får florere, at man lettere brenner ut sin produktive workforce?

Det må da være tydelig at en øker sannsynligheten for å få mer arbeid ut av hver lege, om man gir mer friheter til å kunne gå privat, så slipper man å forholde seg til den syke kulturen på helseinstitusjonene våre, og de mehe-ene som har for stor makt der. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Tastaturkriger said:

What? Hvike private og hvilken finansiering er det du snakker om? Mener du HELFO-avtale for allmenpraktikere? De er ikke helprivate, de inngår avtaler med kommunene. 

Hva er det som er ulogisk her med det Orion666 påstår?
Privat øre/nese/Hals tar f.eks ikke oppgaver perifært til fagfeltet, og en del mer kompliserte operasjoner.  Og det er litt det samme bildet i resten av den private helsesektoren.
Og stykkprisfinansieringen er rammen som også kommunen går etter når de tegner avtale. Problemet til det offentlige er at de ikke klarer å tjene penger på stykkprisfinansiering, antagelig fordi de ikke får mulighet til å etterfakturere dokumentasjonsplikten. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Skjønner dere andre, at når man blir tvunget til å jobbe med slike mennesker, og i praksis at en selv har munnkurv, men slike personers holdninger og lavpannede logiske resonnementer får florere, at man lettere brenner ut sin produktive workforce?

Det må da være tydelig at en øker sannsynligheten for å få mer arbeid ut av hver lege, om man gir mer friheter til å kunne gå privat, så slipper man å forholde seg til den syke kulturen på helseinstitusjonene våre, og de mehe-ene som har for stor makt der. 

Stakkars deg....

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg MENER ingenting. Jeg referer til en tydelig definert økonomisk ordning som bidrar til at det norske helsevesenet IKKE er planøkonomisk:

Stykkprisfinansiering er en finansieringsordning hvor det knyttes en fast betaling til en definert aktivitet. Grunnlaget for stykkprisbetalingen kan være enkelttjenester, som konsultasjoner eller laboratorieprøver, eller sammensatte tjenester, som dagkirurgi eller sykehusopphold.

Stykkprisfinansiering benyttes i Norge både i primærhelsetjenesten og i spesialisthelsetjenesten. I primærhelsetjenesten mottar eksempelvis leger en fast betaling for hver pasientkonsultasjon. I sykehusene refunderes deler av kostnadene ved pasientbehandling etter en fast diagnoseavhengig takst.»

https://sml.snl.no/stykkprisfinansiering

Å snakke om planøkonomi i Norge er jo ganske kuriøst. Få land i verden lever så godt på global kapitalisme som Norge gjør, og i få land er det så innarbeidet helt fra de internasjonale råvarebørsene og ned til den enkelte forbruker. Se for eksempel på strømpriser. Til og med nettselskapene, som i utgangspunktet er monopolister, må konkurrere.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (1 minutt siden):

Jeg MENER ingenting. Jeg referer til en tydelig definert økonomisk ordning som bidrar til at det norske helsevesenet IKKE er planøkonomisk:

Stykkprisfinansiering er en finansieringsordning hvor det knyttes en fast betaling til en definert aktivitet. Grunnlaget for stykkprisbetalingen kan være enkelttjenester, som konsultasjoner eller laboratorieprøver, eller sammensatte tjenester, som dagkirurgi eller sykehusopphold.

Stykkprisfinansiering benyttes i Norge både i primærhelsetjenesten og i spesialisthelsetjenesten. I primærhelsetjenesten mottar eksempelvis leger en fast betaling for hver pasientkonsultasjon. I sykehusene refunderes deler av kostnadene ved pasientbehandling etter en fast diagnoseavhengig takst.»

https://sml.snl.no/stykkprisfinansiering

Å snakke om planøkonomi i Norge er jo ganske kuriøst. Få land i verden lever så godt på global kapitalisme som Norge gjør, og i få land er det så innarbeidet helt fra de internasjonale råvarebørsene og ned til den enkelte forbruker. Se for eksempel på strømpriser. Til og med nettselskapene, som i utgangspunktet er monopolister, må konkurrere.

Tomato tomahto. 

Når det offentlige har bestemt normaltariffen, så har byråkratene også bestemt hvordan ressurser skal brukes. Når du får betalt per påbegynte 20min, så lønner det seg å enten ha 21 min konsultasjoner eller hive ut pasienten med en gang. 

I tillegg lønner det seg å få betalt for mest mulig tilleggstjenester. 

Stykkprisfinansiereringen er derfor en avart av planøkonomi, det er sentral bestemmelse som legger føringer for pris-tilbud-etterspørsel. Bla hvor lett det er å få lege på kveldstid. 

Lenke til kommentar
Tastaturkriger skrev (16 minutter siden):

Tomato tomahto. 

Når det offentlige har bestemt normaltariffen, så har byråkratene også bestemt hvordan ressurser skal brukes. Når du får betalt per påbegynte 20min, så lønner det seg å enten ha 21 min konsultasjoner eller hive ut pasienten med en gang. 

I tillegg lønner det seg å få betalt for mest mulig tilleggstjenester. 

Stykkprisfinansiereringen er derfor en avart av planøkonomi, det er sentral bestemmelse som legger føringer for pris-tilbud-etterspørsel. Bla hvor lett det er å få lege på kveldstid. 

Det heter tomato-tomatoe.

Det som kjennetegner planøkonomi er at bevilger, regulator og operatør er ett og samme organ. Altså slik det er i kommunistiske stater.

I Norge er Helsedepartementet bevilger, Helsedirektoratet er regulator, og operatører er helseforetakene, sykehusene, private klinikker, nesten alle fastleger, apoteker.

Du må gjerne HEVDE at norsk helsevesen er planøkonomisk, men det er altså helt åpenbart at det ikke stemmer, så her fremstår du som påståelig og lite informert. Sorry.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (48 minutter siden):

Det heter tomato-tomatoe.

Det som kjennetegner planøkonomi er at bevilger, regulator og operatør er ett og samme organ. Altså slik det er i kommunistiske stater.

I Norge er Helsedepartementet bevilger, Helsedirektoratet er regulator, og operatører er helseforetakene, sykehusene, private klinikker, nesten alle fastleger, apoteker.

Du må gjerne HEVDE at norsk helsevesen er planøkonomisk, men det er altså helt åpenbart at det ikke stemmer, så her fremstår du som påståelig og lite informert. Sorry.

Det er irrelevant nit-picking. Det er et byråkratutformet system, en avart. Med de samme utfordringene for pris og etterspørsel. Og de samme kapasitetsproblemene. 

Lenke til kommentar
Tastaturkriger skrev (1 time siden):

Det er et byråkratutformet system,

Det er mange byråkratutformete systemer, men svært få av dem er planøkonomiske. Det norske helsevesenet er det ikke. 
Jeg forsøkte å forklare deg de prinsipielle forskjellene

Endret av Orion666
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tastaturkriger skrev (På 26.12.2024 den 23.43):

De med overgjennomsnittlig inntekt betaler overproporsjonalt mye for helsetjenestene.

For dere som tjener overgjennomsnittlig, dvs ca over 550k i året, og bor et sted hvor det potensielt fins et større marked, så skjønner jeg ikke hvorfor dere ikke støtter privatisering, eller hvorfor jeg ikke hører krav om privatisering. 

Men for den forhenværende unge øvre middelklassen, så er taushet omkring privatisering veldig spesielt. Er vi så indoktrinert og manipulert i dette jævla lissom-fellesskapslandet?

Ta deg en tur på gode private Volvat. For en simpel konsultasjon a 20 min, 2500,-, ...

8 minutter med halvhjertet engasjement og velkommen igjen. 

Lenke til kommentar
Sovna skrev (40 minutter siden):

Ta deg en tur på gode private Volvat. For en simpel konsultasjon a 20 min, 2500,-, ...

8 minutter med halvhjertet engasjement og velkommen igjen. 

Det er nok det han ønsker, så lenge ge han slipper å betale for deg, meg og naboens bestemor

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Tussi said:

Det er nok det han ønsker, så lenge ge han slipper å betale for deg, meg og naboens bestemor

Jeg lurer på om han er seriøs eller om dette bare er en troll-konto. Han fremstår såpass mye som en karikatur av en amerikansk alt-righter at det er vanskelig å ta ham seriøst. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (8 minutter siden):

Jeg lurer på om han er seriøs eller om dette bare er en troll-konto. Han fremstår såpass mye som en karikatur av en amerikansk alt-righter at det er vanskelig å ta ham seriøst. 

Det finnes mennesker med slike holdninger,  skremmende hvis de er i det offentlige helsevesen, men ja. Dette er alt-right og absolutt alt er galt med det

• Liker 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (2 timer siden):

Det er mange byråkratutformete systemer, men svært få av dem er planøkonomiske. Det norske helsevesenet er det ikke. 
Jeg forsøkte å forklare deg de prinsipielle forskjellene

Det norske systemet har akkurat de samme utfordringene som et planøkonomisk system. Dine innvendinger er bare semantikk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...