Gå til innhold

Ingen skam å være fattig eller hjemløs.

Anbefalte innlegg

9 hours ago, freedomseeker said:

Å overnatte en uke klarer alle, men å bo i et telt permanent i alt slags vær så blir det straks mer utfordrende. Man vil få problemer med å holde seg tørr og varm blant annet. For ikke å nevne det hygieniske aspektet. 

Det er farlig å bare sitte inne i en leilighet med dårlig luft også og bli psykisk syke også.

Skulle ikke overraske meg om Taylor her går netto i pluss helsemessig i forhold til en god del sofagriser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ble selv permittert fra jobben for rundt 10 år siden, og slet med å få ny jobb, og pengene strakk ikke til å betale husleie, var selv på nippet til å lande på gata, fordi jeg ikke fikk hjelp av det offentlige til å dekke litt av husleien (som var på 3000 kr måneden). Heldigvis så klarte jeg å få en liten jobb, som gjorde at jeg kunne betale husleien. Opplevelsen min førte til at jeg er litt skeptisk når noen sier det ikke finnes fattigdom i Norge, og det er jo kjent at det finnes flere tusen hjemløse i Norge. Men jeg føler at mange børster det vekk som latskap eller helt selvforsynt. I noen tilfeller er det nok det, men i mange tilfeller er det nok mange andre faktorer som spiller inn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
20 hours ago, Mr.Duklain said:

Jeg ble selv permittert fra jobben for rundt 10 år siden, og slet med å få ny jobb, og pengene strakk ikke til å betale husleie, var selv på nippet til å lande på gata, fordi jeg ikke fikk hjelp av det offentlige til å dekke litt av husleien (som var på 3000 kr måneden). Heldigvis så klarte jeg å få en liten jobb, som gjorde at jeg kunne betale husleien. Opplevelsen min førte til at jeg er litt skeptisk når noen sier det ikke finnes fattigdom i Norge, og det er jo kjent at det finnes flere tusen hjemløse i Norge. Men jeg føler at mange børster det vekk som latskap eller helt selvforsynt. I noen tilfeller er det nok det, men i mange tilfeller er det nok mange andre faktorer som spiller inn. 

I mange tilfeller så kan det nok være slik at man ut i fra lovverket faktisk har rett til hjelp, samtidig som de ansatte hos NAV ikke forholder seg til og følger dette lovverket godt nok. Da kan jo situasjonen være den at man "har rett til hjelp", men "man får ikke den hjelpen man har rett til".

I det tilfellet så behøver jo den som har rett til hjelp og som ikke får det juridisk bistand, slik at man kan nå fram med sine krav og få hjelp. Mange kommuner har jo ulike muligheter for å få en gratis samtale med en jurist, og eventuelt videre hjelp, slik at man kan nå fram i forhold til de rettighetene som man faktisk har.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (På 27.12.2024 den 8.39):

Men krav på en utbetaling som tilsvarer kostnaden til en enveis billett til nabokommunen, og neste NAV kontor, det har jo alle. 

Såvidt jeg har forstått hjelper det ikke å reise til nabokommunen. Om du skal få tildelt kommunal bolig må du vise til at du har hatt adresse i kommunen i flere år. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Taylor skrev (På 27.12.2024 den 2.13):

Jeg prøve å få hjelp til ny bolig i 3 år, Nav ville sende meg på hospits for narkomane. det var det de hadde å tilby.

Er du uening med meg er det ok, men jeg aksepterer ikke å bli trakassert for å leve som jeg gjør

Forstår godt at du valgte telt samme ville jeg gjort også er så lett å la seg rive med når man omgås sånne 

Lenke til kommentar
arne22 skrev (På 27.12.2024 den 1.36):

Har faktisk overnattet i en snøhule i minus 20, og det var faktisk ikke så galt, bortsett i fra hvis man våkner midt på natten og må på toalettet. Hvis man bor i en bolig av tre så er det jo en risiko for at boligen skal ta fyr og at man omkommer i brann. Risikoen for at en snøhule skal ta fyr slik at man brenner opp, den er vel sannsynligvis noe mindre. 

Tror ikke du skal ha varmer i en snøhule da kan den smelte ☹️

Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (På 27.12.2024 den 1.43):

Å overnatte en uke klarer alle, men å bo i et telt permanent i alt slags vær så blir det straks mer utfordrende. Man vil få problemer med å holde seg tørr og varm blant annet. For ikke å nevne det hygieniske aspektet. 

Bor man i telt så trenger man ikke å tenke på Hygiene det er for den fine fiffen i byen 😀

Lenke til kommentar
leticia skrev (På 26.12.2024 den 23.54):

Interessant livsstil - det høres spennende ut :) 

Jeg har også vært inne på tanken om utradisjonell bosted, seilbåt, men det ble med tanken :lol:

Er ikke det største problemet at man havner som "Ikke fast bopel" i folkeregisteret? Slik at man verken kan ta opp lån, få mobilabonnement og diverse?

Har du mulighet for lading av PC og mobil i lavvoen? 

Jeg syns ikke du trenger å skamme deg over å være fattig og / eller hjemløs. Det høres ut som et fritt liv. 

Bor man i skogen så trenger man vel ikke lån ? 😀

Lenke til kommentar
arne22 skrev (3 timer siden):

I mange tilfeller så kan det nok være slik at man ut i fra lovverket faktisk har rett til hjelp, samtidig som de ansatte hos NAV ikke forholder seg til og følger dette lovverket godt nok. Da kan jo situasjonen være den at man "har rett til hjelp", men "man får ikke den hjelpen man har rett til".

I det tilfellet så behøver jo den som har rett til hjelp og som ikke får det juridisk bistand, slik at man kan nå fram med sine krav og få hjelp. Mange kommuner har jo ulike muligheter for å få en gratis samtale med en jurist, og eventuelt videre hjelp, slik at man kan nå fram i forhold til de rettighetene som man faktisk har.

Ja, men tror nok ofte at mange lander i ei papirmølja, og ikke får den hjelpen de har krav på, slik det var i mitt tilfelle.  Ja, jeg burde også ha fått fri rettshjelp, men det fikk jeg ikke. 

Jeg tror desverre at mange fattige i Norge er eller har vært i en lignende situasjon som meg, og det blir nok flere nå som vi er inne i en dyretid. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, frohmage said:

Såvidt jeg har forstått hjelper det ikke å reise til nabokommunen. Om du skal få tildelt kommunal bolig må du vise til at du har hatt adresse i kommunen i flere år. 

Den eneste lovbestemmelsen som gir "rett til midlertidig bolig" det er vel Sosialtjenesteloven § 27:

https://lovdata.no/lov/2009-12-18-131/§27

I forhold til den retten til bolig, så er det den kommunen som man oppholder seg i som må stille med midlertidig bolig. I den forbindelse så kan man krysse kommunegrensen for "å søke lykken" der.

Det er vel ingen som har "rett til kommunal bolig" på litt mer permanent basis, men det kan vel være at kommunen i praksis vil prioritere de som er "gamle innbyggere" i kommunen. Det er så vidt vites ingen lovbestemmelse som sier at man man må være bosatt i kommunen over flere år for å få tildelt en kommunal bolig.

Endret av arne22
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (På 27.12.2024 den 1:43 AM):

I gamle dager var vi huleboere hele gjengen..

• Liker 2
Lenke til kommentar
arne22 skrev (2 timer siden):

Det er så vidt vites ingen lovbestemmelse som sier at man man må være bosatt i kommunen over flere år for å få tildelt en kommunal bolig.

Ok, takk, da stemmer sikkert det. Jeg vet bare at noen har fått den beskjeden når de ønsket bolig i Oslo.

Lenke til kommentar
Taylor skrev (På 26.12.2024 den 23.09):

Jeg har opplevd flere ganger å bli uglesett når mennesker spør "Taylor hvor bor du hen?" og jeg svarer at jeg bor i en lavvo i skogen, da ser de på meg som om jeg skulle være gal, å sier Du kan da ikke bo på gata????? du må jo kjøpe deg et hjem....

Men når jeg snakker med mennesker fra andre deler av verden, så ser de på meg å sier "wow what a freedom you must experience"  

Du bodde jo ikke på gata men i skogen ? 

Lenke til kommentar
leticia skrev (4 minutter siden):

@Taylor håper du kan komme tilbake til tråden. Det er folk her som er interessert i å høre mer om levestilen din uten å dømme og kritisere om hvorfor du ikke får bolig av NAV / kommunen...

Jeg kan komme tilbake til tråden og forumet på grunn av mennesker som deg. men har et ønske om at de negative menneskene som dømmer mennesker som meg, som faktisk ikke har et valg om hvordan jeg lever kan respektere at ikke alle faller inn under hva NAV påstår at de vil gjøre for alle mennesker. jeg ble alt for sint forrige dagen da jeg ble tråkket på, og jeg jeg velger å stå opp for meg selv og det livet jeg lever. og jeg nekter å ta i mot dritt fra mennesker som ikke kjenner meg,

@leticia Jeg har kun mottatt godhet fra deg og ønsker å fortsette å svare på de spørsmålene du må ha om denne formen for livstil. Takk for at i allefall du ikke dømmer meg.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...