Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ingen skam å være fattig eller hjemløs.

Anbefalte innlegg

freedomseeker skrev (Akkurat nå):

Det er nok ikke så mange som kommer til å bo i telt, det er tross alt meget farlig på vinterstid.

Men vi kommer så deffinitivt til å bo trangt og dårlig. Det bygges nesten ikke boliger, man har en ekstremt rask voksende befolkning(uregulert masseinnvandring), og man har en krone som blir stadig svakere(norske lønninger blir mindre verdt).

Når du sier farlig på vinterstid, hva legger du i at det er farlig?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har faktisk overnattet i en snøhule i minus 20, og det var faktisk ikke så galt, bortsett i fra hvis man våkner midt på natten og må på toalettet. Hvis man bor i en bolig av tre så er det jo en risiko for at boligen skal ta fyr og at man omkommer i brann. Risikoen for at en snøhule skal ta fyr slik at man brenner opp, den er vel sannsynligvis noe mindre. 

Endret av arne22
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Taylor skrev (7 minutter siden):

Når du sier farlig på vinterstid, hva legger du i at det er farlig?

Å overnatte en uke klarer alle, men å bo i et telt permanent i alt slags vær så blir det straks mer utfordrende. Man vil få problemer med å holde seg tørr og varm blant annet. For ikke å nevne det hygieniske aspektet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (1 minutt siden):

Å overnatte en uke klarer alle, men å bo i et telt permanent i alt slags vær så blir det straks mer utfordrende. Man vil få problemer med å holde seg tørr og varm blant annet. For ikke å nevne det hygieniske aspektet. 

Kan kun snakke for min egen del da jeg lever på denne måten og gjør ting på min måte.

Når det kommer til hygiene så bruker jeg naturvennlig såpe og eller våtservietter daglig, og går innom DNT hytter for en dusj så ofte som mulig. Får ofte vasket klær på denne måte der det finnes vaskemaskin. ellers vaskes klær for hånd og tørkes over vedovnen, samme gjør jeg når det regner. 

Det å holde seg tør er en utfordring på dager med mye regn, men det er bare en del av å måtte leve på denne måten,

Som du sier, ikke alle ville klare denne formen for liv over tid, men når man ikke har andre alternativer i lengden så har man ikke noe valg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, freedomseeker said:

Jeg er enig i det perspektivet. Det skal vel også vanskelig la seg gjøre å kombinere teltlivet med å ha en jobb, eller studere. Har man der i mot bobåt, så kan det fungere helt fint. 

Hadde NAV rekvirert en Bavaria Cruiser til alle de trengende, så hadde man jo kunne løse mange problemer og samtidig spart penger.

Endret av arne22
  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Taylor said:

Som du sier, ikke alle ville klare denne formen for liv over tid, men når man ikke har andre alternativer i lengden så har man ikke noe valg.

Det har man. Kommunen ved NAV er forpliktet til å skaffe bolig. (Men ikke en Bavaria, som nevnt over,)

• Liker 2
Lenke til kommentar
arne22 skrev (4 minutter siden):

Det har man. Kommunen ved NAV er forpliktet til å skaffe bolig. (Men ikke en Bavaria, som nevnt over,)

I følge NAV er jeg for frisk til å ha kommunal bolig, jeg hadde det i 3 år, så fikk jeg en måned på meg til å komme meg ut. Fikk ingen ny bolig av NAV nei. Hadde ikke valgt dette livet om jeg hadde hatt mulighet til noe annet. 

Har vært ufør siden 2017

Endret av Taylor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Taylor said:

Hadde ikke valgt dette livet om jeg hadde hatt mulighet til noe annet.

Det er nok slik at man til tider må kjenne regelverket til NAV ut og inn, for ellers så snakker de deg trill rundt og lurer deg også trill rundt.

Selv om man ikke har rett til "kommunal bolig", på litt mer permanent basis, så har man fortsatt krav på en kortsiktig løsning for overnatting i bolig, som så kan utvides etter behov. 

Man kan med andre ord møte opp hos NAV og si at "jeg vil ha en bolig for overnatting, nå i kveld", med loven i hånd, og den ansatte hos NAV har ingen rett til å nekte dette. Det man kan gjøre det er å forsøke å "snakke rundt" og "lure" den personen som har dette behovet til å tro at rettigheten ikke finnes.

Du kan få hjelp fra Nav til å finne midlertidig botilbud hvis du ikke har et sted å sove og oppholde deg det neste døgnet. Nav er forpliktet til å finne et midlertidig botilbud til deg hvis du ikke klarer det selv.

https://www.nav.no/midlertidig-botilbud#hvem

Hvis det er så enkelt at man har blitt lurt, så er det jo bare "å stå på krava".

Endret av arne22
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Taylor skrev (45 minutter siden):

Jeg flytter meg hver 48ene  time når jeg er i nærheten av områder med mennesker, er jeg langt unna noe bebyggelse eller der mennesker ferdes ofte kan jeg ut ifra loven ha lavvoen stående lengere, har jeg også snakket med grunneier så kan jeg stå så lenge de sier der er ok, Har så klart satt meg inn i loven om allemannsretten i utmark

Det er bra at får lov til det høres ut som ett fint liv 😀🤗

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (3 minutter siden):

Det er nok slik at man til tider må kjenne regelverket til NAV ut og inn, for ellers så snakker de deg trill rundt og lurer deg også trill rundt.

Selv om man ikke har rett til "kommunal bolig", på litt mer permanent basis, så har man fortsatt krav på en kortsiktig løsning for overnatting i bolig, som så kan utvides etter behov. 

Man kan med andre ord møte opp hos NAV og si at "jeg vil ha en bolig for overnatting, nå i kveld", med loven i hånd, og den ansatte hos NAV har ingen rett til å nekte dette. Det man kan gjøre det er å forsøke å "snakke rundt" og "lure" den personen som har dette behovet til å tro at rettigheten ikke finnes.

https://www.nav.no/midlertidig-botilbud#hvem

Hvis det er så enkelt at man har blitt lurt, så er det jo bare "å stå på krava".

Jeg prøve å få hjelp til ny bolig i 3 år, Nav ville sende meg på hospits for narkomane. det var det de hadde å tilby.

Er du uening med meg er det ok, men jeg aksepterer ikke å bli trakassert for å leve som jeg gjør

• Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Taylor said:

Jeg prøve å få hjelp til ny bolig i 3 år, Nav ville sende meg på hospits for narkomane. det var det de hadde å tilby.

Man kan nok ikke velge bolig, nei. Men man kan vel faktisk velge kommune for opphold. (Så vidt jeg kan huske.) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (1 minutt siden):

Man kan nok ikke velge bolig, nei. Men man kan vel faktisk velge kommune for opphold. (Så vidt jeg kan huske.) 

Jeg har ikke penger til å flytte. Forstå det som står i OP overskriften FATTIG og HJEMLØS

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Taylor said:

Jeg har ikke penger til å flytte. Forstå det som står i OP overskriften FATTIG og HJEMLØS

Man behøver jo ikke å ha "penger til å flytte". Kravet er jo bare at man har til en enveis billett med tog eller buss.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (Akkurat nå):

Man behøver jo ikke å ha "penger til å flytte". Kravet er jo bare at man har til en enveis billett med tog eller buss.

JEG HAR IKKE PENGER faen i helvete du pusher da som faen....nå er det NOK

Lenke til kommentar

Det er vel ikke helt sikkert at man har uføretrygd selv om man er aldri så ufør, hvis man ikke har gått gjennom den riktige papirmølla, så mangelen på penger kan vel være reell nok. Men krav på en utbetaling som tilsvarer kostnaden til en enveis billett til nabokommunen, og neste NAV kontor, det har jo alle. 

Ingen behøver å bo ute i skogen, med mindre at de ønsker det selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...