Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ingen skam å være fattig eller hjemløs.

Anbefalte innlegg

Det å ikke ha penger til "luksus" er ingen skam i våre dager. Å miste hjemmet sitt, eller komme i en situasjon der man må bo på gata eller i skogen er ei heller noe å skamme seg over. 

Faller man utenfor samfunnet så finnes det fortsatt urolig mange muligheter til å leve et godt liv. Og man kan unne andre goder man selv ikke har. Livet er ikke alltid en dans på roser der alt går slik man hadde drømt om.

Desverre blir man uglesett en god del i Norge om man ikke har penger å status.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Taylor skrev (10 minutter siden):

Desverre blir man uglesett en god del i Norge om man ikke har penger å status.

Salme 37

14 De lovløse drar sverdet og spenner buen.
De vil felle den hjelpeløse og fattige,
slakte ned den som går på rett vei.
15 Sverdet skal ramme deres eget hjerte,
buene skal brytes i stykker.

Salme 72

Han berger en fattig som roper,
en stakkar som ingen hjelper.
13 Han bryr seg om fattige og svake,
han berger de fattiges liv.
14 Han løser dem fra tvang og vold,
deres liv er dyrebart i hans øyne.

salme 69

De hjelpeløse ser det og blir glade.
Dere som søker Gud, må deres hjerte leve!
34 For Herren hører på de fattige,
han forakter ikke sine egne når de er fanger

Endret av PÃ¥inter
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke folk egentlig bryr seg. Snarere er dette en kilde til misunnelse.

Jeg har opplevd flere ganger å bli uglesett når mennesker spør "Taylor hvor bor du hen?" og jeg svarer at jeg bor i en lavvo i skogen, da ser de på meg som om jeg skulle være gal, å sier Du kan da ikke bo på gata????? du må jo kjøpe deg et hjem....

Men når jeg snakker med mennesker fra andre deler av verden, så ser de på meg å sier "wow what a freedom you must experience"  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Taylor skrev (3 minutter siden):

Jeg har opplevd flere ganger å bli uglesett når mennesker spør "Taylor hvor bor du hen?" og jeg svarer at jeg bor i en lavvo i skogen, da ser de på meg som om jeg skulle være gal, å sier Du kan da ikke bo på gata????? du må jo kjøpe deg et hjem....

Men når jeg snakker med mennesker fra andre deler av verden, så ser de på meg å sier "wow what a freedom you must experience"  

hehe vel, det er jo fordi det ikke er at typisk svar å gi. Så blir de interessert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, nordmenn generelt har et trangt narrativ på hva som er ansett som greit - eller sosialt akseptert om man vil.
Jeg savner mangfoldet man ser utenfor Norges grenser. Men dette er ikke spesielt typisk for norge - men gjelder de fleste rike, kapitalistiske land der suksess blir målt i form av kvadratmeter og materielle goder.

Om man lar seg påvirke av dette, er man svak. Men for de av oss som har reist en del - og opplevd hva livet har å by på. Så blir man ekstremt rik.

Syns dog det blir feil å bruke ordet "fattig" i denne sammenheng. Ingen er fattige i Norge, men vi har mange med vedvarende lavinntekt. Men det er en annen diskusjon jeg har "tapt". Men jeg holder fremdeles på mitt!

Om du bor i en lavvo i skogen... Så er vel det noe jeg også selv kunne gjort, hadde det ikke vært for at jeg er "låst" i et partnerskap som innebærer en del forpliktelser, samt helseutfordringer. 

En gang var jeg "hjemløs" i 3-4 måneder... solgte alt jeg eide, og bare loffet rundt. Aldri opplev maken til frihet. Anbefales! Alt jeg eide var i en 20 kgs bag.... yay! ^^ 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (3 minutter siden):

Ja, nordmenn generelt har et trangt narrativ på hva som er ansett som greit - eller sosialt akseptert om man vil.
Jeg savner mangfoldet man ser utenfor Norges grenser. Men dette er ikke spesielt typisk for norge - men gjelder de fleste rike, kapitalistiske land der suksess blir målt i form av kvadratmeter og materielle goder.

Om man lar seg påvirke av dette, er man svak. Men for de av oss som har reist en del - og opplevd hva livet har å by på. Så blir man ekstremt rik.

Syns dog det blir feil å bruke ordet "fattig" i denne sammenheng. Ingen er fattige i Norge, men vi har mange med vedvarende lavinntekt. Men det er en annen diskusjon jeg har "tapt". Men jeg holder fremdeles på mitt!

Om du bor i en lavvo i skogen... Så er vel det noe jeg også selv kunne gjort, hadde det ikke vært for at jeg er "låst" i et partnerskap som innebærer en del forpliktelser, samt helseutfordringer. 

En gang var jeg "hjemløs" i 3-4 måneder... solgte alt jeg eide, og bare loffet rundt. Aldri opplev maken til frihet. Anbefales! Alt jeg eide var i en 20 kgs bag.... yay! ^^ 

At det er den største frihet det kan jeg skrive under på :) Men staten er ikke så glad i oss som havner i denne situasjonen. kjemper stadig en byråkratisk kamp om å ikke miste rettigheter. Kan for eksempel ikke stemme ved stortingsvalg eller kommunevalg i min situasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Taylor skrev (31 minutter siden):

At det er den største frihet det kan jeg skrive under på :) Men staten er ikke så glad i oss som havner i denne situasjonen. kjemper stadig en byråkratisk kamp om å ikke miste rettigheter. Kan for eksempel ikke stemme ved stortingsvalg eller kommunevalg i min situasjon.

Interessant livsstil - det høres spennende ut :) 

Jeg har også vært inne på tanken om utradisjonell bosted, seilbåt, men det ble med tanken :lol:

Er ikke det største problemet at man havner som "Ikke fast bopel" i folkeregisteret? Slik at man verken kan ta opp lån, få mobilabonnement og diverse?

Har du mulighet for lading av PC og mobil i lavvoen? 

Jeg syns ikke du trenger å skamme deg over å være fattig og / eller hjemløs. Det høres ut som et fritt liv. 

Endret av leticia
grunnlag fra annen tråd - slettet
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

Interessant livsstil - det høres spennende ut :) 

Jeg har også vært inne på tanken om utradisjonell bosted, seilbåt, men det ble med tanken :lol:

Er ikke det største problemet at man havner som "Ikke fast bopel" i folkeregisteret? Slik at man verken kan ta opp lån, få mobilabonnement og diverse? Jeg mener å huske at du skrev i en annen tråd at du er ufør? Er det også et problem? At NAV ikke vil utbetale trygd hvis du bor i skogen, eller er det et punkt som går greit?  

Har du mulighet for lading av PC og mobil i lavvoen? 

Jeg syns ikke du trenger å skamme deg over å være fattig og / eller hjemløs. Det høres ut som et fritt liv. 

Takk for interessante spørsmål som jeg gjerne svarer på :)

Jo det er en del utfordringer med NAV, Lån og abonnementer når man er uten fast bopel, men har man en god forklarng og sender x antall mailer med korrekt informasjon, så går det i orden. Jeg har både internett, mobil og en stor powerbank i lavvoen min som gjør at jeg kan holde kontakt med venner av meg, selv langt inne i skogen. Slik jeg har det per i dag så kan jeg holde meg i skogen i opp til en måned uten å måtte dra til venner for å lade powerbanker og mobiler. 

Det har kommet nye regler i 2024 for dem som bor i båt, og så lenge den ligger til kai ett eller annet sted så kan man ha fast bopel der. det vil si at man må avtale med båthavnen om dette, så løser det seg :)

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Taylor skrev (1 minutt siden):

Takk for interessante spørsmål som jeg gjerne svarer på :)

Jo det er en del utfordringer med NAV, Lån og abonnementer når man er uten fast bopel, men har man en god forklarng og sender x antall mailer med korrekt informasjon, så går det i orden. Jeg har både internett, mobil og en stor powerbank i lavvoen min som gjør at jeg kan holde kontakt med venner av meg, selv langt inne i skogen. Slik jeg har det per i dag så kan jeg holde meg i skogen i opp til en måned uten å måtte dra til venner for å lade powerbanker og mobiler. 

Det har kommet nye regler i 2024 for dem som bor i båt, og så lenge den ligger til kai ett eller annet sted så kan man ha fast bopel der. det vil si at man må avtale med båthavnen om dette, så løser det seg :)

Jeg fjernet det jeg skrev angående NAV siden du ikke har nevnt det i denne tråden, så er du klar over det (i tilfelle du vil fjerne det fra ditt sitat også) :) 

Det høres greit ut, og bra at du har funnet løsninger, og at du samtidig har gode venner du kan dra til når du trenger å lade opp enhetene dine. Det er kanskje mulig å få gjort dette på noen offentlige steder også? 

Ja, jeg vet at det har kommet nye regler hvor jeg faktisk kunne ha bodd i båt hvis jeg ville, men jeg har valgt å utforske livet på andre måter slik at å bo i båt ikke lenger er aktuelt for meg :) 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

Jeg fjernet det jeg skrev angående NAV siden du ikke har nevnt det i denne tråden, så er du klar over det (i tilfelle du vil fjerne det fra ditt sitat også) :) 

Det høres greit ut, og bra at du har funnet løsninger, og at du samtidig har gode venner du kan dra til når du trenger å lade opp enhetene dine. Det er kanskje mulig å få gjort dette på noen offentlige steder også? 

Ja, jeg vet at det har kommet nye regler hvor jeg faktisk kunne ha bodd i båt hvis jeg ville, men jeg har valgt å utforske livet på andre måter slik at å bo i båt ikke lenger er aktuelt for meg :) 

Det finnes noen offentlige DNT hytter man kan gå innom i det området jeg befinner meg, der det er strøm og innlagt vann så jeg får dusjet å sånn :) ellers blir det en dukkert i et tjern eller en elv, men det er innmari kaldt på vinteren 🙃

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Taylor skrev (2 minutter siden):

Det finnes noen offentlige DNT hytter man kan gå innom i det området jeg befinner meg, der det er strøm og innlagt vann så jeg får dusjet å sånn :) ellers blir det en dukkert i et tjern eller en elv, men det er innmari kaldt på vinteren 🙃

Det er bra da, med de hyttene 😊

Skjønner deg godt at det blir kaldt om vinteren. Jeg reiser til søreuropa deler av vinteren, (og ellers i året også når jeg tenker meg om) 😅 så er virkelig ikke glad i kulde selv. 🥴

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (Akkurat nå):

Det er bra da, med de hyttene 😊

Skjønner deg godt at det blir kaldt om vinteren. Jeg reiser til søreuropa deler av vinteren, (og ellers i året også når jeg tenker meg om) 😅 så er virkelig ikke glad i kulde selv. 🥴

Kulden i seg selv er ikke et problem føler jeg da jeg har vedovn inni lavvoen, men å vaske seg flere ganger om dagen i isvann, det er ikke akkurat favoritten nei :) Jeg trives godt i egent selskap og får dagene til å gå med masse gjøremål eller forflytninger :) så skal ikke påstå at dette er et kjedelig liv :)

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (1 time siden):

Det er noe av det fineste ved å reise til f.eks Philippinene. Alt det overfladiske fjaset som er viktig her i Norge er totalt uviktig der. Og det er utrolig befriende, jeg må innrømme det. Selv om det selvsagt er en grunn til det, hverdagen er langt hardere for folk flest.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (Akkurat nå):

Ikke glem å flytte teltet ditt i ny og ne finnes lover om dette 😉

Jeg flytter meg hver 48ene  time når jeg er i nærheten av områder med mennesker, er jeg langt unna noe bebyggelse eller der mennesker ferdes ofte kan jeg ut ifra loven ha lavvoen stående lengere, har jeg også snakket med grunneier så kan jeg stå så lenge de sier der er ok, Har så klart satt meg inn i loven om allemannsretten i utmark

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo et alternativ til å bo i skogen, som er litt mer behagelig og likt med å bo i leilighet, og det er jo å bo i båt. 

Man kan kjøpe inn en brukbar "bobåt" for ca 50.000-200.000 og da kan man ha innlagt strøm, kjøleskap, toalett, en god dobbeltseng, osv. Ikke så ulikt det man har i en leilighet, men mye billigere. Så kan man jo også flytte i fra sted til sted, ettersom man måtte ønske. 

Man sparer fort 10.000,- pr mnd, som man kan bruke til noe annet.

Det er vel kanskje noe med naturopplevelsen som kan være litt likt med båten og skogen, og som kanskje er en hel del bedre enn i en leilighet.

Endret av arne22
  • Liker 2
Lenke til kommentar
arne22 skrev (2 minutter siden):

Det er jo et alternativ til å bo i skogen, som er litt mer behagelig og likt med å bo i leilighet, og det er jo å bo i båt. 

Man kan kjøpe inn en brukbar "bobåt" for ca 50.000-200.000 og da kan man ha innlagt strøm, kjøleskap, toalett, en god dobbeltseng, osv. Ikke så ulikt det man har i en leilighet, men mye billigere. Så kan man jo også flytte i fra sted til sted, ettersom man måtte ønske. 

Har sett på det alternativet og var inne på tanken, men for meg ble det for dyrt :)  Men mange ville nok kunne gå den veien også ja

Lenke til kommentar

Det er nok ikke så mange som kommer til å bo i telt, det er tross alt meget farlig på vinterstid.

Men vi kommer så deffinitivt til å bo trangt og dårlig. Det bygges nesten ikke boliger, man har en ekstremt rask voksende befolkning(uregulert masseinnvandring), og man har en krone som blir stadig svakere(norske lønninger blir mindre verdt).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...