Sovna Skrevet 26. desember 2024 Del Skrevet 26. desember 2024 (endret) Jeg tar utgangspunkt i en Mercedes C-klasse. Den finnes i to dieselvarianter, kanskje fler, cd200 og cd220. Ut fra dette vil jeg forstå det slik at én er på 2 liter eller 2000 kubikk hvis man vil. Og den andre henholdsvis 2,2 liter ..... Hva da med en bensinvariant som kalles e350? Er virkelig denne på 3,5 liter? Er sylindervolum synonymt med størrelse på hele motorblokka? (jeg er altså ikke bilmekaniker😅) Endret 26. desember 2024 av Sovna Lenke til kommentar
Jalla21 Skrevet 26. desember 2024 Del Skrevet 26. desember 2024 Tidligere så kunne man ofte lese sylindervolumet slik, men nå bruker de fleste dette som en symbolsk verdi. Volumet på motor er det samme, men turbo og/eller ladetrykk er forskjellig. 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 26. desember 2024 Del Skrevet 26. desember 2024 (endret) Sovna skrev (8 minutter siden): Jeg tar utgangspunkt i en Mercedes C-klasse. Den finnes i to dieselvarianter, kanskje fler, cd200 og cd220. Ut fra dette vil jeg forstå det slik at én er på 2 liter eller 2000 kubikk hvis man vil. Og den andre henholdsvis 2,2 liter ..... Hva da med en bensinvariant som kalles e350? Er virkelig denne på 3,5 liter? Er sylindervolum synonymt med størrelse på hele motorblokka? (jeg er altså ikke bilmekaniker😅) Stort sett er det slik men ikke alltid Mercedes har hatt modeller som heter se450 med 6,9 liters motor osv /8 hadde 240D 3,0 Bmw hadde 745 med 3,2liters turbomotor som senere ble større Det finnes utallige eksempler Endret 26. desember 2024 av Trestein 1 Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 26. desember 2024 Del Skrevet 26. desember 2024 (endret) Modeller med høyere tall har som regel alltid mer hester eller større motor. Men som Jalla21 skriver var dette vanlig å koble mot fysisk slagvolum. Not anymore. Endret 26. desember 2024 av Styrmann Smisk 1 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 26. desember 2024 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2024 Trestein skrev (2 minutter siden): Stort sett er det slik men ikke alltid Mercedes har hatt modeller som heter se450 med 6,9 liters motor osv Sant det. Det var gamle S-klasse det.. 280 s/se/sel - - og videre 350 og 450. Men var vel ikke 6,9 liter på 280? Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 26. desember 2024 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2024 Jalla21 skrev (6 minutter siden): Tidligere så kunne man ofte lese sylindervolumet slik, men nå bruker de fleste dette som en symbolsk verdi. Volumet på motor er det samme, men turbo og/eller ladetrykk er forskjellig. Synes likevel det er et digert sprang i symbolverdien fra 200 til 350 på samme motorstørrelser. Skal dette liksom illustrere hestekrefter da? Lenke til kommentar
Penny Skrevet 26. desember 2024 Del Skrevet 26. desember 2024 2 minutes ago, Sovna said: Synes likevel det er et digert sprang i symbolverdien fra 200 til 350 på samme motorstørrelser. Skal dette liksom illustrere hestekrefter da? Det er en symbolsk verdi som ikke kan oversettes til noe konkret. For bensinmotorer kunne man tidligere si at tallet indikerte hvilket volum man måtte ha for å oppnå samme kraft fra en klassisk bensinmotor uten turbo/kompressor/hybrid (så en 350 har kraft tilsvarende en selvpustende 3.5-liter), men heller ikke det blir helt riktig. Det gir en god indikasjon på den modellens ytelse relativ til andre modeller i samme serie (en 350 er sprekere enn en 200/220/250, og svakere enn en 400/500), men siden ingen tok ansvar for å skyte markedsføringsfolkene i tide har vi nå et system som er frakoblet alle tekniske realiteter. 3 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 26. desember 2024 Del Skrevet 26. desember 2024 Sovna skrev (29 minutter siden): Sant det. Det var gamle S-klasse det.. 280 s/se/sel - - og videre 350 og 450. Men var vel ikke 6,9 liter på 280? Tror det fantes en 300sel med 6,3 liter Det finnes uendelig med eksempler BMW 320 og 330 har begge 2 liter med 330 har høyere ladetrykk og lavere kompresjon. Samme med 520 530 Hybrid modellene har høykomp motorer men med el og batteri. Man finner utallige eksemplel Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 26. desember 2024 Del Skrevet 26. desember 2024 Haha dette høres ut som markedsføring/salgsavdeling ja. Godt sagt. Lenke til kommentar
Penny Skrevet 26. desember 2024 Del Skrevet 26. desember 2024 14 minutes ago, Trestein said: Tror det fantes en 300sel med 6,3 liter På W109 fikk man 280 3.5, 280 4.5, 300 4.5 og 300 6.3, så allerede den gang var Mercedes i gang med galskapen. 1 Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 26. desember 2024 Del Skrevet 26. desember 2024 (endret) 450 SEL 6.9 fikk det navnet fordi 600 var toppmodellen, og ingen andre modeller kunne ha et høyere tall. (Motoren var ikke på 6,9 l, som man skulle tro, men på 6,8 l.) 240D 3.0 fikk det navnet fordi 280E skulle være toppmodell i /8-serien. Med forbehold om at jeg husker alle tallene rett... Endret 2. januar av NorsknRev 1 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 26. desember 2024 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2024 Penny skrev (1 time siden): Det er en symbolsk verdi som ikke kan oversettes til noe konkret. For bensinmotorer kunne man tidligere si at tallet indikerte hvilket volum man måtte ha for å oppnå samme kraft fra en klassisk bensinmotor uten turbo/kompressor/hybrid (så en 350 har kraft tilsvarende en selvpustende 3.5-liter), men heller ikke det blir helt riktig. Det gir en god indikasjon på den modellens ytelse relativ til andre modeller i samme serie (en 350 er sprekere enn en 200/220/250, og svakere enn en 400/500), men siden ingen tok ansvar for å skyte markedsføringsfolkene i tide har vi nå et system som er frakoblet alle tekniske realiteter. Da er det tydeligvis enklere i motorsykkel verdenen. 1000 kubikk er nettopp det.. og respektivt 750... osv. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Sovna skrev (4 timer siden): Da er det tydeligvis enklere i motorsykkel verdenen. 1000 kubikk er nettopp det.. og respektivt 750... osv. Foreløpig... Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 8 hours ago, Sovna said: Da er det tydeligvis enklere i motorsykkel verdenen. 1000 kubikk er nettopp det.. og respektivt 750... osv. Min heter (KTM) 690 og har 701 kubikk… så de er i gang 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 10 hours ago, Sovna said: cd200 og cd220 200 cdi har vel 136 hk og 1 turbo. 220 cdi har 170 hk og 2 turboer. Slik var det hvertfall før. Spørs også litt på hvilken generasjon C-klasse du ser på, dette er trolig W204 eller W205 26 minutes ago, bzzlink said: (KTM) 690 Jeg hadde en Polaris Outlaw 525, den hadde en KTM motor på 510 cc. Så det handler vel mye om hva som høres bra ut. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 mobile999 skrev (8 timer siden): Foreløpig... Selv motorsykler med turbo beholdt sin ccm betegnelse. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Motorsykkelfanrikanter gjør også mye rart, men er stort sett alltid nærme det reelle slagvolumet. F.eks KTM EXC hadde modeller som over en tidsperiode på 30 år har hett 530, 525, 530 igjen, 500. Alle har hatt 510cc Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Styrmann Smisk skrev (53 minutter siden): Motorsykkelfanrikanter gjør også mye rart, men er stort sett alltid nærme det reelle slagvolumet. F.eks KTM EXC hadde modeller som over en tidsperiode på 30 år har hett 530, 525, 530 igjen, 500. Alle har hatt 510cc Jeg har en honda xl600 med 580ccm. Men stort sett stemmer de ok Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 Det må være lov å runde av litt. Motoren på Honda CB750 var en periode på 736 ccm. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 27. desember 2024 Del Skrevet 27. desember 2024 NorsknRev skrev (13 timer siden): 450 SE 6.9 fikk det navnet fordi 600 var toppmodellen, og ingen andre modeller kunne ha et høyere tall. 240D 3.0 fikk det navnet fordi 280E skulle være toppmodell i /8-serien. Med forbehold om at jeg husker alle tallene rett... Ja det har helt sikkert sin årsak. Man har også andre eksempler som fra 1983 da BMW skulle lage gjerrige varianter. Da kom BMW 525e med 2.7liter. Motoren ble senere en kjempe suksess for BMW med litt kortere slag 2.5liter og 170HK. Helt suveren i forhold til dagens motorer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå